Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta ei ole hyvä pitää kokoaikaakaan suojia pöksyissä, lisää hiivan riskiä kun hautuu sit. Gyne joskus sanoi mulle, että moni tekee sen virheen et pitää pieneenkin vuotoon pikkuhousunsuojia ja sit valitetaan hiivasta. Nehä ne on kuullemma kunnon bakteeripesäkkeitä. Pitäis vain useasti alushousut vaihtaa. Itse joudun runsaan vuodon takia vaihtaa usein, mut ei haittaa. Ja vaikka pyykkiä tulee useemmin niin mieluummin pesen kun haudutan pöksyissä ylimäärästä. :)

Mulla kanssa kauheasti valkovuotoa, mutta niin paksua, ettei se kerkee pikkareille saakka vessareissujen välissä.

Ihanaa ku ekoilla jo toinen kierros ultria starttaa :)

Ite mietin, et menee viel varmaa 2-3 vko ennen ku tunnen liikkeet. Istukka edessä ja vielä päälle tunnoton sektiohaava. Kaipa sitä tunnottomuutta on tuolla haavan toisellakin puolella...

Miten tarkkaan teillä np-ultrassa sikiö ultrattiin? Muutakin ku pituus ja turvotus? Mä en ees tiiä onko raajoja oikee määrä, ku mitään muuta ei katottu :(

14+2

Kyllä meilläkin katottiin aika tarkkaan. Ultraaja aina naureskellen kertoi,että tässä on kädet ja tässä jalat. Tässä näkyy aivot ylhäältä päin :D jaloista nauroin,että miten voi olla,kun ultras jännästi ne :D
Torstaina pääsen tosiaan jälleen ultraan,kun kysyi silloin,että haluanko tulla kun olisi aikaa ;) jos silloin tietäis,millon olisi sitten rakenneultra :)

Rv 14+0 <3

Mulla olis ens viikolla ensimmäinen identtisten kaksosten tarkkailu päivä naistenklinikalla. Jännittää hiukan jo valmiiksi! Täällä pelätään yhden istukan vuoksi:
- kasvueroja, toinen ottaa enemmän kuin toinen=ei hyvä
- yhden veritien suonten jakaantuminen kahdelle sikiölle, jos toisen napanuorassa paremmat suonet hän saa paremmin verta ja hb nousee liian korkeaksi, toinen jää anemiseksi = ei todellakaan hyvä juttu
- toinen kerää lapsiveden ja toinen jää kuivemmalle = ei hyvä sekään...

Kaikkea sitä joutuu miettimään nyt :)

Kai sitä saa sitten viikon välein ravata naikkarilla ultrissa.. Hyvä vaan että tarkkaillaan kunnolla.

Miten ihmeessä te kokeilette, mikä nostaa sokereita ja mikä ei? Mulla on ohjeena mitata sokeri kaksi tuntia syömisen jälkeen ja syön kyllä aina muutakin kun pelkän hedelmän ym. Ja mun kahden tunnin arvot on kaikki ollu normaalin rajoissa, heittoja 4.0-7.0 välillä. Ja tuollonki ku oli 4.0, olin syöny iiiison lounaan ja karkkia päälle... Mittaatteko jotenkin eri tavoin vai miten tiedätte, mikä nostaa milloin?

Lisäksi oon huomannut, että aika epätarkkaa tuo sormenpäästä mittailu on. Välillä mittaan kokeilun vuoksi toisesta sormesta ja arvot voi heittää 1.0 verran! Sillon otan yleensä vielä kolmannesta sormesta ja katon tuleeko samaa lukua kahta kertaa.

Juu kyllä meilläki se ultras nt ultrassa vähän joka kulmasta. Sano tuossa on sormet ja tuossa varpaat jne vaikka ei me ite kyllä erotettu mitn :) aivoja ultraili ja jalkojen pituutta jne.

Valkovuotoo tulee täälläkin. Oon jo tottunu että mulla ei lorahakkaan kuset housuut vaan se on vaan valkkarii... Heh

Mulla ohjeena että just ennen syöntiä ja tunti syönnin jälkeen, ennen ruokaa pitäisi olla alle 5,5 ja 1h ruuan jälkeen alle 7,8. Mittaan just ohjeen mukaan ja testaan silleen että joko välipalalla syötynä tai iltapalalla. Kun tiedän mitä esim iltapala leipä+tee nostaa. Lisään siihen esim 1,5 dl kirsikoita tai pari meloni viipaletta, huomasin että toi meloni nosti arvot yli 7 siinä missä normaalisti ei nouse yli 6, joten melonia en syö. Ja mittaan 3 kertaa reilusti verta lypsän sormesta ennen mittausta...
Omia havaintoja ilman hedelmää arvot ennen syöntiä alle 5 ja 1h syönnin jälkeen alle 6
Omena, päärynä, mustikka,nektariini, persikka, kirsikka ei nosta yli 6
Mutta melonit, sitrukset, mansikka, vadelma nostaa siihen 7 tuntumaan
Banaani ja viinirypäleet yli 7!
Toisin sanoen syön noita mitkä pitää arvot alle 6 :)
Toivottavasti oli edes sinne päin selvä selitys :D

Lisäys ylimääräisiä aterioita en syö kun voin väittää että sokerit päin prinkkalaa, syön siis normi 4 ateriaa ja 1 välipalan:)
Säännöllinen ateria rytmi tärkeää sokereiden hallinnassa, vaaleita viljoja en voi itse syödä ollenkaan näin tänään huomasin:/

Hassua, että ohjeet on niin erilaisia. Mulle sanottiin vaan että paastoarvon pitäisi pysyä alle 6 ja kaks tuntia ruoan jälkeen alle 8. En ole kertaakaan mitannut yhden tunnin jälkeen. Miksiköhän sulla ohjeena, että tunnin jälkeen arvo alle 7,8, kun eiks siinä rasituksessakin se arvo oo 10,0?!? Ja mulle ohjeena tosiaan kahden tunnin arvo alle 8...

Tämmöisen ohjeen sain Radi neuvolasta
ImageUploadedByVau Foorumi1435658447.974534.jpg

Ihmettelin itsekin että kuin sulla 2 h?
Todella outoa miten heittoa noi paljon eri paikka kunnilla :)

Mulla lukee lapussa 1h, mutta diabeteshoitaja nimenomaan painotti, että mitataan kaksi tuntia syömisestä. Yhden tunnin arvon sanoi olevan myöhemmän vaiheen juttuja, joihin antaa ohjeen sitten aikanaan. Ota näistä nyt sitten selvää. Hirveän tyytyväisiä ne siellä olivat mun arvoihin ja käskivät jatkaa samaan malliin.

Ja mä oon kyllä vetäny hedelmiä, mehuja ym. ihan joka päivä, välillä jopa herkutellut, mutta en mitenkään erityisesti ole huomannut niiden nostavan sokeria.

Takaisin