Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko teillä miehenkin tarkoituksena lopettaa/ vähentää lapsen myötä?
Me asutaan kuudennessa kerroksessa nii meikäläinen teki säännön että jos on pakottava tarve tupakille ni kipin kapin portaat alas, hissiä ei käytetä! :D se on ollu käytössä jo about kuukauden ja kyllä on semmonen turha kessuttelu jääny välistä. Itsekin välillä kipittelen sinne alaovelle ihan henkiseksi tueksi miehen mukaan :D

Minä oon kyllä niin samaa mieltä tuon tupakan suhteen Air4min kanssa! Inhottava myrkky! Mä tuun kyllä olee niin tarkka ettei minun vauvan lähellä kukaan tupakoi eikä haisevilla käsillä siihen kosketa!! Onneks lähipiirissäni ei edes ole juuri ketään kuka polttaisi niin ongelmaa ei tule olemaan :) Kuvottaa niin paljon kun joskus on nähnyt äidin/isän työntävän lasta rattaissa/vaunuissa ja samalla polttavan! Pthyi!! Altistaa nyt oma lapsi sellaisille myrkyille kun pieni ei voi itse vielä päättää :(

Kyllähä tuo meillä ainaki mies on sanonut että viimestää ku lapsi syntyy niin yrittää lopettaa, mutta saa nähä.. Nytkin se on "lopettanut" mutta ei ees puolta päivää voi olla polttamatta...

Se on aina nii monia mielipiteitä herättävä tuo tupakki. Mutta joo onhan se varma että samalla kun vaunuja työntää yms niin ei tupakoida, eikä myöskään tupakanhajuisilla käsillä näperöidä. Jos haluaa tupakille niin menee sitten parvekkeelle ja käy senjälkeen saippualla pesemässä kädet ennenkun käsittelee vauvaa :) nämä on mun periaatteeni

Itse poltin sähkötupakkaa siihen asti kun raskauduin. Plussan jälkeen vaihdoin nikotiinittomaan nesteeseen ja siitä viikon päästä loppui kokonaan. Mies lopetti sauhuttelun samaan aikaan. Tosin hän syö vielä nikotiinipurkkaa, mutta suotakoon se :)
Sähkötupakasta vieroittumunen oli yllättävän helppoa, siinä kun koukuttaa vain nikotiini eikä ne muut sadat myrkyt mitä tavallisessa tupakassa on riippuvuutta aiheuttamassa.

Itse muistan kun lapsi olin, ja vanhemmat poltti aina autossa, ja me tehtiin aina pitkiä matkoja kesäsin esim. mökille, jonne ajo aina melkein 3 tuntia, niin hyi sitä huonoa oloa ja väliinsä oksentelua, ku toinen heistä vielä ketjupolttaja o.O Sitten kun valitti huonoa oloa ja että oksettaa nii käskettiin olemaan vaa valittamatta että kohta ollaan perillä, että ota tästä lihapulla, niin helpottaa o.O nimimerkillä: En ole yhteydessä enään vanhempiini.
Tiedän että tupakka on ehdoton ei ja paha, työn alla ja työ on kova!

Siinä on kyllä prioriteetit pielessä, jos ei voi pienen takia olla polttamatta kyläilyn ajan! Mä vetäisin kyllä niin ison herneen nenään, jos oma läheinen olisi noin itsekäs...

Vois olla miehelleskin ehkä helpompi aika lopettaa nyt, kuin vasta vauvan synnyttyä. Siihen univelkojen ja mahdollisesti kovasti itkevän vauvan yhtälöön ei se lisästressi välttämättä sovi. Siinä vaiheessa vois olla helpompi pysyä irti tupakasta, jos pahin vaihe lopettamisessa on jo takana... en tiedä, kun ei ole kokemusta.

Niinhän se on.. Toivon kyllä kovasti että kaikki ymmärtäis sen pienen parhaan :) voinhan mie miehellekki sanoo et vauvaan ei kosketa jos tupakalle haisee

Oon niin onnellinen, kun päästiin kerrostalosta rivariin, eikä enää tupakka haise kotona/pihalla! Se tupakansavu tuli nimittäin kiinni olevista räppänöistä huolimatta sisään, enkä olis voinu kuvitellakaan lapsen nukuttamista parvekkeella. Parveketupakointi on ihan pyllystä :( Menee jo kotirauhahäirinnän puolelle...

Niinhän se.. Huvittaa kun itse ollut polttamatta ja muutenkin hajuaisti herkenpi kun muilla lähipiirissä. Niin joskus ajettiin kaupungilla niin haistoin kun edessä ajavassa autossa tupakoitiin kun se haju tuli ilmastoinnista meidän autoon.

Joo, käsittämättömintä on kun keskellä metsää lenkkipolulla haisee tupakka. Sitten muutaman sadan metrin päästä löytyy hajunlähde. Tupakoijat ei ilmeisesti ite tajua, kuinka laajalle se savu oikeesti leviää. Kaks-kolme metriä oviaukosta sivummalle ei tarkoita, ettei häiritsisi ketään tupakoinnillaan. Koko tuulikaappi ja lähitienoo haisee...

Pelottaa jo muutenkin miten paljon erimielisyyksiä tulee anopin ja miun kasvatus metodejen välille.. Esim nyt kun oon lukenut kirjoja ja tutusyunut vauvaan ja kaikkeen tähän tarvittavaan kun oon ensisynnyttäjä niin hänen mielestää sekin on iha turhaa.!

Meidän taloudessa ei polta kukaan, ja tupakoivat vieraat saavat röökinsä jättää autoon tai kotiin meidän kotona ei tarvii poltella!
Kun asuttiin kerrostalossa niin se tupakan käry tuli tuuletusikkunoista ja parvekkeelta sisään ja ulko ovi oli suoraan meidän makkarin alla, missä nukkui vauva:/ kiva mennä nukkumaan kun huone haisee savulle. No asennettiin hepa suodattimet niihin ikkunoihin ja niissä piti olla 6kk vaihto väli ja loppujen lopuksi oli n 4 kk käytössä ja ihan läpeensä mustuneet ja kellertyneet... Että näin, mun puolesta päättäjät voisi vaikka tupakan veroa nostaa 70% niin alkaisi haitat häviämään :)

Mutta jokaisen oma asia jos haluaa polttaa, itseä sen käry vaan vituttaa kun sitä ei pääse minnekään karkuun... Nyt kyllä asutaan sen verran kaukana röökaajista että ei käry haittoja pääse tulemaan:)

Minä olen ainakin sitä mieltä, että minulla on omat kasvatusmetodini, eikä ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Kyse on kuitenkin omasta lapsesta, anoppi on jo omansa kasvattanut omalla tyylillään, nyt on oma vuoro kasvattaa ihan omalla tyylillään.

Niin! Tuota mieltä miekin oon mutta anopilla on vielä jonkilainen vaikutus tuoho miu miehekkeesee että en tiiä mimmoseen ristituleen miesparka vielä joutuu :D

Lilith aivan oikein, jokainen kasvattaa lapsensa itse parhaaksi näkemällään tavallaan ja kellään ei ole oikeutta asiaan puuttua... Ei edes sen kaikkitietävän anopin:)
Mulla ja mun anopilla ei kyllä muutenkaan mitkään hirveän rakastavat ja lämpöiset välit ole!

Mie jos riitelen miun miehekkeen kanssa ja se erehtyy mainihtemaa aiitä kotona ni ne on kaikki sisarukset ja anoppi minuu tenttaamassa siitä. :D

Mun on pakko avautua tuohon tupakkaan liittyen yhdestä äidistä.. Tällä äidillä on seitsemän vuotias poika ja kaksi vuotias tyttö.. No tää tyttö on kovasti äidin tyttö eikä kestä minnekkään mennä ilman äitiä. Ja äiti on ketjupolttaja.. Voitte arvata tämän yhdistelmän! Lapsi menee joka kerran äitinsä mukaan tupakalle. Kauhea huuto alkaa tytöllä, jos äiti lähtee ilman häntä ja äiti on päättänyt ettei hän jaksa kuunnella huutoa ja antaa periksi tytön tulla mukaan.. No äiti tietenki leikkii lapsensa kanssa, koska touhukas 2v on. Hän sytyttää tupakan kun tyttö on sylissä tai muuten lähellä ja hönkii kaiken savun tytön naamalle (ei varmasti tahalleen, mutta pakostikki).. Siis tää on mun mielestä käsittämätöntä ja kyseinen äiti käy todella monta kertaa päivän aikaan tupakalla ja joka kerta tää pikkunen tyttö mukana! Tyttö on vielä kovin paljon äidin sylissä viihtyvä.. En ymmärrä, miksi se ottaa sen sinne ulos mukaan. Itse mieluummin jättäsin itkemään sisälle kun antasin periksi ja myrkyttäisin pikkusen.. Tytöllä on hirveesti hengitysvaikeuksia ja paljon sellaseen liittyvää (asiaa ei helpota myöskään se, että asuuvat läpimädässä ja homeisessa talossa).. Isä ei siinä perheessä polta, mutta.... Juo sitten sitä alkoholia! Jos olohuoneen pöydällä on tyhjä olut tölkki niin pikkunen tyttö osottaa sitä ja sanoo "isi".. Tyttö jopa joskus ottaa jääkaapista oluen ja vie sen isille.. Musta on todella surullista, että lapsi tällätavalla tunnistaa.. Jos tupakkaa on pöydällä niin taas vastaavasti osottaa ja sanoo "äiti".. Tää on tosi tosi surullista!
Olen monesti miehen kanssa puhunut tän pariskunnan asioista, että meillä ei sitten polteta (onneks ei kumpikaan polteta tms) eikä juoda alkoholia vauvan nähden ettei käy noin..

Kiitos!

Joo ei kyllä tulis mieleenkään antaa kenenkään polttaa jos se lapsi on sylissä!! Oon kans miettiny ku appiukko on innoissaan tulevaa lasta viemässä kalalle ja sielläkin veneessä sitten lommuuttaa niin saa nähä lähteekö meijä muksu papan kanssa kalaan vai jääkö äidin kanssa pottujen kuorintaan! :D

Wild aivan kamalaa, lopettaisi polttamisen ennemmin kun kantaisi tyttöä mukana:/ että kun mä en tykkää yhtään alkoholin liika käytöstä lasten läsnä ollessa! Varsinkaan että pikku lapsi sitä isälleen kantaa:(

Meillä kyllä valitettavasti vanhin on honannu että iskä juo kaljaa, mutta eipä se kyllä sitä juo kun 1-2 lauantaina.

Takaisin