joulukuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja piia84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites teillä starttaa joulunaika käyntiin? Täällä on nyt oltu sairaslomalla pari viikkoa ja töitä kävin kokeilemassa ja nyt taas sairaslomailen 12.12 saakka jolloin neuvola ja kattotaan mitä tehään... Epäilen että palaan töihin enää, mahahan vaa kasvaa ja luultavasti nämä supistuksetkaan ei tästä ota helpottuakseen niinkuin ei aiemmissakaan raskauksissa. Ihmettelen tuota Kelan toimintaa, tai verottajan(?) kun aina vaan hakemuksen käsittelyssä lukee että odottaa tietoja verottajalta! Ois kiva saada varmuus että mennään aiemman vanhempainrahan mukaan :) tarvikkeita ja vaatteita on nyt viimeisen kuukauden aikana tullut hankittua aikalailla <3 ootteko muut huomanneet että vauvan pussilakanoiden koko vaihtelee ja niiden kanssa saa olla tarkkana? :D

Täällä ainakin joulukuun alun kunniaksi neuvolassa määräsivät maanantaihin asti pelkkää vuodelepoa supistusten takia. Maanantaina mennään yliopistolliseen tutkituttamaan vauvan rakenteita vielä kertaalleen, kuulemma pitää siellä vaatia sisätutkimusta samalla ja kysellä miten tästä taas eteenpäin mennään. Äippäpakkaus tuli tänään, viikko sitten vasta jätin hakemuksen! Vähän kyllä harmittaa kun oli niin poikamaisen värisiä mun mielestä ne vaatteet. Pitänee tekstiiliväreillä värjätä mieleisemmäksi jos tyttöveikkaus paikkansa pitää.:grin

Mulla lukee myös hakemuksen kohdalla, että odottaa tietoja verottajalta, kuukauden kohta ollut näin :/

Täällä menee ihan hyvin, saanut liikunnan takaisin kuvioihin :) Uni on edelleen huonoa, mutta siinäkin pientä parannusta havaittavissa.

Joskus esikoisen aikana huomasin, että kakki vauvan pussilakanat eivät tosiaan ole samaa kokoa :D Lukeehan se siinä pakkauksessa, mutta eipä sitä muista mitä kokoa peitto on...

Jouluvalmistelut tehtynä, laatikot pakkasessa ja löytyi onneksi luomukinkkukin vielä näin lähellä joulua :) Lahjat pitäis paketoida, sit olis vaan joulun odottelua! Miten täällä porukka viettää joulua? Me mennään aattona mun vanhemmille ja joulupäivänä sitten miehen vanhemmat tulee meille syömään.

Vauvalle alkaa olemaan kaikki valmiina, vaippoja pitäs toukkashopista yks setti vielä tilata, niin ei koko vaippaikänä tarvitse sitten vaippoja enää ostella! Liivinsuojat ja siteet pitäs itelle vielä ommella, alkais omat jutut vauvaan liittyen olemaan siinä.

Mä jäin töistä jo lomille viikko sitten, selvisin ilman saikkua koko vajaat 4kk mitä olin töissä ja nyt saan voivotella ja valitella rauhassa kotisohvalla. En kyllä olis tammikuun loppuun millään jaksanut, onneksi siis oli lomapäiviä käytettävänä. :)

Neuvolassa olisivat kolmannen kerran pistäneet pissatesteihin supistusten vuoksi, mutta totesin että turhaa mä siellä ramppaan kun tulokset aina negaa. Joten kotona seurailua ja käyrille menoa jos tuntuu siltä.

Jouluvalmistelut on täällä vähän vaiheessa, laatikoita pitäis tehdä, joulukuusi ostaa ja lahjoja ideoida. Omalle lapselle lahjat on ostettu, mutta sitten on niitä sukulaislapsia vielä lahjottavana. Jouluna ollaan taas mun perheen kanssa ja syödään tietty myös mehen äidillä siten miten nyt aikataulut meneekään tänä vuonna, kun mies joutui iltavuoroon. :rolleyes:

Täällä vielä kaikki jouluhommat aivan kesken/ aloittamatta! Äsken kävin muutaman lahjan ostamassa... Töissä tosi kiire ja muutenkin oppilaat levottomina, joulujuhlavalmistelut stressaa... ja oma olo käynyt jotenkin tukalammaksi. Kylkiä kolottaa, silloin tällöin supistuksia, mahaa painaa kun neiti siellä kääntyilee jokatoinen päivä pää alaspäin ja taas sit ylöspäin... Hyvää nukkuma-asentoa välillä vaikea löytää. Ootan että selviäisin seuraavat 3 viikkoa kunnialla töistä ja joululoma alkais! Katon sit joulun jälkeen mikä on vointi; 28.1 alkais äitiysloma vasta...

Niin ja jouluna lähisuku tulee onneks meille niin saan itekki lojua vaikka sohvalla jos huvittaa :) ja isäni on himokokkaaja, joka haluaa tehdä kaikki jouluruoat itse, joten riittää kun teen mieheni kanssa vaik rosollin ja luumukiisselin :)

Eilen käytiin pukin apulaisina olemassa ja reissusta sain alaselän kyllä kipeäksi :shy: Haluaisin toisaalta rauhallisen ja aikatauluttoman joulun olla oman perheen parissa ihan vaan kotosalla ihan ensimmäistä kertaa, mutta eiköhän me anoppilaan mennä vähintäänkin syöpöttelemään koko porukka. Siitä se aikatauluttaminen sitten yleensä lähtee: moneltako syömään ja milloin haudoille, ketä sinne nyt menee ja miten lahjat(että saavat niillä leikkiäkkin sitten), missä saunotaan ja moneltako ettei mee aivan kiukkutouhuksi lasten osalta? Sanoinkin miehen tekeleelle että mun puolesta voitaisiin lahjojen osalta tehdä niin, että laitetaan aaton aattona illalla lahjat odottelemaan lapsia aatto-aamuksi ja saisivat HETI aamusta ne aukaista ja LEIKKIÄ rauhassa (eikai sitä joka joulutarvitse olla lahjojen aukaisu samaan aikaan?) :Heartpink siinä sitten riisipuuroa keitellen aamu ja siittä hautojen kautta syömään anopille iltapäiväksi, tai syönnin jälkeen haudoille. ja kotiin tullaan sitten omaan saunaan saunomaan. Viime jouluna joulupukki kävi mummolassa iltapäivällä ja kauhea roudaaminen sitten lahjoja ees taas ja itteesä vaan ahisti koko touhu lopulta...

Mietittiin jo ruokahommiakin että syötäis meillä niin ei pakosta tarttisi liikkua mihkään... saas nähä miten tässä vielä käy :think005 vähän vaan on mun mielestä nirsoa porukkaa syömisten suhteen joten en tiedä... annanko vaan anopin tehdä ruoat kun kaikkien lastensa maun tietää ... tässä huomaa miten eripuolilla suomea ja toki perheiden tavatkin joulusyömisten osalta... miten ovat erilaisia!

Nukkuma-asento kans hakusassa! mielellään pitäis miehen päällä toista jalkaa vaanku sekin on semmonen lämpöpatteri ettei voi olla olla iholla kiinni koko ajan. Vaihdellen menee öisin vessassa ramppaaminen, viime yönä kävin MONTA kertaa ja toissa yönä en kertaakaan! Yks aamu muuten mies herätessään totesi että pitäskö hänenkin mahtua nukkumaan vielä samassa sängyssä kun meidän lisäksi siellä oli yks lasten patjan jatkopala ja kolme tyynyä mun asentoa pitämässä... ai mitenkö vaikeeta :wink onneksi lapset on nukkuneet nyt omissa sngyissän mielellään!

Keskiviikkona pitäs mennä munkin sokerirasitukseen viimein. toivottavasti tälläkin kertaa kaikki ois niinku pitää...

Täällä myös mammaloma alkaa 28.1.2017 mutta ei puhettakaan että pystyisin olemaan töissä sinne saakka..mennään saikulla sitten, onneksi vuosi vaihtuu pian niin ei mene koko loppuaikaa sairaspäivärahalla. Viikotkin poksui eilen ja tänään siis 27+1 :cool05

Hyvää toista adventtia kaikille:Heartbigred

Nukkumiseen aivan mainio apuri on "norsu", joka koostuu yhdestä jyskin isosta tyynystä tyyliin 50x90 ja yhdestä tavallisesta. Ton ison tyynyn kanssa siihen sopivaan tyynyliinaan tungetaan se tavallinen tyyny ja täydellinen nukkumakaveri on valmis. Pelastaa normioloissa mun rangan asennon ja nyt raskausaikana on vielä tärkeämpi. :)

Tänne kuuluu joulun odotusta, asuntostressiä (muutto tässä edessä vielä ennen ku lisäännytään :D ) , työhommat mietityttää, ois vielä muutama viikko töitä tehtävänä, ja nyt pähkäilen et jatkanko hommia vielä tammikuun vai miten teen :( Nukkuminen on vaikeaa, pissalla ravaamiseen oon jo tottunut, mutta kädet puutuilee edelleen, mikä pitää hereillä ja kiristää hermoja todella paljon. Noh, onneksi kohta on joulu!! :)

Mulla alkaa helmikuun 20 päivä äitiysloma, mutta en yhtään tiedä miten pidän lomia ennen sitä. Mulla on työvuorolistat suunniteltu jo tammikuun 8 päivään saakka. Tämän vuoden lomia on pitämättä 8 päivää ja ensivuodelle ehtii kertyä lomia 24 päivää. Olen tosin vain määräaikainen (ollut samassa työpaikassa reilun kolme ja puoli vuotta) joten en tiedä loppuuko mun työt sitten hitto vie jo tammikuun loppuun ja olenko työttömänä siihen saakka kunnes jään äitiyslomalle...o_O

Ja mahataudissa. Olinkin ehtinyt jo unohtaa alkuraskauden ja sen milta tuntuu, kun aamu alkaa paa pontossa. Ei voi kuin olla kiitollinen, etta esikoinen sai hatapaikan paivahoidosta.

Hyvä tietää! Ei tarvitse nyt enää kärkkyä päivittäin kelan sivulla katselemassa, että jokohan se päätös olisi tullut :D

Nonniiin,nyt tuli lunssa meille :/ nokka tukossa ja äijä kuorsaa vieressä niin että kuulo menee eikä pysty nukkua :( Taitaa leipomiset ja siivoukset siirtyä tältä päivältä.

Täällä tänään leivottu korvapuusteja ja voisilmäpullia :) vauvan ensisänkyyn laitettu lakanat ja peitot paikalleen ja rattaista tehty vaunut. Saahan siitä nopsaa kopan pois jos noita vielä rattaina tarttee. Mietin jo tässä että pitääkö tuplat hommata, mutta ei tuo tyttö kyllä rattaissa enää pysy pitkiä matkoja. Nuorimmaisen syntyessä täyttelee juuri kolme vuotta ja meno on jo nyt niin päällä ettei istumaan joudeta! Kun oikee miettii niin ei oikee ikinä oo vaunuissa tai rattaissa viihtynyt, toisin ku vanhin mukelo. Seisomalaudan taidan varuiksi hommata...

Onko muille ilmaantunut kiinnikekipuja? Olin ihan jotta watta fak?! Mutta sellaisia ne kuulema on. Kiristää niin perhanasti kun enempääsä koittaa tehä eikä mulla meinaa hellittää sitte hetkeen millään! Ihan sama minkälaine asento on (sikiöasennon kokenut kuitenki parhaaksi siinä tilanteessa). Supistuksiakin tulee juu mutta nyt sairaslomalla kotona on pystyny kyllä hyvin itte vaikuttamaan niihin... Unet on kyllä jossakin häviksissä ja eilen maitokaupassa eräs myyjäkin ilmoitti miten nuutuneelta näytän :D

Muihin juttuihin:inspiraatiota joulupöytään kaipaisin :P eli mitä teidän joulupöydästä yleensä löytyy? :)

Mä teen joulupöytään perinteiset laatikot (lanttu, porkkana, peruna), kotijuustoa, portterileipää, rosollia+kastike. Kylmäsavulohta ja luomukinkkua lisäksi. Jälkkäriksi meinasin kokeilla joko glögipannacottaa tai luumuvaahdosta jäätelöä. Miehelle jtn tummaa olutta ruualle ja jälkkäriksi mahdollisesti punaviiniä, kakarat juo maitoa ja mä taidan juoda ihan vettä. Aamupuurona tietysti riisipuuro kanelilla :)

Onks kiinnikekivut samoja kuin kohdunkannattimien kivut? Semmosia aivan saatanallisia esiintyi tuossa joskus raskauden puolivälin paikkeilla :(

Edit. täytetyt munat jäivät listasta :D

Muokattu viimeksi:
Täällä alkaa väsy painaa; töissä (koululla) melkonen stressi, tulevalla viikolla vielä parit kokeet, joulujuhla (vastaan kaikesta pianon takana), joulukirkko, todistuksiin arvioinnit. Siihen päälle viimeisten joululahjojen hommaaminen ja jouluruokavalmisteluja. Lisättynä väsymyksellä, ajoittaisilla supistuksilla ja mielialanvaihteluilla. Vauva tuntuu potkuttavan ittensä ulos vatsanahan läpi välillä, heräilen siihen yölläkin. Mietin että jos tästä yhdestä viikosta selviäisin järjissäni ja hakisin jouluviikolle (4 työpäivää) sairaslomaa. Pitääkös sitä hakea neuvolasta vai työterveydestä vai miten? Kamalalta tuntuu suunnitella hakevansa sairaslomaa kun tavallisesti sinnittelen viimeiseen asti töissä... mutta nyt on vkl mennyt aivan itkeskellessä kun en jaksa :(

Mä suosittelisin kyllä jo aikaisemmin marssimaan lääkäriin tai ainakin olemaan yhteydessä neuvolaan! Vielä ei niin turvallisilla viikoilla olla, että vauva sais syntyä... Varmasti aivan kamalaa tuo stressi ja vauva oireilee potkimalla. Mun vanhemmat ovat molemmat opettajia, ei kyllä kateeksi käy teidän homma ja tuo työmäärä! Varmasti haluat parhaasi mukaan työsi hoitaa, mutta nyt sun ois pakko vaan ajatella sinun ja vauvan parasta! Tsemppiä kovasti viimeiseen rutistukseen, jos meinaat töissä oikeasti jaksaa! Lääkäriasiaan en muuten osaa kantaa ottaa, mut joissain työpaikoissa vaaditaan työterveyslääkärin määräämä sairasloma, muutenhan kaiketi neuvolan kautta pääsis lääkäriin.

Takaisin