Joulukuun jorinat

Olettepa olleet aktiivisia. Meillä talo sekaisin, vaatteet pesemättä, joulu laittamatta (lahjat ostamatta) ja minä vietän aikaani sohvalla. Mulla on maha ollut tosi kovana pari päivää eli napakkaa, lähes yhtämittaista supistusta vaan ja samalla tunne kuin vauva hinkkaisi päätään ja tunkisi ulos eli saanut juosta molemmilla asioilla koko ajan. Siihen vielä vauvan liikkeet päälle niin huhhuh! Väsyttää ja tuntuu, että nukkuisi mielellään koko ajan. Osittain omaa syytä, kun tulee valvottua aina niin myöhään. Tämän viikon tavoitteena pakata sairaalakassi ja saada hoitopöytä kannettua sisälle + pestyä vauvan vaatteet (tai no esikoisen vanhat ovat olleet puhtaina sisätiloissa, joten niitä en pese).

Tänään ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä! Pakko todeta, et loma, pesänrakennusvietti ja joulusiivoilu sopii tosi hyvin yhteen :grin Nyt on ollu muutama päivä tosi hyvä olo, paljon vähemmän supistanu kuin pari viimeistä viikkoa. Lipastoja ja kaappeja on tullut käytyä läpi ja tavaroita inventoitua, esikoisen papereita laitettua järjestykseen ja kansioon, imuroitua ja vaihdettua verhot, pullaa olen leiponut pakkaseen yms. Hoitopöytä on kunnossa, pinnasängyssä on patja, peitto ja lakanat, reput sekä synnytykseen että kotiutumiseen on pakattuna. Kova sisustuskuumekin ois, tekis mieli hankkia vaikka mitä uutta ja nättiä... Tänään ajattelin mm. paketoida joululahjoja :)

Viikonloppuna mies lähtee pikkujouluristeilylle kavereineen, toivotaan ettei ainakaan tänä viikonloppuna synny. Ainoat pari päivää tän raskauden jäljelläoloajasta, jolloin mies ei sitten pääsisi synnytykseen mukaan, muuten on kaikki menot suunniteltu sillä varauksella, että jos alkaa tapahtumaan. Mut ei näillä tuntemuksilla siltä tunnu, tosin saattaahan se synnytys alkaa "ihan puskista".

Itse ajattelin viikonloppuna mennä tutustumaan ystäväni pariviikkoiseen poikaan :Heartred

Hohhoijakkaa, mullahan oli tokan kolmanneksen aikana jo poikaolo ja ultrassa katsottiin varmaan kolmesta kuvakulmasta, että poika on. Jalkoväliään esitteli ahkerasti.
Nyt olen nähnyt jo kaksi tai kolme unta, joissa saan tytön.
Tässä viime yön unessa tyttö oli kasvanut parissa viikossa semmoseksi parivuotiaaksi, pitkä vaalea tukka ja kaikki. Totesin vaan unessa miehelle tyttö ripustautuneena syliini, että "ei me sitten saatu kauan nauttia tän vauva-ajasta".

Menee yksinpuheluksi.. Kävin hammaslääkärillä. Ihan ok, mutta hiukan harmittaa kun varasin ajan 5 kk sitten ja nyt kartoitettiin tilanne 15 minuutissa ja ilmoitettiin, että voin joskus lapsen syntymän jälkeen varata aikaa hammashygienistille hammaskiven puhdistukseen. Ei ole kuulemma kiire asialla. Eikä ehdi saada aikaa ennen synnytystä.

Jotenkin olin ehkä odottanut, että kun odotan 5 kk, samalla käynnillä puhdistettaisiin hammaskivet ja tarvittaessa fluorattaisiin tai mitä se nyt on.

Mä kävin kans viime kuussa hammaslääkärissä melkee 2 vuoden tauon jälkeen. Pelkässä tarkastuksessa, sanottiin että varaa aika toimenpiteisiin sitten kun vauva on syntynyt. Ajan varasin kylläkin ehkä 3 viikkoa aikasemmin, että sentään 5 kk en joutunu odottamaan.

Totta.
Ei tässä huushollissa kyllä noi kohteliaisuudet unohdu kummaltakaan vaikka välissä vähän kinaa oliski :)
Monena aamuna menny kyllä toisinpäinkin että mä oon se joka möyrii sinne toisen taakse halimaan ja kehuu maailman komeimmaks :p

Mulla meni hammashoidot niin, että jo aikaa varatessa sanoin, että en oo vuosiin (tais olla yli 10v) käyny lekurilla, kun ei oo reikiä ollu sitten varmaan ala- tai yläasteen, ja se mitä opiskeluaikoina tehtiin oli hammaskiven putsausta. Täällä ei ole mitään raskautuneiden jonoon kiilausmahdollisuuksia, mutta tuosta hammaskivestä johtuen ajanvarauksesta annettiinkin sitten heti kuukauden päästä (kesälomakauden jälkeen) aika suuhygienistille, joka kahdella käyntikerralla putsasi hammaskivet pois ja tarkasti suun reikien varalta että onko syytä kiirehtiä lekuriaikaa. Sen mielestä ei ollu reikiä, niin lekuriaika tuli vasta nyt joulukuun alkuun, eli lähes 5 kk ajanvaraussoitosta - ja senkin menin sitten perumaan, ja sain uuden ajan tammikuun loppuun. Se on varmaan just vaan tarkastusaika, eli mitään toimenpiteitä ei todellakaan tehdä ja uutta aikaa pukkaa jos vikaa löytyy. Sinänsä kyllä ihme, kun luulisi että samalla kun leuat auki niin voisi jo jotain tehdäkin, mutta kai kunnan pitää jollain rahastaa, niin saa sitten useemmasta käynnistä perittyä enemmän rahaa.

No, mulla ei mennyt ihan putkeen toi hammashoito. Turussa jonotin neljä vuotta sitten hammashoitoon, jossa pääsin ensin hammashygienistille 4 kk kuluttua. Tarkasti tilanteen, saattoi jotain puhdistellakin ja varasi ajan hammaslääkärille 2-3 kk päähän. Hammaslääkäri teki hoitosuunnitelman mm. kiskoa varten ja varasi muutaman kuukauden päähän pari aikaa, joilla hoidettiin hommat.
Hoitojen lopuksi kerrottiin, että nyt saan jatkossa ajat helpommin. Tiesin myös, että raskaana olevat kiilaavat
Turussa jonojen ohi.
Sitten muutin vieruskuntaan. En jaksanut alkaa jonottaa hammasjuttuja alusta.

Kesällä päätin varata hammashuollosta ajan, jotta hampaat olisivat raskausaikana kunnossa. Sain ajan 5 kk päähän. Mies sai kuukauden päähän, koska oli "vanha asiakas". Kerrottiin, että jonotusaika on sama, oli raskaana tai ei (mutta tää aiempi kontakti vaikutti). Neuvolasta kerrottiin, että halukkaiden nimet laitetaan hammashygienistille, joka kutsuu tarkastukseen. Ilmoittauduin halukkaaksi.

Perhevalmennuksessa kävi ilmi, että kaikki tammikuun halukkaat odottajat ovat käyneet hygienistillä (jo aikaa sitten), koska laki sanoo että ensiodottajille pitää taata käynti hammashygienistille. Oma nimeni ei koskaan päässyt kyseiselle listalle, vaikka olin ilmoittanut että haluan tarkistukseen. Olen vähän laiska hammasasioissa, joten olen vaan iloinen kun asia saadaan hoidettua mahdollisimman pienellä vaivalla.

Joten kyllä mua vähän harmittaa se, että kun yritän hoitaa hammasasioitani, olen tilanteessa jossa tiedän ettei isoa hätää ole, mutta sitten keväällä aloitan tavallaan saman homman uudelleen: soittelen itse aikaa, jotta ne hammaskivet saataisiin pois... Erona se, että tiedän ettei tarvitse paikata.

Joulu lähestyy ja vapaat/loma tuntuu olevan tarpeen kun joka päivälle tuntuu touhua riittävän! Okei, tietoisesti oon varannut ohjelmaa kuten kampaajan, ripsien ja kulmien värjäyksen, synnäritutustumista jne. Maanantaina kävin mammahieronnassa. Joululahjoja kävin eilen vähän hakemassa ja vihdoin sain hankittua myös imetysliivit! Kävin ihastelemassa myös kaverin 3-viikkoista prinsessaa. ❤️

Sairaalakassin pakkaus on aloitettu, joululahjasukat etenee, tänään piparinleivontatalkoot äidin ja veljen kanssa.. Ensi viikolla yks tuttu harrastelijakuvaaja ottaa masukuvia ja tää aamu onkin mennyt selatessa netistä erilaisia ideoita kuvista! En malta odottaa!

Rv 33+4 tänään ja vaivaakin alkaa ilmetä, voisiko sanoa että vihdoin. En siis ole innolla niitä odottanut, mutta olettanut, ettei loppuun saakka päästä aivan näin helpolla kun tähän saakka. Supisteluja on siis ollut kyllä aiemminkin mutta varsinaisia kipuja, kolotuksia ym ei niinkään. Viikonloppuna alkoi närästää ja sitä on ollut nyt päivittäin, kauhea korvennus kurkussa. Tämä olisi voinut jäädä ilmaantumattakin. Myös kävellessä pistää häpyluuhun ja häntäluuhun niin, ettei kovin pitkälle tee mieli taapertaa ja tyyli alkaa muistuttaa ankkaa vaikka lisäkiloja onkin tullut varsin maltillisesti enkä muuten koe "vaappuvani". Toki nyt kun kaikki ylimääräinen rasitus on suppareiden takia kielletty, ei pitkälle kävelylle ole tarvetta/aihettakaan. Hankalinta on koittaa malttaa olla sitten rasittamatta. Vaikka en muka tee mitään, vähän kotona jotain touhaan, niin supistukset yltyy välillä niin ettei sohvalta meinaa ylös päästä ja sitä sitten säikähtää että onko kuitenkin rasittanut liikaa ja eihän sitä aiheuta itse hallaa tilanteelle nyt kuitenkin. Levossa ei ole käsketty olla kuitenkaan niin täytyy koettaa vaan tuntemusten mukaan mennä ja köllötellä välillä..

Ajatukset alkaa olla synnytyksessä. Puhutaan miehen kanssa siitä ja vauvan tulosta päivittäin. Innolla ja kumman levollisena sitä odotetaan. Ja vauva-arjen alkua, meidän elämässä alkaa uusi aika perheenä. ❤️

Heippa kaikille! Päätin tulla vähän kurkkimaan teidän kuulumisia ja kertomaan omiani. :) Keskenmenosta on nyt sit kulunut jo 3,5 kuukautta. Mitään syytä keskenmenolle ei löytynyt, tyttö olis ollut tulossa ja kesken oli mennyt rv 16-17, mun kroppa ei vaan ollut tajunnut asiaa. Vaikeimmat ajat alkaa olla takana, asiaa ei mieti enää päivittäin. Kävinpä sitten tossa sappikivileikkauksessakin, kun sappikohtaukset aiheutti kovasti huolta raskausaikana. Nyt kuumeillaan taas tosissaan sitä pikkukakkosta, toka kierto yritystä menossa. Sainpahan myös kuulla, että musta tulee huhtikuussa täti. <3 Kiva lukea teidän kuulumisia, hyvää loppuraskautta kaikille, kohta teillä on jo vauvat sylissä! :) Mä jatkan kuumeilua ja toivon pääseväni pian siirtymään loppuvuoden 2015 odottajiin.

Kiva kuulla, et olette toipumaan päin surustanne, miuk. Helppoa ei varmasti ole ollut, ja tuskin tuollaista asiaa koskaan unohtaa. Eikä toisaalta pidä unohtaakaan. Aina sitä lastensa vuoksi murehtii, ovat ne sitten vasta tulollaan, kasvamassa tai jo aikuisia.. Vaikkei näitä tapahtumia murehtimalla voi juurikaan estää.
Toivotan sydämestäni onnea tulevaan ja muutenkin iloa elämään, sekä lämmintä joulunaikaa!

OLKAAS LADYT TARKKANA SITTEN (kun muistan lukeneeni muutamankin "aion usklataa syödä jouluna vähän graavilohta"-kommentin) KUN NYTHÄN ON LÖYTYNY LOHESTA LISTERIAA!! Ite oon allergikko niin ei tuu kiusausta.

Joo kannattaa todella olla tarkkana missä/mistä hankittua kalaa syö.. Itsellä ollut muutamat pikkujoulut, joissa buffettyyliin jouluruokatarjoilu -ja niistä en kyllä todellakaan uskaltanut ajatellakaan kalojen maistamista. Kotona saatan syödä, jos saadaan jouluksi tuoretta kotimaista kirjolohta luotettavalta kauppiaalta.

Mä en syö mitään graavi/kylmäsavukalaa vaikka se melkein saa mut hulluksi kun ei "voi" syödä nyt. En vaan enää täs vaiheessa oo valmis ottaa mitään riskejä kun odotuskin on jo kohta ohi! :) sitten mä niiiin mässäilen graavilohella ja mädillä ja kaikella ihanalla mistä on joutunut kieltäytymään!! Lämminsavustettu (ei vakuumista) lohi on ollut ainoa mitä oon silloin tällöin syönyt jos on ollut kasvatettua lohta, siinä ei niin paljoa fosforia yms ku villilohessa on...

Mites jouluruuat yleensä, esimerkiksi maksalaatikko ja glögi? Maksaruuat kun pitäisi vissiin kokonaan lopettaa.. Ja glögissä oli inkivääriä joka oli kiellettyjen listalla..? Itse olen ajatellut, ettei pieni määrä maksalaatikkoa parina päivänä varmaan haitaksi ole ja sama glögi kun ei sitä litratolkulla juoda, mutta mikä on muiden mielipide asiaan?

Luin kanssa noista liesterialöydöksistä! Laittoi miettimään ensi viikonlopun vauvakutsujen tarjottavaa, kun piti kylmäsavulohella koristella voileipäkakku.. En siis käytä niitä enää loppuajasta. Olen kyllä syönyt tässä raskauden aikana.
Mutta mikäs tämä glögi-homma on? Olen vetänyt litra tolkulla glögiä ymmärtämättä että siinä on inkivääriä. Tiedän että inkivääriä ei suositella, mutta onko siinä paljon ko. ainesosaa? Varmaan vaan maun vuoksi hippunen?

Onko teillä muilla ollut vauvakutsuja? Oletteko järkänneet itse vai onko kaverit yllättänyt?

Entäs laitokselle tutustuminen? Juuri miehelle huikkasin, että pitäisi varmaan siellä käydä ihan katsomassa, että mihinkäs ollaan menossa sitten kun sen aika taas on. Joku tuolla kirjoitti, että kauhistuttaa tuo synnyttmäinen uudestaan kun on käynyt joulukuisista lukemassa tarinoita. Itsehän tajusin juuri, että en muista hevonkukkua mistään kivuista ja käytännön asioista. Siellä oltiin ja ponnistettiin kun käskettiin. Apua, mitenköhän sitä selviää vauvan kanssa, kaikki pään varomiset sun muut! :grin

Mä oon kyllä juonut glögiä ja syönyt pipareita, vaikka molemmissa sitä inkivääriä mausteena usein onkin. Määrät on kuitenkin sen verran pieniä, kun ei noita nyt pääasialliseksi ravinnokseen kuitenkaan vedä. Olen pari kertaa syönyt myös ruokaa, jossa käytetty tuoretta inkivääriä. Eviran ja THLn suositukset koskevat lähinnä inkiväärivalmisteita (kapselit, uutteet) ja inkiväärijuomia, joita saatetaan juoda suuriakin määriä. Mausteena, etenkin satunnaisesti käytettynä ei pitäisi olla haittaa. Suurenkin käytön kehitystä haittavaat riskit on kiisteltyjä, mutta itse ainskin mieluummin varon kuin kadun :)

Mä oon kyllä juonut glögiä ja syönyt pipareita, vaikka molemmissa sitä inkivääriä mausteena usein onkin. Määrät on kuitenkin sen verran pieniä, kun ei noita nyt pääasialliseksi ravinnokseen kuitenkaan vedä. Olen pari kertaa syönyt myös ruokaa, jossa käytetty tuoretta inkivääriä. Eviran ja THLn suositukset koskevat lähinnä inkiväärivalmisteita (kapselit, uutteet) ja inkiväärijuomia, joita saatetaan juoda suuriakin määriä. Mausteena, etenkin satunnaisesti käytettynä ei pitäisi olla haittaa. Suurenkin käytön kehitystä haittavaat riskit on kiisteltyjä, mutta itse ainskin mieluummin varon kuin kadun :)

Takaisin