Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jemina piristipä mukavasti
Tänään kyl ottaa toi koiranpentu päähän... käy monesti pihalla, mutta ei tee sinne mitään ja tänään on sit aamulla pissiny eteisen matolle, kaupassa ollessa oli käyny tuulikaapissa paskalla (tää oli varmaan yrittäny päästä ulos, mut ei hauku tai vingu ulos menoo) kukaan ei ollu huomannu ja nyt illalla taas tuli ulkoo sisälle ni meni lähes heti olkkariin ja keskelle mattoo kusi..... en tiiä johtuuko nyt siitä et täällä lumet suli pois ja ulkona taas märkää ja vetistä.... mutta ku on ollu ns.sisäsiisti jo useemman viikon.... toi paska homma vaan kyl tapahtuu aina ku on isännän ja lasten kans täällä..... tietääpä mitä ens kesänä tekee jos ei jo nyt talvella vauvan synnyttyä pese noita isoja mattoja. Onneks meil on kaks kylppärii ni toisessa voi noi lattialla vaik pestäkki...

Kävin myös tänään paikallisella kirpparilla ja löysin ihan uuden franklin kirjan tolle 3 weelle, miksi franklin ei saa unta tai jotain sinne päin ku tää on meidän nuorimman hokema joka ilta.... ni aattelin laittaa sen joululahjaks...
Mäkin laitoin kaks settii vauvalle kotoutumis kassiin niinkuin oon tehny ennenki ku joskus saattaa joku olla liian pieni ☺ itelle pitäs alkaa sairaalakassia pakkaa, jotain pitää sinne viel kylläki ostaa...

Pauliina, mulla oli rv35+1 sf 34 ja viime ultrassa rv36+2 vauvan painoarvio 2.6kg (keski-ja alakäyrän välissä) ja lapsivettä vähän normaalia enemmän ja mun pituus on tosiaan 150cm eli ei noista sf mitoista kannata kovinkaan stressiä ottaa.
Monesti lyhyellä naisella maha on isompi.
Täytyy sanoa että moni asia on välillä niin hankala hoitaa että ihan suututtaa, niinku sukkien pukeminen ja mulla kun olis vielä aika pitkä aika laskettuun (21.12) ja maha on ihan valtava jo nyt :oops:

Onnea, tsemppiä ja voimia CiCaDolle huomiseen.

Tänään kävin kaupoilla ja totesin etten mee enään. Ihan kauheeta. Selkään sattuu ja mahaa repii, hikoiluttaa eikä edes voinu keskittyä ostoksiin kun oli niin kurjaa. Onneks pojalle on jo joululahjat hankittuna ja kummilapsille voi nyt ostaa vaikka jotain konvehtia ja pientä lähikaupasta.

Minä laitoin kans vauvalle kahta kokoo vaatetta ku ei tiiä minkä kokosena tulee.. Ja laitoin vähän kaikkee. Osaa ne kätilöt siellä sitte neuvoo mitä vaatetta kotiin lähtiessä laitetaan päälle. :)

Mulla on vauvalle mukana vain 56 cm vaatekerta. Sen on pakko mahtua niihin xD lisäksi on välipuku ja sit vielä kaukalopussi, plus tietty päähineet ja hanskat. Tuttia mietin, mulla on tossa yks tutti odottamassa, mut voiko sen jo kiehauttaa jos meinaa ottaa sairaalaan mukaan? Eli kauanko tutti "säilyy" steriilinä. Tosin eihän sitä sieltä sairaalassa saa steriloitua kait mitenkään, mut tää oliki tämmönen ohimennen pohdittu asia...

Minä ainaki oon jo steriloinu tutit ku mulla on ne tutti osat sellaisessa suojassa ja sit vielä kotelossa. Ja ite meinasin kans ottaa tutin jo sairaalaan mukaan.
Kaukalopussi on mullaki ja tietenki kaikki myssyt ja tumput jne.. Ja uskosin kyllä, että ne tutit voi sairaalassaki jotenki steriloida ku meillä ainaki on siellä rintapumppuja jne.. Opettaavat myös maidon pumppauksen siellä jos haluu. No kuitenki, pointti oli se että ne rintapumput on varmaan käytettyjä kuitenki ja pitäähän ne steriloida jotenki ennen seuraavaa..

Ps. On muuten vaikee sana kirjottaa toi steriloida ku varmaan neljä kertaa pyyhin ja kirjotin uudelleen :D Lopulta luovutin ja käytin ennakoivaa tekstinsyöttöö :D

Luulen kans et pysyy kyl puhtaana jossain rasiassa tai pussissa. Mä pakkasin tällä viikolla vasta hygieniakamppeet ja alusvaatteet. Vielä molempien kotiutumiskledjut ja tutit ainakin uupuu

Sairaalan pumppuja ei steriloida, ku ne ns kuluvat osat menee roskiin käytön jälkeen. Pyyhitään vaan desillä puhtaaksi. Eli siellä ei sterilointimahista. Keskolastakin antoivat tutit kotiin, ettei tarvinnu roskiin heittää aina ku tippu lattialle.

Mulla on tossa alkuillasta ollu koko ajan ihan jäätävä hiki päällä, vaikka en oo oikeestaan mitään tehny :o mitähän tää ny on?
Lisäks nyt tulee yhtä mittaa kivuttomia supistuksia, mutta luulisin vauvan olevan niin ihme asennossa, että josko se aiheuttais niitä..

Tuttia ei suositella ekoina päivinä ennenku vauva on kunnolla oppinut imeen tissiä. Siks me ei ajateltu ottaa tuttia synnärille ollenkaan.

Kaamee flunssa :(

Mä oon saanu vauvalle aina osastolta tutin ja myös vieny sen kotia ☺ ja nytkin otan varulta omat mukaan tai sit jos antavat osastolta... meillä on ainaki tähän mennessä kaikkien kohdalla toi imetys ollu helppoo sairaalassa ni varmaan siks oon saanu se tutin... enkä myöskään nää sitä pahana, ku pikkusisko ei syöny tuttia, ni imi peukaloa ja siitä on vaikeempi päästä eroon ku tutista... meillä on tutit vierotettu n.1,5-2 vuotiaana pois... neitiltä leikkasin päät pois, piti pari yötä kädessä ja sit unohtui. Toka puri kaikki rikki ku nuorimmainen synty, eli meni parhaimmillaan 8 tuttia viikko... ja nuorimmainen antoi joulupukille viimejouluna eikä oo sen jälkeen kyselly ☺
Mullaki pukkaa välis hirveen hien päälle ku tulee ns.harkkasuppari/mahan kovettuminen.

Mä kyl yritän kinuta lääkäriltä käynnistysaikaa, jos lapsivettä on vähän, tän takia on kyl käynnistetty viimeinen ja eipä sitä vettä paljoo ollukkaa..

Tytsy78 mulla kans toista viikkoa räkätauti ja ääni ollut kateissa muutaman päivän. Mietin, että meenkö huomenna näytille lekuriin, jos tää onkin poskiontelon tulehdus.

Mie pyysin sairaalasta tuttia ja niillä ei ollut.
Sanoi et ovat lopettaneet niiden annon.
Mies toi sit tullessa.
Meillä ei ole kanssa ollut vaikeuksia imemisen ja imuotteen kanssa niin olen sen uskaltanut antaa.

Takaisin