Joulukuun jutut

JN89

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Niin se syksy kääntyi talveksi virallisesti. Ja nyt saa rauhassa valmistua jouluun. Tekisi mieli jo heti kaivaa tekokuusi (kissa ei anna aidon olla rauhassa) esille ja koristella se. Jouluvaloja olenkin jo viime viikolla laitellut esille. Toisaalta mietityttää koko kuusen laittamista tuon kerkeäväisen taaperon vuoksi. Ei varmaan saisi koristeet olla kauhean kauaa rauhassa.
 
Voi herrane aika, nytkö jo vaihtu kuukaus.. Ei oo yhtää ees joulufiilistä, lumesta ei tietoakaan :sad001 joten eipä oo koristeitakaan, eikä yhtään mitään tehty.. Ehkä jos tulis valkoinen maa, niin sitä fiilistä tulisi, edes vähäse!! Ajattelin kyllä kuusen laittaa, vaikka poika on kans kerkeävä. Pitää vaan kieltää, kieltää ja kieltää. Muuten se kiinnostus tapahtuisi mummolassa tai tätilässä, ellei jo kotona alottaisi sitä opettamista :D
 
Musta taas tuntuu että joulu vois olla vaikka ens viikolla :p
Ei sillä, että mitään olis valmiina, mutta niiiiiiin kovasti sitä jo odotan. Mies pitää lähes kahden viikon vapaat siinä eikä aiota edes lähteä mihinkään kauemmas kun ei tuo poika oikein nyt autossa viihdy.
Huomena olis pojan eka parturi (ja siihen päälle mulla myös väriä ja leikkausta luvassa). Lauantaina 1v kuvaus (1kk myöhässä :p) ja samalla otetaan joku perhepotrettikin. Kaikkea kivaa siis! Vielä kun jollain saisi tämän väsymyksen selätettyä :/
 
Jos kaipaatte vinkkejä jouluaskarteluun naperoiden kanssa niin facebookissa on loistava ryhmä: lasten kanssa askartelevien ideapankki. Sain itse sieltä idean mm. Joulukortteihin :) mukavaa joulunodotusta kaikille!
 
Heippa vaan kaikille pitkästä aikaa! :) aattelin pitkästä aikaa tulla kattoo onko tää foorumi vielä hengissä, onhan teitä täällä vielä! :) kuukaudet menny ihan siivillä! Apua kohta on joulu.. Stressi stressi stressi.. :D meidän Pikku-V täytti viime perjantaina 1v :Heartred osaa kävellä, sanoo äiti ja anna (tärkeimmät xD ) ymmärtää paljon puhetta, reipas pikku tutkija :) tammikuussa mä palaan työelämään ja V menee päiväkotiin. Vuororyhmään. Hui jännää! :) toisaalta V on niin reipas että varmasti tykkää :) äidillekkin ihan jees päästä vähän pois kotoota. Ihania työkavereita on ikävä :Heartred Mukavaa joulunalus aikaa kaikille! Jospa tulis täälläkin pyörähdeltyä taas vähän useammin :)
 
Mä laitoin joulukoristeet jo viime viikolla, tuovat ihanasti tunnelmaa :) Joulua täälläkin kovasti siis odotellaan. Jouluaaton olen vapaalla, muuten töissä.
Pottailut on alkanut sujumaan siinä mielessä että poika jaksaa jo istua hetken paikoillaan. Tuotoksia ei ole tullut, eikä tarvitsekaan vielä tulla. Pääasia että tulee potta tutuksi. Ruokailut sujuu ja ruoka taas maistuu. Harjoitellaan lusikan käyttöä ja poika onkin hoksannut homman juonen. Syö jo melkein puolet itsenäisesti.
Hampaita on puhjennut alas kaksi lisää, ne ovat hieman häirinneet yöunia. Nyt siis yhteensä 4 alhaalla ja kolme ylhäällä :)
Mukavaa joulunodotusta ryhmäläisille myös meiltä ! :)
 
Meidän tyttö sai postissa pankin lahjoittaman joulukalenterin ja vaikka ei siitä vielä varsinaisesti ymmärrä, niin huomaa kyllä miten kiva hänestä on aamupuuron jälkeen avata aina uusi luukku äidin kanssa :). Omakin joulufiilis alkaa hiljalleen nostaa päätään joulukalenterin myötä, ei oikein ole vielä musta maa antanut aihetta innostua.
Viikonloppuna on tytsyn 1-vuotisjuhlat (vieraita vaatimattomat noin 30 henkeä..) ja ensi viikolla valokuvaus ja neuvola. Sitten päästään tosissaan valmistelemaan joulua, taidetaan tehdä ainakin piparitaikina piitkästä aikaa itse :).
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
 
Jaa, taisi meilläkin löytyä syy levottomampiin öihin ja kiukkuiseen poikaan. Oli sitten ylös puhjennut poskihammas. Ja ennen kulmahammasta :/ no, pienillä päästiin jos se näillä meni. Viimeyönä nukkui taas jo kohtuullisesti, mutta kun pitkään (vissii pari viikkoa ainekin) on heräilty tämän tästä ni toki minä heräilin 1-2h:n välein ihan omiani. No, josko ne omatkin unet tästä tasottuisi taas.
Meidän pojalle oli kummitäti tehnyt semmosen rasia joulukalenterin, tähän menessä on ollu joka rasiassa erivärinen dublo palikka ja ai että on ollu jännää niitä aukoa ja mikä ilo siitä yhdestä palikasta voi olla :D
Eilen käytiin parturissa, kyllä muuttui pojan näkö heti kerralla. Toki sillä olikin het kunnon takatukka jeejee kampaus. Mutta sinne meni viimeisetkin vauva rippeet :'( iso mies jo. Ihmeen hyvin parturi meni, vähän jännitin miten tuo malttaa olla, mutta mulla oli lemppari kirjat mukana ja niitä isä näytti ku mä pidin sylissä ni hyvin malttoi olla :)
 
Mite teillä nukutaa. Jonsku sanoki että poskihammas huonontanu unta, mites muilla? Meillä on selvästi joku vaihe. Meillä ei oo nyt kohta kk nukuttu katkeamattomia unia. Typy nousee 1-5 kertaa yön aikana istumaan ja pitää laittaa pitkälleen. Yleensä senku laittaa vaa pitkällee, niin nukahtaa heti. Nyt on muutaman kerra saanu paniikkihuutokohtauksia. Plus että hirmuisesti alkanu vänisemään ja pyörimään unissa.
Mulla on unen laatu huonontunut ja nukahtaminen kestää ja sit en saa nukuttua tarpeeksi kun jatkuvasti joudun heräilemään.
Elän kahvin voimalla ja sehä vaikuttaa sit illalla nukahtamiseen. Mies auttaa välillä antamalla vklp nukkua pidempään. Siitä että hän nousis laittamaa tytön pitkällee ei oo apua, kun en mä nukahda vasta ku hän on sängyssä takasin tai tyttö lopettanut mahdollisen itkun.
Podeb huonoa omatuntoa kun haluaisin pyytää apua vaan siksi että saisin nukkua/levätä. En oo hoitoapua pyytänyt muuten kun hos mulla olisi menoa esim eilen olin hammaslääkärissä. Ilman järkeenkäypää syytä niin koen että kyllä mun on vaa jaksettava.
Hyvin mä päivät vielä jaksan. Tytön päiväuni hetket on kultaakin kalliimmat, lepään sillon myös itse mutta kun en anna itseni nukahtaa. Illat vaivaa pahiten. Kuudelta iskee niin hirveä väsy etten jaksaisi muuta kun maata ja en jaksaisi millään hoitaa nukutuksia ja iltapaloja. Tehdään noi hommat vuoroilloin, mutta tuntuu että en yhden "vapaaillan" voimalla jaksa.
Ja tää on jännä että väsyttää ja ei jaksa, tuntuu niin voimakkaalta... mut silti sitä jaksaa vielä vaikka kuinka pitkään kuitenkin. Pientä tää siihen alkutaipaleen koliikkiin ja huono unisuuteen on. Oma kroppa vaan reagoi kovemmin ja selvemmin nyt.
 
Meillä nukutaan todella hyvin. Nukahtaa siinä 21 jälkeen ja puoli kasin- kasin aikaan herää. Ei oo tarvinnut paljoa huoneessa käydä, yksin nukkuu omassa huoneessaan. Näin jo 6 kk eteenpäin. Silloin tällöin on herännyt yöllä huutaan, kuitenkin rauhoittunut pian takaisin nukkumaan, sylissä rauhoiteltu ja siitä takaisin sänkyyn. Yleensä aina tätä ollut kun hampaita tullut. Herännyt kuitenkin vaan kerran/ yö.
Meillä ei vielä osata selältä nousta ylös... Mielenkiinnolla siis odotan kuinka käy kun oppii tuon taidon. Nyt kun jää selälleen ja thats it :) Tosin osaa jo kävellä, liikkuminen sinällään ei oo uniin vaikuttanut. Mutta katotaan..
Ihan hirmuisesti tsemppiä siis sinne! Toivotaan että yöt alkaa rauhottumaan. Pikkuvauva-aika oli meillä ihan ok, ei koliikkia tms. mutta usemman kerran yössä herättiin tuohon puoleen vuoteen asti ja jestas se oli rankkaa. Kauhulla siis odotan mahdollisia uusia vaiheita, jos unet alkaa käydä levottomammiksi. Pyydä ihmeessä apua. Mulle se on ollut ihan henkireikä. Pienenä kun oli huono yö takana, anoppi tai oma äiti riensi apuun ja itse takaisin nukkuun. Miehen kanssa vuoroteltiin paljon öitä, meillä kun korvike maistui alusta alkaen. Tiedän tuon fiiliksen, itsellä se väsymys iski aina neljän pintaan ja tuntui, ettei voi millään jaksaa iltaan asti. Kyllähän se sitten aina meni. Mutta ehdottomasti kannustan avun pyytämiseen, jos sellainen mahdollisuus on :) Ja vaikka meillä on nukuttu näinkin kauan hyvin, oma nukkuminen on välillä mitä sattuu. Kyllä se heräily vaan jää päälle ja kauan itsellä kestänyt että saa nukuttua hyvin. Tsemiä :Heartred
 
Meillä on parhaimmillaan herätty vain kahdesti yössä, sitä kesti ehkä jonkun kaksi viikkoa, muuten herätään tavallisesti 3-5 kertaa tai niin monesti ettei jaksa laskea. Luulen että hampaat valvottaa tällä hetkellä. Kolme heräämistä on meillä hyvä yö. Mutta joo, väsyttää ihan hulluna :sad001 yritän nukkua päikkärit aina pojan kanssa.
 
Meil nukkuu kans omassa huoneessa klo 19.30-7.20. Itkee vaan jos unilelu sattuu tipuu pinnojen välistä lattialle, mut onneksi tosi tosi harvoin.
 
Meillä nukutaan pääsääntöisesti koko yö heräämättä. Poikkeuksiakin on. Nyt herättelee hampaat. Viime yönä esimerkiksi heräsi klo 1 itkemään, mutta rauhoittui nopeasti takaisin. Uudelleen heräsi klo 4 ja silloin sitä huutoa ja kitinää kestikin tunnin verran. Särkylääkkeen jälkeen rauhoittui. Välillä väsyttää päivisin täälläkin jos on huonoja öitä ollut. Töissäkin pitäisi jaksaa käydä yöheräilyistä huolimatta. Päikkäreitä nukun pojan kanssa sekä menen ajoissa nukkumaan iltaisin. Yleensä viimeistään klo 21. Ne ovat auttaneet jaksamaan :) Tsemppiä ja jaksamista niille jotka joutuvat heräilemään, toivotaan että ne nukkumiset tästä tasaantuisi !
 
Tyttö on vähän vajaa 13 kk ja meillä opetellaan nukkumaan uusin rutiinein. Toinen ilta takana. Jossain vaiheessa tytöllä oli tässä joku eroahdistus varmaan, kun tarvi niin tissiä nukahtaakseen. Ei varsinaisesti nukahtanut tissille, mutta sängyssä piti hiukan mutustaa ennen kuin uni tuli. No, nyt kun hoidetaan hampaita ja muutenkin, on vaihdettu meininki järjestykseen puuro-tissi-vaippa&hampaat&pesut-nukkumaan. Nukkumaan mennessä oon nyt kahtena iltana lukenut kirjaa jota tyttö on katsellut itse hetken sitten. Se ei heti muutenkaan käy nukkumaan, vaan touhottaa hetken ennen kuin taintuu.

Oon sitten ottanut kainaloon, lauleskellut ja hyräillyt lauluja, silitellyt. Tissi pysyy visusti paidan alla. Eilen tyttö repi paitaa, huusi ja itki, rauhottui x ajan kuluttua (en kattonu kelloa). Tänään ei repiny paitaa mutta tajus että sama meno jatkuu, huusi ja itki puoli tuntia putkeen kunnes nukahti. Mä käytin korvatulppia :wink Alkuyöstä tyttö saattaa ynähdellä ja pyöriä sängyssään, ja oon nyt ajatellu, et jos ei muuten SILLOIN rauhotu ni annan sit tissiä (käytännössä imasee pari kertaa ja nukahtaa), en ala sitä taistelua käymään nyt samalla... En tiedä teenkö oikein vai väärin ja onko jotain vaihtoehtoja, mutta itse ja yksin mun on koitettava tää touhu saada toimimaan. Mies ei nukuttamisessa auta.

Muoks. Ja niin, meillä nukutaan perhepedissä niin, että tytön pinnasänky on meidän sängyn sivuvaununa. Edelleen samassa tasossa ja ilman laitaa välissä.
 
Minusta tuo kuulostaa ihan ok Lilliputtis, toimit omien voimavarojen mukaan, huomaat varmasti pian onko juuri tuo toimivaa vai ei. Kunhan ei tulisi tukoksia rintoihin, yritä välttää mahallaan nukkumista ainakin näin aluksi. Tsemppiä yritykseen, tiedän että se nukkumisrumba on yksinään hankalaa ja uuvuttaa, niin on meilläkin.

Poika on kyllä melkoinen Vaahteramäen Eemeli. Ei viitsisi kuitenkaan koko ajan kytätä ja huudella perään, kun pojalla on myös ollut melkoista eroahdistusta, niin on huojentavaa jos hän edes toisinaan viihtyy sen viisi minuuttia omissa puuhissaan. Noh, tänä iltana hän sitten oli viereisessä huoneessa portaikon alla jotain touhuamassa kun minä ja mies katsottiin linnanjuhlat, puolittainen näköyhteyskin oli, vaunut vain siinä pojan edessä. Mies vähän väliä kurkki että mitä se touhuaa, pitäisikö hakea tänne olohuoneeseen, johon minä totesin, että antaa sen nyt kerrankin leikkiä omassa rauhassaan kun kerran viihtyy. Sitten kun poika jonkun ajan kuluttua konttasi syliini, oli hänellä housut ihan märät ja haisi kummalle, kuin pesuaineella. Kävin vaihtamassa pojan vaatteet ja huomasin että hän oli ilmeisesti aiemmin vessan tavarakärrystä ottanut mun hiustuotteen ja piiilottanut sen portaiden alle, jossa sitten näppärästi avannut lähes täyden purkin ja kaatanut pitkin lattiaa ja päällensä. Mies oli pojan kanssa kun siivosin ja sanoi, että hänestä pojan hengitys haisee sille aineelle. No siinä sitten vähän aikaa panikoitoon mitä tehdään, onneksi myrkytyskeskuksen sivuille oli tieto, että hiusmuotoilutuotteet eivät "kerta-annoksena" ole vaarallisia. Poika vaikutti ihan normaalilta ja söi hyvin. Mutta säikähdettiin vähän. Saa olla entistä tarkempi tuon pikku termiitin kanssa! :O :D

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! :)
 
Sympatiaa Lilliputtis ja muut unitaistelijat. Meillä myös unet sujuu hyvin vaihtelevasti, joinain öinä ollaan koko ajan tissi suussa ja toisina öinä otetaan vain kerran hörpyt ja jatketaan. Helmikuussa olen ajatellut yrittää jotain, jos ei siihen mennessä tasaannu. Ja mä olin heittää keikan omassa duunissa. Oli hauskaa ja omituista ja uudelleen meen tiistaina. Muutenkin keikkahaku päällä kun rahatilanne sitä vaatii.
 
Kyllä tää taistelu menee ihan mukavasti eteenpäin. Ekana iltana se 30 min suoraa huutoa ja itkua (joka oli mulle kieltämättä toisaalta aika vaikeaa, kun tyttö ei ole ollut kovin itkuinen koskaan, mutta toisaalta helppoa kun mietin että ei se nälkäänsä itke), nyt kaksi iltaa sen jälkeen on sujunut niin että tytön ensi parahduksesta on kulunut 10-12 min ja se on ollu unessa. Iltasadun lukeminen ja kirjan tutkiminen vie aikaa tovin, sitten tyttö tykkää kölliä ja pyöriä mun päällä ja ylitse hetken (katsellaan läpi makkarin taulut ja valot), pehmolelulle pitää hetki paasata. Kun otan tytön kainaloon ja alan hyräillä, hän tajuaa että se on nukkumisen merkki, ja vielä tulee itku. Mutta esim. tänään nukkui ihan rauhassa mun kainaloon ja nopeasti, en hyräillyt, silittelin vaan päätä. Ehkä se tästä. Toki rutiinit makkarissa vie nyt enemmän aikaa, kun ennen se oli vaan tissi suuhun ja unta, mutta se nyt ei täs kohtaa haittaa, eiköhän se tasaannu.
 
Tsemppiä yöheräilijöiden kanssa! Meillä auttoi öihin se, että en suostunut enää antamaan rintaa. Parina yönä tyttö heräsi ja annoin lehmänmaitoa nokkamukista, mutta koska se ei ole hänen mielestään niin hyvää, on nyt nukuttu viikko - puolitoista täysiä öitä (20-07). Itsellä on ihanan levännyt olo, useimmiten mennään miehen kanssa nukkumaan jo klo 21, eli minäkin saan nukkua tarpeeksi (yli)suuren unentarpeeni kanssa :).
 
9Meillä tosiaa ei oo tissiä yllä syöty sit elokuun. Et herääminen/istumaan nousu on enemmänki ollu ehkä jotai tarkistelua onko mamma siinä vielä.
Nyt oon kaks yötä saanu nukkua nousematta ylös kertaakaa ja aamulla jopa nukuttu 9-9.30 mitä ei oo tapahtunu piiitkään aikaan. Vähäsen taas tuntuu paremmalta ja energisemmältä. Silti on aika voimaton oli kaikkeen ylimääräseen.
Jospa tää tästä taas vaikka alkais helpottaa.

Meillä mies onneksi hoiti unikoulutuksen ja päästiin siinä kyllä yllättävän helpolla. Ei tullu sen suurempi protestointeja typy oppi nukahtamaan itse. Toki huoneessa pitää olla, kun hän nousee joitakin kertoja seisomaan ennen ku rauhottuu pötkölleen touhuilemaan. Sehä tässä vielä puuttus jos ton yö heräilyn lisäksi nukutus ois vielä vaikeeta.
Kun tietäs vaa mikä sen ylöspomppaamisen aiheuttaa. Hän kun käy siitä mukisematta pitkälleen.
Uni tunteja typylle tulee 11-12h yössä.
 
Ei meilläkään toi yöheräily oo ollu mikään ongelma, vaan tissille nukahtaminen. Hyvin tuntuu alkavan sujua, eikä tyttö tänään vetkuttanut ja ketkuttanut puuhasteluja sängyssä vaan nukahti jo normaaliin aikaan. Se näköjään ainakin nyt menee niin että muutaman kerran parahtaa (en tiedä onko siinä kyseessä "haluan tissiä", jotenki tuntuu et se on enemmänkin semmonen "vitsi ku mua väsyttää"-tyyppinen parahdus :D ) ja nukahtaa sitten viereen. Ei vaadi silittelyä tms. pikemminkin ohjaa käteni välillä pois. Riittää, kun siinä on.

Joitain kertoja tyttö on viime aikoina havahtunut unesta pyörimään, jolloin oon tarjonnu tissiä, kun ei ole muuten rauhoittunut. Nokkamuki perhepedissä kuulostaa hankalalta (siis ei mein tyttö juo mistään muusta, paitsi tavallisesta mukista tietty..), ehkä mä vaan jossain kohtaa sitten en tarjoa kuin silittelyä ja semmosta. Ajattelin et nyt ainakin viikko totutellaan tähän iltarutiinin muuttamiseen ja sitten siirrytään muihin osiin... :D
 
Takaisin
Top