Joulukuun jouluisat jutustelut

piia84

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Uusi kuukausi ja uudet kujeet :grin:grin Jatketaanko uuden kuukauden kunniaksi jutustelua tänne ? :)
 
Hei vaan kaikille! Vihdoinkin on koittanut joulukuu! Ja ollaan taas hieman lähempänä tulevaa, eli maaliskuuta :wink Olen enemmänkin näitä joulun odottaja-ihmisiä, jotka satsaavat ennen joulua jo vähän koristein ja kuuntelee joululauluja ja tekee joulutorttuja ja leipoo pipareita! Kun se aatto sitten on ohitse on joulukin ohitse, eli viimeistään joulupäivien jälkeen lentää kuusi ulos (tänä jouluna sitä ei kyllä sisälle tulekkaan kun ei ole yksinkertaisesti tilaa) ja joulu muutenkin häviää sisältä. Toki kynttelikkö yleensä jää vielä valoa antamaan ja jotkin valokoristeet, sekä kynttilöitä polttelen :)
Mites teillä joulusiivoukset ? Itse en jaksa ressailla, perussiistiä toki on aina ja jos lakanat on vasta vaihdettu en ala niitä uudelleen aaton aattona vaihtamaan. En siis hikihatussa puunaa ja kuuraa päivää ennen pyhiä, kun sen tietää, että 10min. pojan heräämisen jälkeen kaikki ois kuitenkin ennallaan, lelut levitetty jne. :grin:grin:grin Kävin perjantaina lähjaostoksillakin ja nyt odottelen että poju menee pariksi tunniksi hoitoon iltapäivällä ja pääsen paketoimaan lahjat :santa:santa:santa

28 viikko lähtee tänään käyntiin ja sen kunniaksi mahassa on juhlittu perjantaista lähtien niin kovaa, että koko maha heiluu kunnolla päällepäin! Siellä siis varmasti kaikki kunnossa :)
 
Millonka muuten vuoden 2012 verotus vahvistuu? mietin tässä vain että meneeköhän kuinka pitkälle ennenkuin saan vanhempainrahasta päätöksen...
 
Ihanaa joulukuuta ja joulun odotusta kaikille!

Mun ajatukseni ovat olleet jo viikkoja jouluiset :Heartred Olen itse todellinen jouluihminen. Myönnän jo kesällä alkavani miettimään mahdollisia joululahjoja :D Mulla perinteenä onkin, että kaikille lähisukulaisille kudon villasukat ja aina vain täytyy aloittaa aikaisemmin niiden kutominen, koska muistettavia tulee lisää ja oma aika vaan vähenee. Onneksi olen kuitenkin aika nopea kutomaan! Paljon on ollut tarkoitus tilata nettipuodeista ja vähän nyt jännittää miten käy, kun posti on lakossa ja pakettien toimituksissa on odottettavissa viivästyksiä.

Maltan kyllä itseni aina joulukuun ensimmäiseen päivään asti, pysymään erossa joulukoristeista ja lauluista. Mutta tänä vuonna tuli kyllä hivenen aikaisemmin jouluvalot laitettua. Mutta ulkona on niin pimeä ja ulkovalot pitää kuitenkin laittaa ennen lumen tuloa (mitä meillä on jo välillä vähän tullutkin). Joulukalenteri avattiin pojan kanssa ja taikataikinasta olemme tehneet piparkakkumuottien avulla joulukuuseen koristeita, jotka ollaan vesiväreillä maalattu. Saa isovanhemmatkin uniikit koristeet ja kaulakorut lahjaksi :) Joululauluja kuunnellaan, soitetaan ja lauletaan ja jo 1v. poikamme osasi piiri pieni pyörii- leikin, mikä tänä vuonna esitämme joulupukille. Pipareita emme ole leiponeet, koska en ole löytänyt munattomia,maidottomia ja gluteenittomiaö-ohjeita. Mutta joulutorttuja ja taatelikakkua on tehty! Ollaan pojan kanssa muutenkin kovia leipomaan ja sähkövatkaimen pitäminen onkin hänen lempparijuttunsa :)
 
piia81 Kela on ilmoittanut, että päätöksiä alkaa tulemaan joulukuun puolen välin jälkeen jolloin heillä on kaikki tarvittava tieto.
 
Mukavaa joulun odotusta vaan kaikille tämän masun kasvattelun lomaan!
Ainakin tuntuu siltä, että täällä masu kasvaa hirmuista vauhtia.
Koitan pähkäillä, että mitä pitäisi vielä hankkia lisää noin niin kuin vaatteita :) .. Tosin ehtiihän noita. Kovin tekisi mieli koota pinnis jo makkarin nurkkaan, mutta jos nyt malttaisi tuonne tammikuulle. :D

Seisoskelin tänään joulupuulla ja se kyllä toi joulumieltä roppakaupalla, kun niin moni tuli touhukkaasti hakemaan sopivia kortteja ja jokunen toi jo pakettejakin vaikkakeräys alkoi vasta tänään. Siinä kerätään siis seudun vähävaraisille lapsille lahjoja..

Omaan kotiin tulee joulua suht vähän, koska varsinainen joulu on tarkoitus viettää mun sukulaisten luona pohjoisessa, johtuen äidin huonosta kunnosta. Vauvauutiset aiheuttivat piristymistä ja siksi haluankin käydä näyttämässä masua vaikka matka tuleekin ottamaan koville näiden supistusten kanssa.. 8h autossa.. huoh...
 
Kiitokset sinsulle tiedosta :)

Meillä poika sitten rupes lämpöilemään la päivänä ja autoonhan se sitten oksensi... eilen ei päivällä oikeastaan mitään, lämpö oli siinä 37 pinnassa, mutta illalla 18.30 olikin jo yllättäin 38,6. Nuhaa ei ole, eikä valita kipujakaan missään...pitää kattoa mitä tämä ilta tuo tullessaan. kotona siis tässä ollaan, minäkin vielä saikulla 4.12 saakka...
 
Jeejee, joulukuu! Kohta alkaa täälläkin jo viimeinen kolmannes. Nyt alkaa maha jo painaa ja harjoitussupistukset ovat tulleet tutuiksi. Kenkien jalkaan laittaminen ja esim. autosta tai sohvalta ylös nouseminen on muuten uskomattoman työlästä, tuntuu ihan kuin olisi vanhentunut muutaman kymmenen vuotta parissa viikossa! Olo on yleisesti ottaen kuitenkin ihan hyvä ja yritän tehdä kävelylenkkejä mahdollisimman usein sekä jumpata kotona omaan tahtiin 2-3 kertaa viikossa. Joogakurssi loppui juuri, mutta ehkä sitäkin voisi tehdä lisää.

Pitäisi kai miettiä vähän tuota joulun ruokavaliota. Yleensä olen keskittynyt kinkun sijaan enemmän juuri kaloihin ja juustoihin, mutta nyt pitää keksiä jotain muuta. Kaikkea herkullista kyllä varmasti pystyy kehittämään omallekin lautaselle! Voisinkin tehdä jotain uudenlaista jouluruokalajia koko porukalle. Ja tosiaan jotain ihanaa joulukakkua... Sitä on myös helppo kuskata joulunviettopaikasta toiseen. Jouluruokaideoita otetaan vastaan! En ole mikään varsinainen kyökki-ihminen aiemmin ollutkaan... :wink

Kelan hakemukset on tehty ja pitäisi varmaan jossain vaiheessa soitella perään. Tein ne netissä (ensimmäistä kertaa) ja jotenkin jäi sellainen olo, että teinkö kaiken oikein.. Itse pyysin kyllä päätöstä viimeisten 6 kk tulojen perusteella, joten varmaan menee pidempään ennen kuin saan päätöksen.

Paranemisia Piia teille!
 
Joulukuu :Heartred vielä kun sää muuttuisi pikkuisen talvisemmaksi täällä etelässäkin. mutta onneksi joulun voi tehdä sisälle vaikka ulkona olisi millaista. Jouluihminen minäkin, askartelusta en niinkään välitä, mutta leipominen ja jouluruokien tekeminen.. :) niitä alan odottaa joskus syyskuussa.

Jouluruokaideoita, jotka olen itse testannut aikaisempina jouluina:
leipäjuustosalaatti & puolukkakastike
bataatti-omenasoselaatikko (tämä on tosi herkullista, voittaa perinteiset laatikot mennen tullen! tosi monet on tykänneet)
selleripihvit & muunnelma waldorfin salaatista (tai pelkkä waldorf, sopii tosi hyvin jouluun :))

Tänä jouluna aion kokeilla juureslaatikkoa, johon tulee eri juureksia viipaleina ja manteliporkkanavuokaa. Sisko sanoi tekevänsä punajuurilaatikkoa.

Voin antaa ohjeet, jos joku haluaa! :greet008 Kaikkia ihania ja testattuja joululeivonnaisohjeita löytyy kans aika paljon! Oma suosikkini jo parin vuoden ajan on ollut itse tehdyt marmeladit, hienoja ja herkullisia, toimiva lahja myös :) tänä vuonna olis kiva kokeilla fudgea ja jotain suklaamakeisia.

Tulipas jouluisa viesti :rolleyes: keksisiköhän sitä jotain muuta, raskauskuulumisia.. nojoo, keskiviikkona eka varsinainen perhevalmennus! odotan innolla ja mieskin tulee mukaan. torstaina sit sokerirasitus, mutta onneksi sillon ei oo koko päivänä mitään muuta. Esikoista odottavien puolelle jo kirjottelinkin, että alaselkä väsyy jo herkästi pidemmästä seisoskelusta esim keittiössä ja selinmakuulla tulee huono olo, sen huomasin viime viikolla.
 
Bataatti-omenasoselaatikko kiinnostaa! Tein syksyllä omenasosetta, joten ehkä se sopisi tähän...
 
...ja selleripihvit kans
 
Muokattu viimeksi:
Ihanaista joulukuuta kaikille!
Täällä kanssa pikkuhiljaa joulua laiteltu. Ikkunat saivat eilen jouluverhot ja valot asenneltiin jo viikko sitten kun alkoi pimeys tökkiä. Kyllähän siitä omanlainen fiilis tulee. :)

Tähän asti olen ollut raskauden suhteen hyvin rauhallinen, mutta viikonloppuna iski malttamattomuus, että johan tuo maaliskuukin voisi olla, ei siis malttaisi odottaa. Vaunut kököttää makkarissa ja täytyyhän niitä aina säännöllisin väliajoin käydä hipistelemässä ja koeajamassa. :D pinnasänkykin löytyi jo, mutta lupasin itselleni että sitä ei kasata ennen tammikuun loppua. Tänään rv 24+3 ja tosiaan tuntuu että normi arkiaskareet käyvät tukalammiksi ja työläämmiksi vaikka olo onkin ollut loistava koko ajan. Selkä vähän väsyy jo kun pitempään on jalkojen päällä. Mutta kaikenkaikkiaan tää on ihan mahtavaa. Olen energinen ja hyväntuulinen eikä yrjökään ole lentäny kertaakaan. En enää epäile yhtään kun äidit on sanoneet että raskaus on elämän parasta aikaa kaikkine kolotuksineen. Toivon sitä samaa teille kaikille mammoille! :Heartred
 
Viime yö oli sitte hankala :sad001 oikein tuskastumisten tuskastus. Poika oli vähän väliä hereillä ja valitteli oloaan, taas iltaa kohti kuume nousi :sad001. Itellä paino masukki niin kovasti tuonne alaspäin että jouduin olla vessassa vähän väliä pissalla, tietenkin kun jalkeilla olin vähän väliä niin pissattamisen tunnekkin oli valtava. Vasemmalla kyljellänihän en ole voinut nukkua ollenkaan kun tulee huono elämä heti, mutta eipä se ollut herkkua oikeallakaan kyljellään (selälläni olen vain kahden tyynyn voimin hetken aikaan). Kipuilin tuoltamahasta oikealta alhaalta.. sain kuitenkin noin puolituntia torkahdettua (ennenkuin lapsi herätti taas) ja kun heräsin, olipa peitossa aikamoiset maitoheruttelut... supistusta siis oli. Neuvolaan soittelin ja kyselin vähän että miten tässä pitäis toimia töiden osaltaja sovittiin että käyn tekemässä tuon yhden yön 5-6.12 jonka jälkeen olenkin vkl-vapaalla ja maanantaina otan yhteyttä sitten neuvolaan mikäli tunne työvuorosta oli sellainen, että parempi olla menemättä työmaalle, varsinkin kun hoitaja muistutti, että työ on oikeasti rankkaa ja parempi voi olla työkavereille, että saavat sinne kunnon sijaisen tilalleni jos jäisin töistä sairaslomalle äitiysloman alkuun.... eihän tässä nyt ensiviikosta alkaen ole kuin reipas kuukausi niin virallinen mammalomakin alkais...että sinällään kuulema pitkälle olen voinut noitakin töitä tehhä :)

Sokerirasitus ohitse tältä aamulta ja pakitsin itseni suklaalla! Naama kiittää jo heti huomenna :D :D nojoo....kerranko sitä!

Nyt pojan kans päiväunille hetkeksi!
 
Olettekos muuten ajatelleet mennä valokuvaajalle kuvauttamaan vatsaanne? Meillä oli miehen kanssa puhetta, että mentäis ikuistamaan tämä raskausmaha, koska ei meillä tule hirveästi kotona kuvattua ja harmittaa, kun esikoisen odotusajastakaan ei ole kuin muutama kuva. Ajatus kun on ollut aina meillä molemmilla kahdesta lapsesta, joten tämä jäisi viimeiseksi raskaudeksi niin sitä paremmalla syyllä olisi ihana ikuistaa se. Yhden valokuvaajan kanssa olen jo asiaa kysellytkin ja lupasi, että esikoisen odotuksesta muistoksi jääneet raskausarvet saadaan piiloon, joten voisi jopa ihan vatsa paljaanakin uskaltautua olla... Hivenen arveluttaa vaan lopputulos, kun selvästi olen saanut naisellisia muotoja tässä raskaudessa eli jenkkakahvat :D Sitten tietysti kuvia isän kanssa ja muutama kuva koko perheen kanssa. Olen jo suunnitellut meille jotain samankaltaista vaatetusta päälle, kuten valkoiset t-paidat ja farkut tjn. Mielestäni hinta oli ihan kohtuullinenkin 65€.

piia84, harmi, että sulla on alkanut raskausvaivat jo nyt :/ Miten sulla esikosen odotus meni, että onko pelkona tulla paljonkin etuaikaa? Kannattaa yrittää nukkua vasemmalla kyljellä, niin isot verisuonet kuljettava verta silloin parhaiten. Kokeile myös nukkua tyyny jalkojen välissä. Mulla itselläni liitoskivut hellittivät esikoisen loppuraskaudessa juuri siten, että kyljellään nukkuessa oli jalkojen välissä pitkän pitkä tyyny mistä vielä sain halausotteen. Tässä raskaudessa olen ottanut sen heti käyttöön, eikä vielä ainakaan ole kipuja tullut. Alkoi myös kiinnostamaan millaista työtä teet? :)

Jee!! löysin ohjeen piparkakkuihin, joita voimme koko perhe syödä! Huomenna siis taikinan tekoon :) Zallieh, ehdottomasti reseptejä kehiin. Pitäisikö niitä varten tehdä oma keskustelunsa, että he keitä ne eivät kiinnosta voivat jättää lukematta :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ann
Mymmeli, ehottomasti meette kuvaukseen, kun ei ole edes pahan hintainen! :) harmittaa kuitenkin jälkikäteen, jos ei tuu mentyä. Kannatan, :)
 
Päätin nyt liittyä tänne foorumille uudestaan. Mun sähköposti kaapattiin ja sen takia en ole voinut tänne kirjoitella, vanha käyttäjänimeni oli Nannai.

Meillä on kaikki sujunut ihan hyvin, mitä nyt tää unettomuus vaivaa. Uni ei vaan tuu ja koko ajan saa ravata vessassa.
Viime viikolla kävin sokerirasituksessa ja itselleni ei siitä mitään pahaa oloa tullut. Arvotkin oli hyvät, joten onneksi saan jatkaa suklaan syömistä.

Onko kukaan muu soittanut musiikkia masulleen? Mä olen jo muutaman viikon soittanut Vivaldia ja meidän vauva Pätkis näyttää siitä kovasti innostuvan. En yleensä kuuntele klassista musiikkia, mutta se on ainutta johon hän näyttää reakoivan.
 
mymmeli, esikoinen aika tarkalleen alkoi syntymään laskettuna päivänä. Asemissaan toki oli jo pitkään jne. mutta eihän se tosiaa mitään kertonut lopullisesta synnytysajankohdasta :) Muistan kyllä esikon ajalta että nukkuminen vasemmalla kyljellä olisi paras, mutta jostain ihmeen syystä heti kun vatsa alkoi kasvamaan, juuri vasemmalla puolella ollessani tuli huono olo, verrattavissa ihan nyt tähän päivään, jos selällään olisi. Oikea kylki on ollut se parempi puoli mulle tähän saakka... mutta nyt kun on alkannu tulemaan näitä kipuiluita sun muita niin vaihtelen yön mittaan aika paljonkin kyljeltä toiselle ja nukkuminen onkin aika vähissä.... Lähihoitajana olen :) pitkäaikaisvuodeosastolla. Kun on noita vuoteeseen hoidettavia niin ei oikein mm. ergonomia kohtaa tämän mahan kanssa enää (millään tavalla) :oops: Käyn nyt kuitenkin vähän tosiaan yrittämässä ja kokeilemassa (yksi yövuoro) ja sitten mennään neuvolan tätin ohjeilla ja jäädään töistä poies. Työkaveritkin ovat ystävällisesti ilmoittaneet että kaikki raskaana olevat ovat jääneet töistä pois siinä kolme kuukautta ennen la:ta, ihan sen takia, ettei pysty enää. Työtä kun ei oikein voi keventääkkään, se minkä minä kevennän on muilla tehtävänä senkin edestä... kun ajattelee että mammaloma alkaa 27.1.14 ja ensi viikolla ollaan jo joulukuun puolessa välissä, niin eihän tässä ole kuin tosiaan kuukausi ja rapiat sitte kasvateltava mahaa sairaslomalla ennen mammaloman alkua...

Poikakin pääsi tänään hoitoon kun eiliinen oli ensimmäinen kuumeeton päivä. Todella kuivan yskän sai kyllä vaivoikseen palkinnoksi kuumeilusta :sad001 mutta kyllä se siitä!

nyt hetkeksi elbaamaan niin jaksaa kahvitella kaverin kanssa!
 
Mulla on ollut viimeiset pari viikkoa niin kiirettä töissä, etten ole paljoa ehtinyt kuulumisia kirjoittamaan. Nyt onneksi edessä on pitkä viikonlopppu ja ehtii vähän rentoutumaankin. Masu kasvaa aika vauhdikkaasti, vaikka painoa ei olekaan parin viime viikon aikana tullut lisää. Huomaan esim sukkia jalkaan laittaessa, ettei kroppa taivu entiseen malliin... Muuten olo on kohtuullisen hyvä. Viikot hupenee vauhdilla ja tämän vuoden puolella olisi enää kaksi viikkoa töitä ennen kunnon joululomaa!
 
Hieno idea Mymmeli, tuo raskausvatsan kuvaus oikein valokuvaamossa. Itse olen myös miettinyt vastaavaa, mutta varmaan ottaisimme jonkinlaisen "perhepotretin" ihan kotosalla. Nyt vaan odottelen, että tuo vatsa vähän kasvaisi ja olisi edes jonkin näköinen. :rolleyes:

Zalliehin leipomukset kuulosti ihanilta. Mä ottaisin mielelläni sen bataatti-omenasoselaatikon reseptin. :wink En oo vielä koskaan tehny minkään sortin perunalaatikkoa itse, mutta tuo kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Me ei vietetä vielä omaa joulua, vaan mennään valmiisiin pöytiin, mutta voisihan sitä viemisinä olla tuollainen vähän erikoisempi jouluherkku.

Mulla raskaus on sujunut aika mukavasti. Kasvua ei ulkoisesti tunnu tapahtuvan, mutta vauva potkii iloisesti joka päivä ja vaikuttaisi voivan hyvin. Suuremmilta vaivoilta olen toistaiseksi välttynyt, mitä nyt vessassa pitää laukata tuon tuostakin ja välillä ihan turhaan, kun vaan tuntuu siltä, että rakkoa painaa. Väsymys iskee myös helpommin ja aikaisemmin iltaisin. Tämä vaihe raskaudessa on kuitenkin sellainen, että sitä voisi jatkua vaikka kuinka pitkään. Olo on hyvä ja tuntuu kivalta, kun pikkuinen kulkee tuossa "vyölaukussa" mukana. :grin

Sokerirasituksesta selvisin puhtain paperein, vaikka tiukille meni. Arvot oli aika lailla ylärajoilla. Ens viikolla ois taas neuvolalääkäri, jota vähän jännitän. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin!

Onko kaikilla muilla jo niitä harjoitussuppareita? Mulla ei vielä yhtään...
 
Huhhei! ja taas uusi viikko käynnistyköön :) ajatella että selaset kymmenisen viikkoa pikkusen heitellen ja vauva onkin jo käsillä!

Mää täällä taistelen itteni kanssa että soitanko töihin etten oo huomenna tulossa :/ neuvolantäti kyllä sano, että vois olla jo parempi jäädä kotio... ja toisaalta, tiedän sen itekki. jotenki vaan tuntuu niin vakealta soittaa, kun ei oo oikeasti sairas, siis kuumeessa tms... Mutta kyllähän tuo to-pe välinen yövuoro sen näytti ja nämä hommat täällä kotonakin, ettei mun kandee olla töissä kun niitä supistuksia vaan tulee ja on nii vaikia olla sitte... Oneksi ne ei kuitenkaan olleet pehmenneet paikkoja!

Nyt pottumuusin tekoon ja hoivaamaan tuota lasta, se kun ei ota sitten millään taas parantuakseen :/ kattotaan minkälainen yö on taas tiedossa...
 
Takaisin
Top