Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harmillisen monilla tuntuu olevan kipuja ja huolia, voimia kaikille <3

Me myös pitäydytään rokoteohjelmassa, lisäksi yhdistelmä hepatiitti kun on yli 2v. Tuntuis vastuuttomalta jättää ottamatta kun tiedän että reissataan maassa jossa kaikkia hepatiitteja on paljon. Esikoisen aikaan suositeltiin calmettea mutta nyt kuulemma Kuuba ei oo enää riskimaiden listalla... Enpä nyt oo siitä vielä sitten varma mitä tehdään. Esikoisella se on. Ennen yhtä reissua otettiin myös kolera- ja lavantautirokotteet kun sillon oli Sandyn jäljiltä paljon molempia Kuubassa liikkeellä. Kausi-influenssarokotetta ei olla ikinä otettu kun perusterveitä ollaan.

Käsittääkseni Suomessa on määritelty muita maita vertaillen tosi alhaiset riskirajat raskausdiabetekselle. Eli seulontoihin määrätään Suomessa herkemmin kuin muualla. Minutkin ylipainon takia määrättiin jo 12-14 viikoilla sokerirasitukseen ja niinhän siellä kävi, että arvot ei olleet ihan kohdillaan.

Muistakaa, että kaikki tuollaiset seulonnat tehdään sen takia, että lapsella on mahdollisimman hyvä olla! :) Vaikka kuinka ikävältä se rasitustesti tuntuu, niin koitin ajatella, että sokerirasitukseen "päästään" eikä jouduta, koska sen tarkoitusperä on ainoastaan hyvä, koska radia ei välttämättä muuten huomaisi ajoissa:) Tsemppiä teille, joilla sokerirasitus edessä, pidetään kuitenkin peukkuja, että tulokset olisi pelkästään hyviä!

Itse just tänään kattelin käsivarsia, että kyllä on tullut silmiinpistävän paljon luomia lisää. En näköjään ole ainut, ja voi pistää raskauden piikkiin. :yuck:

Kiitos tsempistä naiset! Ja Äippä tuota just kovasti pelkään et miten sitten kun vauva-arki alkaa, pakko tässä on asioihin saada joku tolkku ennen sitä ettei sitten olla koko ajan napit vastakkain. :( Meillä on muuten tosi ihana suhde ja rakkautta ihan hirveästi, mutta sitten riidatkin on yleensä tosi inhottavia. Tai kenellä nyt mukavia riitoja olisi mutta ehkä ymmärrätte :D usein ne riidat puhdistaakin ilmaa ja niiden jälkeen ollaan taas niin ällörakastunutta että! Mut mä haluisin et aina olis semmosta.. :D Tai edes et osattais riidellä niinku aikuiset eikä vaan sitten laukoa älyttömyyksiä ja turhaan pahoittaa toisen mielen. Itsekin olin ehkä vähän tyhmä kun vaan lähdin nyt kotoa mutta en vaan jaksa enää murehtia kun toinen on sen oloinen ettei kiinnosta edes sopia. Pelkään myös vauvan puolesta et jatkuva stressi ja äidin huono olo aiheuttaa sille ties mitä :(
Niin ja tuosta perhevalmennuksesta! Meillä oli se fysio-osuus tänään ja noooo aika turhahan se sinällään oli! :D Tai mitään uutta ei siellä tullut esille mutta olihan se mukava rupatella muiden raskaana olevien kanssa :) Ja mielellään menen myös tuleville kerroilla mukaan.
Tsemppiä kaikille kipujen kanssa taisteleville! Tässä ryhmässä ollut ihan liikaa huolta ja murhetta! Toivotaan että helpottaa nyt loppua kohden ❤️

Tsemppiä täältäkin Pauliina ja paljon jaksamista parisuhdeasioihin. Varsinkin nyt raskaana ollessa, kun kaikki tunteet on niin herkillä, tuntuu nuo sotkut tuplaten pahemmalta. Tosi hienoa kuulla, että teidän suhde on hyvä ja rakkautta riittää. Sehän on jo paljon ja silloin on monesti haluja selvittää välit. Meillä oli myös miehen kanssa yhteentörmäilyjä alkuraskaudesta kun olin kun takapuoleen pamautettu karhu. Nyt onneksi on mielialat hieman tasoittuneet vaikka ei ne nyt ihan peilityynenäkään ole.

Oon Herkkusieni ihan samaa mieltä tuosta sokerirasitustestistä. On vain hyvä, että tekevät. Itse olisin vaatinut päsyä sinne jos ei automaattisesti laitettaisi. Tosin mun kohdalla meno sinne on selvä: Yli 25-vuoden ikä ja sukurasite. Kyllähän se varmaan ottaa koville, varsinkin syömättömyys mutta kerran se vain kirpaisee :wink

Iiiiisot tsempit myös muille, ketkä kipujen kanssa taistelee! Pidetään pienet nyytit mielessä niin kestää paremmin :)

Luomia on tullut lisää muutamia, semmosia ihan pieniä ja tummia.

Rota ja pneumokokkirokote ollaan jätetty ottamatta ja jätetään nytkin, ekan kohalla se olikin vasta kaksoissokkotutkimuksessa. Muut rokotusohjelman rokotteet otetaan. Oma asiahan se on tavallaan, että rokottaako lastaan vai ei, jälkiseurauksista on tietysti vastuussa vain ja ainoastaan itse, rokotti tai ei. Moni tauti on saatu pois kitkettyä rokottein ja he, joita ei voida rokottaa, pysyvät rokottamattomina terveinä laumasuojan vuoksi. Mtn influenssa- tai vesirokkorokotteita ei olla otettu.

Parisuhde on kyllä kovilla raskausaikana ja vauvavuosi varmasti se rankin ekan kanssa kun elämä muuttuu täysin. Ei sitä osaa edes etukäteen kuvitella, että mikä kaikki tulee muuttumaan! Siihen vielä väsymys ja tunneskaala laidasta laitaan kun hormonit heittelee, niin siinähän se soppa on valmiina. Jos vaan millään kykenee, niin asioita kannattaa yrittää puhua auki, mikä pelottaa, mikä ahdistaa, mitä haluaa ja missä mennään. Välillähän paras ratkaisu on lähteä ja hengähtää pahimmat höyryt pois, jotta ei taas heti olla napit vastakkain. Yks hyvä keino on kirjoittaa paperille, että mikä kaikki ärsyttää ja milaisia ratkaisuja haluaisi asioille. Asioihin pystyy vaikuttamaan paljonkin, mutta jos toista ihmistä haluaa muuttaa, niin se lähtee siitä ihmisestä itsestään.

Tänään ois neuvola, vain raskaustodistus kiinnostaa tuossa käynnissä ja jos sitä vaikka vihdoin verikokeeseen pääsis tän olon takia...

Jemina, mulla on lähete fyssarille ja tänään ajattelin soitella ensimmäistä aikaa. Tukivyöstä ei ollut minkäänlaista apua itselle. :)

Täällä yöllä alko sitten oikee räkäflunssa, pentele.. Tänään poksu 26 viikkoa täyteen, wuhuu! Koko ajan varmempi olo, että saan pitää pienen masussa tarpeeksi kauan kun nyt ei ole ollut niitä paineen tuntemuksiakaan. Ens maanantaina sitten kontrolli kohdunsuun tilanteesta, että onko tullut muutoksia.

Mulla on carriwelin tukivyö ja auttanu kyllä selkäsärkyihin tosi hyvin. Ite kävin ihan lastentarvikkeesta ostamassa.

Mullakin tuli esikoisesta lisää luomia, varsinkin rintoihin. Weird.

Meilläkin nokut rokotukset otetaan. Kausirokotteita ei. Jos jotain noi epäilyttää, ni mahdollistahan on rokottaa esim rokotusohjelman mukaan, mutta hitaampaan tahtiin. Mäkään en koskaan jättäis noita perusrokotteita ottamatta.

Voimia kaikille kipujen/ tyhmien kommenttien kanssa sinnitteleville. Mulle tytön kuolema on kaiketi aiheuttanu sen etten ota kritiikkiä ollenkaan vastaan. Pistän heti aikamoista piikkiä takasin. Ja sanon ehkä liiankin suoraan asioita. Muuten on tosi raskas olo, pakko sanoa asiat ääneen.

Onko sulla kyfi takana sektio vai mikä operaatio? Jos saan udella...
Helmikuussa esikoisen kohdalla oli kanssa riskiraskaus jossa oli komplikaatioita ja synnytyksessä sukurasite (useamman sukulaiseni synnytys päätynyt kesken kaiken kiireelliseen sektioon alatiesynnytys-yrityksestä imukuppiavustein huolimatta), vauvan huono tarjonta sekä aikanaan murtunut lonkka eikä lähes puolentoista vuorokauden kuluessa vesien menosta aukeamista ollut kuin sentti vaikka kovat supistukset,pikkuisella sykkeet hälyttävät ja raskausmyrkytysepäily niin lääkäri lähetti kiireelliseen nukutussektioon jossa tuli komplikaatioita ja jälkikäteen sai kuulla että sekä minä (verenhukkaan) ja pikkusoturi (ei hengittänyt aluksi, todettiin teholla sydänvika) olimme hengenvaarassa. Vaavi syntyi ennenaikaisena mutta oli silti puoli kiloa kookkaampi kuin suvussani syntyneet yliaikaiset vaavit joten vähän jännittää senkin vuoksi nyt kestääkö leikkauksen ja polttojen jälkeen kuinka kohtu tätä raskautta kun eilen lääkärikin kutsui pikkuista sinnitteliäksi, peukut pystyssä ainakin että kaikki sujuu hyvin :)

Esikoispoikani kohdalla olin asennoitunut alatiesynnyttämään joten odotan nyt synnytystapa-arviota jossa katsotaan kumpi tällä kertaa lääkärin arvion mukaan turvallisin vaihtoehto, vielä ei osannut sanoa raskausviikkojen vähyyden vuoksi miten on kun istukka edessä haavaan kiinnittyneenä vaan totesi että tilannetta tarkkaillaan

Taas on tekstit luettu, olipa niitä paljon.
Paljon jaksamisia kaikille keillä yhtään on ollut ongelmaa ja ikävyyksiä, niin raskauden ku parisuhteiden suhteen!
Mä en osaa jotenka vielä päättää rokotteista, kaikkea en välttämättä olis ottamassa, niin kun just noi kausi influenssat ja kuulin että rokottavat esim vesirokkoakin vastaan nykyään, se tuntuu vähän turhalta kun tarvii vahvistaa 13vuotiaana uudestaan, eli miksei katsoa jos lapsi sairastaa sen pienenä ja jos ei niin sitten rokottaa vasta murrosiässä, eihän se vesirokko vaarallinen ole kuin aikuiselle.. Näin ollen tolla rokotteella sen ehkä saa vaan siirrettyä aikuisikään, ei käy järkeensä mun päässä.
Mulla on täällä kipeän oloinen kisupoika, ei syöny aamuruokia vaikka on oikea ruuan rakastaja. Nyt änkes syliin vaikka koitin sanoa, ettei mahdu ja lähden kohta, mutta piti nyt änkeä silti.. Toivottavasti ei mitään vakavaa hällä.

Roria, se rokottaminen käy järkeen esimerkiksi siksi, että suojelet sillä esimerkiksi minua ja syntymätöntä lastani saamasta lapseltasi tartuntaa. Itse en ole rokkoja lapsena sairastanut, enkä tajunnut ottaa rokotuksia ennen raskautta, ja nythän sitä ei voi tehdä. On myös paljon muita riskiryhmiä, joille rokotuksia ei voida antaa. Mitä kattavampi rokotesuoja muilla on, sitä paremmin turvassa nämä riskiryhmät ovat. Siksi rokottamattomuus ei sinänsä ole vain ihmisten oma ongelma.

Jemina, minä käyn fysioterapiassa, kävin jo ennen raskautta ja raskauden aikana tottakai jatkunu vaan. Ihan hyvä homma tuo fysioterapia, tosin siinä en näe järkeä että kerran kuussa käydään jumppaamassa aina ne yhdet samat liikkeet kun se pitäjä kattoo vieres että teet ne "oikein". Ekalla käynnillä mä ainaki harjottelin liikkeet niin hyvin, että varmasti osaan ne. Ja jos on mahdollista, niin pyytäkää fysioterapeuttianne selvittään, onko teidän mahdollista alkaa käymään salilla, fysioterapeutit kun saa pitää ohjattuja salikäyntejä, jotka maksaa kela :) Täällä ainakin niin.

Koko yö ja aamu ärsyttäny kaikki pienimmätkin asiat, tekis mieli kiukuta ja sähistä kaikille o.O

Eilen illalla kotiuduttiin Tukholman reissulta ja kylä mää sanon että enää en Suomen rajojen ulkopuolelle raskaana lähde. Jostain syystä aina alkaa stressaa jos jotain sattuu, varsinkin ku nyt oli pikkusen sitä vuotoa just ennen reissua. Ja eilen ei Junior liikkunu juuri ollenkaan ja suunnittelin avoimeen neuvolaan lähtöä mutta nyt kun tähän sohvalle pötkähdin lukemaan teidän kirjoituksia niin jo alko sen päivänen potkuttelu :D Tuli ihan itku onnesta :)

Hirveen ahkeria ootte ollu, välillä hotellissa ehdin lukasta mitä kaikkee olitte tänne kirjotellu, mutta kommentointi jääny, joten jälkijunassa kommentoin vaippakeskusteluun että meillä molemmilla pojilla ihan vauvana käytettiin pamperseja, ne istu jotenkin paremmin ja sitten myöhemmin varmaan joskus konttaus vaiheessa siirrytty liberoihin. Kestoilua yritin esikoisen kanssa, mutta sitten tulin aika pian raskaaksi ja kuvotti niiin paljon ne kakkakestot ja niitten hajut ettei pystyny. Pikku kakkosen kanssa sen sijaan ei ollu energiaa. Täytyy kattoo kolmosen kohalla kuin käy.

Rokotteet otetaan, paitsi influenssa ja vesirokko, eli otetaan ne mitkä kuuluu rokotusohjelmaan.

Tsemppiä täältäkin kaikille joilla kipuja ja vaivoja ja huolia <3

Takaisin