Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tytsy, ei ole outoa mun mielestä vaan järkevää :) Lapset hukkuu kaikkeen krääsään jo vauvasta asti, että mitä sitä turhaan itse vielä tavarapaljoutta lisäämään, jos sitä tietää tulevan muualtakin.

Meillä tarkoitus käydä pankissa luomassa pojalle tili, jonne voi sitten rahaa pistää. Lahjaksi varmaan teen itse jotain, eiköhän sitä tule jotain ostettuakin.

Poju nukkui viime yön ensimmäistä kertaa omassa huoneessa. Ja suunnittelematta ilman maitoa myös. Mies heräsi puoli kahden aikaan sylittelemään ja silittelemään vauvan takaisin petiin. Puoli neljältä minä menin ja alkuun vaikuttikin hyvältä, kunnes rupesi kai maito pojan nenässä tuoksumaan. Tunnin verran keinutin ja sylittelin, kunnes nukahti. Sitten heräsikin vasta puoli seitsemän aikaan, jolloin usein nousee. Imetin ja rankan yön jäljiltä poika nukahti vielä tunniksi. Sovittiin, että viikonloppuna mies on vastuussa yöheräämisistä, jos vaikka saataisiin yöimetykset loppumaan.

Normaalisti siis on syönyt 2-3 kertaa yössö ja heräillyt sen lisäksi muuten. On se jo iso poika, kun omassa huoneessaankin nukkuu....

Nykyään on kyllä lapsille tarjolla vaikka mitä leluja, eihän tuon ikäinen lapsi oikeasti tarvitse paljoa leluja. Mä olenkin jo ilmoittanut läheisille, että synttärilahjaksi voi ostaa ennemmin jotain järkevää & hyödyllistä (esim. vaatteita, ääni/-kuvakirjoja, petivaatteita) kuin leluja, niitä on jo ihan tarpeeksi. Kyllä me pojan kanssa yhdessä leikitään, katsellaan ja tutkitaan leluja mitä lelukoreista löytyy, mutta kyllä poika tykkää enemmän leikeistä joissa äiti tai isi on läsnä, kuten kukkuu - leikit, kontataan yhdessä lattialla, laulu - ja kutitusleikit. :)

Tytsy me ei olla ostettu joululahjoja isommillekaan ku vissiin viime vuonna ekan kerran, saivat valita mieleisensä transformerit. Isovanhemmat ja muut sukulaiset on pitäny huolen että lahjoja tulee. Synttärilahjaksikin ostetaan yleensä jotain tarpeellista kuten uudet kengät.

Onko teillä jotn helppoja sormiruoka ohjeita? :) noi piltit yns ei vaan uppoo meijän tytölle eikä mun tekemät suolaset soseetkaan..

97329155a22c5c635d6e2842556b8171

Jemina kaikki keitetyt kasvikset, lihaa suikaleina tai pötköinä. Hedelmät, marjat, apina eväs, puuromuffinit, pannarit/vohvelit esim porkkanasta, munakas/keitetty muna, leipä yms:)

Apinaeväs
1 kypsä banaani
1dl kaurahiutaleita
1tl öljyä
Muussaa banaani, lisää loput aineet ja paista uunissa 200c/n10min
Banaanin voi korvata soseellakin;)

Puuromuffinit
Keitä puuro pkt ohjeen mukaan (ihan mikä tahansa puuro käy)
Mä oon tehnyt litran satsin
1 omena raastettuna tai jotain sosetta tms
1rkl öljyä
Sötkötät kaikki vaan sekasin ja paistat uunissa 200c/10-15 min, pinta ei juurikaan tummu ja kandee käyttää muffinipeltiä, mut paperisiin ei ainakaan kannata laittaa! Annat jäähtyä ja ääntä kohti

Porkkana pannarin oon tehny ihan vaan niinku normi pannarin mut jättänyt suolan/sokerin pois ja raastanut sekaan porkkanaa, ehkä jotain 3 menee litran satsiin;)

Vohvelit kans samalla tyylillä ja raastanut sekaan omenaa tai jotain muuta hedelmää/marjaa:) marjoja ei tarvii ees soseuttaa kun sekottaa vaan taikinaan varovasti!

Takaisin