Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Synnytyksen olin 3 päivää sairaalassa (tytön keltaisuude vuoksi, seurailtiin lähteekö nousuun). Tuosta ajasta tuli 3 päivän osasto maksu. Ei muita tullu. Ja sain sen laskun kahteen erään kun soitin laskutuksee.

Osastolla sai lähes kerjätä et hoitajat ottaisivat hetkeks vauvalaan että pääsisi suihkussa käymään. Kaikki annettiin tehdä itse. Voipi olla kyllä syy siinä kun en ollut ensisynnyttäjä.. tosin ei esikoisen aikaakaan mitään tehty puolesta. Ekalla kerralla näytettiin sit oli jo läjes osattava.. imetykseen ne paneutuivat hyvin ja seurasivat että maitoo tuli, lisä maitoo sai jos ei alkanu heruttaa.
Osastolla ja synnärillä on monenlaista työntekijää osan kanssa tulee toimeen ja osan kanssa ei.. kokemuksia riittää jokaisella eritavoin..

Tulipa nähtyä hassua unta viimeyönä..
Lapsi syntyikin jo, se oli niin kuin tämä päivä, mut kuitenkin lokakuussa ja siltikin tuli ihan ajallaan mikä taas tarkottais joulukuuta. Lapsi oli edelleen tyttö niin kuin kaikissa muissa unissa (vaikeuttaa suhtautumista siihen, että ultrassa luvattiin varmaa poikaa), hämmentää suuresti et miten on poika tulossa kun pelkkiä tyttöfiiliksiä ja aina tyttö unissa. Lapsella oli keltaisen ruskeet silmät, tosi uniikit ja kauniit, muistan kuinka tuijottelin niitä pitkään ja kysyin mieheltäkin, että ootko huomannut kuinka kauniit silmät meidän tytöllä on. Raskausarpia ihmettelin peilistä ja kadonnutta raskausvatsaa, arpia siis ei oikeasti ole vielä tullut. Hyvälle ystävällekin selitin miten synnytys meni, nopeesti ja vähän tajuamatta asiaa, ei ollut kivuliasta. Jopa neuvolatädin ohjeet vierailuille sain unessa ja tiedon että käydään synnytyskertomus läpi sitten kotiuduttua ekan tarkastuksen yhteydessä.
Koin myös suurta rakkautta lasta kohtaan, enkä voinut jättää sitä hetkekskään yksin, yhdessä kohtaa piti mennä äitin kanssa jossain käymään niin olin koko ajan että ei kun nyt pitää mennä takas lapsen luo.
Esikoista täällä odotetaan niin hämmentää nuo tiedot sun muut tuossa unessa ja se tunne mikä lapsesta oli. Toki se rakkaalta tuntuu jo nyt, mutta siinä unessa tunne oli kuitenkin paljon vahvempi ja selkeempi.
Koko päivä mennyt hämmennyksessä nyt..

Se on kyll totta että niitä osastojen hoitajia on niin monenlaisia. Jotkut tekee kysymättä asiat ja toiset sit taas hössöttää ja paapoo :) Lisämaidon saannistakin useita eri tapoja. Se niin riippuu siitä hoitajasta ihmisenä että kuinka se asia menee. Asiansa ne onneksi osaa, mutta välillä kyll meinasi käpy palaa joidenkin kanssa.

Roria <3 Ihania tuollaiset unet :) Vaikka joulukuuhun on aikaa niin kuitenkin ei se oo kovin kaukana enää :) Ittekin alkanu näkemään unia joissa pikkuinen jo sylissä tai sit itse synnytysvaihe meneillään :) Ja päivä päivältähän se tunne kuitenkin kasvaa. Muistan kun isimies esikoisen synnytyksen jälkeenkin mietti että missä on hänen rakkauden tunteensa lasta kohtaan eikä oikein osannu olla mitenkään päin kun itseltä se tuli luonnostaan kun kuitenkin 9kk kantanu jo sitä pienokaista mukanaan niin siihen oli jo valmistautunut ja rakastunut. Kuitenkin nopeasti isimieskin esikoiseensa rakastui <3

Itte laskenu jo että ei oo ku 16viikkoa ku laskettu aika tulee täyteen. Tuntuu että vastahan sitä teki sen plussatestin :)

Hirni olen mikkelistä. Kyllä mks synnärille otetaan vastaa mihin aikaa vain. Olen käyny edellisessä raskaudessa vkolla 11 ja risat ekan kerran.

Ja tässä raskaudessa 16+3 , 19+0 ja viimeks eilen 22+5. Ekalla käynnillä menin päivystyksen kautta. Mutta nuo kaks muuta menin suoraan synnärille. Soitin ekana ja käskivät näytille. Kellon ajalla ei ilmeisesti väliä kun olen käynyt heti aamusta 6- illan 23 välillä..

Että kannattaa myö sinnekin olla yhteydessä jos tuntuu siltä..

Heii,ootkos mistä päin Mikkeliä? Täällä myös yksi mikkeliläinen ;)

Mush täällä odotellaan neljättä ja meidät aikanaan yllätti vauvan helppous, varauduttiin kaikkiin koliikki tms vaivoihin. Myös se osaltaan yllätti että miten sen oman pienen kanssa osaa olla niin luontevasti kun ennen omaa vauvaa ei ollut mitään kokemusta lapsista saati vauvoista:)

Sitten kyselit että mitä vauva maksaa ja riittääkö lapsilisä, no yksi selitteistä hintaa ei taida olla mutta jos lähtee purkamaan vähän lasten tarvikkeet, vaateet ja kaikenlainen tavara mitä ihan aloitukseen tarvitsee niin riippuu siitä haluatko uutta vai käytettyä, haluatko huippu merkkejä vai valmis merkittömiin? Mutta näihinkin saa kulumaan helposti monta sataa:/
Vauvan tulon jälkeen onkin sitten vaipat kuluerä itsessään, ja tässäkin haluatko kesto vai kertakäyttö vaippoja, esim Lidl pienimmät vaipat maksaa 10€/pss joka kestää n viikon... Jos imetys ei onnistu niin sitten korvike josta halvin tutan jauhe maksaa( ainakin vuosi sitten) 5,05€ alkuun jos laskee että yksi kestää viikon (mutta tutan jauhe ei käy kaikille ja en enää muista mitä nan maksaa:)) ja siihen 2 viikon jälkeen D tipat olisko ollut 5-7 € kestää kk, soseet maksaa halvimmillaan 0.5€ ja muistaakseni kalleimmillaan 2€. Joten pelkät vaipat tekee kuussa vähintään n 40€ ja jos joutuu korviketta käyttämään niin halvimmillaan n 20€
Oliko se lapsilisä yhdestä muksusta nykyään 90€, joten pakko sanoa että ehkä nippanappa riittää mutta tiukalle menee:)

Vinkki älä osta valmiita purkkiruokia
koska itse tehtynä tulee halvemmaksi!

Suvituulia ootko työelämässä vai? On tainnu olla jossain ja varmaan ohi menny..

Mie kotona tytön kanssa (1v 4kk)..

"Onneksi" olen ollut opiskelija koko pienen ikäni, niin vähällä on oppinut pärjäämään. Kiitos vastauksista! Siskot on kyllä pelastus minun kohdalla hankintojen suhteen. Kaikki suurimmat hankinnat ollaan saatu ilmatteeksi ja oma äiti kerennyt heti plussa uutisten jälkeen hankkia käytettyjä lasten vaatteita /lakanoita ison kasan. Kertominen venähti viikolle 20+0 ja nyt tosiaan 23+5 :D

Hirni, mulla on ollut tuommoisia alavatsan kipuja kävellessä. Tsrkemmin alhaalla oikeella pystysuunnassa. Helpottaa heti kun pysähtyy ja ottaa muutenkin rauhallisemmin. Tulee etenkin jos on just syöny tai pissanhätä. Neuvolassa kysyin viimeks ja sanoi mulle ainakin, että ei hätää, et ihan normaalia ja supistelee syystä tai toisesta (vauva vaikka "väärässä" kohtaa ja painaa jotain hermoa. Sanoi, että sitten vasta kannattaa huolestua, jos se on jatkuvaa eli ei helpota esim. just tolleen pysähtymällä hetkeksi. Eli en olis ehkä hirveen huolissaan,

Oletteko vielä miettineet kauanko olette lapsen synnyttyä hoitovapaalla? :) Esikoisen (nyt 6kk) kanssa olen koko vanhempainvapaan mutta sovittiin miehen kanssa että kuopuksen kohdalla isukki on osan vanhempainvapaasta jolloinka palaan työn sarkaan (samalla hoidan jäljelle jääneet muutaman kuukauden hoitajaopinnoista kun aikuisopinnoissa kiellettiin opiskelemasta äitiysvapailla) ja lapset aloittavat sitten yhtä aikaa päiväkodin :)

Vielä 48 päivää töitä :)

Onko muuten teillä kellään niin päin, että te tienaatte perheessä selkeesti enemmän ku teidän mies? Meillä kun mies vielä opiskelee. Miten te meinaatte vanhempainvapaan jakaa? Ja miten isän vanhempainvapaan ja/tai isyysvapaan tuet lasketaan? Minkä vuoden tulojen mukaan ja mistä päivästä löhtien niitä katsotaan?

Meillä mies tienaa enemmän mutta olen meistä ns.parempi säästäjä, alustavasti puheltu että palaisin töihin viimeistään silloin kun opintojen syyslukukausi alkaa eli elokuussa (onneksi työmatka bussilla 5min kolmivuorotyöhön) ja töiden/opintojen jälkeen kotona lapsia hoitamassa niin paljon kuin mahdollista :) toki olisi ihana olla hoitovapailla paaaaaaljon pidempään mutta mietitty asiaa sen mukaan joka elämäntilanteessamme toimivin, sen parin kuukauden opintojen suorituksen jälkeen valmistuttua voikin hakea sitten parempipalkkaiseen työhön myös :) Isyysvapaat (54 arkipäivää) sekä isän vanhempainvapaat tulevat kuten äideilläkin v.2013 verotietojen mukaan tai sitten viimeisimmän 6kk tulojen mukaan mikäli huomattavasti suurempi kuin mitä 2013 tienannut :)

Esikoinen ny sen 1v 7kk ja edelleen oon kotosalla hänen kanssaan :) eli tästä jatketaan suoraan kotosalla toisenkin kanssa. En kyll yhtään tiedä kui pitkään mutta jos tilanne sallii niin isimies haluais että lapset sais 3v asti olla kotona hoidossa :)

Kyfi mut lasketaanko se miehillä siitä kun ne ottaa ekan päivän isyysvapaata vai lasketusta ajasta? Lukis toi varmaan kelankin sivuilla, mutta ei viimeks heti pistäny silmään. Jos menis ton ekan isyysvapaapäivän mukaan, niin sit vois vöhän enemmän laskeskella et koska on järkevintä...

Ne päivärahat sekä äitille ja isälle tulee 2013 verotuloista...

Kotona tää meinas olla sinne kun masukki on 3-v koska taloudellisesti ei järkeä mun mennä töihin ja 4 lasta hoitoon laittaa. Mä meen kouluun kun vähän ajankohtaisempaa kun en mä enää laivoille palaa enkä muutenkaan noista baari hommista niin perusta, vielä kun keksis mikä sitä isona haluais olla niin olis aika hyvä! Vinkkejä?

Apua tajusin että kun mä meen takas töihin esikko on jo eka luokkalainen... Mun vaavi :,(

Siis isyysvapaa alkaa vasta kun vauva syntyy ja se kestää sen 3 viikkoa samaan aikaan voi olla kotona kuin äiti ja isä voi jäädä kotiin kun äitiysloma päättyy ja vanhempain vapaa alkaa, näin siis itse ymmärtänyt korjatkaa jos olen pahasti väärässä:)

Miekkoseni on ensi kuussa 18pv:n isyysvapaapätkän (menee kuulemma muuten hukkaan ellei lokakuuhun mennessä pidä) joka kelavirkailijan mukaan v.2013 mukaan, olen ymmärtänyt että vuodenvaihteen jälkeen ensi vuoden puolella jos menee vapaalle niin sitten v.2014 tulojen mukaan eli laskettaisiin vapaan aloitusajan mukaan, kannattaa tarkistuskysyä kelalta :)

Takaisin