Joulukuun jännitykset <3

Kirppuli86

Jostain jotain jo tietävä
Noniin, laitetaanpa tämä huomista varten valmiiksi. :)

Nyt tosiaan käynnistyy se kauan odotettu joulukuu jolloin pitäisi kaikilla meillä tapahtua mullistavia asioita ja toivottavasti kaikki saavat ne ihanat joulutonttuset syliin terveenä ja hyvin voivina! <3

Voi ihanaa, tätä kuuta on odotettu.

Tämä mamma aloittaa joulukuun jo 25. kerran syntymäpäivillään. :)

Ihanaa joulukuuta kaikille mammoille ja toivon kaikille oikein ihania viimeisiä viikkoja. :) <3
 
Tosiaan pienet jännitykset alkavat olla päällä.. :) Itselläni ollut nyt viikon ajan supisteluita, vähemmän ja enemmän kipeitä. Säännöllisiä eivät kuitenkaan vielä ole olleet. Muita kipuiluja on menkkamaiset jomotukset selässä ja alavatsassa, suoranainen kipu alavatsassa, yhtäkkinen piston tai viiltelyn tunne tuolla alhaalla... nivuset kipeinä ja tuntuu että olen ihan jäykkä kun puukoppelo välillä kun ei pääse käveleen :D Ja vauva tuntuu painavan tuonne alas kuin synti... oikein porailee varmaan itselleen tilaa :D

Viime viikolla neuvolassa lääkäri totesi kohdun suun olevan auki 0,5-1cm ja puolipehmeä ja sanoi ettei välttämättä keretä viikolle 40 asti.

Kauankohan jatkuu näin vai olisikohan toivoa saada vauva vähän aikaisemmin syliin kun kerran täysaikainenkin on ;) Kuitenki menee 2 viikkoa yli vielä :D

Mites teillä muilla? Joko on synnytystä enteileviä merkkejä?
 
Oi huomenna meidän kuukausi <3 Apua apua!

Supistuksista... Mulla on niit kivuttomii ollu jo kuukausii joka päivä. Parin viikon sisällä on ollu muutaman yönä vähän kipeempiä ja ne on just tuntunu alavatsas ja alaseläs. Niit on tullu muutaman putkeen 10 min välillä mut sit ne on loppunu tai oon nukahtanu. Eli ei ne hirveen kipeit oo ollu ku oon nukahtanukkii. :D Eipä sellasii kunnon kivuliaita supistuksia oo kuulunu vielä. Kiva vaan ku on tunnin ajomatka synnärille et osaako sitä sit lähtee tarpeeks ajoissa sinne enkä haluis mitään väärii hälytyksii...

Ite oon asennoitunu siihen et menee yli lasketun (13.12) mikä tarkottaa sit et jouluaatto vietetään sairaalassa!!! Ja se kyl ketuttaa. Ois niin ihana olla pikkusenkaa kotona joulu. Yllätyn positiivisesti jos pikkunen haluis maailmaan ennen laskettua. :)
 
Heipps!
JEEEEEEEEEE JOULUKUUUUUUUUU!
Oon niin odottanu tätä päivää : D Nyt rv38+0 ja tasan kaks viikkoa laskettuun aikaan. Eilinen yö meni valvoessa, selkää poltteli ja vauva liikku ku pieni myyrä :P Noh, paljastui sitten että pikkunen oli laskeutunut tosi alas ton yön aikana. Neuvolatäti sanoi, että voi hyvinkin olla, että tulee laskettuun aikaan mennessä, mut ite oon myös niin pessimisti, kuvittelen, että menee siihen jouluaattoon, ja joudun synnärillä kärvistelemään joulun :( Mutta toivossa on hyvä elää, varsinkin kun tänään on vihlonut alapäätä oikeen urakalla, näitä kuuluisia sukkapuikko alapäässä hetkiä on ollut, ja nivussärkyä, ja pari kunnon supistustakin. Ärsyttää kyl tosi paljon jos menee yli, nää viimeset hetket on kyllä niiiiiiiiiin pitkän tuntusia ettei mitään rajaa!
Jaksamisia kaikille ;)
Ja onnea Satu synttärin johdosta!
 
Kirjoitanpas minäkin tänne pitkästä aikaa, vaikka normaalisti vain luen. 

Kun noista synnytystä enteilevistä merkeistä kyseltiin, niin tässä 8kk odotus-palstoja lukeneena olen todennut, että noita "merkkejä" seuraamalla ihmiset aiheuttavat vaan itselleen mielipahaa ja turhia toiveita. 36+0 eteenpäin kaikki kirjoittelee: "Siivosin tunnin, kävin lenkillä ja saunassa, supisteli yöllä 5 tuntia, mitään ei tapahdu! Tapahtuukohan kohta...." emoticon

Ittellä alkoi reilu viikko sitten supistelut (öisin ja vain maatessa) ja toissapäivänä oli neuvolalääkäri joka totes, että on täysin pehmentyny paikat ja sormelle auki, että "tuskin menee lasketun yli.", vatsa on menny ihan kuralle, ei saa nukuttua yöllä, päätä jomottaa, maitoa vaan tursuaa tisseistä, oksettaa, jokainen yö on toistaan pahempi (koko raskaus ollut alusta asti täysin oireeton)... Siltikkin olen asennoitunut, että voi mennä helpostikkin sen 2viikkoa yli lasketun, sieltä se vaavi tulee kun itse haluaa ja eiköhän sen sitten huomaa! emoticon

Oikein ihanaa joulukuuta kaikille!!!  emoticon



 
Huomenta mammat. Se on sitten joulukuu ja joulukalenterin eka luukku on avattu! Enää olisi 11 päivää H-hetkeen....ihmeen vähän meitä joulukuisia on vielä jakautunut...hyvää kannattaa jaksaa odottaa:) Täällä on viimeisen viikon ajan ollut paljon oireita, mutta supistukset ei ole muuttunut säännöllisiksi tai kipeiksi. Joka yö miettii vessareissujen lomassa, josko tänä yönä tulisi lähtö synnärille:) Meilläkin on kaikki valmiina pikku ukkelia varten ja joulukin on melkein jo laitettu (ruokia lukuunottamatta:)) eli täällä vain odotellaan.
 
Jee, joulukuu! <3
Josko tää foorumikin tästä nyt vähän sitten aktivoituisi.. :)

Täällä tänään 38+1, jännittää jo!
 
Mitäs mieltä olette sellaisesta, voiko vauvan kanssa lähteä joulunviettoon isovanhemmille (samalla paikkakunnalla asuvat), jos laitokselta hyvällä tuurillä pääsisi juuri aatoksi kotiin? Varmaan omakin jaksaminen siinä kohtaa heikko mutta toisaalta olisi kiva päästä muiden kanssa joulua viettään. Kaikkea sitä jo miettiikin. Meillä neiti on perätilassa ja jos ei aikaisemmin synny niin sovittu sektio on juuri jouluviikolla, todennäköisesti olemme siis osastolla lepäilemässä joulun mutta jos kaikki menee hyvin niin aatoksi päästäisiin kotiin... On tää joulukuu tänä vuonna hieman erilainen. Mullakin joulukoristeet olleet jo hyvissä ajoin esillä ja joulutunnelmissa jo mennyt ainakin pari viikkoa. Olo on niin onnellinen tällä hetkellä, vaikka edelleen ahdistaa jos synnytyksessä jokin meneekin pieleen tai vauvalla olisikin jotain ongelmaa syntyessään..
 
Moikka moi!

Jännitystä ilmassa on, mut ei vielä mitään synnytyksen merkkejä täällä..Mulla onkin vielä 3 vkoo laskettuun. Tänään ois pitäny olla viimenen lääkärineuvola mut lääkäri ei ollukkaan paikalla jotenka se jäi väliin. Ens viikolla aika äitipolille ultraan ja th käski pyytää että siellä lääkäri tekee sit sisätutkimuksen. Toivottavasti ees jotain kypsymistä ois siihen mennessä tapahtunut!

Mä oon koko ajan toivonu et vauva tulis maailmaan vaikka viikkoa ennen LA:ta niin pääsis jouluksi kotiin, mut täytyy yrittää asennoitua siihen et saattaa mennä vaikka tammikuullekkin..

Neuvolassa kaikki ollu hyvin, hb vähän alhainen ja SF-mitta menee alakäyrällä, ei ole vieläkään yli 30 cm, mikä tuntuu vähän oudolta kun huomenna on rv 37 jo täynnä..? Mut hurja möyriminen käy masussa päivittäin että kaipa se kaveri siellä kasvaa kun on energiaa niin paljon potkia ja pyöriäkin. :)

Ihanaa loppuodotusta kaikille, pian meillä kaikilla on omat kullanmurut sylissä<3<3
 
Uskotoivo. Meidän esikoinen syntyi juhannusviikolla maanantai iltana ja päästiin sairaalasta kotiin torstaina. Mentiin jo heti perjantaina juhannuksen viettoon mummilaan ja vaarilaan. Oma olo oli hiukan hontelo ja "arka", mutta muuten "henkisesti" turvallisempi perheen kesken. Suosittelen muutenkin tekemään niin kuin itse hyvältä tuntuu....tänä jouluna jäädään oman perheen kesken kotiin eikä lähdetä reissaamaan minnekään, koska nyt tuntuu kivalta olla omassa kotona. Olo on rauhallisempi, kun ei tartte stressata joulun kanssa.
Majiima. Mulla on sama tilanne ton sf-mitan kanssa....ala käyrillä mennään, mutta ukkeli liikkuu niin mallikkaasti ja syke on kohdillaan, niin ei kuulemma huolta.
 
On kyl siisti fiilis kun se joulukuu vihdoin koitti! :) Nyt vaan on koko ajan semmonen hermoileva ja odottava tunne, että koskahan se tulee? meneekö yli aikaseksi? ääääööö. Kun ei oo mitään tekemistä, eikä jaksa lähteä kovin kauas kotoo ku nivusia ja mahaa vihloo, hmph. Ja sit ku ei tee mitään niin aika kuluu liiiiiiiian hitaasti, enkä oo koskaan osannut "olla vain", niin tää on vähän hankalaa mulle... :) Mutta, eiköhän se sieltä tule kun itse niin päättää. Jos isäänsä tulee niin hilluu sielä mukavuuden haluisena vielä UV:nakin. :D

Oon kans miettinyt tota jouluna vanhempien luo menemistä, ja oon päättänyt että jos nyt ajallaan syntyy, niin mennään jouluaatoksi ja -päiväksi vierailemaan tulevien isovanhempien luona. Onneksi matkaan menee vain tunti, ja molempien vanhemmat asuu samalla paikkakunnalla.

Jaksamisia kaikille!! :)
 
Heippa taas!! :)
Täällä kärsitään hammassärystä. Viisaudenhammas päätti alkaa kasvaan ja sai ikenen tulehtuun. :( Kävin tänään vihdoin hammaslääkärissä ja sain antibioottikuurin. Hammas poistetaan vasta raskauden jälkeen mikä nyt oliki tiedossa.

Meiät on jouluks kutsuttu appivanhemmille mitkä myös asuu samalla paikkakunnalla ja  mennään sinne jos ite kykenen. Mun mielestä voi pikkusenkaa vierailla heti ku mahollista vaan. Kiva ku ei yhtään tiiä onko vauva jouluna maailmassa vai vielä masun puolella. :D Voi toivon jokapäivä et tulis nyt pikkunen pian. :)

Kohta lähetään vähän jouluostoksille. Pitää ainaki ostaa ulko ovelle joku puu ja valot siihen. Vähän joulumeininkii. Varastosta en oo vielä hakenu joulujuttuja.
 
UskoToivo: vastasyntyneen kanssa ei saisi ulkoilla ekaan 2viikkoon jos pakkasta on yli -10c, tietty jos matkustaa lämpimällä autolla niin ei varmana ongelmaa jos vaan on itse matkustus-kunnossa niin nopsaa. emoticon
 
JIHUUJIPPIIIIII, joulukuuuuuuuuuuu on täällä!!! :)

Tää mamma käväsi eilen synnärillä vähän maistelemassa ensimakuja synnytyksen jännittävästä ajasta, kun vihloi kovin alapäästä jo toista päivää ja vauvan liikkeet muuttu päivän aikana joteski hiljasiks ja veltoiks.. Eiköhän Vauva Vallaton kuitenki alottanu heti kunnon riehumisen 3tunnin hiljaiselon jälkeen ku mentiin synnärille asti. Lääkäri nauroikin, että tämä on paras lääke hiljentyneeseen vauvaan:raahautua synnärille niin johan alkaa mekastus ja meininki masussa. :)
Pääasia kuitenkin, että vauvalla kaikki hyvin ja mielenrauha saatu. Aivan järkyttävä tunne, kun normaalisti niin ylivilkas vauvva onkin kolme tuntia aivan hissuksiin ja sitten vielä sattuukin, aina heti aattelemassa pahinta..
Supistuksiakin oli, käyrät sen todistavat vaikka ite olin hieman skeptinen, koska en oo vieläkään niitä niin tuntenu... 2cm oltiin auki ja lääkäri rauhoitteli, että voi mennä silti vielä viikkoja... :D
Yöt ovat alkaneet olla täällä ihan järkyttäviä, viime yön valvoin kokonaan selkäkivun ja ehkä hermostuneisuuden johdosta.. Mulla ollut koko raskauden ajan alaselkä kakkana, mutta nyt alkaa yläselkä tuolta lapaluiden kohdalta iltasin väsyä ja jomottaa yöllä ihan kamalasti, eikä sitä nyt kylkiasennossa saa millään rennoksi, kylmä eikä kuuma auta, hieronta hetkeks, mutta hyvin lyhyeksi hetkeksi.. :/
Kaiken kaikkiaan, mä olen niiiiiiiiiiiiiiiiin väsynyt tähän raskaana olemiseen, haluan palkinnon tästä kaikesta jo nyt, HETI! :) LA meillä 21. päivä, joten vielä tässä olis aikaa kärvistellä...

Onneks on jo syntyneitä joulukuisia ja koko ajan lisää syntyy, ihanaa <3
Toivottavasti saadaan kaikki terveet pienet nyytit sylkkyyn...

Elsku ja Palsku 37+1
 
Moikka!
En tiedä onko tämä oikea paikka kirjottaa mutta kirjotan kummiskisn.
Olen 34 vuotias kahden teini-ikäisen lapsen äiti ja nyt on kolmas tulossa jota olemme yrittäneet mieheni kanssa 9 vuotta ja vihdoin tärppäsi.
Laskettu aika on 16.12 eli tänään lähti RV 38.
Kävin toissapäivänä äityspolikliniikalla ja katselivat vauvaa ulralla ja kaikki näyttivät hiuenolta, vauva voi hyvin ja ivrtaukset on ok.. Lääkäri kiinnitti huomiota pienokaisen pieneen kokoon (painoarvio 2670kg), ja hänen ja toisen lääkärin mielestä synnytys olisi järkevä käynnistää perjantaina elikkä tänään aamlla, vauvan pienen koon takia sekä että vauvalle ei satu mitään. Ihmettelen minkä takia synytys käynistetään jos vauvalla on kaikki hvyin ja istukkakin on kondiksessa? tai sitten lääkärit eivät kertoneet kaikkea olellista. He myös kiinnittivät huomiota vauvan päähän joka heidän mielestään oli pieni, HUOM: EI LIIAN PIENI, mutta pieni kummiskin.
Rv 34 minulla alkoi todella kovat supistukst ja oli todella epävarmaa että jos vauva tupsahtaa maailmaan enne aikojaan, mutta kuitenkin on vieläkin mahassa. Noin Rv 35 paikeilla huomattiin että lapsivettä oli niukasti mutta se asia on jo historiaa, sitä on kuulemma nyt riittävästi.
Synnytys käynistetään tipalla. Tiedän mitä odottaa sillä ensimmäinen raskauteni käynistettiin tipalla.
Olen 1cm auki ja kohdun suu on pehmeä, minua mietityttää mahtaako vauva syntyä alateitse ja vaikttaako tippa että pakat avatuisi heti? En haluasi sektioon..
Minua pelottaa todella paljon että jotakin ikävää sattuu sillä miksi synnytys käynistettäisiin nyt? Pelkään että lapsessa on jotakin vialla..
Onko teillä samanlaisia kokemuksia?
Onko käytäntönä että lapsen liikkeitä seurataan loppuskaudesta itse?
Kamalaa tämä epätietoisuus.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tyttäremme syntyy terveenä !

-Mamma 34v / RV 38+0

ps. Olen itse 148cm pitkä ja enne raskautta painoni oli 57kg ja nyt se on 63kg.
 
Kyllä tämä on aivan oikea paikka purkaa tuntojaan! Toivottavasti vauvalla JA äidillä on kaikki hyvin. Nyt rohkeasti vain kysymään lääkäriltä miksi käynnistetään, jos kaikki on kerta hyvin. Niiden kuuluu kuunnella sinun ajatukset ja mietteet.

Täältä oikein paljon onnea tähän päivään ja jaksuhaleja!!
 
Tanna: Minäkin suosittelen ottamaan yhteyttä vaikka neuvolaan ja keskustelemaan tuntemuksista. Itselleni on ainakin tullut sellainen olo, että siellä neuvolassa oikein mielellään auttavat ja vastaavat askarruttaviin kysymyksiin. Jos  yksin alkaa hautoa pelkoja ja murheita mielessään, ne muuttuvat vain suuremmiksi ja vaikeammiksi.

Tuli vastustamaton halu kirjoitta itsekin jotain, vaikka tähän saakka olen vain lueskellut. Lieneekö jotain lähestyvän synnytyksen oireita?  :)

Tänään 38+0 eikä merkkiäkään synnytyksen lähestymisestä. Viime viikolla vauva käännettiin pää alas päin, kun oli vielä pyörähtänyt takaisin perätilaan köllimään. Kohdunkaula ei ole vielä lyhentynyt tippaakaan, eikä vauva ole laskeutunut yhtään alas päin kohdussa. Supistuksista ei ole merkkiäkään (tai sitten en vain ensisynnyttäjänä niitä tunnista).

Sain neuvolatädiltä ohjeeksi touhuta ja reuhkia mahdollisimman paljon, ettei mentäisi yliajalle. Jos kipuja tai supistuksia ilmenee, ei kuulemma pidä ainakaan lopettaa, vaan jatkaa entistä kovemmin. Lieneekö tuosta apua, kun mulla on ollut koko syksyn ajan (ja on edelleenkin) sata rautaa tulessa, eikä näy vaikuttavan.

Toisaalta juuri nyt minusta tuntuu siltä, ettei minulla ole mikään kiire synnyttämään. Odotan kyllä synnytystä innolla ja suurella mielenkiinnolla, mutta minusta on alkanut tuntua siltä, että se tulee aivan liian nopeasti. Enhän minä ole vielä ollenkaan valmis! Ja kun raskauskin on ollut helppo ja kivuton, en ole ehtinyt siihenkään yhtään turhautua. Voisin hyvinkin jatkaa raskautta vielä muutaman viikon :)
Saas nähdä, mitä mieltä maha-asukas on....
 
Toivottavasti Tanna kaikki on menny hyvin!:)

Meillä vauvan kasvussa on ollu vaihtelevuutta paljon raskauden aikana. Jossaan vaiheessa vauva oli pieni ja sit taas seuraavalla käynnillä olikii kasvanu jo yllättävän paljon jne. Tälläkii hetkellä vauvalla on kuulemma iso pää ja pitkät jalat ja vatsaympärys taas on pari viikkoo pienempi. :S Toi luultavasti on kumminki yksilöllistä. Kumppanillani on pitkät jalat ja iso pää jne. :DD


Voisin vähän valittaakkii tänne vaihteeks... :D Nyt rv 38+6. Minuu alkaa kyllästyttää ku ihan kokoajan tulee supistuksii (kivuttomii mut voimakkaita). Siivoon, liikun, istun, syön tai käyn vessassa niin koko ajan henki salpautuu ja vatsaa kiristää ja pitää mennä pissalle. Tät on ollu 1-2 vk tälleen. Onks muillakii tällasii? Ja nytkii pitäis mennä ulos laittaa joulujutut, koska miehellä on muuta tekemistä eikä se voi auttaa kotijutuissa. Plaah... :/
Ja välil käyn miettiin sitä et huomaanko ees et millon synnytys on oikeesti käynnistyny ku nytkii kokoajan supistelee. Meil on sinne synnärille tunnin ajomatka. No kyl mä uskon et se huomaan enkä nyt turhan aikaseen sinne kumminkaan halua mennä mut kumminkii. :D

Ja vaikka olin asennoitunu et pikkunen tulee sit jouluaattona (kun menee yli) niin nyt kumminkii joka päivä mietin et josko tää ois se päivä...? Ja kun supistaa niin mietin et sattuuko selkään yhtään jne jne... :D Hohhoh ja tät voi sit olla viel se 3 viikkoo.
Pitäis varmaan vähän rauhottuu ja yrittää olla miettimättä kokoajan tulevaa.

Sain eilen mummolasta pikkuselle ihanan tonttuasun, voiku sen sais nyt sit kans käyttöön.! :)
 
Jospa mieki sitten pitkästä aikaa kirjoittelen tänne, ko itse myös pyörin tuolla fb:n puolella enemmän.

Hyvin on raskausaika mennyt, vaikka on pitänyt verensokereita ja paineita seurata, ja yllättävän nopeasti on tällä kertaa aika kulunut, ehkä se johtuu siitä ko odottaa toista lasta ja esikoisen kanssa riittää touhua päivittäin, kivut ja kolotukset on vaan lisääntyneet loppua kohden ja harkkasupistelee oikeinkin muikeasti joka ikinen päivä, harvemmin tulee kivuliaita supistuksia.

Eilen viimes kävin mammapolilla ja masuasukilla on kaikki hyvin, ainut vaan että on hieman painava, arvio oli eilen 3,5kg. Pää ja reisimitta vastaa viikkoja mutta vartalonympärys on pariviikkoa edellä. Näillä näkymin raskaus tulla käynnistämään tässä ennen joulua ettei vauva pääse kasvamaan yli 4kg vaan mahtuu tulemaan alateitse ko se on mun toive että saisin synnyttää alateitse enkä sektiolla, se jää nähtäväksi että toteutuuko suunnitelmat vaiko ei.

Kohdunsuun tilanne on ihan maltillinen täälläkin, pehmeä ja reilun sentin auki, mutta kanavaa on vielä jäljellä. Vauva kääntyi tossa marraskuun lopulla raivotarjontaan ja onneksi on pysynyt siinä, ko siihen saakka viihtyi massussa pyllytarjonnastta tai poikittain, jännitti kovasti että joudunko ulkoiseen käännökseen, mutta onneksi en joutunut ko kovin monta yritystä eivät ois voineet tehdä ko mullon oikealla edessä istukka ja vanha sektioarpi.

Mulle ainakin on ohjeistettu että lapsen liikkeitä kannattaa seurailla kotona loppuraskaudesta eli jos on hiljaisempi päivä niin syödä/juoda jotain makeaa ja mennä soffalle/sängylle makoileen ja laskea tunnin ajan liikkeitä ja niitä pitäisi tulla se 10kpl/1h, ite kyllä ensin tökin mahaa ja jos saan vastaukseksi potkun/muljahduksen tms. niin se on kyllä riittänyt mulle, koska tässä vaiheessahan vauva pitää myös niitä lepopäiviä ettei liiku jatkuvasti ja tila myös alkaa loppumaan. Mulla myös tuo etuistukka vaimentaa liikkeitä etten ihan kaikkea tunne.

Mutta jännityksellä jään odottamaan että mitä ens viikko tuo tullessaa ko mammapolille on silloin taas kontrolliaika, voikaa hyvin mammat ja tsemppiä loppuraskauteen!

Onnea myös jo vauvansa saaneille mammoille!

 
Takaisin
Top