Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jäi häiritsemään kun sf mitta on niin pieni ja koko ajan ollut laskeva. Lisäksi eilisestä alkaen viillellyt alavatsaan ja supistaa tosi herkkään. Soitin mietteistä neuvolaan ja sain huomis aamulle neuvolalääkäriin ultra ajan. Rauhoitteli kyllä, että se johtuu poikkitila tarjonnasta ja mun pituudesta, että vauva mahtuu vaan piiloon niin hyvin.

Mä kävin myös lifessä kurkkaamassa minkälaista tuo vadelmateelehti juoma oli.. ja olin jopa ostamassa mutta kun siinä luki että raskaana olevat ottakaa eka yhteyttä lääkäriin ni mies sano että et varmasti rupea tuota juomaan...

Mä oon jutellu siitä vadelmanlehtiteestä neuvolassa ja sielä kehottivat juomaan :) tekee joitain hyviä juttuja kohdulle ja auttaa sitä palautumaan ymsyms kaikkia terveysvaikutteita

Jemina juurikin noin mitä josa sano, kätilö äidiltäni olen asiasta kans kysynyt ja sano että senkus juot jos tahot:) pitäis vahvistaa kohdun ja lantionpohjan lihaksia siten nopeuttaa synnytystä ja palautuminen synnytyksestä on nopeampaa, vuoto lyhyempää ja jälkisupistukset tehokkaampia ja nopeammin kärsitty... Mulla paketti jo kitattu ja uutta settiä hakemaan:) pitää muuten kysästä että olisko lifessä kuivattuja vadelmanlehtiä?

Itse en tiedä että onko tää tee syynä voimistuneisiin harkkareihin vai johtuuko viikoista, muiden kanssa ei ainakaan näin napakoita ole harkkarit olleet...

Mulla muuten esikoinen oli vähän yli 4kg ja voin kyllä sanoa, että synnytys teki ihan yhtä kipeetä seuraavan kanssa vaikka seuraava oli n.700g pienempi. En usko että kipu sen vähempää tai enempää on minkään kohdalla, tärkeintä on kipulääkityksen tai muun kivunlievityksen onnistuminen ja sitten vauvan asento. Tärkee tietty on että vauva mahtuu tulemaan..

Äsken tuli puhelu, olipa ihmeellinen sattuma, eli perhetyöstä soittivat ja halusivat lisätä meidät tonne hyvä joulumieli-keräykseen. Me kun täytetään kriteerit monelta osin, ja tuli puheeksi mun jaksaminen, niin se nainen lupas alkaa ajaan tota asiaa, että saisin kotiin apua. Olipa säkä :)

Hih, mulla taitaa vadelmanlehdet jäädä, kun nää tän hetkisetkin supistukset edistää liikaa tilannetta... Ehkä sit jos pääsen jonnekki 36-37 viikolle, niin voisin uskaltaakin, mutta katsotaan nyt ensin miten pitkälle tässä kasassa pysytään :D

Onnea paljon äitylille!
Muuten, anteeks unohdin sen nimen jota oli peloteltu käynnistyksen isommilla kivuilla. Mulla on 2 käynnistystä ja kaks luomua käynnistymistä. Viimeinen käynnistys oli kaikkein sujuvin ja helpoin. Ehkä jo senkin takia että siinä huomasin ettei mulla omaa oksitosiinituotantoa ilmeisesti olekaan tarpeeksi ja kun sain sitä lisänä niin synnytys sujui nopeasti ja helposti. Kivusta... No aina se sattuu, luomuna puserrettu iso lapsi oli paljon vaikeampi ja kivuliaampi mulle kuin käynnistetty. Että ihan aina ei kannata sokeasti noihin pelotteluihin luottaa...

Millä viikolla tota teetä voi ruveta juomaan? Ja supistustenko takia pitäs olla eka yhteydessä lääkäriin? Kuulostaa kuitenkin aika houkuttelevalta että synnytys ja siitä palautuminen vois olla tuon myötä helpompaa ja nopeempaa. Mulla viikkoja nyt 34+1, voiskohan sitä ihan vielä alkaa juoda? Vai koska olis hyvä? Mulla ei oo nyt enään ollut paljoakaa noita harjotussupistuksia niin siksi uskaltaisin alottaa jos vaan ei viikot oo liian pienet vielä. Mulla on noi tee keskustelut menny ohi kun yhessä vaiheessa oli melko reilusti niit harjotussupistuksia, mut nyt rupes kiinnostaa :happy:

Mullakaan ei mitään haluja käynnistykseen, oon kans kuullu niistä kaikkia ihania juttuja. Onneks yrittävät mun kohdalla sen myös välttää. Viimeks autto, ku lekuri vähän kovakourasesti kopeloi.
Tällä hetkellä vointi vielä hyvä. Viime viikolla 3h haravointia putkeen ja su monen kilsan (1,5h) metsälenkki perheen kanssa. Eikä mitään tuntemuksia, mitä nyt takamus vähän kramppas :D

Onnea äityli85 :Heartblue
Mukkis mulla vähän sama, et pittää vaan rennosti ottaa, tai aamulla teen suurimman osan asioista eli pakolliset. Sit meneeki loppupäivä vaan rauhassa otellen eli pötköttelen sohvalla istun laiskanlinnassa ja kudon... Pakolliset vessassa käynnit ja lasten ruokinnat/koiran pihalla käyttö on ne mitä jaksaa tehä... mies on illat tän viikon töissä ja tulee n.23.30... ja nousee aamuisin n.11 jälkeen ja taas meneetöihin 13.30... ni eipä tässä iltaviikolla paljon juhlita... Ja noi meidän pojat ei oo siitä rauhallisimmasta päästä, pk:ssa epäilivät et tolla meidän 4 veellä ois adhd, mut neuvolassa ovat toista mieltä et rauhallinen tapaus vaikka omaa tahtoo löytyyki...
Poden vaan vähän huonoo omaatuntoo siitä et annan lasten kattoo tällähetkellä ihan liikaa lastenohjelmia, mut yksinkertaisesti tuntuu et ei jaksa keksii niille hirveesti edes tekemistä... onneks välissä keksivät leikkiäkki, mut sillain et kaks leikkii ja yks on sielt pois ku siitä tulee vain tappelu...
Viel tosiaan jos jaksas sen 3-4 viikkoo ni sais kyl sit syntyä... ihan pelottaa se mitä neuvolalääkäri sanoo tosta alakerrasta, ku nyt tosiaan on alkanu supistelee välillä ihan mukavasti...

Mulla pitäs vielä silitellä kans noi vauvan vaatteet ku on nyt pesty ja vaunut edelleen ovat tulematta... sairaala kassiakaan en oo viel kyl pakannu kummallekkaan....pienoinen stressin poikanen meinaa kyteä siis täällä....

Niin ja mun käynnistys kokemukset on ollu hyviä, helpommalla pääsin viimeisessä ja nopein synnytys n.2 tuntii ku oksitotiini laitettiin tippuu☺

Neuvola takana ja sain lähetteen synnärille, lisäajan neuvolakontrolliin ja labrakokeisiin..ultrasivat neuvolassa ja vauva perätilassa, sf-mitta yli käyrien 35, verenpaine koholla (alapaine 94) ja proteiinia virtsassa joten epäilevät raskausmyrkytystä. Sanoivat että heti kun seuraavan kerran kivuliaita suppareita niin otettava yhteyttä synnäriin ja varoitti että varauduttava keskoseen, nyt rv.34+4

Muokattu viimeksi:
T87 itse aloin juomaan tota teetä rv 35 :) eikä siis käynnistä synnytystä vaan vahvistaa jo olevia supistuksia!

Mukkis aivan mahtavaa että saat kotiin apua, olet sen ansainnut:)

Madonna itsellä sama kakka äiti fiilis kun meillä pauhaa koko ajan piirretyt kun ei vaan jaksa... Innolla odottaen että saan kropan takas niin taas jaksaa/ pystyy taas riehumaan pentujen kanssa:)

Mulle pistetty ekan ja vikan kanssa oksitosiinit tippumaan ja eka oli "helpoin" synnytys vaikka oli pt, ja kyllä se sattuu aikalailla samalla lailla oksitosiinin kanssa ja ilman! En huomannut eroa... Tuskin synnytystä voi hoitaa ilman että jonkun verran sattuu, eiköhän kivun tuntemiseen eniten vaikuta äidin kipukynnys ja synnytys nopeus!

Takaisin