Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kamalasta k:sta mun mielestä varsinaisesti mikään ei sitä aiheuta, sitä kun ei tiedetä mistä se johtuu...
Ainakin mahallaan nukuttaminen on havaittu olevan riskitekiä:( mutta minä ja mun sisarukset ollaan nukutettu neuvolan käskystä mahallaan, kun vähentää ilmavaivoja... Meillä pennut sen jälkeen kun oppivat kääntymään eivät ole nukkuneet missään muussa asennossa kuin mahallaan, siis ihan oma aloitteisesti :)
Mutta sänky ei sitä aiheuta!

Eihän syytä tosiaan olla varmaksi löydetty, mut riskitekijöitä on just käytetty patja, eri huoneessa nukuttaminen, vanhempien tupakointi jne... Ekan kohdalla olin ihan hysteerinen, tokan kohdalla jo vähän rauhallisempi. Kuitenkin asia johon ei kovin voi vaikuttaa, mutta kai tuokin riski hyvä tiedostaa.

Hittolainen kävin katsomassa kelan sivuilta kun ei ole äippäboxista mitään kuulunut ja eivät sitten netinkautta(kelan sivuilta) laittamaani raskaustodistusta ole saaneet... Ärsyttää:(

Mäkin laitoin raskaustodistuksen varuiks kahteen kertaan liitteenä, kun ekalla kerralla jäi äitiysavustuksen käsittely tilaan, että liite toimitettava 1.9. mennessä. Sain sen sit laitettua kun toisen kerran pisti menemään.

Mä laitoin kahteen kohtaan liitteeksi raskaustodistuksen, ekana äippäpakkaus ja sitten vielä päivärahahakemukseen. Ajattelin että ainakin toinen menee perille.

Näkyykö se netin kautta laitettu liite jotenkin siellä Kelan sivuilla? Laitoin pari päivää sitten, tuli teksti "lähetys onnistui" tms. Nyt kuitenkin lukee, että liitteet pitää toimittaa siihen ja siihen mennessä, enkä nähnyt sitä liitettä missään omissa tiedoissa. Näinköhän jäi bittiavaruuteen...

Siellä on erikseen se kohta lähetetyistä liitteistä. Mulla näkyi kyllä se liite siellä toisen hakemuksen kohdalla, mut lisäsin sit siihen äitiysavustushakemuksen liitteeksi myös.

Kamalasta k:sta mun mielestä varsinaisesti mikään ei sitä aiheuta, sitä kun ei tiedetä mistä se johtuu...
Ainakin mahallaan nukuttaminen on havaittu olevan riskitekiä:( mutta minä ja mun sisarukset ollaan nukutettu neuvolan käskystä mahallaan, kun vähentää ilmavaivoja... Meillä pennut sen jälkeen kun oppivat kääntymään eivät ole nukkuneet missään muussa asennossa kuin mahallaan, siis ihan oma aloitteisesti :)
Mutta sänky ei sitä aiheuta!
Esikoispoikani kohdalla todettiin synnärillä sydämen rakennevika jota ei aina huomata. Saatiin ensikuukausien ajan antaa muutaman kerran hätäensiapua kun alkoi voimakkaat hengitysvaikeudet levon yhteydessä ja neuvola alkoi epäillä astmaa joka miehen suvussa yleinen mutta vauvan kohdalla diagnoosin teko vaikeampi joten tarkkailevat nyt tarvitseeko avaavia lääkkeitä. Nyt vaavin ollessa 6kk onneksi lepotilanteissa voinut nukkua vatsallaan ongelmitta.Olen jokseen varuillani jos kuopuksella samoja univaaratilanteita edessä, sukulaiseni lapsi koki kätkytkuoleman vuodenikäisenä vaikka yleensä kätkytkuoleman riski pahin ensimmäisen 4kk:n aikana.Onko kellään kokemuksia kätkythälyttimestä? :)

äippä hö. mun piti heti soittaa kelaan ja varmistaa että mun valokuvaliite siitä todistuksesta menny läpi. olihan se. just lopetin puhelun, ja mulle sanottii että keskimääränen aika näitte asioitten ja pakkauksen lähettämiseen on 4 viikkoa siitä päivästä ku tehny hakemuksen !!!?!?! muut saanu viikon sisää, nii 4 viikkoa :O

Luulen että tuo hakemusten käsittelyaika vaihtelee paljon, itsellä on jo kestänyt kolmatta viikkoa käsittely.

Vaihtelee tosiaan. Turussa esim kaikki kestää, naapurikunnissa päätökset tulee nopeesti. Kaupungin koko on aika ratkaseva.

Mulla serkku kuollu kätkyt-kuoleman 3vko ikäsenä rattaisiin päikkäreillä. Ja niissä vuokrattavissa vaavi-sängyissä on ainakin aina uudet patjat. Samanlaiset ku on äippäpakkauksessa. Ja on muutenkin siistit sängyt. Ennemmin ne musta ehkäsee tommosen kohtalon, ku niitä voi kuljettaa vieressä koko ajan.

Ton serkun kohtalon takia mäki oon ollu ihan hysteerinen. Aina käyny yöllä varmistaa, et henki kulkee, ku poika siirry 3kk ikäsenä omaan huoneeseen.

Tkeeekö teillä tää foorumi sovellus silleen että ei päästä välillä kirjautumaan? Mulla taas vaihteeks teki nii.. piti koneella käydä kirjautumassa sisään ja ulos ni sitte anto taas kirjautua puhelimella... outooo :D

Musta tulee varmaan huono äiti tjtn kun en aio esim mitään kätkythälyttimiä hommata, mun mielestä kun tommoset asiat ei oo meidän ihmisten käsissä vaan jonkun korkeamman, eikä niitä pysty estämään jos on niin tarkoitettu käyvän. Vähän ehkä sama kuin tässä raskauden aikana se etten ole kertaakaan pelännyt/stressannut keskenmenoa tms kun tuntuu että jos niin olisi käynyt niin se olisi tarkoitettu ja ihan 'syystä' raskaus olisi keskeytynyt. Kaikilla ihmisillä on jonkun tietyn pituinen matka kuljettavana täällä maan päällä, joillakin tosi lyhyt ja toisilla pitkä. Olen aina ollut kastia 'kaikella on tarkoituksensa'. Toivottavasti en loukkaa ketään tällä tekstillä, se ei ole tarkoitukseni, ja jokainen tehköön niin kuin parhaalta tuntuu. :)

Muokattu viimeksi:
pauliina mä olen sit kanssa huono äiti kun meillä ei ole ollut eikä tule olemaankaan, en ole tuntenut tarvetta ostaa, meillä kuitenkin muksut nukkunut samassa huoneessa 1,5-2v ja päikkäreillä itkari vieressä... toivon että kamaluus ei osu omalle tai kenenkään muunkaan kohdalle!

wop mulla toi teki tollaan eilen ja aamulla olikin kirjautunut itse takas

Mä välttelen tietoisia riskejä, jotta en lisäis riskejä tarkoituksellisesti... Eli ei tupakoivia/juoneita ihmisiä perhepetiin, autossa kolaroimaton kaukalo oikein kiinnitettynä, talvella nastarenkaat, pyrin imettämään niin pitkään kun mahdollista (2 ekaa kertaa loppunu liian lyhyeen), minimoin myrkkyjen käytön jne. Mut tuo on niin totta, että me synnytään ja kuollaan, siihen väliin sitten mahtuu aikaa mikä mahtuu. Ite sitä ei voida hallita. Noihin järkyttäviin pelkoihin vaikuttaa kyl osallaan hormonit, ekan kohdalla ku imetyksen jouduin lopettamaan, niin pelot hävis reilussa viikossa.

mut kans tää oli heittäny eilen ulos, enkä pääässy kirjautuu sisälle. luulin jo unohtaneeni salasanan ja kaikki maholliset kokeilin ja tein. tänään sit pääsin kirjautuu sisälle.

Itse huomasin esikoisen kohdalla hänen untaan valvoessa öisin että vaikka itte hiukankaan nukahdin niin kyll heti heräsin jos tasaiseen tuhinaan tuli vähänkään pientä limaisuutta tai jos vähänkään liikahti niin heti olin hereillä ja kärppänä pinnasängyn laidalla kuikkimassa :) Varsinkin kun esikoinen oli puklailevaa mallia. Pelkoja on varmasti jokaisella äidillä :) Kuitenkin nuo rakkauspakkaukset on niiiiiin tärkeitä ja haluaa suojella jopa pienimmältä kivulta ja huolelta niin vähemmästäkin pelkoa jo tulee :)

Huomenta mammat! Täällä nukuttiinki päivään asti, koska eilen kävin hammassäryn vuoksi lääkärissä niin poistivat hampaan niin yöllähän se kipu sut alkoi ja kun oon päättäny että mahollisimman vähillä lääkkeillä ni otin vaan pikkupanadolin ja oottelin et kipu laantus, eihä se oo vielkä laantunu :D sit soittelin äskö neuvolaan kun sillon yks päivä kävin verikokeissa ni cpr oli alle 5 mut leukkarit oli vähän koholla (en tiiä mitä meinaa????)... Ja sitten lääkäri soitti ja vahvisti että miulla on astma ja lääkitys pitäs alottaa mah. pian koska pikkuiselle ei riitä ilma jos ei äitikään tarpeeksi saa.. :( nyt sit tänään apoteekkikeikalle :))

Takaisin