Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla maanantaina rakenneultra :) Sukupuolta ei haluta kysyä etukäteen mutta kyllähän se silti vähän jänskättää :) Tää on tosiaan mun kolmas raskaus ja jotenki tuntuu että edellisissä raskauksissa liikkeet ois jo tuntunu selvemmin (nyt rv 20+4) mutta voinhan muistaa väärinkin. Joka päivä kuitenkin jotain myllerrystä tuntuu niin en oo huolissani :)

Kyfi aivan kamala kokemus, hyvä että sillon kaikki päättyi hyvin ja toivon että niin käy nytkin!

Lilith jos sinulla enää menee max 3 röökiä silloin tällöin niin se nyt PALJON parempi kuin 20 päivittäin. Voisivat kehua sinua siitä eikä mollata... Ja varsinkin alkoholista olet eroon päässyt niin oliski kyllä ylistyksen paikka! Paljon voimia ja jätä saarnat omaan arvoonsa:)

Äippä täälläkin ryhmä hau on lemppari :)

Lilith mist itse olen ainakin kuullut että sikiölle on vähemmän stressaavaa kun äiti vähentää polttamista sen sijaan että lopettaisi kerta heitolla kokonaan. Ja sähän oot vähentänyt tosi paljon!!! Tsemppiä siihen ja toivottavasti tosiaan ensi kerralla ymmärtäväisempi ote.

Mie lopetin tupakoinnin samana päivänä ku sain tietää olevani raskaana, mutta vieläkin kun ärsyttää tai jännittää niin tekis mieli mennä tupakalle.. Meidän suvussa mummo poltti kun ootti äitii koko raskauden ja miun äiti poltti kun ootti minuu ja miun veljee ja iha suhtkoht normaaleja ollaan :D (mikä nyt sit ikinä normaalia onkaan?) mummo kyllä syylistää itteesä jatkuvasti että jos ei ois polttanu sillo odottaessaa ni meistä kukaa ei ois alottanu tupakointia.. Oon yrittäny sanoo mummolle että se ei johu siitä vaan jostai ihan muusta.. :)

Mie kerkesin polttaa melekee 10vuotta,sillo ku alettii yrittää ni olin polttamatta jonkun aikaa mutta kun ei vauvaa alkanu kuulumaan niin stressitaso nous ja poltin taas.. Välillä köy mielessä että kuha tää pentu on pihalla ni sitten käyn tupakalla ja saan lievitettyy stressit ja nollattuu hermot.. Ja nyt tuli "huonomutsi"-fiilis kun ihan julkisesti tuon sanoin...

Voihan jatkuva väsymys. Eilen nukuin 5 tunnin päiväunet, yöunetkin oli ihan riittävät ja nyt taas heräsin 3 tunnin päikkäreiltä ja yhä väsyttäis. Rupeen olee jo kärttynen tän väsymyksen ja selkäsäryn takia. Nyt olin nukhatanu ton tukivyön kanssa joka oli noussut mahan päälle ja vähän särkee mahaankin. Eilen jatku saikku kahdella viikolla ja en tiiä miten ihmeessä saan ajan kulumaan.

Itekkin lopetin kun esikoista kävin odottamaan, muistan että vaikeinta oli luopia tavasta/löytää jotain korvaavaa toimintaa. Mutta tsemppiä tosi tosi paljon teilke jotka tupakan kanssa kamppailette, en tiedä auttaako tää mutta omalta kohdalta voin sanoa että on yls mun elämän parhaita päätöksiä. Olo on paljon terveempi, ja oon tosi ilonen että lopetin. Tän tarkotus oli siis olla jonkunnäkönen tsemppauspuhe, kyllä se helpottaa ja jossain vaiheessa jopa palkitsee :)

Heti kun pariin päivään ei käy lukemassa täällä niin johan on tapahtunut. Ensinnäkin voimia Ninnulle. Kauhunsekaisin tuntein olen lukenut ja pahalta tuntuu, en löydä sanoja muuta kun voimia. Toivon että kaikki kääntyisi hyväksi.
Meillä oli eilen 4D-ultra, se lääkäri oli ihme selittelijä. Kertoi että sikiö on vähän karun näköinen kun ei ole vauvanpyöreyttä, en toki olettanutkaan ja edellisessäkin raskaudessa käytiin 4D-ultrassa. Ja pieni tyttömme on niin suloinen ja näytti mieheni mielestä aivan isoveljeltään :)
Tuntui vähän että se lääkäri pilasi herkkää tilannetta selittämällä että vauvan päässä ei ole reikää vaikka siltä näyttää :mad: No aijjaa. Olisin vaan halunnu köllöttää ja ihastella pientä.
Meillä myös katotaan ryhmä hau:ta :joyful:

Oon täällä taustaillut muutaman päivän kun ei meinaa riittää aika kirjoittelemiseen, mutta mukana siis ollaan! :)

Ninnu, olet myös meidän perheen ajatuksissa, voimia <3

Itse käytin ennen raskautta nuuskaa. Nuuskat loppu n. Vko ennen plussaa... Välillä tekis kyllä mieli istua rauhassa ja imeskellä yks tyyny... Onneks nuuskaa ei saa niin helposti ku tupakkaa! Mun miehen äiti on polttanu molempien ladtensa odotusajat. Lapset oli pienikokosia 3kg syntyessään mutta muuten vissiin ei ongelmia.

Kyllä alkoholin, nikotiinin ja minkä tahansa päihteen käytön lopettamisedta tai vähentämisestä pitäs myönteisesti kehua eikä kaivella vanhoja, syyllistää niistä. Positiivisesta ajattelusta on helpompi säilyttää oikea linja..

Hyvä mammat! Olen teistä ylpeä! <3 Muistatte vaan lapsen synnyttyäkin, että on omaksi parhaaksi mutta ehdottomasti myös lapsen parhaaksi, ettette aloita uudestaan! Tekee niin pahaa nähdä vanhempia työntelemässä rattaita ja huolettomasti polttelemassa tupakkaa, kun pieni lapsi rattaissa istuu samassa myrkkysavussa ja oppii samalla, että polttaminen on ok. Et istuttaisi lastasi auton pakoputken viereenkään, miksi siis tupakansavuun!? Tsempit! Jos ei itsensä niin pienen lapsen takia tekee mitä vaan :)

Mä olin lopettanut jo puoli toista vuotta sitten, mutta siirtynyt jauhamaan nikotiinipurkkaa, josta en meinannut muka päästä irti. Mutta kun sain tietää olevani raskaana, niin purkan jauhaminen loppui kuin seinään :happy: Ukko käyttää nuuskaa ja sanonut lopettavansa, kun lapsi syntyy. Katotaan, kuinka käy :wideyed: jos unet jää muutenkin vähille ja hermot saattaa olla välillä kireellä väsymyksen takia, niin ehkä helpoin väli lopettaa.. Toisaalta oma lapsi voi motivoidakin kummasti lopettaan. Toivotaan, että onnistuisi! :happy: Turhaa rahan menoa eikä terveydellekään hyväksi pitkän päälle.

Meilläkin mies polttaa, myös miehen perhe polttaa, vanhemmat ja sisarukset ja minun oma äiti polttaa, joten täysin savuttomaan ympäristöön pienokainen ei tule pääsemään, onneks ei kukaan polta sisällä! :)

Mulla loppuisi kyllä vierailut paikoissa, joissa koko ajan savuaa. Katsotaan kuinka räjähdysherkkä leijonaäiti olen jo ihan vieraitten ihmisten polttamisesta. En ole koskaan voinut sietää sitä, että joku polttaa lähellä. Saati sitten nyt raskaana. Olisin täysin julkisen tupakoinnin kieltämisen kannalla, mutta sitten ongelmaksi tulisi entistä enemmän naapureiden polttaminen omilla pihoillaan/parvekkeillaan. Tupakka on kyllä sellainen haiseva ja tappava turhake, että sopisi kieltää lailla koko tupakka. Eipä sitten tarvitsisi miettiä, voinko viedä vauvaa leikkipuistoon tai edes omaan pihaan nukkumaan. Sorry avautuminen. Mulle tupakointi on vaan ehdoton ei.

Eihän se hyväksi vauvvalle ole joo, mutta ikävä ois eristää koko miehen puolen suvusta.. On se miustakin inhottavaa kun hyö tulee tupakalta ja ottaa vauvan syliin niin vauvakin haisee ihan tupakalle.. :\

Entä jos tekisit selväksi, että sinä aikana, kun ootte kylässä, niin olisivat polttamatta? Ei luulisi olevan perheeltä liikaa pyydetty..

Itse en ole polttanut muutakuin yläasteaikoina ihan muuten vaan kun oli siistiä, sinne se sitten jäikin :D

Mua itseäni ei tupakinsavu haittaa, sillä jotenkin tietyt tupakit tuoksuu mun mielestä hyvälle :D mutta esimerkiksi jos autossa tai sisätiloissa tupakoidaan niin se on inhottavaa

Niin no tota mieki oon miettiny, taitaa appiukko olla vaan sen verta kovapäine ja omahyvänen että ei sitä kiinnosta, anoppiki kerto että kun heillä oli vauva niin autossakaan tupakointia mies ei voinut lopettaa.. :( autossa ja asunnossa tupakoinnille miekin olen ihan ehdoton! Ei missään nimessä.!!

Takaisin