Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin jo ylävatsaa ja keuhkoja ahdistaa. Ollut pakko vähentää ruokailua kun mahalaukku tuntuu pienenneen, kun tilaa ei enää ole yhtä paljon. Suolet siis solmussa ja sisäelimet kurkussa. Iik. Mutta pitää syyä vähemmän ja terveellisesti niin kilojakaan ei sitten kerry liikaa.. Jossain vaiheessa olisi voinut sanoa syövänsä kahden edestä mutta nyt kyllä syyään vaan ettei ala heikottaa. On niin epämukava olo kun ei oikein löydä iltaisin asentoa jossa olla, vaikka ei olisi herkutellutkaan. Mies vaan sanoo että lopeta se heiluminen kun sohvalla yrittää olla. Tietäisipä vain!

Onneksi päivisin on hyvä olla ja tuo pallokala olo tulee vasta illalla ;)

Flunssa on nyt selätetty jee ja huomenna lähden lenkille

Tuohon stressin purkuun, aloitin äitiysjogan netissä. Kurkatkaa yoogaia, ei tarvi lähteä kotoa minnekään ja kokeilu on ilmaista.

Ei vielä keuhkoihin käy ja närästystä ei ole juurikaan ollut. Tämä neiti taitaa olla hieman pienenpi kuin suurikokoiset veljensä. Tai sitten veljet raivannut tilaa jo. Edellisillä kerroilla närästys oli jo melkoista näillä viikoilla, ei tosin yhtään ole ikävä sitä tunnetta. Ero voi johtua myös pikkuisen asennosta. Edelliset olivat hyvissä ajoin pääalaspäin ja potkiskelivat ylöspäin. Tämä pikkuinen tuntuu viihtyvän sinnikkäästi jalat alaspäin.

Täällä ei ole vielä tullut ahdistavaa oloa. Närästystäkään ei ole. Aiemmat on olleet pääalaspäin paljon ennen laskettua, ja muistan kun välillä potkut osui kylkiluiden seudulle ja se ei tuntunut kovin mukavalta. Tämä pyörii ainakin vielä ihan miten päin vaan.

Viikko pari sitten oli muutaman päivän ajan ahdistava olo kun huomasi että sehän on kasvanu ylemmäs taas kun tuntui että annoskokoa pitää pienentää :) Nyt ilmeisesti tottunu siihen ja osaa huomioida syödessä että enää ei mahdu nii paljoa :)

Tänään kaupassa ensimmäisen kerran ventovieras ihminen koski mahaani!!
Olin ajatellut vetäväni varmaan hirveet kilarit jos joku tulee lääppimään.

Mutta niin hymyilinkin vaan kohteliasta kiltin tytön hymyä ja otin onnitteluja vastaan...

Ensin olin itselleni vihainen, etten kieltänyt koskettelemasta, miten olinkaan sellainen nynny. Mutta lopulta kun asiaa ajattelin niin oliko tuo lopulta niin kauheaa. Tämä ihminen kuitenkin oli aidosti iloinen ja hyväntahtoinen ja onnellinen puolestani. Ja joillekkinkoskemisreaktio ilmeisesti tulee jotenkin automaattisesti. Ehkä se on saman tyyppinen asia kuin halailu, toiset halailee luonnostaan enemmän... En sitten ollutkaan kai kauhean vihainen tai loukattu tästä..hassua

Yyyh joo, jokaisen pienen ruokailun jälkeen tuntuu täälläkin siltä että olis kirjaimellisesti kurkkua myöten täynnä, ei tietoakaan samasta annoskoosta mikä mahtui ennen! Ja kumartuessa sama juttu! Selällään maatessa ei pysty hengittämään syvään. Ja etukenossa jos erehdyn kyhjöttämään niin poika antaa kyllä välittömästi palautetta, heti alkaa kauhia ralli. :D

mä olen ilmeisesti päässyt vaivoineni ainakin toistaiseksi tosi helpolla.. . Ainoina viime aikoina ollut se, että pyöräily alkaa närästää ja toissa päivänä tuli issias tai selkä tai joku siellä alueella -kipu. Lähinnä vihlaisee alas/ylös noustessa.

Alkuraskauden pahoinvointi on palaillut paikoitellen, luulen kyllä syyksi pienen liikuntahetkiä. Aamulla inhottavia alaselkä kipuja ja helpottaa ainoastaan kun nousee. Muuten kyllä helpolla toistaiseksi päässyt. Eniten kuitenkin ärsyttää jatkuva "täyteen ahdattu" olo.

Käytiin tuossa äskön kaupassa, niin koko kauppareissun ilkeitä kuukautiskipuja, sellasta julmimista. Kuuluuko asiaan? Oliko harjotussuppareita?

Uskoisin lilith-mist kuuluvan asiaan. Ainakin itselläni ollut useampanaki päivänä, että juilii kuukautismaisesti. Viimeksi neuvolassa mainitsin asiasta niin tädin mielestä kuuluvat asiaan.

Tietääköhän joku tai onko kokemusta että miten äitiyslomalla tehtävä työ vaikuttaa äitiyspäivärahaan? Kelan sivuilla lukee että työpäiviltä saa vähimmäismäärän, mutta miten kun saan jo muutenkin sen vähimmäismäärän :D olin siinä luulossa ettei työpäiviltä saa äitiysrahaa lainkaan..

Muistaakseni Pauliina vanhemainrahaa saa vähimmäismäärän (paitsi sunnuntaina työskentlystä, se ei vähennä) ja siinä se. Ennen isä ei saanut vanhempainpäivärahaa ollenkaan jos työskenteli (äiti taas työskennellessään sai..), mutta nyt siihenkin on tullut muutos. :)

Noista (harkkari) supistuksista sun muista mahan kipuiluista, täälläkin kun nää päivät sattuu olemaan aika hektisiä niin maha iltaisin ihan kivi kova, väsynyt ja kipeä, olen aiemmissa raskauksissa kysellyt neuvolasta et onko ihan normaalia niin niiden mielestä on:)

Hitto kun ei pysty ymmärtää tätä mun väsymystä, illalla ku pääsen nukkumaan niin uni ei tule ja aamut ihan kamalia!:( "huvittavaa" kun nyt väsyneempi kuin vauva aikaan...

Minä rentoudun myös käsitöitä tekemällä ja lukemalla. Viime viikon sokerirasituksessa aloitettu pikkupompulalle Prinsessa Estellen nuttu: http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee_itse/neulonta/prinsessa_estellen_nuttu

Oon myös tainnut tähän mennessä säästyä tosi vähillä vaivoilla. Nyt on viimeisen viikon aikana alkanu alaselässä vihlomaan, selän ja pakaroiden taitekohdassa. Varsinkin kävellessä tuntuu vuorotellen molemmilla puolilla ja jos pitkään istunut tai makoillut samassa asennossa. Pilates tuntui helpottavan. Ilmoittauduin aikuisopiston mammajoogaryhmään, joten sinne sitten syyskuun puolessa välissä katsomaan.

Onko muuten saunomisen suhteen jotain rajoituksia nyt raskaana? En ole normaalisti mikään himosaunoja, vaikka tykkään siellä käydä. Nyt vaan huomannu, että jotenkin pienissäkin löylyissä tuppaa hengästymään helposti ja pitää paeta alimmalle lauteelle. Oman olon mukaan olen sitten mennyt, että jos alkaa tuntua pahalta niin eikun vilvoittelemaan. Minä kun tykkään vähän lempeämmästä lämmöstä (max 70 C) ja mies taas haluaisi kipakampia lukemia, niin on menny vähän taiteiluksi, kun yhdessä kumminkin on kiva saunoa:)

Mä en saunassa pysty käymään ollenkaan 20+ jälkeen kun alkaa pyörryttää... Vissiin vaikuttaa verenpaineeseen! Mutta en usko että sitä saunomista mikään estää, omien voimien mukaan:)

Mä olisin kova saunomaan mutta joulu saunaan sitten:)

Mäkään en tiedä muuta kuin että su työskentely ei vaikuta vanhempainrahaan. Hoitovapaalla töitä saa tehdä, kunhan saa lapsen hoidot järkättyä puolison/muun tukiverkoston kanssa.

Mä en ole huomannut saunomisen kestossa mitään eroa. Ainoastaan saunaan meneminen ja sieltä pois tuleminen on hankalampaa noiden liitoskipujen takia..

Stressiä yritän purkaa liikunnalla ja musiikilla, lenkkeily tosin jäänyt vaan kävelyyn juoksun sijasta..

Saunassa tulee välillä todella heikko olo, verenpaineet tipahtaa :/ Kuumuuttakaan en ihan samaan tapaan siedä ku ennen, mut kyllä sitä 60-70 asteisessa saunassa jotenkin vielä viihtyy :)

Takaisin