Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eipä tarvii ihmetellä omaa isoo veroprosenttia ku puolet tästäki porukasta elää vielä opintotuella yms :D Ja pian itsekin omista veronmaksuistaan hyötyy ihan suoraan äippärillä :) Lapselle yritän kans sitä asennetta saada päähän, että työnteko kannattaa aina... Vaikka hetkellisesti jäis jopa vähemmän käteen, niin kokemuksen kautta saa parempia töitä. Ärsyttää lukee lehdistä miten "nykyajan nuoriso" on sitä mieltä, ettei mitään "paskahommia" viitti tehdä. Kaikki työ on arvokasta! Toisista vaan valitettavasti maksetaan vähemmän, kun tekijöitäkin on enemmän tarjolla... Anteeksi paasaus :) nimim. yksityisyrittäjän tytär :)

Mulla on kans mietityttäny et minkä mukaa tuo äippäraha kannattaa laskea. Mulla luultavasti ansiosidonnaisen, eli viimeisimmän etuuden ku olin töissä 2014 syksystä 2015 kevääseen. Meillä on niin, että mun peruspalkka on isompi ku miehellä, sen takia harkitaanki et palaisinko heti vanhempainvapaan jälkee töihin. Saa ny nähdä sitten :)

Jos isä on opiskelija niin totta kai voi pitää isyyslomaa. Tietenkin asia erikseen voiko koulusta olla miten poissa. Isä voi pitää äidin kanssa yhtä aikaa 18 päivää ja loput ennen kuin lapsi täyttä 2v(?). Tällöin kuitenkaan äiti ei saa olla yhtä aikaa isän kanssa vapailla (vanhempainvspailla tai kodinhoidontuella). Näin olen ainakin asian ymmärtänyt.

Huomenna kelalle selvittelemään äitiyspäiväraha juttuja...

Itsellä vakituinen työ jossa täyttä työviikkoa tehnyt opintojen aikana niin jäänyt opintotuetta mutta ajatuksena muutaman vuoden päästä nykyopinnoista valmistuttua jatkokouluttautua ja sen mukaan pääsenkö pyrkimään lääketieteelliseen (johon tällä äippälomalla ohessa lukenut) otan opintolainan ja opintotukea siirtyen vakityöstä keikkariksi, muutoin jatkan täyspäivätyössä :)

Tytsy mä lähdin ainakin lisää opiskelemaan, kun töitä ei ollut tarjolla itselle kuin osa-aikaista vähillä tunneilla. Viimeiset kahdeksan vuotta oon tehnyt sekä töitä ja opiskellut melkeinpä koko ajan. Eli yhdestä kesälomasta saanut nauttia 10 pvää koko aikuisiän aikana ja useimmat viikot ollut 6pvää, kun viikonloput mennyt töissä ja viikot koulussa sekä välillä molempia yhden päivän aikana. Että ei aina oo omia valintoja ja ite oisin paljon mieluummin ollut töissä ku tehnyt tuota yhdistelmää, jos ois saanut valita. Ja anteeksi oma avautuminen!:) Mä oon aina ollut liian ahkera niin välillä menty liiankin monta kertaa oman jaksamisen rajoilla.

Muokattu viimeksi:
Miä oon ihan surkee paperitöissä,joten vähän kyllä pelottaa että osaisin nuo laput oikein täyttää. Torstaina on neuvola,niin silloin saan ne :)

Tiiättekö muuten,onko perhevalmennus työn aikana palkallista? Kun esimies ei tienny,lupasi kyllä selvittää.. Meillä tosiaan viitenä tiistaina valmennukset ja joudun tuntia aiemmin lähtee sen takia töistä..

Tänään sintti ihanasti ilmoitellut olostaan ja Rv 22+0 <3

Se on varmaankin työpaikkakohtaista saako paikallisena tuon perhevalmennuksen, sain itse palkallisena perhevalmennuksen joka oli kesken työvuoron kun esimies reilu :)

Hansu, en mä sillä :) musta opiskelu nimenomaan on hyvästä ja itsekin sitä 8 vee harrastanu loppua kohden enemmän töissä samalla :) + myöhemmin vielä aikuisopintorahalla hetki. Mutta nyt näin vanhana ku vaan painaa pitkää päivää töissä, alkaa miettiin miten hyvät tuet Suomessa on kaikin puolin! Ja siks niitä veroja maksetaan. Toi aikuisopintoraha tai vuorotteluvapaan tuki esmes on musts ihan liian korkeita, jos on ennestään hyvät tulot... Tommosesta olis helppo säästää lapsilisien yms sijaan...

Milloin te aloitatte synnytysvalmennuksen? Miten se yleensä on? Luin neuvolassa jotain lappusia luki että suositellaan käytäväksi rv 35-> Ihmettelin että oikeesti vasta niin myöhään tai sitten itsellä vaan liian malttamattomasti odotellaan pikkusta

Työehtosopimuksissakin on jotain määräyksiä. Esim siitä kauanko saa palkkaa äitiysvapaalla. Onneks ei olla amerikkalaisia!

Meillä alkaa perhevalmennus syyskuun lopussa ja synnytysvalmennus on parin tunnin pituinen synnärillä mikkelissä joskus lokakuun puol välissä tai marraskuun puol välissä (saahaa ite päättää) :)

Täällä kans yks joka ihan pihalla noista kela jutuista.... taidanpa siis mennä ihan paikanpäälle täytteleen kaikki laput... itehän siis oon valmistunu koulusta toukokuussa 2014 ja siitä sitte ollu työttömänä ni ei mitään hajua edes miten paljon tuun saamaan mitäki rahaa! Ääh.. onneks on toi mies joka ehkä tajuu jotai :D

Täälläkin työnteko aloitettu 13v:ma iskällä ja aina opintojen ohessa tehnyt töitä. "Lomailin" ekaa kertaa kunnolla lokakuussa, ku olin valmistumisen jälkeen 2kk työtön ennen äitiyslomaa. Ja nyt sitten uudestaan, kun pieni päätti, että hänen on parempi seurata meidän elämää jostain ylempää. Etten hirveesti voi sanoa tuntevani tunnontuskia. Eläkeotteestakin sen näkee, kun en paljoa oo puolisoa jäljessä, vaikka hän tehnyt kokoaikasesti töitä jo 10v.
Yksityisyrittäjän tytär siis täälläkin ja yrittäjän perintö hyvinkin tuttu ;)

Onko täällä muita jotka aikoo tehdä osa-aikaisesti töitä myös äippälomalla? Mä aion jopa sen verran et sunnuntaisin käyn töissä, tuplapalkka eikä vähennä äitiyspäivärahaa :) Muuten on pelkkä äitiyspäiväraha sen verran pieni et on kiva sitte saada vähän ylimääräistä näin :)

Pauliina, minä varmaan käyn kans sitten joitakin sunnuntai-töitä tekemässä, kunhan nappula on vähän kasvanu ja ei riipu rinnassa koko ajan. :)

Ite kans ihan sekaisin noiden Kelan papereiden kanssa, kun mulla tulee kans ne tuet sen 6 edellisen kk ajalta maksettujen palkkojen mukaisesti, koska olin 2013 vielä päätoiminen opiskelija.. Siitä pikkusen tulot muuttunu :D

Meillä tuli just tänään kutsu perhevalmennukseen. 15.9. ensimmäinen kerta, aiheena parisuhteesta perheeksi. Seuraavat kerrat oli lokakuussa ja aiheet synnytys, ensi-imetys ym. ja viimeisessä vauvan hoito. Ajateltiin mennä.

En tiedä yhtään onko täällä mitään tutustumiskäyntiä synnärille tms. Onko tietoa OYSissa synnyttäneillä?

Hilla2 en ainakaan minä oo tutustumassa käyny ennen ekaa synnytystä... Menin neitiltä rv 41+3 sinne supistelujen takia ja sinne jäin... En kylläkään käyny edes missään valmennuksessa.... Mutta hyvinhän toi on menny ku nyt jo neljättä kertaa sinne pyrin :D Mulla on kyl sattunu aina niin hyvin et ollu sama kätilö ainaki jossain vaiheessa joko synnytyksessä tai lastenhoitajana tai sit osastolla omana hoitajana...

Mulla kans pittää varmaan mennä ihan kelalle selvittää noi äippärahahommat ku nyt tosiaan 2013 verotulojen mukaan haettas ja osan siitä oon ollu kodinhoidon tuella ja äp rahalla ja töissä. Ja nyt viimesen 6kk oon kumminki tehny täysin töitä... Ja mä jään äippä/vanhempainvapaan jälkeen kotiin kodinhoidontuella, ku kumminki mulla alottaa eka eskarissa ja molemmat vanhemmat oltas vuorotyössä ni ei pieni 6 vee pärjää viel yksin kotona iltoja eskarin jälkeen.. ja ku sekin tuli nyt pakolliseks ni ei lapselle oo hyvä mennä aamulla eskariin ja sen päälle jäädä viel iltaan asti päiväkodinpuolelle....

Onkos kellään muulle tullut ilmavaivoja?tuntuu että oon nykysim sellainen paukkupeppu että..:shy: onneks oon töissä meluisassa paikassa niin saa rauhassa päästellä. Mut välil tulee ihan vahingossaki .. ei oo kivaa!

Meillä on ollut jo kaksi perhevalmennus kertaa. :) Ensimmäinen kerta oli fysio osuus jossa käytiin läpi kaikkia muutoksia kropassa ja miten synnytys vaikuttaa jne. Puhuttiin vähän synnytyksestä ja keinoista rentoutua. Eilen toisella kertaa oli kunnon kalvosulkeiset ja käytiin läpi vauvan hoitoa. Aika paljon oikeastaan tämä kerta olikin vaan sitä.. Toisaalta vähän turhalta tuo kerta tuntui kun noi jutut olisi voinut lukea jostain netistä vaikka :D

Meillä oli eka raskaudessa perhevalmennukset vasta kuukautta ennen laskettua aikaa. Tosin itte olin kyll jo netistä ehtiny kaikki kerrotut tiedot lukemaan useaan kertaan :) ja itse asiassa saanu ehkä selkeämmänkin kuvan niistä :)
Ainakaan tyksissä ei oo tutustumiskäyntejä enää. Yritin selvittää asiaa silloin nii virtuaalikiertue kyll tais netistä löytyä.

Takaisin