Joulukuun jorinat :)

Alice_78

Vauhtiin päässyt keskustelija
Taas on kuu vaihtunut ja kohta on joulu :) Tip tap tip tap tipe tipe tip tap...
 
Heissan pitkästä aikaa. Kyllä alkaa oottaa joulua jo ihan innolla, kaupoissa ja radiossa joululaulut raikaa ja mainokset on täynnä joulukrääsää. Itse olen saanut laitettua jouluvalot ikkunoihin, mutta muuta en ole sitten tehnytkään. Viime viikonloppuna vietettiin pikkujoulua isovanhempien kanssa, paistettiin kinkku ja syötiin jouluruokaa :)

Oon saanut levättyä kunnolla, toissayönä poitsu nukkui 10 tuntia ja viime yönä 11 tuntia putkeen :) Toissa aamuna heräsin ennen poikaa kun mies oli lähdössä töihin, pyysin miestä varmistamaan että poika hengittää :) Lisää tällasia öitä, kiitos.

Olen yrittänyt pitää Teoa usein vatsallaan, mutta ei se siinä kauaa viihdy. Ei jaksa pidellä päätään ylhäällä, ehkä jopa huonommin kuin pari viikkoa sitten :( Olen myös pitänyt Teoa enemmin lattialla (selällään) leikkimatolla. Mun kanssa se ei ole yrittänyt kääntyä, mutta heti kun mies laittoi poitsun matolla, kääntyi kyljelleen ja yritti (kai) vatsalleen. Höh, miksei se päivisin tee noin. Ollaan myös harrastettu viikon verran vauvatusta 2-3 kertaa päivässä neuvolan ohjeen mukaan, vielä ei havaittavaa muutosta pojan toiminnassa, eli minä vien.

Huomenna lähdetään Teon kanssa aamulla minun äidin luo viikonlopuksi, vähän jännittää 3 tunnin automatka kahdestaan pojan kanssa. Nyt pääsee vihdoin ja viimein mummo tutustumaan ensimmäiseen lapsenlapseensa paremmin, he ovat tavanneet aiemmin pari kertaa, mutta aina on ollu jotain hälinää/paljon muita ihmisiä ympärillä. Samalla reissulla käydään moikkaamassa paria kaveria ja tätiä, siinä onkin jo tarpeeksi ohjelmaa. Harmittaa ettei äidin luona ole sitteriä (enkä sitä mukaan ota), mutta kai turvaistuinta voi väliaikaisesti käyttää? Sänkynä saa toimia vaunut, vaikka matkasänkykin olisi tarvittaessa löytynyt.

Siinäpä tulikin jo hieman tarinaa, hauskaa joulunodotusta kaikille!
 
Joulu, sieltä se hiljalleen tulee! Ihanaa! Olen todella jouluihminen ja kotonakin näyttää jo ihan siltä, joululaulut myös raikaa kotosalla!

Veeti kasvaa hurjaa vauhtia ja kovasti kiinnostaa kaikki. Kääntyilee joka suuntaa ja yritystä on mennä eteenpäin, ei raukka vielä pääse niin hermothan sillä menee! Oletteko muut huomanneet että yritettäisiin nousta jo istumaan? Meillä näin on, jos on sitterissä niin meinaa ihan väkisin nostaa päätään ja jalkojaan samaanaikaan ja punnertaa itseään istumaan. Hyvänen aika, ei vielä! Muutenkaan en istuta vielä.

Tosiaan meillä nukutaan myös kokonaisia öitä, aamulla syöttö ja jatketaan unia. Kunhan vaan jatkuisi näin. Veetille ei vaan tuo rinta kauheasti enää maistu, kun tottunut pulloon mutta enpä siitä koe mitenkään huonoa omaatuntoa, pumppaillaan sitten ne vähätkin maidot ja annetaan korviketta vaan enemmän. Ollaan nyt menty iltaisin tissittelyn jälkeen, korvike+velli linjaa ja huomattu että on paljon kylläisempi näin. Eikä masukaan ole tykännyt huonoa.

Hyvin huomaa Veetin luonnetta, kovin rauhallinen (isäänsä tullut) mutta sitten kun ei saa sitä mitä tahtoo niin johan on (siinä taas mun luonne), toivottavasti ei kuitenkaan tule niin kärsimätön kuin äiti on ;) Siinä voi olla päät vastakkain myöhemmässä iässä! Koputetaan puuta tässäkin!

Alice78: oon itse käyttänyt turvakaukaloa sitterinä jos ollaan kylässä jossain, meillä tykkää enemmän olla siinä kuin sitterissä, ehkä syy sitten siinä että on enemmän kohoasennossa.

Seuraava nla olisi 19.12 jolloin siis rokotteet, hieman jännittää se että miten reagoi pistoksiin kun heti saa kaksinkappalein..joulukin siinä hetimiten! Ei olisi mukavaa jos jotain tulisi, kuumetta jne..mutta se otetaan sitten miten tulee! Ei siinä muukaan auta :)


Joulunodotusta täältäkin kaikille :)

 
Alice, mitä toi on tuo vauvatus?

Meillä neiti täällä sai flunssan kun äiti on tässä pari päivää jo niistellyt, reppana. Meillä 3kk rokotukset ois 15. päivä ja uskon/toivon että 9 päivää riittää sivuuttamaan oireilut. Ei tuo kyllä flunssassakaan ole mitenkään kärttyinen, naureskelee vaan vaikka nenä turisee räkää täynnä. :)
 
Tääl kans 3kk neuvola on 19.päivä ja toivon et mahdolliset oireet rokotteista menee ohi ennen joulua :)
Voi ja sitä joulua odotellaan :) Jotenki tulee jouluun erilainen fiilis kun on tuo pieni tonttutyttö :D
Ja se tonttutyttö on kans semmonen et meinaa pykätä itseään istumaan aina kun mahdollista, on tehny sitä jo kauan. Ihan mahoton välillä ku naama punasena yrittää nostaa itseään ylös, jopa makuulta :D
 
Annukas
mulle sanottii neukus että nuhanenäsyys ei haittaa rokotuksia mut jos on pahemmin flunssanen niin sit siirretään.meiän neiti sai rokotukset vaikka vähän räkänen onki.
 
Heippa kaikille!

Enpä ole minäkään koskaan kuullut vauvatuksesta, ei ole neuvolassa ainakaan täällä Tampereen suunnalla puhuttu. Olenkin miettinyt, että pitäisi varmaan pitää poikaa lattialla enemmän, mutta meillä kun tuo koira pyörii mys vahdittavana, niin herkästi tulee nostettua syliin tai sitteriin.

Sitterissä ollessa on selkeästi alkanut tarkoituksella paukuttaa lelukaarta, vaikka liikkeet ei kovin koordinoituja vielä olekaan. Kääntymistä ei meillä vielä ole, heijaa vaan itseään kädet ja jalat ylhäällä.

Viime kuun ketjussa oli enemmän unijuttua. Meillähän alkuun rytmi oli täysin päälaellaan, mikä suureksi osaksi johtui siitä, että poikaa vaivasi vatsa iltaisin ja öisin. Meillä siis yöt valvottiin, aamuyöstä nukahti ja päiväunia sitten riittikin. Päivisin nukkui vaunuissa heittämälä neljä tuntia (sitten herätin jo syömään) sitten syömisajan hereillä ja uudet 3 h unet päälle. Ei ihme ettei yöksi unta oikein riittänyt. Siinä vaiheessa kun vatsavaivat helpotti, alkoi poika iltaisin nukahtaa paremmin, mutta sitten puolen yön jälkeen alkoi seurustelu ja sitähän riitti...Mulla meinasi jaksaminen loppua ihan tyystin, kun en päivällä oikein osannut nukkua...Joten yhtenä päivänä sitten otin ja aloin aktiivisesti valvottaa poikaa päivällä, päiväunetkin nukuttiin valoisassa enkä yhtään varonut metelöimästä. Jo ekan päivän jälkeen nukkui yöllä paremmin ja nyt kun on noin viisi yötä mennyt, niin poika nukkuu n. klo 21-8!!! Yöllä syö kahdesti, mutta nukahtaa heti takaisin. Oon ollut aivan pöyristynyt siitä, kuinka helposti tuo kävi ja toivon todellatodellatodella, että näin jatkuu!!! Idean tähän valvottamiseen sain tästä uudesta Unihiekkaa etsimässä -kirjasta, jota kyllä suosittelen. Oli ihana saada lukea oikeaa faktatietoa vauvan nukkumisesta eikä koittaa suodattaa netin keskustelupalstoilta kaikkien omia mielipiteitä ja kokemuksia, joita toki riittää laidasta laitaan. Suosittelen lukemaan, siitä on taatusti hyötyä myöhemminkin!
 
Mulle ohjeistettiin tota vauvatusta jo ku ada oli 1kk, koska ada on ollut alusta saakka vaativa lapsi ja neuvola ajattelie ttä jos se helpottais tota itkusuutta vaikk se yleensä alotetaa myöhemmin, mutta totta se auttoi ku ada sai tehdä mun kanssa jotain. Nykyää en enää tee vauvatusta , ada ei välitä siitä enään, haluaa nykyään että mä juttelen senkaa, sillon se on tyytyväinen. Ihanaa ku meidän neidiltä on koliikki poistunut, kaikki on mennyt huomattavasti ehlpompaa suuntaan :)
 
Voi vauvatus!

Mää en tienny että sille on joku nimikin! Me tehään Konstan kaa semmosta pierujumppakuviota aina vaipanvaihdon yhteydessä ja muutenki "halitaan", paljo yksinkertasemmin mää sitä ohjaan, aina yhtä liikettä kerrallaan mutta joo kyllä Konsta hoksaa ja "vie" aina jonku ajan päästä. Pittääpä ottaa tuo pitempi koreografia käyttöön.

Meillä ainoa istumaan pinnistely ja punasuus makuulla ollessa johtuu piereskelystä. Eikä meillä osata kääntyä takas selälleen jos väsyttää olla pää pystyssä. Käsinäppäryyskin tuntuu taantuvan. Sen sijaan visuaaliset hommat on nyt pop; vaihdoin eilen jouluverhot niin niitä pitää katsella, kun on eri väriset ja eri kuvio! Kissakaksikkokin alkaa saada huomiota, toisin sanoen Konsta on tajunnut että täällä asuu muitakin. Tosin kissat pelkää tuota riemusta kiljuvaa haisevaa möykkyä, joka on vienyt sängystäkin paikan.

Veronpalautukset, yes please, tänään meen ja ostan parit kengät. Mun jalan numero on sitte kasvanu raskauden aikana 1-2 numeroa kengän mallista riippuen. Ei oo turvotusta jalkaterässä eikä säärissä, mutta ei mee viime talvena käyttämäni kengät jalkaan. Noloa!

Iloista joulukuuta kaikille!
 
Moi  Täälläki välillä vedetään ihme uni pätkiä, välillä koko yö aamuun asti tai sit kerran herätään yössä. Missäs teilä naperot viihtyy päivisin parhaiten sitterissä vai lattialla vai kanniskeletteko sylissä koko ajan :-) meilä ainakin tykkää lattialla lelujen kanssa jumppailla ja välillä sylissä, mut koko aikaa en jaksa sylissä pitää alkaahan tuo jo sen verran painamaan :-) Muuten seurustelu lisääntynyt hirveästi, ei maltta ku yhdet päikkärit ottaa ja neki pitää päästä ulos ottamaan. Sisällä ei malta nukkua kuin öisin. Mitäs muille mammoille kuuluu? :-) 

 
meillä viihtyy parhaiten lelukaaren alla tai sitterissä,sylissä ei oikeen enää,sillon kyllä jos jaksan pyöriä ympäriinsä et kahtelee ympärilleen :D sitten kun alkaa kitinä lattialla tai sitterissä niin tulee ottaan torkut mun sylkkyyn tai keinuun. keinu onki nyt ihan  huippu! meillä kun siis neiti nukkuu vaan yhdet pitkät päikkärit päivässä ja muuten sit ottaa tommosii 20-60min torkkuja välissä yhdet tai kahdet,niin paan sen sit usein tohon keinuun niin saan omat käteni vapaiks :)
täällä kans koliikki jo historiaa ja ihana kuulla et monilla muillaki on jo helpottaneet! :)
 
Meillä viihdytään lattialla puuhamaton päällä, sitterissä ja sylissä. Mikä on ihanaa koska saan tehtyä kaikkia omia juttuja ja kotikin pysyys siistinä :)

Onko teidän vauvoille jo tulossa hampaita? Meillä Veeti on nyt muutaman päivän kuolannut urakalla, ja sormet eksyy suuhun koko ajan, kokeilin ikeniä puhtain sormin ja kas kummaa alhaalla tuntuu molemmilla puolin kaksi kovaa "kyhmyä"...kovasti nautti kun ikeniä hankasin hellästi. Ensimmäine ajatus, ei kai nyt vielä?! Muuten en kyllä ole huomannut että olisi mitenkään kärttyinen.
 
masu87
meillä neiti kans on oikia kuolakone ja ylhäällä tunsin ikenien pullottavan mut ei noi varmaan viel hetkeen oo läpi tulossa,kai :D eihän sitä koskaan tiä.esikoinen teki ensimmäisiään tosi pitkään! jo 3kk iäs alko kuultaan ikenestä hampaat ja kiukutteli niitä ,mut läpi tuli sit kumminki vasta 5kuisena :O mut tosiaan,kyllä niitä hyvinki voi tulla jo :)
 
Meiän neitonen viihty sängyssä lampun alla, huutelee sielä alla ja on iha innoissaan. Samoin viihtyy aika hyvin puuhamatolla ja jonki aikaa gracon keinussa, sitteriä en ollu käyttänyt nyt ainakaa varmaa kuukautee, ku se ei enää yhes vaihees viihtynyt siinä. Tänää aliton adan siihen niin se jopa nukahti siihen. Meiän ada on taas vähä kipee ku äispä itse on ollu tässä viimeiset 2 viikkoa kipeenä ja nyt se on sit tarttunu vähä adaaki. toiv ei pahaks mene.

Mulla on itellä nyt tullu masennus.. ei kiva.. kaikki tuntuu niin paskalta. ainoo et ada saa taas mulle syyn miks hymyillä. Se saa yleensä unohtaa mun paskan fiiliksen ja kaikki murheet. Mut sitku se nukkuu nii kaikki tuntuu taas olevan iha persuksikseltee. Mulla oli myös ennen raskautta tätä.. ja ennen raskautta oli kovaa ahdistusta. Raskauden myötä kaikki paskat fiilikset katos, mul tuli valosampi mieli, elämä hymyili. arvatkaa vaa onko just siks ikävä raskaus aikaa. oli niin hyvä olla. 
 
Eevi^: ikävää kuulla murheistasi. Ihanaa kuitenkin että vauva tuo iloa ja merkityksen elämään! Itellä oli työperäistä masennusta joitakin vuosia sitten ja meinasi tulla masennus siitäkin kun vauvaa ei alkanut näkyä ei kuulua. Raskautta on mullakin ikävä, varmaan ne hormonit piti mielialan kuitenkin tasasesti normaalia korkeammalla. Tsemppiä sinulle Eevi, voithan palata aina raskausajan muistoihin. Me saatiin neuvolasta semmonen tsemppilappu lapsen neuvolakortin mukana missä oli rohkaisevia lauseita synnytyksen jälkeisen masennuksen varalle, mm. "Etsi vauvasta hyviä puolia" "Kukaan ei ole täydellinen" "Sinä tiedät mikä on parasta omalle vauvallesi" jne. Itelle ainaki tuli varmuutta vauvan kanssa olemiseen ja sain ilon aihetta nimenomaan vauvan kanssa touhuilusta. Itsesuggestio on hieno asia elämässä :)

Meillä poika hengaa paljon sohvalla, kun meillä on keittiö ja olkkari yhtä tilaa ja divaanisohvalta näkee kumpaankin huoneeseen. Mää laitan semmosen tilkkuviltin siihen divaaniosalle ja kiilaan lapsen sohvatyynyillä niin ettei pääse tippuu. Sitte jumppamatto ja soiva nalle on tosi jees sekä sitterissäkin vihtyy mutta en haluais paljoa siinä pitää, kun ei tuo mahallaan olo oo juuri edistyny. Eilen oltiin semmosta peliä että hoitotasolla, jonka päällä on pyyhe, Konsta veti jalat koukkuun ja mää tuin sitä jalkapohjista ja hoin sille että ponnista, ponnista, niin se oikasi jalat suoraksi ja liuku sitten muka sen kymmenen senttiä selällään, ja hitsi että oli jännää ja nauratti :)

Niinkuin jo aiemmin sanoin että meillä kans kuolataan ihan mahottomasti kirkasta ja käsi menee puolta kämmenselkää myöten suuhun, ja näkyy valkosia kohtia ikenien alla... pohdin tuota ääneen esikkokerhossa, niin siellähän osasivat sanoa vanhan kansan tietäneen että jos on hampaita tulossa varhain niin se tarkoittaa myös pian tulevaa toista vauvaa.. :) eilen taas puhuttiin miehen kanssa ja kyllä se on nyt selevä että alamme yrittää toista vauvaa. Tarkottaen että toivotulla 18-24 kk:n ikäerolla sais siis tärpätä kesällä. Olikohan tuo lupaus mun joululahja?
 
Mukava reissu takana. Äiti pääsi tutustumaan paremmin poikaan ja vierailtiin sukulaisten ja kavereiden luona. Olikin aika kiireinen viikonloppu, ensi kerralla voisi olla pidempäänkin jos mies raaskii olla erossa pojasta, nytkin tuli kuulemma kova ikävä. Automatkojen ajan poitsu vaan nukkui, turhaan jännitin. Seuraavaksi sitä kai ootellaankin siten joulua. Ja uutta vuotta, silloin ehkä pääsee viihteelle...
 
Hele81: aaa ihanaa lisää vauvoja. Mä olin vielä vähä aikaa sitä mieltäe ttä hommaankoha toista oillenkaa ku ada on nii vaikee. Nykyää ada on ilonen ja kaikki o helpottunu niin haluaisin ens syksynä alkaa yrittää toista. Mun mies sano "ei sitte homata vähää aiaka toista" mä kyllä tokasin sille heti että kyllähän kahden vuoden päästä haluun että mulla on toinen :DD Noh toivottavasti tulis se toka sillo, ku mä en halua mitään isoja ikäeroja kans
 
Toivottavasti meille suodaan lisää lapsia, koska myös me olemme päättäneet keväällä yrittää toista. Ensin mietimme että aloitan pillerit ja katsotaan sitä kakkosta muutaman vuoden päästä mutta toisiin aatoksiin tulimme, onhan niistä sitten seuraa toisillensa kun ikäeroa vähän. Että petipuuhiin vaan sitten ahkeraan :)

Meitin Veeti meni nukkumaan jo kahdeksan aikaan yöunille, tänään taas näitä päiviä että päiväunia ei ollenkaan, eli samoilla silmillä on poika painanut aamusta asti, mitä nyt nukkui sen 20min. aamulla matkalla kaupunkiin. Voitte kuvitella kuinka väsynyt se oli! Itkua ja kitinää koko päivä, kunnes nukahti omaan sänkyyn samantein. Äiti otti lasillisen viiniä ja huokas, tuntuu että se yksikin lasillinen nousi päähän :)

Huomenna olisi miehen vanhemmilla itsenäisyyspäivä lounas, hienoa ruokaa tiedossa! Ihanaa viettää aikaa rakkaiden parissa kun miehelläkin vapaa, ja joulukin pian. Ostin Veetille tänään tonttuasun, ajateltiin teettää kiitoskortit(ristiäisistä)-ja joulukortit samaan syssyyn.

Taidan myös mennä hetkeksi vielä miehen viereen sohvalle, nukkumatti painaa myös täällä simmuja eli suunta myös omaan punkkaan vällyjen väliin mammumaan!

 
Ihanaa, meillä on iltavelli auttanut ja nyt nukutaan taas 4h kerrallaan. Yhtenä yönä jopa 9h putkeen! Oon taas ihan uusi ihminen kun noi yöt on vähän parempia. En kyllä itse pystyisi kuvittelemaan tähän toista raskautta heti perään. Myös me haaveillaan toisesta lapsesta, mutta ikäero saa olla vähintään se 2v., mielellään 3v., jotta vältytään kahdelta ihan vauvaikäiseltä samaan aikaan. Katellaan miten käy, ainahan sitä voi mieli muuttua tai kohtalo päättää toisin.

Meillä oli maanantaina 3kk neuvola. Rotarokotteen lisäksi tuli kaksi rokotetta piikillä ja Iida oli kipeenä sen päivän. Itki oikein kunnolla ja ei meinannut edes ruoka maistua. Annettiin ohjeiden mukaan vähän Panadolia ja se helpotti. Oli raastavaa nähdä oma lapsi ensimmäisen kerran kipeänä. Onneksi toipuminen oli nopeata ja jo seuraavana aamuna kaikki oli hyvin.

Itsenäisyyspäivänä käytiin kavereiden kanssa ravintolassa syömässä ja neiti jaksoi hienosti seurailla tapahtumia. Oltiin ajoitettu päikkärit ruokailun ajaksi, mutta meno oli ilmeisesti liian kiinnostavaa kun heräs jo vartin jälkeen. Kiva kuitenkin, että on kiinnostunut ja jaksaa olla kiltisti vaikka ei kokoajan viihdytettäisikään. Tulee helpommaksi tämä lapsenhoito kokoajan kun oppii lukemaan Iidaa paremmin.

Kaverit kyseli multa eilen joko kotiäitiys on alkanut käymään tylsäksi ja kaipaanko töihin.
Oli aika helppo vastata, että ei ole mitään kiirettä takasin duuniin. Ensi kesänä ajattelin piipahtaa kuukauden verran töissä kun mies pitää isäkuukauden, mutta enköhän mä jää hoitovapaalle syksyllä ainakin puoleksi vuodeksi. Sitte jos kaipaan töihin niin mies olisi vuorostaa kotona seuraavat 6kk. Oletteko muut jo miettineet töihin paluuta/hoitovapaata?
 
Takaisin
Top