Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea Timbe prinsessasta! Kyllä teistä saa niin voimaa tähän odotukseen, kyllä itekkin varmasti pääsee synnyttään jossain vaiheessa, ku kaikki muutkin!! :)
Wildis iha mahtavaa jos vihdoin pääsisit tositoimiin, ja repesin tuolle sun "hampaat irvessä lisää näitä" jutulle, kuulosti iha multa :D

Täällä kans lähetää tunnin päästä taksilla TAAS tuonne 60km päähän äippäpolille. Joudun siellä käymään nyt käyrillä tänään ja ylihuomenna ja perjantaina :D Ellei pikkunen päätä tässä näin nyt heti? :D ei kyllä mitään napakoita supistuksia kummempaa.

Rupesin miettiin, että kun mulla ei mahista epiduraaliin tai spinaaliin, niin jos menee yliajalle ja joudutaa käynnistää, nii kivut vissiin moninkertaset luonnolliseen verrattuna. Oon aatellu että pärjään synnytykses sen ammeen ja ilokaasun avulla, mutta taidampa ottaa akupunktiot ja aqua rakkulat ja kaikki mahdolliset, jos tuohon käynnistykseen asti menee :O Tai mistä sitä tietää, ehkä oonki nii kova sissi että amme hoitaa homman B)

Onnea Timbe
Täällä nukutaan edelleen lähes yhden vessakäynnin varassa yöllä. Ja päivälläki voi olla et käyn 4-5 kertaa... ja muutenki yöt nukun ku tukki... voihan se olla et ku en pääse päivällä uneen ni se nukuttaa sit yöllä.... eilen jo miehelle sanoin et enää 3 viikkoo la ja siitä varmasti viikon päästä käynnistys... ku siinä vaiheessa on aina vesi ollu niin vähänä.... toisaalta kiero mieleni toivoo et vauva ei ois paljoo kasvanu kasvukontrollissa ni päästäs synnyttelee jo ennen joulua et käynistettäs sillo ku rv 38+2.... Mun porukat tuleeki jouluksi meille ni ihan hyvä et saa vähän apuaki tässä... mieski kyl on ihan nyt ymmärtäny mun tilanteen ku oikeesti oon itkeny sille tätä, ni on jonkin verran imuroinu ja ollu lasten kans ulkona... mä tosiaan lyllerrän ku mummo...
Maha on taas aikas kovalla ja mietinki miten saan sen toimii....

Wild tsempit!
Angelique toivottavasti homma lähtee nopeasti liikkeelle, tsempit taas:)!
Mulla finnit tuli vasta synnytyksen jälkeen... Ja nyt sitä sitten ollaan "kauneimmillaan" ;)

Lilith mist ainaki mulla ei annettu spinaalia/epiä, tuossa viimeisessä käynnistyksessä... kätilö oli sitä mieltä että 2 edellistä kertaa ku mulla istukka jääny irtoamatta, ni ois johtunut juuriki noista puudutteista.... otin sit aquarakkulat ja en ota enää.. liikkumatta piti olla ja neljään kohtaan selkään laittovat sitä, eli jos oot hoikka ni en suosittele.... supisteli silloinki hirveesti ja täysin paikallaan piti pysyä ja ne vaan kirveli eikä apua ollu... lämmintä peittoo sain ja sit ku 7cm olin auki ni kohdunkaulan puudutteen... ilokaasuakaan en käyttäny ku ekassa oksensin sen käytön jälkeen...

Madonna, mulla on alkanut maha toimii kun syö marjoja, luumuja, vähemmän vehnää, juo paljon vettä.. Rautatabletit laittoi ihan tukkoon, niitä syön vain joka toinen päivä, jotta vatsa toimisi. Tosin nyt on alkanut vatsa toimimaan tosi hyvin jee! Ei niin tukala olo ollenkaan.

Lilith_Mist, tuo käynnistetyn synnytyksen kivuliaisuuskin on ihan yksilöllistä. Mulla on kahdelta kaverilta käynnistetty synnytys tänä vuonna. Toinen heistä tarvitsi kaikki mahdolliset kivunlievitykset, toinen taas koki synnytyksen hyvin helppona ja nopeana. Toivotaan, että sulle sattuu tuollainen helppo synnytys. :)

Mulla alkoi nyt supistukset ihan puskista! Aamu on mennyt touhutessa ja oli oikein hyvä olo, kun yhtäkkiä alkoi supistelemaan jo melko kivuliaasti. Vauva on vielä sellaisessa asennossa, että supparit tuntuvat tietyssä kohdassa erityisen inhottavilta... Tosiaan nuo masokisti-jutut on niin osuvia, kun täälläkin toivotaan vain lisää näitä. :D

Onnea Timbe!!!

Tsemppiä angelique ja wildis!!!

Nannuska, täällä yksi suonikohjuasiantuntija... Noista oon vuosikaudet kärsiny, mutta voin kertoo, että helpottaa heti synnytyksen jälkeen. Kipu niissä voi kertoa, että voi olla hieman tulehdusta niissä ja tosiaan hirudoid forte (suosittelen geeliä) kyllä auttaa ainakin jonkinverran. Sitte pitäs nostaa niitä jalkoja ylös ainakin mahdollista. Mulla on käytössä nää törkykalliit mittojen mukaan tehdyt tukisukat, jotka ollu mulle ihan ehdottomat, mutta näin loppuvaiheessa ei ehkä tällasiin kannata sijottaa. Mutta on noita edullisia tukisukkahousujakin(en tiedä onko tällasia reisipituisia stay up:eja) Jos noi kohjut on reisissä, ei sääripituisista ole hirveästi hyötyä. Ite haaveilen raskauden jälkeen että saisin hoidettua nää pois vaikka sillä vaahtoruiskutus-hoidolla. Ainoo vaan kun omakustanteiseksi varmaan menee..

Niin Lilith mun piti sua tsempata tossa kipuhommassa. 4 synnytystä oon selvinnyt ilman selkäpuudutuksia. (kaksossynnytys tosin meni hätäsektioon, mutta olin jo täysin auki ja pelkällä ilokaasulla) Hengitys on kaiken a ja o. Ja jos ilokaasu toimii, se on tosi hyvä! Sitä vaan pitää alkaa hengittämään heti kun alkaa tuntea vatsan kovenevan, että ehtii se isoin vaikutus siihen kovimpaan kohtaan. Lempimusiikki voi olla tosi hyvä kivunlievittäjä jos pystyy keskittymään siihen. En tiä voitko saada noita alapää- puudutuksia. ( mulla ei ole juuri auttaneet, mutta joillain auttaa tosi hyvin. Siis kohdunkaula- ja pudendaali) Ja se muuten auttaa kipuun kun kattelee sitä pientä vauvasänkyä ja tietää, että kohta siä on mun vauva :) Hyvin se menee Lilith!

Niin ja Wildis nyt pidän peukkuja, että saat ihanan kätilön synnytykseen!

Paska kun tota ripulia edelleen ja nyt alkaa noi pukamat ärtymään :( Tänään lääkärin soittoaikakin ja saa sitten tietää kuinka noi hyytymisarvot on noussu. Muuten ihme kyllä tuntuu siltä, että oon tosi nopeasti toipunut tosta myyräkuumeesta :) Varmaan tää ihana uus koti auttanut siinä, ei mulla oo koskaan ollu näin kaunista kotia (ihan tässä herkistyy...)

Täällä kans turvotus tullu nyt vasta. Jalat on ihan kaameet tukit :D hyi olkoon! :D käsissä/sormissa ei niinkään oo turvotusta. Ja juu naama alkanu kukkimaan plus toi hikoilu! Voi herranjestas sentää :D kaikki pamahti niiku ihan samaa aikaa ! No ei tosiaan oo enää kauaa. Huh!

Just meinasin alkaa kirjoittamaan että vauva ei oo vielä tänään oikeen liikuskellu, mutta nyt pisti pystyyn kunnon jumpat. Mulla tuntuu alapää siltä kun se ois iso nivel joka on tulehtunu, ylösnouseminen on ihan tuskaa. Vielä kun pitää lämmittää takkaa että ei palelluta tänne niin saa koko ajan veivata itteään ylös.

Frendeissäki on just sopivasti se jakso, missä sillä Rachelilla menee se raskaus yliajalle, kyllä voi niin samaistua nuihin tuntemuksiin!

Tseitsei ittelläki yöllä huoletti ku vauva oli hiljainen mutta sit yhtäkkiä liikkui niin että tuntui että vatsa repeää.

Neuvolassa käyty ja nyt oli pikkuinen laskeutunut niinkun oon ajatellutkin kun kylki ja selkä kivut helpottanut mutta pää vielä heiluu ettei ole kiinnittynyt.
Nyt noiden edellisten kipujen tilalle on tullut vasemmalle puolelle ylävatsaan/sivulle kipuilua mutta sen epäili johtuvan kohdun kiinnikkeiden venymisestä, alkoi viime viikolla niin olisiko vauvan laskeutumisella tekemistä tuon kanssa.
No onneksi ei enää monta viikkoa niin sitten helpottaa nämä kivut! :)

Jos voit Lilith esim. kohdunkaulanpuudutteen saada, niin sekin saattaa auttaa :) Noissa kuitenkin vissiin yksilöllisempää se vaikutus niinku Mukkiskin sanoi. Mulla esikoisesta jäi epiduraali jotenki toispuoleiseksi, eikä ihan täysillä toiminu, niin siihen laitettiin lisäksi kohdunkaulanpuudute, joka vasta vei sen epin lisänä kaikki kivut pois. Joissain sairaaloissa on kans saatavilla tens-laitteita :)

Äp kontrolli takana. Eivät olleet painonnoususta huolissaan, kuuluu asiaan. Pissa ja paineet ok. Vauvan painoarvio 3215g ja kaikki kunnossa. Kohdunkaulaa pari senttiä jäljellä ja 1,5cm auki :D Ronklasi oikein kunnolla, nyt on paikat hellänä...

Niin ja puolentoista viikon päästä uudestaan jos ei sitä ennen synny. Laskettuna aikana ruvetaan käynnistelemään, jos ei itsekseen lähde tulemaan. Tänään 36+6

Lisään vielä, että sokerit on nyt lähtenyt niin jyrkkään laskuun, että lääkityksiä lähettiin purkamaan oikein kunnolla. :)

Muokattu viimeksi:
Sattuu sattuuu... Mut silti toivon ettei nää loou ennen synnärillle pääsyä. Sinne siis menossa vihdoin ja viimein :) Soitin myös sinne etukäteen ja toivotti oikein tervetulleeks ja kerranki kiva kätilö vastas puhelimeen.

Jee! Mitä sulla nyt olikaan ennakko-oireina sen "kermaviilisotkun" lisäksi? Josko määki pääsisin kohta!

Täälläki finni leuasta bongattu aamulla!
Tuohon hikoiluun, niin heräsin muutama yö sitten niin että oli "viikset" märkänä ku olin muka niin hikoillu yöllä

Tänään menkkakipuja jälleen mahassa, selässä ja myös sisäreisissä

Takaisin