Joulukuun jouluisat jutustelut

täällä nyt sitten virallisesti ollaan sairasomalla loppuvuoteen saakka, ja siitä jatkuu sitten mammaloman alkuun. Vähän tympäseekin, kun alkaa tämä neljän seinän sisällä oleilu... tai saanhan mä liikkua sen mitä kykenen, mutta kaveripiiri pienenee töiden lopetuksen myötä ihan hirveästi, kun ei täällä paikkakunnalla oikein uusia tuttavuuksia ole.... ilmoitinkin jo ttyökamuille että mie siten käyn niitä aina moikkailemassa kun neuvolassa käyn! mitäs ovat siellä neuvolan yläpuolella :wink
 
Täällä valvotaan TAAS. Nyt syynä ei tosin ole vauvan potkiminen tai jatkuva vessahätä vaan kauhea päänsärky ja huimaus. Silmätkin tuntuu ihan kummallisilta.
Aamulla on onneksi neuvolalääkäri niin saan selvyyden että onko tämmönen ihan normaalia. Voi olla että hemoglobiini on vaan laskenut. Nyt kun saisin vielä nukuttua muutaman tunnin ennen kun pitää nousta ylös. Mieskin on taas työmatkalla niin mulla on turvaton ja hyvin yksinäinen olo kun kukaan ei ole rauhoittelemassa ja sanomassa että kyllä se paha olo menee pois.
 
Hui! Toivottavasti sulla ei vaan ole verenpaineet pilvissä! Päänsärky ja huimaus sekä näköhäiriöt ovat meinaan liian korkean verenpaineen merkkejä! :O Ilmoittelehan voinnistasi!
 
Kirjottelinkin jo tonne neuvolakuulumiset ketjuun tän päiväsestä lääkärikäynnistä. Ihan tyhmä käynti :sad001 onneks verenpaineet oli ihan normaalit mulle, ehkä ne huimaus ja päänsärkykohtaukset johtuu taas vaan siitä matalasta verenpaineesta. Pitää lainata vanhemmiltani verenpainemittari tai sitten ostaa itse uusi kun veljenikin tarvitsee mittaria kun hänellä todettiin muutamia viikkoja sitten sydänlihastulehdus.
 
Tänään pääsikin oikein kunnolla tekemään lumitöitä, ihanaa!!! Kyllä siinä parisen tuntia sai nopeasti pojan kanssa pihahommissa aikaa kulumaan! :) Kyllä tällainen kevyt pakkaslumi menee köykäisesti, mutta vähän jo jännittää kuinka sitten painavempaa lunta saakaan kolattua ja nosteltua kinosten päälle yms... Pitäneekö suosiolla vaan jättää lumityöt miehelle, sen näkee sitten.

Joku tuolla aiemmin kirjoitteli musiikin soitattamisesta masukille... Nooooh, itse en varsinaisesti vatsalle musiikkia soita, mutta muuten kuunnellaan, soitetaan itse ja lauletaan musiikkia, että kyllähän se masukkikin sitä sitten samalla kuuntelee. Mutta tietysti esikoisen kanssa soitetaan,lauletaan ja kuunnellaan hänen pitämistä kappaleista ja lasten musiikkia ylipäätäänkin, mutta kyllä sitten muuten kuuntelen ihan sitä musiikkia mistä itse pidän ja mikä miellyttää. En ala valikoimaan vartavasten masukille musiikkia. Me miehen kanssa soitamme itse pianoa, selloa ja hulia, joten musiikkia meillä lähes aina. Esikoisen kohdalla tein ihan samoin. eli kuuntelin mistä itse pidin. Ja lienekkö sen ansiota, poika on jo vauvana pitänyt metallimusiikista vanhempiensa tavoin. En usko pätkääkään siihen ,että klassisen musiikin kuunneluttaminen tekisi vauvasta fiksun, kuten olen joskus kuullut väitettävän :D Meidän masukkimme ainakin villiintyi Antti Railion joulukonsertissa, että se ainakin häntä mielytti :)

Pitäisi alkaa leipomuksia ja ruokia miettimään, kun päätin sitten kutsua lähisukulaisemme meille syömään viikonloppuna! :)
 
Mullakin vielä suhteellisen hyvä vauhti päällä, vaikka ei nyt ihan normaali enää. Huomaan, että kanssaihmiset alkaa reagoida isoon mahaani jo, esim eilen tyhjensin tiskikonetta töissä ja tultiin sanomaan, että varos vähän. Pystyin kyllä ihan hyvin sen tekemään, mutta se oli silti aika söpöä :)

Pikkutyttö potkii hurjasti vähän väliä ja liikkeet tuntuu ja näkyy tosi hyvin. Öisin bileet vaan paranee, että jos on nyt 27.viikon alkaessa tämmöinen meno niin mitäköhän tulee olemaan ihan lopussa vai rauhoittuukohan se tilan loppuessa...

Tänään haetaan myös äitiyspakkaus. Kiitos vaan, Suomen valtio ja Kansaneläkelaitos! Jee!
 
EI vaan osaa oikein kotonakaan rauhottua, vaikka pitäs :rolleyes: no lumitöitä ei ainakaan tarvii tehä kun kelit heitti yhessä yössä taas aivan häränpyllyä! toissailtana oli vielä 21 astetta pakkasta ( mii laik verimeni!) ja eilen aamulla oltiin jo nollassa ja päivää myöten plussalla, perkele. ei oo viittiny tänään edes ulos mennä kun tuolla ei tee yksinkertasesti yhtään mitään.... kyläpaikkoja sitten käyty läpitte ja kotona vaihdettu taas vaihteeksi pientä järjestystä :wink mies tykkää kun heilun täällä mahani kanssa... siivota nyt kyllä saa koko ajan kun elukat kulkee ulkona ja sisällä, mutta aika hyvin ovat nyt tottuneet siihen jotta kylppäriin käy tie heti kun ovi aukeaa sisälle.

En ole miekään erikseen kyöstikyllikille musiikkia laitellut, mutta joka päivä täälläkin jossain mallissa sitä kuunnellaan, joskus enemmän ja joskus vähemmän :)

Mua alkanut myös synnytys vähän jännittelemään :grin nyt kun tietää mitä on jossain määrin luvassa niin kauhistuttaa vähän! ei kuitenkaan siis paniikkia mutta synnyttäminen on alkanut tulla yhä useammin mieleen ja nyt kun tämä masukki tuntuu olevan vähän liiankin vikkelä tuolla mahassa eikä asetu yhteen kohtaan ollenkaan niin perätilaa olen mietiskellyt. Esikkohan oli jo näillä viikoilla pää alaspäin raivotarjonnassa ja nätisti vaan venytteli sinne tänne raajojaan kun taas tämä on sitä aivan toista ääripäätä!

Saas nähhä osuuko tämä tyttö-olo oikeaan :grin:grin Yhden mekon olen nyt erehtynyt ostamaan kirpparilta neljällä eurolla. Ei olisi kyllä pitänyt...
 
Siis apua :eek: taas yksi viikko takana. Tänään siis 29+0, eli kolmaskymmenesviikko käynnistelee itseään! huih kun aika onkin mennyt nopeesti taas...

Olimma eilen ristiäisissä ja ens lauantaina pitäis mennä sitten mun kotikonnuille nimiäisiin:) Vähän omaakkin aikaa tiedossa kun poju lähtee myös sukuloimaan ke-su väliseksi ajaksi ja mie koitan pitää huushollia pystyssä sitte ihan yssissein kun mieskin on koulutuksessa 4 päivää eteläsuomessa näin joulun kunniaksi. Saas nähhä osaanko ollakkaan ihan oin itekseen kun aina kuitenki joku pyöriny jaloissa....Meinas kyllä eilisen päivän jäliltä oikea lonkka kipuilla aina kävelemään lähtiessä ja niitä ihanan ihania sukkapuikkokipuja taas kerran...
 
28+4 :)

Viikon ajan olen käynyt vaan lukemassa teidän juttujanne, kun en ole jaksanut enkä saanut aikaiseksi kirjoittaa omia kuulumisia sen enempää. Vaan keskiviikkona oli vika tentti ja nyt yliopistosta joululoma! Joululoman jälkeenkään en mene kursseille vaan jatkan kotoilua gradu seuranani. Ja tietysti pikku potkuttelija :Heartred

Itsenäisyyspäivänä käytiin miehen pikkuserkun lakkiaisissa. Tuntui hassulta, kun suurinpiirtein kaikki onnitteli meitäkin siinä heti ennen/jälkeen kun lakkinsa saanutta oli onniteltu, hih. Oli siis aika paljon sellaisia miehen sukulaisia, jotka ovat kuulleet vauvauutisen mutta eivät meitä tavanneet sen kuultuaan. Viime la käytiin Apulannan keikalla, joka oli varsin kiva. Mahasta en saanut juuri reaktioita musiikkiin ja heti huolestuin, että kuuleekohan se ollenkaan :confused:Toisaalta melutaso pysyi koko ajan semmosena tasaisena..

Potkuja ja liikkeitä tuli muutenkin aika laiskasti viikonloppuna ja maanantaina jo itkeskelin yksin kotona, kun pieni ei liiku enää reippaasti, että joku hätä sillä on. Liikkui siis kuitenkin, oli vaan rauhallisempi jakso ja nyt on monta päivää muksinut ja möyrinyt antaumuksella :)

Eilen itkeskelin pitkin päivää eri syistä, kiittää sopii varmaan hormoneja ja stressin purkautumista.

Kittis ja Mymmeli, ne ruokaohjeet on nyt omassa ketjussaan, kun viimeinkin sain aikaiseksi. Alkoi jo nolottaa kun lupasin ja jouduitte odottamaan.. Muillekin tietysti vapaassa käytössä!:greet008

Nannai, ihanaa että oot tullut takaisin! Harmi, että sun tiedoille kävi noin ikävästi, mutta onneksi olette kunnossa! Sinä ja masukki siis :Heartred
 
voi yöh... täällä sitten yöaikaan alkanut heruttelu... voi elämä että tämänki vaivan ois voinu jättää ihan tuonne loppusuoralle saakka... poika tänä aamuna kysy että miksi äitillä on lakanalla vettä, johon minä vastasin että se taitaa olla maitoa, mikä on äidin tissistä yön aikana tullut... herra kolme wee otti mua hyvin lohduttavasti kädestä kiinni ja kertoi ettei se haittaa, sitä sattuu! ja mies oli tulossa antamaan nukkumaan tullessaan suukkoa, kun oli kätensä työntänyt johonkin märkään, ensin oli sekin ajatellut että kuolannut olen :D :D mutta sitten tajunnut mistä oli moinen läntti lähtöisin! Ärsyttää, kun pitää nukkua liivit päällä tästä lähtien ettei sotke paikkoja :/ mie kun nukun just ja just alkkarit jalassa... yöunet vaan huonontuu kun ylimääräsiä rihman kiertämiä on hiertämässä iholla yöllä :P

Liekkö sitten yöaikanakin välillä supistellen (niinhän tämä heruttelu alunperin alkoi...), lämpökin sen voi kyllä tehä nyt kun hanat on kerta auenneet. no joo...

Ylihuomenna neuvoloimaan!
 
Huomenta kanssasisaret! Tosin mun aamuni on alkanut jo ennen kuutta, koska jälleen kerran näin niin hirveää painajaista, etten yksinkertaisesti pysty nukkumaan uudelleen. Alkaa näitä painajaisia tulemaan vaan enenemässä määrin... Eivät liity raskauteen millään lailla. Viimeyönäkin oli taas murhaaja perässä ja omaan ääntelyyni sitten heräsin. Kyllä nämä hormonit saavat sitten mukavia asioita aikaan... :/ No kivuilta ja säryiltä olen välttynyt, niin siihen nähden ehkä pieni paha... Alkaa kyllä pikkuhiljaa univelkaa kerääntymään ja ihan kuin sitä ei sitten vauvan synnyttyä saisi jo tarpeeksi. Päivälläkin, kun pitäisi vielä jaksaa olla tehokas ja iloinen äiti.

Eilinen oli kyllä muutenkin varsin kurja päivä. Oli hammaslääkäri ja piti paikattavan pieni reikä tai siis reijän alku, mikä ei sitten onnistunutkaan... Lääkäri suositteli otattaman pahan sijainnin takia puudutuksen ja tietysti sen halusin (kyllä sitä kipua sitten myöhemmin on luvassa kuitenkin). Eikä se alkanut sitten vaikuttamaan, vaikka sain tupla-annokset... Lopputulos on, että joudun menemään uudelleen, koska niin kovin se vihloi, ettei pystytty korjaamaan. Sen lisäksi koko leuka särkee nyt aivan mielettömästi, ettei suuta tahdo pystyä avaamaan. Ottaa kyllä päähän, kun lähtötilanne oli, ettei olisi ihan vielä ollut pakko korjauttaa. On mulla kerran aiemminkin porattu, mutta se ei tuntunut miltään edes jälkikäteen!

Tuli sitten vielä syntyvälle lapselle haetusta vakuutuksesta kielteinen päätös ja syy on edeltävässä raskaudessa todettu hepatogestoosi. Aion kyllä sinne soittaa ja vaatia saada vähän lisäperusteluita tähän päätökseen... Netistäkään en löytänyt "kohtalontovereita", eikä tämä nyt pitäisi vaikuttaa mitenkään suurena riskinä vakuutuksenantajalle.

No mutta iloistakin, löysin eilen aivan mielettömän ihanat saapikkaat, joihin olin saanut isoäidiltäni joululahjarahaa! Taidanpa kyllä hemmotella itseäni hivenen lisää ja tutkailen äitiyshousutarjontaa. Jegginssin tekisi mieli :) Paitoja ei ole tarvinnut äitiyspuolelta ostaa, kun vielä toistaiseksi ainakin numeroa suuremmat paidat ovat peittäneet masun, vaikka iso se kyllä jo on!
 
Hei kaikille! Ja iloista joulunaikaa :)
Ensinnäkin pitää mainita kohtalontoverille Piia84, täällä ihan sama homma vaikka viikkoja mulla on hieman vähemmän. Saikulle ja työkieltoon mammalomaan asti. Joo ei se ole kevyttä hommaa tuo lähihoitajana oleminen.
Voi sinkkuran kanssa ollaan musiikkia kuunneltu ja mukana heiluttu (mikä piti lopettaa kun alkoi sattua). Äiti ainakin tykkää, vauvasta nyt ei vielä tiedä :D

Harmittaa suuuuuuuresti tämä vaivaisuus näin ensimmäisessä raskaudessa :sad001 pakko vain ottaa rauhallisesti ja keskittyä kotona touhuiluun. Viimevuonna tein joulukarkkeja ja tänävuonna sorruin konvehtientekosettiin :D lunta on piha täynnä ja lisää tulee, Lapin hyvä puoli :)
Ukko ei tykkää jouluhössötyksestä (jota minä rakastan) ja kesti kauan ennenkin suostui kaapin päältä mulle nostaan valot alas :D voi iesuksen miehet. Nyt on kuiten koti sievästi jouluinen!

Yöt on täälläkin hankalia. Selkää särkee, maha on kipeä varsinkin yöllä ja vasen kylki on painunut littanaksi. Tuntuu ettei mikään auta :sad001 Oletteko muuten huomanneet onko vaaville muodostunut mitään rytmiä mahassa? Täällä se alkaa olla aika samanlainen vaikka Rv on vasta tosin se 26 :) kerkiää varmaan muuttua ennen synnytystä. AI niin, saatiin se sukupuolikin nyt sitten tietää kun lääkäri ei malttanu olla katsomatta ja itsekin sen sitten hahmotin. Noh, minkäs teet :) pieni poika sieltä on tulossa :Heartred
 
WUHUU! viikkoja taas yksi enemmän :) 30+1 siis :love7

VIime viikon aikana tulikin ajettua ja oltua auton kyydissä yhteensä sellaiset 1200km... huh huh ja maha tykkäsi! kotiin kun eilen päästiin niin mitään ei voinut tehdä kun heti kiristeli niin pirusti...ja tänään aamusta heti sama homma. Maitokauppaan kuitenkin on mentävä vielä, onneksi mitään sen kummempia jouluruokia ei tartte nyt ostella, muutakuin ihan tavan ruokaa:)

Saatiin viikonloppuna vaunutkin kotiin ja nyt vaan vauhditan miestä ne kokoamaan pikkuiselle :grin Enää isompia hankintoja vain turvakaukalo+telakka. Tutit,tuttipullot,(rintapumppu), liivinsuojia lisää, jälkivuodolle tarpeeksi imeviä siteitä jne ostellaan sitten tammi-helmikuun aikana

Tulikin tuosta jälkivuodosta mieleen, että onko kellään vinkkiä mitkä siteet ois alkupäivien runsaammalle jälkivuodolle hyviä??? Esikoisen aikana sairaalan siteen oli jotain aivan KAUHEITA. Ne paksut siteet jotka imi, oli sellasia läpi päästäviä, ilman muovia tai tarraa, oli housussakin aina miten päin sattuu! Jouduin sen alla vielä käyttämään sellaista keltaista lätyskää (jossa ei myöskään ollut tarraa) jossa oli muovi pikkuhuosun puolella ja ohkasen ohut imupinta toisella puolen... ylsikin vielä navasta pyllynvaon yläpuolelle... hyh.... hoitajat ei oikein tykänneet yhdistelmästä, mutta minäkään en tykännyt siitä että puolen tunnin välein ois pitäny olla vaatteita vaihtamassa!

Tuosta päästiinkin sitten asiaan sairaalakassi :wink Eli mitä olette ajatelleet ottaa mukaan ?

Tieten neuvolakortti, kamera, puhelin ja laturi...

Omia vaatteita en juurikaan sen kummemmin itse aio osastolla käyttää (sitä verta kun itsellä tuli ihan tarpeeksi, sotken mielummin osaston vaatteita:grin), sukat on ainoa asia, ne putkisukat saa vaan hermon kireelle:smiley-angry019, niitä omia siteitä, imetysliivit ja liivinsuojia, hoitajien kiusaksi otan myös tällä kertaa tutin (välttämättähän sitä ei tarvitse käyttää). Samoissa vaatteissa varmaan lähden kotiin sitten millä sinne menenkin synnyttelemään... tuo maha ei kuitenkaan liiku seuraavaan puoleen vuoteen synnytyksen jälestä mihkään:smiley-bounce022:smiley-bounce022:smiley-bounce022

Ajattelin olla myös sen verta itserakas että jos en ota jo mennessäni niin mies saa tuoda kannettavan myöhemmin. Vauva kyllä nukkui, mutta minä en, siispä aiemmasta kerrasta viisastuneena jotain viihdykettä itselleni JOS aika meinaa käydä pitkäksi ja ahdistus osastolla iskeä, eikä untakaan saa vaikka nukkua voiskin... (viimeksi"riehuin" osastolla siksi, että koko laitos ahisti niin pirusti ja olisin halunnut kotiin vauvan kanssa ja olisin päässytkin, jos lääkäri vain olisi viitsinyt meidät viimeisenä vielä tarkistaa... mutta eiii... kun 20min päästä loppui työaika, niin eihän sitä...pieniä patoutumia vielä asiasta :wink)

Omat hygieniavehkeet (shampoo+hoitoaine, hammasharja ja tahna, naamanpesuaine jne)

Mies saa itse valita itselleen jotain mässytettävää... ja riippuen siitä mihin aikaan päättä vauva ulostautua, voihan se käydä syömässä ihan sairaalan ruokalassa/kanttiinissakin sitten...

Turvakaukalon matkassa sitten kotiinlähtöpäivänä tulee lapsen omat vaatteet matkaan niitäkään en aiemmin ota mukaan... pari vaatevaihtoehtoa mistä valita :smiley-ashamed005:smiley-ashamed005

Siinäpä ehkä ne mulle tärkeimmät :) MIES TIETENKI MUKAAN SYNNÄRILLE JA SAA OLLA SIELLÄ MAHD. PALJON!:grin:grin:grin:grin
 
Terveisiä sairaalsta kaikille! Vietin viime yön sairaalassa, kun menin sitten kaatumaan takapuolelleni todella kovin ja hivenen vuosin vertakin. Onneksi selvisimme vain säikähdyksellä ja vauva voi todella hyvin! Pääsinpä sitten ylimääräiseen ultraankin samalla ja painoarvio oli 1100g eli vastaa viikkoja ja sykekäyrät tasaista ja hyvää. Lapsivettakin normaali määrä, vaikka väliläl on mielessä käynyt mahtaako olla liian vähän, kun vauvan välillä tuntee ja näkee aivan selvästi mahan läpi. Kohdunkaulaa jäljellä 3cm ja kohdunsuu kiinni. Myös istukka oli kiinni ja siisti. Veri ilmeisestikin vain kohdunsuulta tai emättimenseinämästä, joten ei hätää :) Lisäksi sain varmuudeksi Anti D immunoglobuliini- piikin, koska olen rh-.

Itse en ole sairaalakassia edes miettinyt vielä, mutta imetysliivit tällä kertaa on pakattu mukaan! Enää en toistamiseen halua niitä rintakipuja kokea ja vuodevaatteita/vaatteita vaihdella useita kertoja öissä, kun ei liivisuojia saanut rintojen suojaksi. Olin aikamoinen lypsykone meinaan, kun maito nousi :D sitten tietysti hygieniatuotteet!
Meidän sairaalassamme oli kyllä hyvät teipilliset paksut suojat jälkivuotoon. Ja niitä muutaman sain ottaa kotiinkin. Myös minä kannatan omien sukkien ottamista ja lisäksi itse otan villasukat, kun sairaalassa on aika vilpoisaa talvella/keväällä :) Mies tuo sitten vauvan vaatteet ja turvakaukalon meitä kotiin hakiessamme, ettei niitäkään mukaan tarvitse ottaa. Meidän sairaalassa kanttiini on välillä myös kiinni, joten sen varaan en mieheni syömisiä uskalla pistää. Varmaan menee kyllä taas siihen, että anoppi tuo pojalleen lämmintä evästä kuivamuonan lisäksi, varsinkin, jos tämäkin synnytys pitkittyy. Sitten tietysti kamera ja laturit! Itse ajattelin nauttia hyvästä kirjasta syöttöjen/vauvan hoidon välit.

Täällä vain sataa vettä vettä ja vettä.... Eipä siis oikein ole sellainen olo, että huomenna olisi jouluaatto! Mutta silti oikein ihanaa joulua kaikille :Heartred
 
Hellou! nyt on sitten käyty lääkärillä hakemassa viimeinen sairaslomalappunen, joka kestää nyt sitten tuonne 26.1 saakka (27.1 alkaakin mammaloma) Joulut vietelty ja uusivuosi edessä:) mites te olette aikoneet vuodenvaihtumista juhlistaa? Meillä ei nimittäin ole kyllä mitään tietoa mitä tehään, minne mennään (vai mennäänkö minnekkään) ja ollaanko koko perheen kesken vai ihan kahden keskistä laatuaikaako tässäkö vietellään :wink mä oon vähän koittanu vihjailla, että ois ihan kiva tehä jotain spesiaalia ihan vaan kahdestaankin joskus... saas nähhä millon se sitten onnistuu....

Pojalla jatkuu ens viikosta lähtien hoito sitten virikehoitona, eli käy olemassa 2pv/vk hoidossa, 5tuntia/pv. Neuvolantätitkin oli ihan yhtä mielä mun kanssa, niin en enää tunne niin kovin huonoa omaatuntoa asiasta :oops: onhan siinä aivan täysin omasta jaksamisestakin kyse...

Kelaltakin tuli vanhempainrahapäätös just ennen joulua, oikeastaan heti, kun meidän palkanlaskija oli sen oman lomakkeensa sinne laittanut :grin On nyt sekin jo pois päiväjärjestyksestä. Veroprosenttia olen vain pähkäillyt, kun uusi verokorttikin tuli jo melkein kaksi viikkoa sitten, että muuttasko vai eikö muuttas... päätin kuitenkin että pidän sen tuossa nykysessä, vaikka tosiaan kela sitten laittaa siihen päälle ne omat kaksi lisäprosenttiaan... kelan rahoista kun ei tartte maksaa eläkevakuutusmaksuja ja muita niin sama antaa mennä... ja jos tulee palautuksia niin sitten tulee :grin vaikka tuntuuhan se veroprosentti lukuna isolta....

Mitäs muuta... no eikai ihmeempiä!

Kelien puolesta ei sitten ole yhtään talviolo! ihan ku ois tehty kevät kylvöt jo tuonne viereisille pelloille! että kesää ootellessa vaan....

hurjan vähälle ajallehan tuo enää tuntuu loppuaika! ajatella, tickerin mukaankin vain 62 päivää enää odottelua....JEI!
 
Takaisin
Top