Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa ottavat kyllä puheeksi varmasti perhevalmennuksen jos sellainen on tarjolla. Voihan sitä itsekin kysyä siitä.

Meille taidettiin antaa tieto siitä tokalla neuvolakäynnillä. Täällä kainuussa siihen sisältyi noita juttelukertoja (joissa infoa yms aiheista vauva-seksi-synnytys-parisuhde jne) mutta lisäksi siihen kuului yksi fysioterapia käynti jossa äidit oli vain mukana. Siellä neuvottiin venyttelyä yms. Sitten oli se synnäriin tutustuminen (siellä katseltiin synnytysalit ja synnyttäneiden osasto) ja lopuksi perhevalmennus päättyi 1v synttäreihin (vuoden kuluttua synnytyksestä siis) =)

Suosittelen perhevalmennusta, jos sellaista on tarjolla. Ei siinä sisällössä mitään erikoista ollut sinänsä ja ryhmätehtävät oli vähän vaivaannuttavia, mutta arvokasta oli tutustua naapuruston muihin samanikäisten vauvojen äiteihin. Tapaamme samalla porukalla edelleen melkein joka viikko. Nyt tosin osa on jo palannut töihin ja syksyn mittaan melkein kaikki loputkin. Sen joukon kanssa on ihmetelty ja ihasteltu, oltu väsyneitä ja opittu uutta. Nykyään perhevalmennusta on kai täällä Helsingissäkin supistettu.

Huomenna muutetaan ja sunnuntaina siivotaan vanha kämppä. Siihen se viikonloppu meneekin. Miehen kesäloma alkaa viikon kuluttua, sitten alkaakin kunnon aktiivilomailu ja reissaaminen. Saa nähdä miten mamma jaksaa.

Ruokahimoista kyseltiin ni mulla tekee tosi paljon mieli hiilihydraattipitosta ja rasvasta ruokaa! Äsken piti taas pastaa keittää ja oivariinia ja ketsuppia niin ai ettien että :) herkkuihin kuten karkkeihin ym. taas ei mitään himoa..pystyn kyllä niitä syömään, mutta ei mitenkään erityisesti tee niitä mieli niin ei sitten niin tuu syötyäkään. Rakas mies teki yks ilta mulle töihin evääks tonnikalasalaatin ja ei kyllä maistunu yhtään..kuulostaa siis tosi terveelliseltä tää mun ruokavalio :/

Mulla ei varsinaisesti ole vieläkään mitään himoja, ei siis semmoista että PAKKO SAADA NYT HETI. Mutta tällä viikolla olen helpottanut omaa ruoanlaittoa ja vietänyt vähän "hulttio" elämää :D meidän vieressä sijaitsee nimittäin maailman paras grilli, Hölmölän grilli. Ja sen hawaii kanahamppari! Omg mutta se on mIstunut tällä viikolla jo parikertaa, lisäksi hiukan käyty kiinalaisessa ja pihviravintolassa... Esikoisen kanssa vietetty ns. Tyttöjen laatuaikaa kun isi ollut reissussa kohta viikon :) ehkä ne kilot alkaa kohta kertyä!

Mindeli, mulla sama tuon pastan/makaroonin kanssa! Mutta pelkällä voilla :) ja perus ranskanleipä... Nams. Mutta sitten myös caesar salaatti on ihan must joka illan juttu.

Joo siis noi mäkin 1€ juustohampurilaiset on kyllä aika jees kans... Ihan tulee nälkä miettiessä, no jos vaikka tulis uneen mutustaa sit siellä :)

Mun on pakko ostaa juustoja aina kun nään mäkin :'D onneks ei nyt ihan hirveen usein tuu vastaan. Ovat vaan niin hyviä. Hesen safkat taas ei maistu yhtään!

Tän hetken "himoja" on kebab, mansikat, kirsikat, avocadot, tuliset ruoat, keitot (etenkin lihaliemeen tehdyt..) ja nuudelit :D Aika kevyellä mennään jos hamppareita ja kebua ei lasketa. Kermakakku on kanssa aika jees ja real leipä juustolla. :D

Mulla kans sama tilanne: ei tee makeaa pahemmin mieli, ennemmin suolaista ja varsinkin hiilaripitoista. Tänään on tehnyt hulluna mieli maitoa, jota siis normioloissa juon silloin tällöin.

Mullehan ei uppoa mikään muun kun kaikki terveellinen ja kevyt, eli Hedelmät, kasvikset, peruna.. Ei mitään mikä on käynyt grillissä (pihvit, makkarat, grillatut kasvikset..), varsin kivaa näin kesällä :meh:

Ei oikein mitään raskaita ja rasvasia ruokia, pitsaa meni jossai vaiheessa mut ei enää. Myös ranskikset vähän tökkää. Ei lihaa, kanaa eikä kalaa (tai korkeintaan jossakin tietyssä muodossa ja ihan vähän, normaalista annoksestani 1/4 tai 1/5 osa ja sit tulee stoppi), entinen herkku kebab ei maistu enää.

Ei oikeastaan yhtään mitään makeita herkkuja (kakkuja, pullaa, leivoksia, keksejä, lettuja, jälkiruokia) eikä kyllä oikeastaan suolasiakan (piirakoita, pastejoita, sipsejä ehkä kourallinen ja sit stoppaa), jäätelöä menee vähän. Karkkia menee kans tosi vähän, suklaa ei maistu. Salmiakkia syön muutaman pastillin työpäivien aikana.

Leipä menee jotenkuten, näkkileipä ja hapankorppu on parhaimmat (eilen vaalea leipä stoppas).

Kahvia voin juoda ihan hyvin, jotkut tee-maut menee, limukkaa ei oikein tee mieli juoda (eli juon vettä tai jotai vähän lisäaineita sisältävää mehua), maitoa vain kahvin/teen kanssa.

Paino on vähän laskenut, terkkari sano että ei haittaa vielä. Toki itsellä on vararavintoa, paino ekalla neuvolakäynnillä vaatteet päällä 80kg, aamulla oli vaatteet päällä 79kg.

Iho on kasvoista varsin hyvässä kunnossa, ei näppylöitä oikeastaan yhtään enempää kun normaalisti, ehkä vähemmän kun normaalisti. Tukka voi mielestäni hyvin. Maha on jatkuvasti vähän sieltä täältä kolotuksen alainen, tänään tuli ekan kerran kunnon tunne että pimpsa repeää. Karvotusta tuli mullekin tuohon navan alapuolelle, muuten en oo huomannut. Herään vessaan öisin vähintään kerran. Väsynyt oon edelleen aika lailla.. Närästystä ja erilaisia vatsaoireita on ohi menne, mut mulla on herkkä vatsa ja suolisto joten ne siellä pelleilee välillä. Vatsa on jo aika iso, paljon kyllä varmasti turvotusta mutta ei laske oikein enää yönkään aikana pois (ei siis jää kyllä epäselväksi kellekään että onko raskaana vai ei)., jos pitäs veikata niin sanoisin että poika on tulossa.. Eikös se mennyt että tyttö vie kauneuden ja poika terveyden :dummy:

13+5

Meillä neuvolassa ottivat jo ekalla kerralla perhevalmennuksen puheeksi ja taisi olla siitä kysymys esitietolomakkeessakin. Meinataan kyllä osallistua, halutaan saada kaikki tieto ja tuki kun esikoista odotellaan. Miestä vähän huolettaa kun ei ihan kaikkea Suomen kielestä vielä ymmärrä mutta kyllä se puoli varmasti siellä huomioidaan emmekä varmasti ole ensimmäinen kaksikielinen pariskunta jotka lapsen saa :)

Noi ruokahimot mulla on jo talttumaan päin. Mieli teki alkuunsa kaikkea suolaista, suolakurkkuja ja myös kaikki raikas oli must juttu. Makea ei pudonnu ollenkaan ja rasvaisen ruuan hajukin kävi ellottamaan. Mullakin noi kirsikkatomaatit on himon aiheena! Yövuorossa saattaa mennä paketillinen ihan huomaamatta. Makea on alkanut nyt maistumaan, tosin paremmin kirpeät karkit ja salmiakki. Sitä salmiakkia yritän vältellä.

Arya toivottavasti huomio sun miehen. Me aikanaan esikoista odottaessa mentiin perhevalmennukseen ja siellä vaan kohteliaasti hymyiltiin, muuten sai ymmärtää sen mitä tulkkasin. Eli meillä vähän huono kokemus, ei sitten jatkettu koettiin se vähän turhaksi.
Toivottavasti teille ja muillekin tulee parempia kokemuksia!

Mulla ruokahimot on jo helpottanut, mutta kurkku ja miniluumutomaatit on sellasii joita voin syödä vaikka kuinka paljon. Kahvi himo on kyllä nyt, mutta sen olen rajoittanut kahteen kuppiin päivässä. Maidosta jo pelkkä tuoksahdus saa mut voimaan pahoin, joten sitä en juo sellaisenaan, mutta kaakao kelpaa.

Eikiko poikaraskauksista en osaa puhua mutta kun olen noita mun ihania likkoja odottanut niin kyllä hevit on ollut aika must! Mikään epäterveellinen ei maistunut alkuunkaan, naama kukki alkuraskauden mutta hiukset kasvoi tosi nopeasti ja kauniisti, ja tää karva asia oli silloin toisin, ei kasvanut mikään "turha" karva:)
Asiat on nyt kovin toisin... Salaatit syödään pakon edessä ja irvistellen:)
Kirsikat kyllä himottanut, no eilen sitten niitä ostin ja hurraa ei nostanut sokereita kun vähän, mutta rajoissa pysyi:)

Rv 17+2<3

Yrittäkää tosiaan kaikkien himojen keskellä välttää sitä salmiakkia ja lakritsia. Nostaa verenpainetta ja vaikuttaa aivojen kehitykseen tai jotain sinne päin... itse olen kyllä syyllistynyt muutamaan salmiakkikarkkiin. Niitä himoitsen minäkin =) Mut jääköön niiden syönti nyt koko raskauden aikana alle 10 kpl xD

....eipä sitä pitäisi karkkia tai limsaa muutenkaan syödä... esikoista odottaessa kaikki terveellinen maistui ja söinkin kuin terveysnatsi mutta nyt vähän meinaa tökkiä. Yritän silti pupertaa suurimmaksi osaksi vain kasviksia ja jotain proteiinia siihen päälle vaikka ei mieli tee vaan paremmin maistuisi pitsa tai ranskalaiset tms (joita syön normaalistin. 2 krt/vuosi) x)

Tata, meillä monilla tuttavilla jotka ovat olleet raskaana on myös ollu salmiakin himo, niinku mullakin tässä raskaudessa. Ja kaikille on syntynyt terveet lapset :) minä oon syöny salmiakkia sillon kun on mieli tehny, ja taas oli verenpaine vaan neuvolassa laskenu, yläpaine huitelee siinä 100 tuntumilla. Ei se kaikilla sit taas verenpainettakaan nosta.. Minä en muutenkaan ota stressiä syömisistä, enkä tee elämästäni sellaista että kaikki on kieltolistalla ja tarvitsee miettiä tarkkaan ettei vaan paino nouse liikaa :) se nousee minkä nousee ja sit tiputetaan pois ne kilot raskauden jälkeen! Radit tietysti erikseen, sit se on pakko olla ns dieetillä :)

Takaisin