Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marlau, toivotaan että toi sun sf mitta ihan normaalia! Mulla ainakin yksösraskauksissa vaihdellut vaikka vauvat ollu suht saman kokosia. Kaksosista lukemat oli niin tähtitieteelliset, ettei ees lopulta mittailtu

Ja tosta painonnoususta, sen painon kuuluukin nousta varsinkin jos alkuun on hoikka. Reilusti yli 10kg on ihan normaalia kans. Mulla ainakin suurin osa painosta jäänyt aina synnärille ja loput lähteny imettäessä..

Oon koiralenkillä ja hitsi kun on kylmä!! Tisseihin ihan sattuu... Muistakaa muuten suojata rinnat kylmältä, rintatulehdus ei ole kiva... Mulla on ollu kudotut villaiset suojaimet, ihan siis samanmuotoiset kun nuo kertakäyttö-liivinsuojukset.

Lilith, hienoo, että jo ennakoiden käyvät! Liian paljon näitä liian myöhään reagointeja lehdissä... Niillä on kädet täynnä töitä ja rahat loppu ja periaatteena et kotona on paras olla, et mä en kyllä usko et ketään huostaanotetaan perusteitta. Ennemminkin just se, et tarjoo apua arkeen. Vaiks tuntuis et ne tulee kyylään, niin yrittäkää ottaa se sen sijaan sillä asenteella, et saatte kaupungilta palvelua :)

En muista/tiiä missä asutte, mut ainaki täällä pks on lastensuojelun kautta mahd pyytää myös tukihenkilöä/tukiperhettä lapselle, jos tuntuu että tarvii itse välillä hengähtää, että jaksaa taas tai jos lapsi on haastava. Suosittelen semmoista jos yhtään tuntuu siltä! Jos sen avulla vaiks pystyy jatkaan ilman lääkkeitä esim. Tai jos muuten ei oo tukiverkkoja lähellä. Jonot on kai aika pitkät, et mahd. ennakoiden sekin :) oon itse aivan ihanan lapsen tukihenkilö ja perhe on mahtava kanssa :) ja taitaa eri järjestöillä olla kans vastaavaa toimintaa.

Hyvin teillä varmasti Lilith menee vierailu :) Jospa mieskin huomais, että teitä halutaan sillä vaan auttaa. Neuvolan kauttahan tosiaan pitäis saada kotiapua ja ite sain esikoisen kohdalla esim. keskusteluaikoja omalle tädille.

Toivottavasti ei Marlau johdu tuo mitta mistää kummemmasta. Voihan se olla et mittauksessaki on tullu joku virhe.

Mulla jännittää huomenna soitella niitä rasituksen tuloksia :S Pelkään että narahdan ku se radi viimeksikin iski loppuraskaudessa, tosin vasta joskus viikolla 35...

Rintatulehdus ei tosiaan oo yhtään mukavaa :( Itse kärsin esikoisen imetyksen loppuvaiheessa kaks kuukautta vaikeasta rintatulehduksesta. Päädyttiin siihen, että rinta oli sitä mieltä että ei enää :D Sit ku sain imetyksen lopetettua ja kolmannen antibioottikuurin syötyä niin seuraavana päivänä plussasinkin sit :D

En tiedä mittasko neuvolatäti-tuuraaja ihan oikein tuota sf-mittaa oikein kaks viikkoa sit (tuntui että otti löysästi sen mitan) kun se oli 23 :eek: Ja viikkoja oli silloin 22+2. Ja mentiin sit suht reippaasti yläkäyrän yli :D

Meinasin uskaltautua katsomaan tuota Toisenlaiset äidit-sarjaa, vaikka tähän mennessä kaikki aiheeseen liittyvät ohjelmat on laittaneet kyynelkanavat vuotamaan :)

Muokattu viimeksi:
Mulle ainakin neuvolatäti soitti samana päivänä, kun rasituskoe oli otettu. Ja sama oli aiemminkin. Onko sit eri käytäntö muualla?

Mulle sanottiin neuvolassa, että uusi suositus rautalisän aloittamiselle on, jos hemppa on alle 100. Sitä korkeammalla hemoglobiibilla rautalisästä ei ole sikiölle hyötyä tai haittaa. Eri asia on sitten äiti :). Äitin oloon rautalisä voi hyvinkin helpottaa. Esim. mulla hemppa oli viimeksi 122, mutta se on laskenut raskausaikana 20 pykälää. Selittää kuulemma hyvinkin mun väsymyksen (varmaan myös se ettei saa öisin nukuttua vaikuttaa...).

Edellisessä asuinpaikassa neuvolasta soitettii kans rasituksen tulokset samana päivänä mut täällä pitää ite soittaa seuraavan päivän puhelintunnilla. Piinaavaa >.<

Mulla oli ekalla kerralla verikokeis hemppa 117 ja en saanu rautalisää, nyt oli 104 ja olo toooosi väsynyt koko ajan. Sain käskyn rautakauppaan ja jo kolmantena päivänä olo oli virkeämpi. Tuntuu kuin olis heränny henkiin! Eli vaiks ei vauvalle olis välii, niin äidille todellakin. nyt vaan sit maha löysällä, en tie miten sen sais tasapainoon ton raudan kanssa.

Kiitti kaikille, hyvin se sossu tapaaminen menee, näin itsekkin uskon. Nyt päässy pahimmasta stressistä ylitte, nyt vaan panikoin juuri tuota, että kuinka tarkasti kattelevat tätä meidän kämppää :D Vaikka tässä ei mitään vikaa, ihan uus vasta rakennettu omakotitalo, jossa tosin pihatyöt vielä kesken. Eikä oo kyllä astianpesukonettakaan, mutta eikai sellasesta kukaan voi mitään sanoa, kun on kädet, joilla tiskata vanhanaikasesti? Ja astianpesukoneelle on paikat ja nämä tuos keittiös, muttei olla vielä saatu aikaseksi ostaa.

Mulla rautalisä alotettii ku hg laski 109 ja rautalisä kaksinkertastettiin ku rautalisästä huolimatta hg laski 98, nyt eilen ku mitattii nii kaksinkertanen rautalisä alkanu tehoomaan ja hg noussu 113, nyt taas yhtä tabua päivässä :)

Muakin kiinnostaisi nuo tehosekottimet, joilla vauvan soseita ootta tehny :))) onko mikkä omatekemät sörsselit kelvanneet parhaiten teijän pienille??

Meille ostin Lidlistä jonkun tarjous vempaimen millä olen tehnyt, siinä samassa oli vatkain, sauvasekoitin ja sitten se tehosekoitin. Ja hyvin on pelittänyt eikä ollut kallis!

Meillä muksut ollut mahtavan hyvä syömisiä mutta yksi ylitse muiden on pasta bolognese, mutta eikös se niin kaikilla lapsilla?

Täällä katsellaan toisenlaisia äitejä ja koko ajan vaan alkaa tulla vahvemmin fiilis että niin valmis uuteen vauvaan ja synnytykseen, en malta odottaa!!!

Mie myönnän, että syötin pilttiä muksulle alkuun :) Mutta perunaa söi ihan kun itsekin tehtiin, mutta en mie siihen mitään tehosekoittimia käyttäny, ihan haarukka meni siihen. Lihaa sit oon soseuttanu ihan sauvasekoittimella. Tosin meidän likka ollu melkoinen sihtisuu että kikkareet ja nokareet on laittaneet yökkäämään. Piltillä pitkälti kasvatettu ja omia ruokia siinä ohella syötettynä kun mausteet sattuneet sopiviksi :)

Toi on Äippä kyll totta. Meiän likka ei oo oikein kokkareisista ruuista tykänny mutta pasta bolognese menee ja samaten lasagne. Eikä yökkäile ollenkaan :D

Mä ajattelin tehdä itte mahdollisimman paljon soseita. Mulla on sauvasekoitin ja Tupperwaren Time Savers-sarjan sähköttömät silppurit (näistä kokemusta kaverilla). Näillä ajattelin pärjätä :)

Saini minäkin ensimmäisen kanssa käytin ruoka piltejä, muut tein... Ei kai se mikään rikos ole?

Muuten sanonpa nyt kun muistan, vatsan toimintaan omena sose on luumun veroinen, tämän opin viimeisellä kerralla...

Meillä nää pasta ruuat on kesto suosikki ja maistuu kaikille, ja niinkin ihme tuote kun kesäkeitto on myös lasten suosikki. Reippaat tytöt syömään :)

Meillä taas ruusunmarjasose auttanu luumun tapaan, mutta ei niin äkäisesti. Eli pitäny masun toiminnan sopivana, mutta ei oo yli vetäny. Luumusoseella saatiin kertaalleen vaippaki rikki ku syötettiin luumua kun masu ei toiminu kunnolla :D

Ei kai noi piltit mikään rikos ole :) Hyviähän ne on :)

Pilttejä on täälläki syöny esikoinen ja välillä omia soseita :) ei niistä kannata paineita ottaa. Mä tein iha sauvasekottimella ja pakastin jääpalamuottiin tai minigrippeIhin. Tupperwarella on tosi kätevä kannellinen jääpalamuotti, joka soveltui vauvanruokien tekoon mainiosti :)

Poodlen kanssa tein samalla tavalla. Ekat sapuskat annoin ihan omia, ku kasvissoseet oli semmosia, ettei kaupan versiot pojalle maistunu. Liharuokia sit välillä ostanu purkeissa. Meillä meni kaikki parsakaalista lähtien, kunhan seassa ei ollut paprikaa :D

Katoitteko toisenlaiset äidit? Syy miksi en stressaa imetystä ;) Vähän sairaaksi meni muidulla rintaruokinnat...

Takaisin