Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hmm.. Muistatko minkäläisiä arvoja sul on ollut?
Ja oliko voidesta apua? Meinaa just eilen lääkäri sanoin ett ei oo mitä voidetta..
Onneksi on joku pilleri mikä pikkase helpottaa oiret ja samalla väsyttää ;) meinan pyytää sitä varmuuden vuoksi lääkäriltä :) ainoa huono puoli ett mua väsytti seuraavanakin päivänä, mut jos on mahiksia ottaa päikkärit nii miksi ei :) lepo ei oo koska liika tässä tilassa
Nyt kohta käytälle ja samalla kortisoni n, 2
Arvoja en muista, kolmeen rasvaan sain reseptin joista perus aqualan pesunesteeksi ja sitten oli fucidin ja toinen vahvempi rasva (merkkiä en nyt muista kun sain siihen reseptin vuosi sitten ja loppunut kotoa). Voiteet hiukan helpotti ja molemmilla raskauksilla riesana ollut myös ihon ärsytyksenä näkyvä stafylokokki johon antibioottikuurilla ollut. Osastomahdollisuutta tarjottu tarvittaessa ihotautisairaalasta ellei voiteet auta mutta koitan ensisijaisesti pärjätä riesan kanssa kotioloissa ja tarvittaessa kysyn lääkettä jos se kutinaan auttaisi :)

Piti kyll heti käydä kattoo että mikä on lady-comp :D löytyi ihan Suomen sivustoakin.

Ja joskushan noi pakkaukset tuli ovelle asti...

Toista muksua odottavien ei tosiaan tarvii olla huolissaan erilaisista tuntemuksista. Suppareja tulee aikasemmin ku ekasta ja voi muutkin jomotukset ym. tuntemukset olla alapäässä voimakkaampia.

Mulla on tän viikon sattunu alamahasta, hieman navan alapuolella, kummallakin sivulla. Kasvukipuja? Sektioon liittyviä tuntemuksia? Kellään tietoa? Yölläkin herään kipuun, mut helpottaa, ku saan asennon vaihdettua ja hetken kevyesti hieron kohtaa. Mulla siis ei oo koskaan ollu mitään kipuja raskauksissa paitsi issias, joten oon vähän pihalla, kun tuntuu noinkin ylhäällä. Ja tuntuu, et se kipu on aika pinnassa, lihaksessa.

Oiskohan tossa vuoden 2015 alussa äippäpakkaus siirtyny matkahuollon toimitettavaks. Matkahuolto pakettien lähettämiseen alle 2kg on edullisempi kuluttajille ku postipaketin. Matkahuolto 2kg asti 7.70e ja postipaketti 2kg sti 7.90e. Matkahuollossa ainaki me ollaan otettu ihan kertavaltakirjoja käsinkirjoitettuna... t. postitäti :)

Itsellä nyt helpotettu töissä aavistuksen hommia et ei paljon nosteluja tuu ja välissä tuntuu et vois jo luovuttaa ja jäädä saikulle, mut jos vielä 6-7 viikkoa jaksas ni sitten jään jo pois. Ostin vauvalle turvakaukalon ja kestoja on nyt hankittu.. muuten pitäs ehkä jotain vielä hankkia, vaunuthan on edellisiltä jo vaikka vähän uusia tekis mieli... Äippäpakkaus/raha hakemuksen laitoin viikonloppuna ja nyt pitäs liite saada vietyä joku päivä kelaan.. kuhan tässä joutas ku aika haipakkaa on tää elämä taas ku tehdään isännän kans ristivuorossa töitä....

Täällä käyty kanssa tässä raskausajan ilmasessa hammastarkastuksessa, ja juurikin tuo suuhygienistin käynti se on (ei sekään tosin ilmanen ole, 8e ainakin mulla maksoi). Mulla kans kyseltiin niitä näitä, mutta multa myös poistettiin tuolla käynnillä kaikki hammaskivi mitä oli kertynyt, siinä kesti puolituntia. Sain kanssa ajan lokakuulle ihan hammaslääkärille, joka sitten pitää maksaa itse.

Täällä vastattu aamupäivästä puheluun, joka tuli sossusta. Ennakoiva lastensuojeluilmoitus kun tehty, niin tulevat nyt jo perjantaina kotikäynnille. En ymmärrä, sossun sivuillakin kävin kattomassa, ja kotikäynti, se ensimmäinen missä arvioidaan tilannetta, tehdään silloin kun lapsi on jo syntynyt. Meillä tullaan jo nytten. Ahdistaa, harmittaa, kun sitä miettii koko ajan pahinta mahdollista, kun ollut lehdissäkin niitä kauhukertomuksia, kuinka mielivaltaisesti ilman perusteita viedään lapset vanhemmilta :( Pääpiirteittäin uskon kaiken menevän hyvin, ja luulen stressaavani ihan turhia, mutta esim. mies ottaa tän asian tosi huonosti. On tyyliin että käskee nää työntekijät v***uun meidän talosta, ilmottaa heille nauhottavansa keskustelun jne. Hän ei ymmärrä että tässä vain kartoitetaan tilannetta, että tarvitsemmeko jotain apua vauvan synnyttyä, esim. hoitajaa kerta pari viikkoon jne. Ymmärrän että herättää tällainen asia, enemmän kuin ymmärrettävästi, vahvoja ääirpäätunteita, mutta kyllä silti pitää asiallisesti osata tilanteet ja tunteet käsitellä..

Mäkin lopetin pillerit jo ennen ku alettiin esikoista ees yrittää, tuntu että ne pisti mielialoja sekasin (sillon en tosin tienny sekasin olevista hormonimielialoista vielä yhtää mitään :D). Sen jälkeen ollaan menty kondomeilla ja "varmoilla päivillä". On kyllä mietityttäny, että mitä tän raskauden jälkeen sitten... Esikoisen jälkeen mulla muuttu pms-oireet joksikin aikaa aivan kamaliksi, ne mielialanvaihtelut oli oikeesti aivan hirveitä ja saattoi alkaa viikonki etukäteen :( Se on saanu miettiin, että oisko hormonaalinen ehkäisy sittenki sopiva vielä, mutta saa ny sitten nähdä.

Mä en vielä tiedä mitä ehkäisyksi tän raskauden jälkeen. Kumit ei kiinnosta, muttei hormoonivalmisteetkaan. Ja mitään lopullista en haluu viel tehdä.

Ainiin ja mulle on tullu 10kg jo painoo ja nyt mennään raskausviikolla 23+0.. ei kumminkaan oo liikaa ku niin hoikka oon., ja skerirasitukseenkaan en varmaankaan joudu, vaikkaki mun isällä ja mummolla on ruokavaliolla pidettävä sokerit kurissa... ja hipoilen 30 v... mullaa oli hb edellisessä neuvolassa 117 ja sano th että aloitella joka kolmaspäivä syömään rautalisää. verenpaineet on aina olleet alhaiset ni niiden kans ossaa kyllä olla...

Ja lähes joka ilta lapsia nukuttaessa nukahan ite jonku muksun sängyn päätyyn ;) onneks kaikilla on täys pitkät 200cm sängyt ni tämmönen 160cm sopii hyvin nukkuu vaikkaki vähän mutkalla.. yölläki en kyl turhia heräile ku sen verran on toimintaa päivässä et nukun aina kellon soittoon asti....

Eihän joku kunnassa ees oo postia, niin sekin voi olla osasyynä toimituspaikan/toimitustavan vaihtumiseen. Pakettiautomaatteihin äitiyspaketti tuskin mahtuu.
Lilithmist, saako kysyä (ja sori jos oot jo aikaisemmin kertonu) että miksi teistä lastensuojeluilmoitus on tehty? :o ei kiva :/

Ei hitto, mikä päivä.. Aamulla oli neuvolalääkäri. Siellä oli se muikkeli lääkärinä, josta en oikein välitä. Se ei oikein ota kantaa mihinkään ja puhuu tosi epäselvästi. Se ei löytänyt sydänääniä ollenkaan, onneksi paikalla oli oma neuvolatäti joka sai äänet kaivettua. Sf-mitta oli pompsahtanut vajaassa kolmessa viikossa 10cm, hui. Viikkoja nyt 25+3 ja mitä taulukosta vilkuilin niin moinen masu vastaisi vkoa 32... Ilmankos vähän jomottanut ja ollut taas kasvukipuja pitkästä aikaa. Ensi viikolla tarkistusmittaukseen ja katsellaan sitten jatkotutkimuksia.

Ja kun töihin pääsin, pää valmiiksi sekaisin kun mietin mitä kaikkea tuo mitan suuruus voi tarkoittaa, niin työmeilissä odotti mukava viesti, että ovat maksaneet liikaa palkkaa (en ollut edes huomannut moista kun en tajunnut, että loma-ajan palkan määräytymisessä olisi pitänyt ottaa huomioon, että tein osittaista hoitovapaata viime vuonna ja lomien ajalta olisi pitänyt maksaa siis pienempää palkkaa). Nyt sitten tahtovat 450e takas. Palkka ei tunnu muutenkaan riittävän mihinkään ja nyt sitä on luvassa vielä vähemmän, aargh.

Nyt voisin kyllä hautautua peiton alle ja unohtaa tämän päivän. Onneksi on tämä palsta, missä voi avautua, helpottaa kummasti :)

Voi Lilith, uskon että ne haluaa sossusta varmistaa että sulla/teillä kaikki hyvin jos sulla ollut vähän rankempi historia! Uskon kuitenkin että teistä tulee hyvä pikku perhe, voimia sossun vierailuun!!!

Marlau onpa sinullakin ollut päivä, outoa että eivät palkoissa osaa laskea paljonko sitä palkkaa pitää maksaa! Voimia sullakin!

Enpä itsekään muuten miettis mitään lopullista ehkäisyä mutta ku meillä näitä jo "muutama" ja nyt tämän kanssa kroppa niin kovilla, en tiedä kestäisikö mun kroppa enää uutta raskautta:/
Meitä kun on siunattu isolla, ihanalla perheellä niin ei passaa ahneeksi heittäytyä :) aikansa kutakin...

Meistä ei ole tehty lastensuojeluilmoitusta, vaan ennakoiva lastensuojeluilmoitus, ja nää kaks asiaahan on ku kuu ja aurinko. Ennakoivassa lastensuojeluilmotuksessa juurikin ennakoidaan. Ja meidän tapauksessa tää ennakoiva ilmoitus on tehty mun mielenterveysongelman tähden ja koska mulla on ollut alkoholin kanssa ongelmia, suurkulutusta. Ennakoiva siis siksi. Saadaan jo alkuvaiheessa verkostot ja tukipalvelut kuntoon. Mielenterveysongelma on niin lievä, etten ole lääkkeitäkään tarvinnut melkein puoleentoistavuoteen kyseiseen sairauteen, ja täysin raitistunut olen alkoholista. nolla toleranssi. Käyn päihdepsykiatriassa ja HAL polilla, sekä tapaan sosiaalityöntekijää kuukausittain näillä kyseisillä HAL poli käynneillä, ja nyt alan tapaamaan tätä oman paikkakuntani sosiaalityöntekijää tämän ennakoivan ilmoituksen merkeissä.
Tässäkin tapauksessa tehdään nyt tämä yksi käynti ennen lapsen syntymää, ja sitten vielä käydään 2-3 palaverissa lapsen synnyttyä, ja sitten jos ei ole mitään tarvetta jatkaa asiakkuutta, niin asiakkuus lopetetaan. Pahalta kuulostaa kyllä, jos ei asiasta ja menettelyistä ole tietoinen.

Voihan hemoglobiini! Mulla oli arvo 103, vaikka oon syöny rautalisää päivittäin raskausviikolta 10 asti. Oon keliaakikko ja se on uskoakseni selitys huonolle imeytymiselle. Olo on kuitenkin ihan hyvä ja onpahan jotain, minkä piikkiin laittaa väsymys.
Tsemppiä sossun käyntiin! Kaikki menee varmasti hyvin :)

Lilith, anteeks, minä en tiiä noista ilmoituksista hölkkäsenpöläystä, kun en ole sellaisten kanssa joutunu koskaan olemaan tekemisissä. Mutta onneksi ei oo mitään epäselvyyttä, ja voitte todistaa että olette mainiot vanhemmat teidän vauvallenne!

Meilläkin kävi kerran sossut, kun asuin siä kaukana korvessa ja 4 alle kouluikästä hoidettavana ja odotin viidettä ja mun masennus äityi niin pahaksi, että pyysin apua siinä lopussa. Olin tosi kipeäkin sillon ja yöt meni paljolti valvoessa. Sossutäti oli raivostuttava, tuli siis kattoon meidän kämpän ja varmaan sen että voiko lapset hyvin. Mutta alko arvostelemaan meidän silloista kotia. Siis oli hänen mukaansa alkeellinen?! Meillä oli kyllä ihan kaikki tarpeellinen mukaanlukien sähkösauna, wc, astian-ja pyykinpesukone. Toki vanha talo oli ja haastavaa asua niin kaukana kaikesta... Lähinnä tarvisin lastenhoitoapua niille päiville kun kävin terapiassa. Mies siis oli jatkuvasti pois kotoa töiden vuoksi. Muuten mukavia ihmisiä olivat mutta tuo sossupomo oli sen olonen ettei sillä ollut paljoa käsitystä asiakaspalvelutyöstä... Mutta eiköhän Lilith tuo hyvin sulla suju, ja tosiaan tukiverkostosta ja muista mahdollisista apujututuista ei varmasti ole mitään haittaa! Monella on turhankin suuri kynnys pyytää apua esim. vauvan alkuaikana jos oma väsymys tai synnytyksen jälkeinen masennus piinaa...

Meillä neuvolassa sanottiin, että hb raja olis alle 110 kun pitää alkaa syödä rautaa. Mun lekuri sisko sano myös joskus, että se on aika luonnollista, että hb laskee. No ite en pahemmin tohon ole perehtynyt, tietoo varmaan löytyy kyllä..

Musta kuulostaa hyvältä lilith, et teidän kanssa hoidetaan jo nyt kaikki kuntoon. Ei tarvii heti synnytyksen jälkeen noita miettiä. Yleensä täällä reagoidaan kaikkeen ihan liian myöhään. Uskoisin, et teidän on tarvittaessa mahdollista saada apua ym. Mä olisin kakkosen kanssa halunnu enemmän apua, kun muksu oli sairas, mut olis just vaatinu lastensuojeluilmotuksen. Jos te nyt tarvittaessa saisitte apua ilman sitä ilmoitusta. Meillä ainakin kaikki henkilöt oli aina tosi mukavia. Eikä lasta oteta pois, jos vanhemmat ei oo päihtyneinä kotona lapsen läsnäollessa tai jos lasta ei pahoinpidellä, joten älä sitä murehdi. Se on täysin teidän omasta toiminnasta kiinni, ei mikään mielivaltainen päätös.

Pääsin hypistelemään äippäboxia, ihania vaatteita kauneissa väreissä ja kuoseissa ja todella kätevä ulkoilupuku kun sen saa pussiksi:) ainut että ne vaatteet näytti todella isoilta ja aika poikamaisia...
Ajattelin huomenna ottaa pesu projektin ja katsella vanhatkin vaatteet takas kaappiin:)

Äippä, tää vatsatuki tuntuu kyll hyvältä :) Aiemmassa raskaudessa oli sairaalan välinevarastosta lainattu hirvitys jonka kanssa pystyny edes istumaan :D

Itse yritän vielä malttaa noiden vaatteiden kanssa :) Pitäis vielä makuuhuoneen järjestys laittaa uusiksi jajajaja.. Plus sit nyt jo ongelmana että pitää välttää vauvan vaate-osastot ku tekee mieli ostella kaikkea :D

Eikö se oo neuvolan kautta mahdollista saada jotain apua? Vai oliko se vasta suunnitteilla... Harmillista kun joutuu lastensuojelun kanssa toimimaan, mutta varmaan tuossa ennakko tapauksena hyvä että heti alkuun ja jo etukäteen saa apua :) Toivottavasti se mieskin sieltä herää tajuamaan, että nyt on avusta kyse :)

Täälläkin tuli äippäboxi tänään postiin. Jos ukko kerkeis sen hakea vielä, kunhan saapuu kotiin. Vähän alle 2 viikkoa meni toimituksessa.

Lilith, hyvin se menee. :) Sijoitus ja huostaanotto on viimesijaisia toimia, tuskin teidän tarvitsee niitä murehtia.

Muistakaa, että kotiavun saaminen ei enää edellytä lastensuojelun asiakkuutta! Eli kaikki voi hakea jos kokee tarvitsevansa.

Takaisin