Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Still alive festareiden jälkeen. Oli tosi mukavaa eikä yhtään haitannut olla selvinpäin! Ainoa vaan että siellä porukka tupakoi joka paikassa, eikä savua päässyt karkuun niin loppuillasta rupes kyllä yököttämää ja jäi vika artisti näkemättä. Tuntu että ite oli polttanut. Ärsyttäväää.. näky mun lisäks muitakin raskaana olevia :)

Mulla kesti esikoisen synnytys papereiden mukaan n. 17h. Kerkesin saaha melkoset lääkecocktailit siinä, epiduraalia annettiin useemman kerran ja kohdunkaulan puudute kahdesti. Jänskättää kyllä, että miten tän toisen kohdalla käy, sujuisko kaikki vähän nopeemmin...? o.O Esikoisesta kuitenkin (epäsäännölliset) supparit alko sunnuntaina joskus kahen aikaan aamuyöllä ja sairaalaan mentiin vasta yhentoista aikaan illalla. Tyttö synty klo 13 seuraavana päivänä. Vähä nopeempi setti ei ois yhtään huono :D Tietenkin sitä toivoo kans, ettei tarttis niin paljon noita kipulääkkeitä nyt kakkosen kohdalla, mutta saa nähdä. Ilokaasuun meinaan ainaki pyytää kunnon ohjeistuksen ku viimeksi en saanu siitä muita vaikutuksia irti kuin että oma ääni kuulosti hetken omituisen isolta o.O Ja liikkeessä olis kans kiva pysyä vähä pidempään.

Mutta täytyy silti lisätä, että lääkepitoisesta meiningistä huolimatta jäi synnytyksestä hyvät muistot, eikä mitään kummempia traumoja :) Että ihan hyvillä mielin tätä toistakin on lähössä sitte hakemaan ku sen aika tulee :)

Itteki piikkikammoisena halusin kuitenkin epiduraalin ja sitä sainkin sit yhteensä kahteen kertaan. Muita puudutteita ei ollut ja vaikka imukupin aikana tulikin repeämä niin jäi sellainen fiilis että voisin lähteä samaan hommaan heti uudestaan :)

Nepsun äidille pikaista paranemista!

Jemina vitsi kun itsekin olisin halunnut ysäreille, mies ei oikein innostunut kun on niin rock henkeen ja vereen:)

Wildside saitko selville mistä se verinen vuoto johtui? Ihan hormooneista?

Mulla iskenyt aina synnytyksien jälkeen vauvakuume ja olis valmis toiseen erään...
Joten eipä tainnut olla mitenkään kamalia kivullisesti noi synnytykset :)
Vauvatkin ollut todella helppoja (koputan puutu että tääkin on :))

Äippä en saanu.. Aattelin, että kun tissit ei oo kipeet niin ei oo nii akuutti asia. Enää ei oo tullu verta, mut liivit on alkanu kostuu maidosta. Sellaset pienet läntit huomasin eilen. Sehän on varmaan normaalia, että ton maidon väri on sellasta vähän kellertävää?

Milla on 11.9 seuraava neuvola, ajattelin siellä sit mainita tuosta verestä jos ei ala jostain syystä tulee lisää tai kipeydy tissit. Mut tosiaan se oli aika vähäistä. :)

Juu sellaista kellertävän valkoista se rintamaito ainakin mulla ollut, mies naureskellut että vauva juo vanilja kastiketta:D

En itsekään usko mitään vakavaa jos ei koske eikä mitään:)

Me pidettiin eilen ompelukerhoa mun hyvän ystävän kanssa, jolla la marraskuun alussa. Mä tein viimeisiä isyyspakkauksen juttuja ja ystävä teki lyhythihaisen ja -lahkeisen bodyn. Kun ystävä lähti, päätin vielä ommella vaunuverhon. Tuli kiva!

Kuvassa näkyy siis myös meidän ihanat vaunut!

Liitteet

• vaunuverho.JPG
    vaunuverho.JPG
    100 KB · Katsottu: 81
Kyllähän tuo toka synnytys oli kivuttomampi ja lyhyempi. Ekassa alkoi säännöllisesti supistella illalla kasin aikaan ja tyttö syntyi vähän ennen 12 seuraavana päivänä. Kipu oli aivan helvettiä, 3cm olin auki kun sairaalaan menin, epiduraalin sain kahdesti. Kyllähän se kivut vei, mutta vei sitten tunnon aivan kokonaan ja sokkona sai ponnistaa kun monitorista katoin supistuksen tulevan. Tokan kohalla supistukset alkoi 6 aikaan aamulla ja poika syntyi neljän aikaan iltapäivällä. Sairaalaan mennessä olin 5cm auki, spinaalin sain sitten salissa ja mulla se toimii kun unelma! Ei vienyt kivusta kun huipun pois ja tiesin koko ajan mitä tapahtui ja osasin ponnistaa supistuksen aikana. Ponnistusvaiheet kesti molemmissa puol tuntia, että niissä ei eroja ollut.

Palautuminen ekasta kesti kauan ja oli kipuja, tokan kohdalla pystyi normaalisti käveleemään ja istumaan heti synnytyksen jälkeen, jälkisupistukset vaan olivat voimakkaampia ja kivuliaampia. Ekasta leikattiin eppari, tokassa tuli pieniä repeämiä. Tuo helvetin epparin kohta kipuilee vieläkin välillä ja tuntuu sormelle, vaikka ekan syntymästä jo yli 6v :( Itse synnytyksistä ei ole mitään traumoja, mutta henkilökunnasta ekan kohdalla jäi paska maku...

Nyt meinasin ajoissa taas lähteä sairaalaan, kun muksut täytyy matkalla puottaa johonkin hoitoon... Ennemmin siellä on liian ajoissa kun autoon synnyttäs, vaikka ei vanissa tilaongelmaa kyl tulis :D

Äippå x 3. Munkin mies on rock henkeen ja vereen mut ostin sille lipun niin kyllä tuli ilomielin :D oli kyllä tosi hyvänmielen festarit. Ens vuonna uusiks!

Mulla ensimmäinen käynnistettiin viikolla 38+5 radin takia, ku pelkäsivät että on niin iso kokoinen, ja silti oli pienin syntyessään, (3565g)käynnistys supparit oli yhtä helevettiä,ja istukka ei irronnut,eli jouduin käsin irrotukseen,menetin verta monta litraa,eli jouduttiin tekemään verensiirto,poika syntyi siis aamulla ja näin hänet vasta illalla kun pääsin heräämöstä. Toinen syntyi tosi vauhdilla! ambulanssilla sairaalaan,suoraan synnytys saliin,ja hän syöksyi lapsivesien matkassa sängylle kätilökin vaa nauroi että onneksi sai hänet kiinni ettei lattialle tippunut,muutamia mustelmia oli pikkusessa. (4110g). Kolmas syntyi kans melko nopeaa, lapsivettä alkoi tihkumaan illalla klo 23 jälkeen supistelut alkoivat klo 02 yöllä ja hän syntyi muutaman minuutin ponnistuksella 4.40. (4660g) neuvolatäti oli sitä mieltä että tämä neljäs on kans iso vauva,ja että käynnisteltäs hyvissä ajoin, ison koon ja radin takia. (kahdessa keskimmäisessä raskaudessa ei siis ollut radia). Sf mitan mukaan on kuulemma iso poika tulossa, ja potkut yltävätkin jo kylkiluihin :-D mutta käynnistystä en kyllä haluais,oli se niin kamalaa, vaikka palkinto siitä oli kyllä maailman ihanin <3 ja repeämiä ei onneksi ole tullut yhdessäkään synnytyksessä <3

Oli muutama päivä taaksepäin niitä kuukautiskipuja, eilen julmi alhaalta aika ilkeesti ku pyörälenkillä kävi ja nyt äsken huomasin että alushousuihin tullu vähä verta ja pyyhkiessä tulee kans vähä. pitäskö huolestuu?

Oi että <3 Käytiin hakemassa tuplarattaat, kiitos Äippä x3 :) Kotiintullessa iski todellisuus kun niitä näpräsin ja tarkemmin tutkin, että ei enää pitkä aika kun saa toisen matkustajan niihin laittaa :) <3 Nämä oli ensimmäinen hankinta tätä tulokasta varten :)

Lilith, kyllä minä ainakin kävisin näytillä. Vaikka kyllähän se verinen vuoto voi limakalvoistakin tulla. Mutta käy tarkistuttamassa tilanne jos se on mahdollista!

Lilith itsekin kävisin tarkistuttamassa ihan varuksi!

Saini no proplem ja kiitos itsellenne, täällä jo koe ajettu ja tykätty vaihdokkaasta:)

Kyllä minäkin kävisin lääkärissä :) mie kyllä vissii ravaan siellä vähä turhankin tiuhaa :D

Toi käynnistys onkin ilmeisestikin kivuliaampaa. Mulla ainakin lääkärit ronkki vikat päivät kunnolla, ettei jouduttais käynnistää. Kun se kuulemma on kivuliasta.

Selvisikö lilith mitään? Kävitkö näytillä?

Takaisin