Joulukuun jorinat

Musta alkaa pikkuhiljaa tuntuu siltä että meillä jää konttaaminen välistä. Neiti näyttäs osaavan konttaamisen kyllä mutta jostain syystä vaan ei konttaa. Välis menee pienen matkaa kontaten ja sit heittää mahalleen lattialle ja sit ryömimään. Tyttö nousee seisomaan tukea vasten ja jonkin verran kävelee tuen kanssa. Saa nähdä käveleekö ennen kuin konttaa. :)
 
Olisko kellään mitään vinkkejä mitä mä teen ton neitin kanssa kun nää illat on taas yhtä helvettiä kun toi vaan seisois. Tänäkin iltana täs on menny jo se 3h aikaa ja varmaa jo 100 kertaa oon pistäny ton neitin maate sänkyynsä kun se on noussu seisoon. Se on saman tien pystyssä kun oon sen laskenu makuulle. Unipussi ei auta.. mikään ei oo muuttunut, päivärytmi on ihan sama kun ennen, ainoa ero on että tuo seisois kaiken aikaa.. väsynyt on kyllä mutta ei silti malta nukahtaa. Muutama viikko sitten vielä nukahti itsekseen omaan sänkyyn, vaati korkeintaan pientä silittelyä. En haluaisi valittaa, monella muulla on paljon isommat ongelmat mutta silti kaipaisin vinkkejä mitä tässä pitäisi tehdä.
 
Muokattu viimeksi:
Otan osaa Martza... Meillä kanssa seisotaan unipussista huolimatta, mutta ei liikoja. Eli nukkumaankäynti ei ole vielä siitä häiriintynyt. Vähän luulen ettei siihen oikein auta kuin aika, samahan on monilla sitten edessä, kun siirrytään pinniksestä pois ja lapsi nousee sängystä kertaa tsiljoona...

Meillä on ensi viikolla muutto edessä, huhhuh. Vähän jännittää, miten tytön unijutut tulee menemään.
 
Meilläkään ei vielä ryömitä muuta kuin takaperin työntää itseään. Nousee konttausasentoon ja hytkyttää siinä mutta ei ole vielä lähtenyt liikkelle. Tota hytkytystä on tehnyt kai jo pari viikkoa.

Meillä on (edelleen) yöt ihan kamalia. Tuntuu että pahenee vaan. Poika herää vartin-puolen tunnin-tunnin välein koko yön läpeensä. Välillä jää valvomaan ja jokeltelee ja harjottelee konttausasentoo. Ei kai tuollaseen mikään unikouluttaminenkaan auta jos nyt on just menossa kaikki uuden oppiminen mitä pitää käsitellä sit öisin.. :sad001
 
Kitty, onko pojalla ollut vielä masuvaivoja? Millaisessa asussa nukkuu? Nukkuuko pussissa? Millaiset iltarutiinit? Milloin nukkuu päikkärit? Mä sekoaisin ihan täysin tuollaisen heräilyn kanssa. Eihän se uni voi vauvallekaan olla riittävää noin. Onko päivisin hyvällä tuulella? Voisiko olla liian lämmin tai kylmä? Meillä pussiin siirtyminen auttoi aikanaan unien kanssa, mutta tämä nyt on nukkunut suurimmaksi osaksi hyvin.

Nyt ollaan oltu viikko reissussa ja Lilliputti on ollut aivan mielettömän reipas. Yltiösosiaalinen lapsi huutelee kaikille, vilkuttaa ja kurkistelee ympärilleen tauotta. Kaikki on niin kiinnostavaa. Hotellihuoneessa ryömii heti ovelle, kun tullaan takaisin. Pitäisi päästä taas ulos suureen maailmaan. Mistähän mä saisin itse yhtä innostuneen ja energisen olon?
 
Mä en oikeesti tiedä mikä poikaa vaivaa öisin. Siis luulen että on joku vaiva eikä pelkästään tapaheräily (vaikka varmasti on siitäkin osittain kyse). Välillä siis herää öisin vaikerrukseen ja kiemurtaa, voisi olla siis masuvaivaa. Ja kun päikkäreitäkään ei meinaa nukkua kun herää kesken kaiken itkustaan ja vaunujen kärräys auttaa. Tai sitten ne itkut kesken unien (yöllä ja päivällä) johtuu ylipäätään siitä että herää kesken unen? Kuka sen nyt sitten osaa sanoa kun vauva itse ei pysty kertomaan.

Nukkuu yöpuvussa. Ollaan kokeiltu unipussia ja ilman unipussia. En ole huomannut mitään eroa. Välillä tuntuu että rauhottuu kun pääsee kainaloon (lämpimään?) Ja välillä on niska hiessä ja nukahtaa kun pääsee omaan sänkyynsä viileämpään. Toi omituinen niskahikoilu alkoi samalla kun viimeks oli flunssa. Oon joutunut pitää nukkuessa harsoja pojan pään alla kun ne on helpompi vaihtaa kuivaan yöllä.

Vuorokausirytmi on ollut nyt niin että hereillä noin 8:30-20:30 ja päikkärit 11-12:30 ja 15:30-17. Noin suurinpiirtein. Iltarutiinit alotetaan noin reilua tuntia ennen. Maito, puuro, pestään hampaat, sammutellaan valoja, sängyssä laitetaan tutti ja unikaveri kainaloon, luetaan iltasatukirja ja halaillaan ja pusutellaan. Sit valot pois ja laulan vielä tuutulaulun kun juo viimeiset maidot. Siirrän omaan sänkyynsä nukahtamaan. Jos on hyvä tuuri niin herää ekan kerran 2,5-3 tunnin päästä mutta sellasina masuvaivapäivinä eka herääminen jo puolen tunnin-tunnin päästä nukahtamisesta.

Poika on hyväntuulinen mutta selkeesti väsymys painaa häntäkin välillä. Oon itse alkanut miettiin just tota että mitä haittaa siitä on pojalle itselleen kun yöt on niin levottomia. Välillä on yritetty öisin tutilla ja tassuttelulla rauhottaa takas uneen. Onnistuu ehkä kerran viidestä tai kymmenestä heräämisestä. Ja jos rauhottelutapa on väärä (eli poika olisikin halunnut heti tissiä) niin tulee aivan valtava itkuraivo jota ei meinaa sitten saada rauhottuun millään.

En oikein tiedä mistä saisi apua. Neuvolassa ei oikein sanonut viimeksi juuta eikä jaata. Jotain sellasta että yöt saattaa rauhottua kun imetys loppuu tai sitten ei.
 
Meillä kiemurrellaan joskus ilman vaivojakin. Nykyään näyttää siltä, että välillä on vain vaikea nukahtaa, vaikka väsyttää. Vaihtaa asentoa ja laittaa silmät kiinni, haukottelee... ja sitten itkee, jos ei onnistu nukahtamaan. Todella usein pitää sellaista uni-ininää nukahtaakseen.

Olen varmaan ennenkin kysynyt, mutta kysynpä taas. Onko teillä, Kitty, relat tms. käytössä? Onko ollut refluksityyppistä vaivaa? Meillä on auttanut tosi paljon Kolicin Bifibaby elämää. Bifidobakteereja ja jotain leväuutetta tms. joka rauhoittaa refluksia. Ilman sitä kaikki on hankalaa... Lisäksi on annettu lääkärin ohjeistuksesta Precosa-jauhetta (puolikas lasten annos) jos on ollut vatsa epämääräinen / löysällä. Nyt esim. reissussa annettiin taas, kun oli ilmavaivaa pitkän tauon jälkeen ja tavaraa tuli ulos turhan monta kertaa päivässä.

Meillä on päiväunet edelleen kestoltaan sen 30 min ja niitä siis vedetään päivässä kahdet. Eli eipä se unen kokonaismäärä ole meilläkään kovin suuri. Yöllä sentään yhtäjaksoista n. 21.30 - 6 ja siihen sitten syötön jälkeen vielä pari tuntia päälle.

Meillä muuten kanssa ihmeellistä niskahikoilua iltaisin. Ensin luulin, että makuulla imettäessä maito valuu suupielestä ja kastelee pään, mutta ei, neiti hikoilee.

Toivottavasti teillä alkaa hiljalleen tilanne parantua. En tiedä, miten jaksat.... voimia.
 
Onhan toi Kitty nyt aivan perseestä, jos neuvolassakaan ei oteta mitään kantaa oikein. Niiden tehtävähän se nimenomaan olis auttaa! Eikä mun mielestä kyllä ihan noin tiheä herääminen edelleen ole ihan normaalia, kyllä siihen pitäisi neuvolan tarjota apua.
 
Meilläkin on tosi levoton nukkuja joten vaikee senkin puoleen tietää että mikä kiemurtelu on masukipua ja mikä vaan sellasta "univilliä". Ja pitää kans sellasta unimarinaa. Ja on lyhytpinnainen, siis että jos se uni ei tuu 10 sekunnissa niin heti pitää parkua niinku henkee vietäis.

Meillä on maitohappobakteerit olleet käytössä ihan pienestä asti. Mä en oikein edes tiedä mitä refluksivaivat on? Ei meillä ainakaan puklailla. Oikeestaan ollenkaan. Entäs se silent refluksi? Meillä ei tykkää kun laittaa selälleen, heti huudetaan. Lisäks hieroo nenää aika usein, varsinkin syödessä. Kakkailee edelleen kolmekin kertaa päivässä. Kakka on tietenkin kiinteempää kuin pelkällä maidolla sillon aiemmin. Saako tuota Bifibabya ilman reseptiä? Voikohan sitä kokeilla siis ilman määräystä.

Noita päikkäreitäkin me koitettiin jossain vaiheessa lyhentää kun ajateltiin että jos poika nukkuu päivällä liikaa. Eli tehtiin niin että heti kun päikkäreiltä heräs ekan kerran (itkuun, aina), niin noustiinkin ylös. Siitä seuras vaan kamalaa väsykitinää ja valitusta päivästä toiseen. Kun antaa nukkua niin kauan että herää ilman itkua niin silloin on nukkunut tarpeeksi. Herää siis päikyilläkin puolen tunnin-tunnin päästä itkeen ja lopun aikaa vaunut pitää olla liikkeessä, muuten alkaa huuto. Eikös tuokin voisi viitata siihen masuvaivaan tms.kun vaunut hypähtelee niin on hyvä olla?

Mitään unikouluja ei voi ajatella kun joka paikassa lukee että pitää varmistua ettei ole mitään fyysistä vaivaa. Kukas sen sitten varmistaa. Ei nyt viittis lääkäriäkään varata oireella "meillä heräillään jatkuvasti". Vai voiko?
 
Huutelen toukokuisista. :) Kitty, jostain olen saanut sellaisen käsityksen, että ruoka-aineallergiat voivat ilmetä juuri tiheänä heräilynä. Kenties osaava lastenlääkäri/-allergologi saisi ratkaistua ongelmanne?
 
Miksei voisi vaivata lääkäriä. Jos neuvolasta ei apua tule tai oikein mitään. Lääkäri voisi osata tsekata mahdolliset fyysiset jutut tai ehdottaa jotain asioita, mitä ei itselle ole tullut mieleen.

Meillä kanssa hierotaan nenää ruokaillessa (ja toki kädet ja suu mahdollisimman ruoassa) ja samoin kakkaa riittää, 2-4 kertaa päivässä.
 
Kattelin että tänne päin luvattiin kivoja pakkasia. Mitä te muut ootte pitäny pakkasrajana kun ulkoilette vauvan kanssa? Ja mitä olette pukenu vauvalle vaunuihin? :) meillä ei noita päiväunia oikein nukuta sisällä niin mietin että mitäs nyt kun tulee kovemmat pakkaset.

Kittylle paljon voimia! Kyllä munki mielestä voit hyvin vaivata lääkäriä kun eivät kerran neuvolassa sano tai tee mitään.
 
Pitäsköhän muuttaa tän ketjun otsake johonkin yleisiin jorinoihin, en tiiä onko niin tarpeen tehä enää joka kuukaudelle omaa...

Tänään oltiin -9c ulkona leikkimässä puoli tuntia, testimielessä. Likka konttaili pitkin järven jäätä. Oli tosi lämpösenä ja päällä oli sisävaatteiden lisäksi villahaalari, toppahaalari, tumput, villasukat, äp töppöset, kypärämyssy ja pipo. Ulkona on päikkäreille ollut pakkasrajana -5, koska tyttö nukkuu hyvin pitkään (2,5-3,5h) ja alkaa varpaat kylmenemään siinä ajassa, vaikka mitä tekisi.
 
Kysy, Kitty, ihmeessä lääkäriltä. Allergiathan saattavat aiheuttaa tuollaista. Epäilin niitä Lilliputilla pitkään. Nyt olen päätynyt siihen, että on vaan todella herkkävatsainen. Anansta ja mangoa ei meillä edelleenkään voida syödä ilman, että tulee masuvaivoja tai naama punaiseksi.

Bifibaby löytyi meillä apteekista Disflatylin ja Cuplatonin vierestä (en kyllä ole muissa apteekeissa törmännyt siihen). Ihan käsikauppatavaraa. Kukaan ei tiennyt siitä keväällä vielä mitään, kun kyselin neuvolassa ja apteekissa, mutta syksyllä jo suosittelivat neuvolassakin sitä. Ajattelin, että bifidot ainakin voisivat tulla tarpeeseen, kun sektiolla syntynyt.

Refluksista: meillä ei mun mielestä ollut mktään ylenpalttista puklailua, mutta oli selvää, että kurkkuun nousi tavaraa. Pienenä röyhtäiseminen sattui selvästi ja nieleskeli puklua. Silent-refluksia siis. Lisäksi hikka oli tosi usein. Opin tunnistamaan sellaisen ihme kitinän, jota piti, kun kurkkua korvensi. Ei viihtynyt makuulla lainkaan... nukahtikin pystyasentoon. Kiinteiden myötä helpottanut ja erityisesti tuo bifibaby on mun mielestä auttanut. Välillä ollaan oltu viikko ilman ja tuttu kitinä ja muuten kokonaan pois jäänyt oksentelu palaa kuvioihin.

Viimeksi juuri kysyin apteekissa, onko melkein jatkuvasta käytöstä haittaa. Farmaseutin järkeilyn mukaan ei. Itse käytän ennemmin näitä tippoja kuin Nexiumia tai Gavisconia, joista ei meillä ole ollut edes hyötyä. Menee tosin reilu viikko ennen kuin vaikutuksen alkaa huomata... jos kurkku on tulehtunut hapoista, paraneminen kestää.

Mä en itse usko, että vauvat huutaa ihan huvin vuoksi. Jotain vaivaa niillä usein on. Tosin tän ikäiset itkee kyllä jo kiukkua ja väsymystä. Me ei saatu neuvolasta mitään varsinaista apua refluksiin kuin vasta 8kk kohdalla. Silloin neuvolalääkäri totesi, ettei heräily yms. ole enää normaalia ja määräsi Nexiumia. Oltiin kyllä yksityiselläkin lastenlääkärillä (allergologilla), jonka mielestä imetetyillä vauvoilla ei voi olla allergioita... eli yksityiselläkin puolella löytyy lääkäreitä, joista ei välttämättä ole apua. Mutta siis kyllä jatkuva heräily vaivaa lastakin, ei vain äitiä, eli luulisi lääkäreiden yrittävän selvittää, löytyykö fyysistä syytä.
 
Takaisin
Top