Joulukuun jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Fantti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on sokerirasitus varattu tammikuun loppuun. Ekassa raskaudessa meni paastoarvo yli ja tuli radidiagnoosi niin nyt joudun jo tässä vaiheessa siihen. Jos tämä menee läpi puhtain paperein niin sitten joudun uudestaan vielä myöhemmin. Yöks. Onneksi siihen ekaankin on vielä kuukausi aikaa niin ei tarvitse ihan vielä miettiä ja stressata sitä.

Mulla viime raskaudessa paastoarvo oli just sama mikä oli se raja-arvo joten diagnoosi napsahti. Koskaan ei kotimittaukset olleet yli. Joudun kuitenkin taas rasitukseen. Musta se ei ollu ollenkaan paha. Ei tullu huono-olo. Ainoa ongelma oli tylsyys. Tässä raskaudessa joudun kuulemma kahdesti.

Mulla se on kahden viikon päästä, viimeks oli paasto sama ku raja-arvo ja tunnin jälkeinen vähän yli sen. Silloin jäi koko päiväks huono olo. Kotimittauksilla arvot oli hyvät :)

Mä kävin ekasta raskaudesta siinä, koska olin yli 25-vuotias ensiodottaja. Kokemus silloin oli hirveä, selvisin kuitenkin 2 tunnin testin läpi oksentamatta ja sain siitä puhtaat paperit.
Nyt tässä raskaudessa ei tarvitse mennä sokerirasitukseen, ellei sitten tule jotain radiin viittaavia oireita

Mä kävin esikoisesta kerran, litku oli siedettävää (kylmänä ois ollut parempaa) eikä radia ollut.
Jouduin rasitukseen monesta syystä.
Samoista syistä joudun nytkin käymään kertaalleen, siellä n. 26 viikolla.

En sitä ressaa yhtään, koska ei se niin kauhea kokemus ollut, kun olin juttuja kuullut.

Mä kävin esikoisesta kerran, litku oli siedettävää (kylmänä ois ollut parempaa) eikä radia ollut.
Jouduin rasitukseen monesta syystä.
Samoista syistä joudun nytkin käymään kertaalleen, siellä n. 26 viikolla.

En sitä ressaa yhtään, koska ei se niin kauhea kokemus ollut, kun olin juttuja kuullut.

Sama juttu muuten, että karmeita kauhukokemuksia olin lukenut ja kuullut ihan riittävästi ennen rasitusta. Sitten se ei omalla kohdalla ollutkaan millään lailla kamalaa. En ollenkaan vähättele niitä kamalia kokemuksia, mutta hyvä on minusta tietää sekin, että joillakin se menee ihan helpostikin. :) Ainakaan ensiodottajan ei kannata etukäteen maalailla uhkakuvia, kun ei voi tietää miten itse tuohon reagoi.

Hui tuollaisia verenvuotoja. Säikäyttäähän ne kovasti!
Mulla olisi vielä inasen vajaa viikko ultraan aikaa. Malttamattomana odotan sitä!

Mulla kyllä on pieni kumpu joka ei enää näytä laskeutuvan aamuksikaan :) ekassa raskaudessa ei tässä vaiheessa näkynyt vielä mitään. Kaksi kiloa on tippunut paino tämän raskauden myötä. En ole ”laihiksella” mutta oon ihan hirveä suklaan ja karkin syöjä ja nyt raskauden aikana suklaakin on liian makeaa mukamas :D Ihan outoa ku suklaa on mun heikkous! No, nyt ei ole juuri maistunut ja sokerihiirulaisen sokeriannokset on ollut pienempiä niin painoa on tippunut huomaamatta.

Esikoisen aikaan kirjoittelin samalle sivustolle ja kirjoittelu oli todella paljon aktiivisempaa alusta asti ja ryhmäläisiä paljon. Nyt on aika hiljaista kyllä :)

Minusta radi-altistus meni tosi kivuttomasti viime raskaudessa (olin yli 25-v ensiodottaja). Litku oli tosi kylmää. Arvot pysyi hyvin rajojen alla joten sain jatkaa "vapaata" ruokailua. Tässä raskaudessa täytyy vasta vkolla 26 ehkä käydä, jos oikein muistan. :)

Mä en myöskään pitäny rasitusta pahana, litku oli ihan juotavaa eikä sitä tarvinnut ku semmonen pikkupullollinen juoda. Aikaki meni nopsaan kirjaa lukiessa. Radi oli viimeksi (sukuvika..) ja pienillä aamupalamuutoksilla pysyi arvot kurissa. Saa nähdä kuinka nyt käy.

Minusta radi-altistus meni tosi kivuttomasti viime raskaudessa (olin yli 25-v ensiodottaja). Litku oli tosi kylmää. Arvot pysyi hyvin rajojen alla joten sain jatkaa "vapaata" ruokailua. Tässä raskaudessa täytyy vasta vkolla 26 ehkä käydä, jos oikein muistan. :)

Saanko udella, onko sulla joku kriteeri, jota ei ensiodotuksessa ollut, jonka takia nyt tällä kertaa olet menossa rasitukseen? Ei tarvitse tarkentaa mikä, jäi vain mietityttämään, vaihteleeko nämä kuitenkin eri puolilla Suomea että kuka ohjataan rasitukseen ja kuka ei, vaikka käypä hoito -suosituksen mukaan pitäisi periaatteessa joka paikassa mennä. :) Mulla siis sama juttu, että viime raskaudessa yli 25-vuotiaana ensiodottajana kävin, mutta arvot olivat kunnossa ja kun muita syitä ensiraskaudessa ei rasitukselle ollut, en tässä toisessa raskaudessa ole rasitukseen menossa, ellei kesken raskauden ilmene jotain.

Saanko udella, onko sulla joku kriteeri, jota ei ensiodotuksessa ollut, jonka takia nyt tällä kertaa olet menossa rasitukseen? Ei tarvitse tarkentaa mikä, jäi vain mietityttämään, vaihteleeko nämä kuitenkin eri puolilla Suomea että kuka ohjataan rasitukseen ja kuka ei, vaikka käypä hoito -suosituksen mukaan pitäisi periaatteessa joka paikassa mennä. :) Mulla siis sama juttu, että viime raskaudessa yli 25-vuotiaana ensiodottajana kävin, mutta arvot olivat kunnossa ja kun muita syitä ensiraskaudessa ei rasitukselle ollut, en tässä toisessa raskaudessa ole rasitukseen menossa, ellei kesken raskauden ilmene jotain.

Saat udella: :) ei ole mikään kriteeri muuttunut, lähtöpainokin on vähemmän kuin viime kerralla. Tais terkka puhua jotain varun vuoksi menosta..?

Saat udella: :) ei ole mikään kriteeri muuttunut, lähtöpainokin on vähemmän kuin viime kerralla. Tais terkka puhua jotain varun vuoksi menosta..?

Okei, sitten vaan teidän paikkakunnalla ei mennä käypähoidon mukaan vaan näemmä vielä tiukemmin. Radin saamisen todennäköisyys toisessa raskaudessa (jos edellisessä raskaudessa ei radia eikä makrosomista vauvaa, BMI alle 25, eikä sukurasitetta) on kai noin yhden prosentin luokkaa, joten valtakunnallisesti on katsottu ettei ole hyötyä laittaa kaikkia odottajia rasitukseen. :)

Eli tuon todennäköisyyden perusteella voinen huokaista helpotuksesta, et radia ei tulisi myöskään tässä raskaudessa. :)

Mites muilla muuten rintaliiviosastolla? Minun piti eilen jo käydä ostamassa kahdet sopivat liivit, kun viimeisetkin jäivät pieneksi. Yksi kuppikoko on tullut lisää ja ostin jo varalle yhdet suosikkimalliani seuraavaakin kuppikokoa, kun olivat alessa. Jos edellisen raskauden mukaan mennään, niin pari kuppikokoa tulee jo tässä raskausaikana... Maidonnousun myötä tuli viimeksi vielä kaksi, eli melkoinen muutos normaaliin. :wideyed:

Mites muilla muuten rintaliiviosastolla? Minun piti eilen jo käydä ostamassa kahdet sopivat liivit, kun viimeisetkin jäivät pieneksi. Yksi kuppikoko on tullut lisää ja ostin jo varalle yhdet suosikkimalliani seuraavaakin kuppikokoa, kun olivat alessa. Jos edellisen raskauden mukaan mennään, niin pari kuppikokoa tulee jo tässä raskausaikana... Maidonnousun myötä tuli viimeksi vielä kaksi, eli melkoinen muutos normaaliin. :wideyed:

Mulla rinnat ei oo vielä mitenkään hirveen isoksi kasvanu ja lähtökohtaisesti aika pienet. Tykkään käyttää urheilurintsikoita myös muutenkin ja niillä pärjää aika pitkälle :)

Onko kellään hyvää vinkkiä, miten hillitä yskää?
Sain joulun jälkeen flunssan ja sen seurauksena on kova yskä, joka vie voimat ja meinaa häiritä yöuniakin.

Onko kellään hyvää vinkkiä, miten hillitä yskää?
Sain joulun jälkeen flunssan ja sen seurauksena on kova yskä, joka vie voimat ja meinaa häiritä yöuniakin.

Ainakin hunaja. Lusikallinen silloin tällöin ja etenkin ennen nukkumaanmenoa. Ja vaikka keskellä yötäkin. Se on todettu tutkimuksissa vähintään yhtä tehokkaaksi kuin käsikauppayskänlääkkeet. Mikä nyt ei ole kovin tehokas, mutta tyhjää parempi.

Liman irrottamiseen voi kokeilla vaikka tätä:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01179

Neuvolassa sanottiin, ettei minun kohdalla tarvita sokerirasitusta, ellei mitään ihmeempää tule. Ihan kiva! Odotan jo seuraavaa neuvolaa - se on reilun viikon päästä :)

Takaisin