Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alkuraskauden vaivoissa juu meilläkin sanottiin että soittaa päivystykseen. Ja nyt lähinnä vaivasta riippuen niin synnärille tai sit päivystykseen. Eli onko todnäk raskauteen liittyvä vai yleislääketieteen vaiva esim. pissatulehdus.

Hei sitä mietin tässä just yks päivä että millon sinne synnärille sais sitte soitella ku oon kans kuullu et pitäs olla tarpeeks pitkällä tai jotain. Mietin vaan että jos jotain tapahtuu niin mihin pitäs sitte soitella

Joo äippä toi on kirpparilöytö makso 2€ ja yks mun lempparitoppi tällä hetkellä :) ahahahah vai, että laihtunut pyh pah. Oon tämmönen sokerihiiri.. Ihan hävettää välillä köpötellä herkkukaapille kun mies kattoo "vihaisena" -taasko sä herkuttelet :D:D

Käyn semmoses tai tämmöses jälkikuntoutuksessa 4 kertaa viikossa ja täällä alottanu tänään muutama uusi asiakas. Esittäydyin yhdelle johon hän vaan oli "monellako kuulla oot raskaana?" Ja tunki molemmat kätensä mun mahaan. Mitä helvettiä?! :0 ikinä nähnyt edes koko heppua.....

Mä kans toivon samaa kun Äippä, et tää olis yli 3kg just sen syömisen takia. Esikoinen oli 2,8 kg mut tää kakkonen on ainakin tähän asti ollut koko ajan siskoaan isompi :) Ja esikoinen tosiaan syntyi 5pv lasketun jälkeen.

Mulla on myös kipuja kohdun kohdalla liikkuessa mut oon pitänyt sitä vaan merkkinä siitä et pitäis vähän hidastaa. Maha tosiaan menee kovaks vähän niinkun harkkasupistuksissa, mut sit kuitenkin erotan kyllä supistukset näistä kivuista. Mut en oo tosiaan pitänyt näitä minään kun menevät aina pois jonkun ajan kuluttua.

Herkkusieni, tulee välillä huono olo potkuista! Sellanen inasen merisairas ehkä... Ja potkuja tuntuu ihan joka suuntaan, tai siis potkuja ja muita muksautuksia, kun välillä tuntuu samaan aikaan ylhäällä ja alhaalla.

Josa, se raja on 23 viikkoa ku. Mutta soita neuvolaan ja sieltä ohjaavat soittamaan synnärille/päivystykseen jos asia sitä vaatii :)

Meillä savonlinnas on sillee et neuvolam auki ollessa sinne eka, sit jos se on kiinni eli illat ja viikonloput ja pyhät niin sinne päivystyksee.. Ja sitten kun synnytys käynistyy ni sit soitetaa päivystävälle kätilölle joka arvioi tilanteen ja sit soitetaa mikkeliin ja ne kertoo saako lähtee tulemaan synnärille..... En tiiä onko muualla näi hankalaa :D

Kyllä ainakin Jorviin saa synnärille soitella rv 20+ sitä ennen naistentautien päivystykseen :)

Tääll Turussa päin ny itte saanu käsityksen päivystyksestä että sinne soitetaan sit kun ei mikään muu paikka oo auki tai ei saa ketään muualta kii :D Ja edellisenkin kanssa käytiin kolme ns. hutireissua synnärillä suppareiden takia :) Ja silloinkin sanoivat, että jos siltä tuntuu että supparit ei laannu millään ja jopa sanottiin että ottaa se 1g panadolia ja kattoa auttaako se suppareihin, jos ei niin sit joko soittaa tai sit vaan tulla käymään näytillä :) Ei kyll oo tarttenu lupia kysellä.

Meillä se varmaan vaikuttaa et matkaa se 100+km ettei sit tuu nii paljoo hukka-ajoja sinne mikkeliin jos ne sit siel totee et mee vaan kotii :D

Minä kävin eilen neuvolassa ja neuvolatäti kirjotti nyt synnärin puhelinnumerot tuohon neuvolakorttiin. Sano, että aina voi soittaa jos tulee jotain sellasta, mikä huolestuttaa ja tuntuu ettei asian kanssa voi odottaa seuraavaan kertaan kun neuvola auki. Viikkoja 22+6 tänään. Ja meillä kans synnärille pikkusta päälle 100km.. :D

Kyllä itsekin tullut synnärillä käyty pyörähtämässä ja ei ne kertaakaan ole puhelimessa kieltänyt tulemasta :)

Nepsu mä en kyllä ymmärrä vieraita ihmisiä jotka iskee näppinsä vauvamahalle ilman lupaa! Edellistä kun odottelin ja olin väsynyt ja muutenkin kiukkunen joku keski ikäinen pyöreä mamma iski kassa jonossa näppinsä mahaani, mulla kun kiehahti ja iskin omat näpit sen läskeille ja totesin samaa mitä se mulle että "kylläpä tämä sinun maha on kauniisti pyöristynyt" :D olenko kalmala? Ärsyttää vaan kun vieraat tunkee mun omaan tilaan:/

Hei, olen tässä seurannut ketjua jo jonkin aikaa ja koska esikoista odottelen niin pää on täynnä kysymyksiä raskauteen liittyen. Mietinkin osaatteko te aikaisemmin lapsia saaneet kertoa onko teille tullut vastaan odotusaikana tai vauvan saatua mitään yllättävää johon ette osanneet varautua? Itse sain vasta tietää että synnytys maksaa (nyt jälkikäteen ajateltuna ihan loogista) , mutta mietin oliko jotain mitä esimerkiksi piditte itsestään selvyytenä ja huomasitte sen olevan toisin? Ja toinen kysymys liittyen vauva arkeen; miten paljon vauvan pakolliset kulut tulee about olemaan? Riittääkö tosiaan lapsilisä elättämään lapsen?

Sama juttu ettei kauhiasti toivo väen mahaa koskettelevan, se on vielä ok jos kysyvät saako kokeilla masua ja jos joku koskenut mahaan kysymättä tullut kohteliaasti sanottua etten halua mahaa kosketeltavan. Esikoista odottaessa ahdisti kun metrossa juopunut ventovieras ukko alkoi odottamatta kovaa taputtaa vatsaa niin että rupesi vatsaan koskemaan

Hirni olen mikkelistä. Kyllä mks synnärille otetaan vastaa mihin aikaa vain. Olen käyny edellisessä raskaudessa vkolla 11 ja risat ekan kerran.

Ja tässä raskaudessa 16+3 , 19+0 ja viimeks eilen 22+5. Ekalla käynnillä menin päivystyksen kautta. Mutta nuo kaks muuta menin suoraan synnärille. Soitin ekana ja käskivät näytille. Kellon ajalla ei ilmeisesti väliä kun olen käynyt heti aamusta 6- illan 23 välillä..

Että kannattaa myö sinnekin olla yhteydessä jos tuntuu siltä..

Ai :O meile savonlinnassa sanottu että ei sinne ku sit synnyttämmää... Et päivystyksee vaan soittoo jne. :D

Mä asuin esikoista odottaessa vähän päälle puoliväliin Pieksämäellä ja kyllä silloin ainakin sai mikkeliin ottaa yhteyttä jos oli jotain... :)

Kai se on jotenki sitä kun meillä kuitenkin se "ensisijainen hoito" täällä savonlinnassa... En tiiä. Mut luulen et jos soittas sinne ni kyl ne varmaa neuvos :)

Ittellä ei oo onneksi kukaan alkanu hiplaamaan masua. Hyvä että sukulaiset ja tututkaan sitä hiplailee :)

Itte ny maksoin synnytyksestä sen poliklinikkamaksun plus tietysti osastoajan vuorokausimaksut. Meillä ainakin oli esikoista odottaessa neuvolan kautta pari luentoa joissa käytiin kyll silleensä läpi asioita liittyen synnytykseen ja vauvan kanssa olemiseen. Ja sit luin juurikin paljon Vau.fiin artikkeleita niin niistä sai paaaaljon tietoa :) Meillä esikoisen kanssa hankalin aika oli kun piti alkaa kiinteitä syöttää ja sen hankaluus yllätti minut sit.

Ainiin.. Synnytyksen jälkeen osastolla sai yrittää pysyä hoitajien perässä kun oli aamupesujen aika ja kun ottivat vauvan punnittavaksi. Usein sanoivat että äiti voi sen aikaa olla ihan rauhassa kun vauvaa punnitaan jne. Mielellään kyll näyttivät ja opastivat miten pesut tehdään ja kuinka vauvaa edes käsitellään. Melkein ekana vuorokautena en uskaltanu edes liikuttaa vauvaa ilman opastusta vaan soittelin kellolla hoitajan aina auttamaan :)

Takaisin