Joulukuun juttelut

Moi! Tänne uskaltaudun, vaikka ihan alkupäivissä vasta menen. Toinen lapsi olisi tulossa.
Nyt jäin miettimään, miten neuvola laskee lasketun ajan. Laskevatko he sen aina mekaanisesti edellisten kuukautisten alusta 28 päivän kierrolla? Vai ottavatko huomioon pidemmän kierron, jos sen itse sanoo heille? Vai korjataanko la vasta ekan ultran jälkeen, jos sikiö onkin odotettua pienempi? Ja pitikö siinä olla vähintään viikon heitto?

Esikoisen kanssa taisivat laskea sillä 28 päivän kierrolla, jota en osannut kyseenalaistaa. Nyt olen ihan varma, että mulla on 33 päivän kierto eli la olisi "mekaanisesti laskettua" myöhemmin.

Eli 28 päivän kierrolla mun la olisi 31.8., mutta 33 päivän kierrolla 5.9. Eihän tässä nyt niin iso ero ole, mutta kuitenkin. :hilarious: Neuvolaan ollaan menossa esikoisen kanssa ensi viikolla, niin selviäähän tämä siellä. Mutta pohdiskelen jo nyt. :bookworm:
 
Mulla on aiemmin laskettu vaan edellisten kk alkamispäivän mukaan ja 28 päivän kierto oletuksena. Sen mukaan mun laskettu olis 29.8. Kuitenkin olen melko varma että ovulaatio oli 2 päivää myöhemmin eli sen mukaan olisi 31.8. Mutta kyllä varmaan useamman päivän heitto pitäisi ultrassa olla että lähtevät muuttamaan laskettua aikaa.
 
Mullakin esikoisesta laskettiin menkkojen mukaan ja 28 päivän kierron mukaan, vaikka tiesin tarkan ovulaatiopäivän. 12. viikon ultrassa laskettua aikaa siirrettiin kolmea päivää myöhemmäksi, koska sikiön koko vastasi kolmea päivää isompaa (eli ihan niinkun ovulaatiosta olisi voinut laskea).
 
Mullakin esikoisesta laskettiin menkkojen mukaan ja 28 päivän kierron mukaan, vaikka tiesin tarkan ovulaatiopäivän. 12. viikon ultrassa laskettua aikaa siirrettiin kolmea päivää myöhemmäksi, koska sikiön koko vastasi kolmea päivää isompaa (eli ihan niinkun ovulaatiosta olisi voinut laskea).
Okei, eli kolmen päivän heitollakin suostuivat siirtämään. Onpa hyvä!

Me halutaan varhaisultra, niin mietin, että se kannattanee varata tämän itse lasketun myöhäisemmän la:n mukaan, ettei mene sinne liian aikaisin, jolloin mitään ei vielä näkyisikään.
 
Onpa muuten hauska, että tähän mennessä täällä oleville on tulossa jo toinen tai kolmas lapsi. :happy: Milloinkohan eka esikoisen odottaja löytää tänne?

Mä löysin tän foorumin kaverin vinkkaamana heti silloin esikoisen plussatestin tehtyäni. Tykkään tästä tosi paljon, kun täällä saa anonyyminä höpistä raskausjuttuja niin paljon, ettei kukaan ystävä jaksaisi näitä kuunnella. :smiley-angelic006
 
Mä liityin tänne heti, kun päätettiin esikoista alkaa yrittää. Kirjoittelin silloin Raskaaksi 2014 ja Raskaaksi 2015 -ketjuissa. Plussattuani siirryin tonne Tammimammat 2016-keskusteluun. Nyt sitten kirjoittelin tuolla Raskaaksi 2019-ketjussa.

Meidän poikahan syntyi 5 viikkoa ennen laskettua, joten hän syntyikin jo joulukuussa 2015. Synnytys käynnistettiin, koska sikiökalvoihin tuli reikä ja mulla alkoi tippua lapsivettä. Oltiin vielä silloin muuttamassa, kun yöllä huomasin pientä verenvuotoa ja soitin vain mielenrauhan vuoksi synnärille. Koska silloin mulla oli viikkoja 34+6, en päässyt Jorviin näytille, vaan lähettivät Naistenklinikalle. 35+0 alkaen olisi hoidettu Jorvissa.

Siinä sitten mentiin näytille, mukana mulla oli vain ipad ja vaatteet, jotka oli päällä, ja ultratessa gynekologi huomasi, että lapsivettä tihkuu. Jäin siitä sitten osastolle odottelemaan käynnistystä, mies lähti kotiin nukkumaan ja hoitamaan seuraavan aamun muuttoa. Koska synnärillä oli ruuhkaa (tullessani Naistenklinikalla oli sulku, mutta viikkojen takia mut oli pakko ottaa sisään), ei käynnistystä aloitettu, ennen kuin vauvalle vapautui paikka vastasyntyneiden valvontaosastolta.

Hän sitten lopulta syntyi 35+3 ja vauva oli alusta asti vierihoidossa, edes lääkäri ei tullut tarkistamaan, kun oli kätilön mukaan niin hyväkuntoinen. 3vkr iässä jo kotiuduttiin muuttolaatikoiden keskelle ja kaikki meni tosi hienosti ennenaikaisuudesta huolimatta. Ainoastaan neuvolassa 2v. asti kasvua ja kehitystä seurattiin ns. korjatun iän (lasketun ajan) mukaan.

Miten teidän lapsien synnytykset ja raskaudet ovat sujuneet? Vähän jännittää, tuleeko tästä syyskuun vai elokuun lapsi. Kätilö kyllä sanoi pojan synnyttyä, että hän näyttää 37-viikkoiselta ja kysyi, olenko varma, että laskettu aika oli oikea. Tiesin kyllä tarkan ovulaatiopäivän, johon kätilö sanoi, että jotkut vauvat vaan kypsyvät nopeasti.
 
Mäkin taisin esikoisen raskausaikana liittyä, on kyllä kiva kun voi höpötellä samassa tilanteessa olevien kanssa kun tosiaan vois kavereilla mennä vähän hermot :D mulla on pieni haikeus jo, tämä raskaus on hyvin todennäköisesti mun viimeinen! Koitan nyt oikeasti fiilistellä tätä alkuakin vaikka kaikki on vielä epävarmaa. Silti ihmeellisen rauhallinen ja stressitön olo vaikka kaksi edellistä plussaa onkin valuneet pöntöstä alas :eek:
 
Mulla esikoisen raskaudessa seurattiin vauvan kasvua, mutta mitään vikaa ei löytynyt missään vaiheessa ja poika syntyikin spontaanisti rv 40+4, oli pieni kyllä ja on edelleen. Toisessa raskaudessa olikin sitten neuvolalääkäri sitä mieltä rv 38 että tämä ei varmasti mene yli lasketun ajan kun oli jo paikat auki ja oli supistellut kivuttomasti pitkään. Niin vain sit yritettiin rv 41+4 häätää ballongin avulla, ei onnistunut. Seuraavana aamuna puhkastiin kalvot ja siitä n. 2h oli poika maailmassa :) ehdottomasti helpompi oli tuo nopea synnytys vaikka vauva oli isompi (eka 2,8kg ja toka 3,5kg).
 
Mäkin taisin esikoisen raskausaikana liittyä, on kyllä kiva kun voi höpötellä samassa tilanteessa olevien kanssa kun tosiaan vois kavereilla mennä vähän hermot :D mulla on pieni haikeus jo, tämä raskaus on hyvin todennäköisesti mun viimeinen! Koitan nyt oikeasti fiilistellä tätä alkuakin vaikka kaikki on vielä epävarmaa. Silti ihmeellisen rauhallinen ja stressitön olo vaikka kaksi edellistä plussaa onkin valuneet pöntöstä alas :eek:
Oon pahoillani keskenmenoista. Missä vaiheessa ne on menneet? Nyt pidetään hurjasti peukkuja, että tämä tyyppi pysyy!!
 
Miten teidän lapsien synnytykset ja raskaudet ovat sujuneet? Vähän jännittää, tuleeko tästä syyskuun vai elokuun lapsi. Kätilö kyllä sanoi pojan synnyttyä, että hän näyttää 37-viikkoiselta ja kysyi, olenko varma, että laskettu aika oli oikea. Tiesin kyllä tarkan ovulaatiopäivän, johon kätilö sanoi, että jotkut vauvat vaan kypsyvät nopeasti.

Mun esikoinen syntyi 40+4 melkein kahden ja puolen vuorokauden synnytyksen jälkeen. Oli siis kolme unetonta yötä takana siinä ponnistusvaiheessa (joka sekin kesti lähes 2 tuntia) ja voimat ihan lopussa. Säännölliset ja kipeät supistukset teki sen, etten siinä kahteen vuorokauteen ollut kotona pystynyt yli 5 min kauempaa edes istumaan paikallaan, saati makaamaan. Kaksi kertaa meidät käännytettiin lähisynnäriltä ja kolmannella kerralla se oli täynnä, niin mentiin eri sairaalaan. Siellä oli ihana palvelu ja se viimeinen vajaa vuorokausi sairaalassa menikin mukavassa lääkepöllyssä, vaikkei paljon pystynytkään nukkumaan. Synnytys meni lopulta tosi hyvin ja tuli kymmenen pisteen vauva, mutta mulla on täysi blackout ekoista 24 tunnista synnytyksen jälkeen. Sitten vasta alkoi voimat palautua.

Vauva painoi 4,6 kg ja pituus 54 cm eli todennäköisesti senkin takia kesti synnytys niin pitkään. Olen itse suht pienikokoinen. Mulla ei ollut radia, niin ei suostuttu tekemään kasvuseurantaa, vaikka mahani oli ihan järkyttävän kokoinen loppuvaiheessa. Onneksi ei siis mennyt tuon enempää yli lasketun ajan, vaan käynnistyi itsekseen. Synnytyksen jälkeen luvattiin, että seuraavassa raskaudessa saan kokoseurannan. :happy3
 
Toinen oli kemiallinen lokakuussa, sitten raskauduin heti uudelleen ja se meni kesken 5+4 :sad001 ja tuon keskenmenon jälkeen raskauduin taas heti ja tässä ollaan nyt. Helpollahan mä oon päässyt kun keskenmeno tapahtui itsestään ja fyysisesti meni yllättävän hyvin.
 
Kerroin tänään raskaudesta yhdelle mun parhaista kavereista. Hän kertoi takaisin, että oli toissapäivänä tehnyt myös plussatestin! Ihan samoille päiville osuu laskettu aika. Oon niin täpinöissäni! Aika puskista tuli, koska olivat vasta alkaneet yrittää.
Mulla oli myös esikoisen aikaan parin kuukauden sisällä kahden ystävän kanssa laskettu aika. On niin ihana saada sitä tukea ja raskaushöpinöitä myös livenä!
 
Postailin eilen ja tänään kuvia testeistä. Vahvistuvilta näyttävät.

Mä en kyllä voi vielä yhtään uskoa että olen pääsemässä odottajiin. Uskonnollista tyyppiä en ole, mutta kyllä sitä on jo tullut rukoiltua että tämä pysyy kyydissä!
Mulla virallinen testipäivä ens pe. Nyt on siis 11 päivää hedelmöityksestä, 2 päivänen alkio siirrettiin 20.12.

Tarrasukkia matkaan ja onnittelut, ihana uutinen! :Heartred
 
Minäkin nyt vihdoin uskaltauduin tänne juttelemaan. Esikoisen aikaan löysin tämän palstan niin myöhään että en saanut enää aikaiseksi liityttyä keskusteluun, kun muut taisivat olla jo aikalailla salaisella puolella. Tein ensimmäisen testin juuri ennen joulua ja toisen testin vielä joulun jälkeen. Joko teillä muilla on ollut jotakin oireita? Mulla oli ennen joulua tosi etova olo, mutta sitten nousi kuume ja puolisolla samat oireet eli todennäköisesti johtuikin sitten jostakin muusta kuin raskaudesta.
 
Tervetuloa :) mulla aika vähän vielä oireita, päivittäin väsymystä ja etovaa oloa välillä. Käytiin äsken paistamassa laavulla makkaraa ja hyi hitsi se savun haju sai niin huonon olon aikaseks. En onneksi joutunut kahdessa ekassa raskaudessa oksentamaan kuin muutaman kerran niin en edes mitään tosi kovaa pahoinvointia odota.
 
Minäkin nyt vihdoin uskaltauduin tänne juttelemaan. Esikoisen aikaan löysin tämän palstan niin myöhään että en saanut enää aikaiseksi liityttyä keskusteluun, kun muut taisivat olla jo aikalailla salaisella puolella. Tein ensimmäisen testin juuri ennen joulua ja toisen testin vielä joulun jälkeen. Joko teillä muilla on ollut jotakin oireita? Mulla oli ennen joulua tosi etova olo, mutta sitten nousi kuume ja puolisolla samat oireet eli todennäköisesti johtuikin sitten jostakin muusta kuin raskaudesta.
Tervetuloa. :)
Mun oireita on vain lievät menkkakiputyyliset säryt mahassa ja selässä sekä satunnaiset palelukohtaukset.
 
Miulla on hyvin vähän oireita, eniten häiritsee palelu ja herkkä nenä :grin
Esikoisen raskaus oli tosi helppo, en voinu pahoin ku muutamana päivänä. Sillonki hajut laukas huonon olon. Muistan ku lounasvuorossa yritin valmistaa maksakastiketta ruuaks ja pidätellä samalla oksennusta.
Jännä nähä tuleeko täst raskaudesta yhtä oireeton ku edellisestä.

Synnytys vois ainaki olla yhtä helppo. Epäsäännölliset supparit alko ke iltana. Torstaina päivällä tuli muutamia ja iltaa kohti voimistu. Yöllä sain kuitenki nukuttua, muistaakseni aamulla klo 5 nousin sängystä ku rupes tekee kipeetä ajoittain. Kuuen jälkee soitin synnärille ja ne käski kuunnella omaa oloa, jäätii sit vielä kotii. Hengailin kuumas suihkussa ja haudoin selkää kauratyynyllä.
Puol kaks lähettii sairaalalle, asenteellä "käyää vaa näytillä". matkaa n. 35min. Viimone 10min oli tuskaa.
Kirjattii sisää ja käyrille, oli just vuoronvaihto meneillää ni jäätii oottelemaa. Supparit teki tosi kipeetä, mut ei piirtyny käyriä. Miuta rupes oksettamaa se kipu, ja heti perää tuliki tarve ponnistaa. Kätilö paikalle, ja olinki sit kokonaa jo auki ja siirryttii salii ja suoraa ponnistamaa. Ponnistus kesti 20min ja ilman kivunlievitystä mentii.
 
Takaisin
Top