Joulukuu

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Ensimmäinen keskusteluketju meille. Täällä voidaan niitä näitä höpötellä.
Joko on aloitettu joulukoristelut ym. valmistelut? :) Me kun asutaan minun vanhemmilla vielä toistaiseksi, (kunnes oma talo valmistuu) niin hirveästi ei ole tullut tehtyä mitään, mitä normaalisti tekisi. Toki olen kaivellut heidän varastoista jo joululiinat ja kynttilät esille. Pipareitakin on jo paistettu. Joulutorttua rupesi juuri tekemään mieli.. :joyful: Nyt pitää mahdollisimman paljon syödä jouluruokaa, kun vielä voi, kun aiemmassa raskaudessa oli pahimmat pahoinvoinnit päällä juuri jouluaattona jne. :depressed:
 
Kiva että teit joulukuulle oman jutteluketjun August :)

Mun on tarkoitus huomenna koristella kun keittiöremppa saadaan päätökseen.

Mulla oli viimeraskaudessa alkukuukaudet makeanhimo poissa, niin josko tänä vuonna ei tulisi niin mässättyä suklaita ja leivonnaisia kun joulu osuu just tähän!

5+1
 
Täällä hieman ristiriitaisin fiiliksin joulupöytiä odotellen....mä rakastan jouluruokaa....mä olisin halunnut niin nauttia kaikesta kielletystä...no ehkä mä kestän :wink
Muuten en jouluhössöttäjä ole, ehkä kiinnostunut hiukan enempi lasten myötä. Lahjatkin ostamatta tuttuun tyyliin...

Loppuvuosi on töissä lyhyttä viikkoa ja sitten uudenvuoden jälkeen saakin viikon lomailla,jes jes jes! Sitten sitä laskeekin jo päiviä heinäkuulle kun hiukan pitempi loma toivottavasti alkaa

Mä jätin makeat/sokerin pois kokonaan plussattuani. Peruna jäi myös vielä kun leivän sais niin hyvä. Mulla RD ollu molemmissa raskauksissa.
 
Me varattiin kaupunkiloma Euroopasta marraskuun alussa kun aloitimme vauvayritystä ja laskin että ovuloin loppureissusta niin olisi romantiikkaakin.... Mutta kun tärppäsi jo ekasta yrityksestä niin tulikin vähän toisenlainen reissu :)

Kotona on jo koristeltu, me vietämme joulua vanhempiemme luonna. Pohdin todella paljon joulupöytää, varsinkin kun kala, mäti ja aurajuusto ova suosikkeitani! Pohdin kertoako perheelle vai luovia kysymystulvan lävitse...mulla rv 8+5 jouluaattona ja tiedän että on kriittistä aikaa.. hmmm...

Joululahjoja on tilattu jo netistä ja täällä reissussa vielä viimeiset joulusukan täytteet.. ihanaa kun kaupunki on koristeissa ja jouluvaloja kaikkialla :angel8 olen niiiiin jouluihminen!
 
Eikös aura käy kunhan se on auraa joka on tehty pästöroidusta maidosta
Ei siis mitä tahansa sinihomejuustoo?
 
Käy aurajuusto ja tuorejuusto kunhan on pästöroidusta maidosta, mitä Suomessa onkin kai pääasiassa.

Jotain joululahjoja on ostettuna ja huomenna tarkoitus lähteä lahjaostoksille. Jotenkin tuntuu ettei yhtään jaksaisi laittaa joulua. Muutenkin jotenkin aina ahdistavaa aikaa kun pitäisi ehtiä käydä siellä ja täällä. Parasta olisi olla vain oman perheen kesken kotona. Mutta tänään kuitenkin sellainen ihana uutinen, että mies sekä minä molemmat ollaan joulu kotona [emoji307] Molemmat tehdään vuorotyötä niin se ei olekaan niin itsestäänselvää. Itse menen sitten tapanina töihin.
 
Aurajuustoa ei saisi raskaana syödä "raakana" silloinkaan, vaikka olisi tehty pastöroidusta maidosta. Aurajuustossa on riski, että juustoon tulee listeriaa vielä pastöroinnin jälkeen, ja raskaana on suurempi riski saada listeria. Tiedän tämän, koska menin pari päivää sitten syömään reilusti aurajuustoa pipareiden kanssa ennen kuin luin, että pastörointi ei riitä. :sad001 Neuvolasta kuitenkin sanottiin, että ei voi enää mitään ja pitää jatkossa välttää. Kuumennettuna aurajuustoa saa syödä, kuumentamattomassa on aina jonkinlainen riski listeriasta.
 
Mitäs kaikkea joulupöydästä sitten on kiellettyä, oliko graavilohen ja aurajuuston lisäksi vielä paljonkin? :scratch
 
Mitäs kaikkea joulupöydästä sitten on kiellettyä, oliko graavilohen ja aurajuuston lisäksi vielä paljonkin? :scratch

Kaikki raaka liha ja kala vaikka ois kuinka itse tehtyjä... ikävä kyllä. Lisäksi myös kypsennetyt kalatuotteet (kuten lämminsavu lohi) jos ne on vakuumipakattuja (eli näitä voi itsetehtynä syödä ).
Jotku mädit, katkaravut ym taitaa myös olla yleensä kypsentämättömiä? Eli niitäkään ei... Tai siis katkarapuhan on kypsennetty, mutta pakastamisen jälkeen tulisi vielä kaikki valmisruuat, pakaste vihannekset ym kuumentaa höyryäviksi
Haukea ei saa syödä eikä korvasieniä. Maksaa vain pieniä määriä.
Juustoissa tosiaan pehmeitä vain kypsennettyinä. Tosin Valio taitaa luvata jotain tuorejuustoja syödä? Periaatteessa pastöroiduissakin on tuo Ariellen mainitsema jälkikontaminaatio vaara. Koska niissä listeria elää niin hyvin.
Niih ja tietty alkoholi on kiellettyä ja pari makeutusainetta, mutten muista mitkä...

Että semmoista. Onneksi suklaa sen sijaan on todettu jopa pienentävän preeklampsian riskiä! Ainakin tumman suklaan :)
 
Sitten on vielä joululaatikot, jos käyttää kaupan valmiita niin ne pitäisi lämmittää sisältä kiehuviksi.

Miellä on mieheni kanssa erimielisyyksiä siitä saako lämminsavulohta syödä vai ei, ja jos saan niin vainko tuoretiskiltä vai myös vakuumipkattuna...? o_O

Ja rosollin punajuuren täytyy olla kypsää, mutta tuo varoitus koskee koko väestöä eikä vain meitä raskaana olevia.

Älä Arielle tunne pahaa mieltä, mä jouduin alkuviikosta työporukan pikkujouluissa ulkomailla syömään kaikenlaista kiellettyä ja jouduin tekemään sen tietoisesti. Ärsytti, mutta minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin syödä tai kertoa raskausestani :mad:
 
Sitten on vielä joululaatikot, jos käyttää kaupan valmiita niin ne pitäisi lämmittää sisältä kiehuviksi.

Miellä on mieheni kanssa erimielisyyksiä siitä saako lämminsavulohta syödä vai ei, ja jos saan niin vainko tuoretiskiltä vai myös vakuumipkattuna...? o_O

Ja rosollin punajuuren täytyy olla kypsää, mutta tuo varoitus koskee koko väestöä eikä vain meitä raskaana olevia.

Älä Arielle tunne pahaa mieltä, mä jouduin alkuviikosta työporukan pikkujouluissa ulkomailla syömään kaikenlaista kiellettyä ja jouduin tekemään sen tietoisesti. Ärsytti, mutta minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin syödä tai kertoa raskausestani :mad:


Näin Eviralla sanotaan:
Raakoja, tyhjiö- ja suojakaasupakattuja tai
itse valmistettuja graavisuolattuja ja kyl- mäsavustettuja kalatuotteita syödään vain
kuumennettuna (tuotteen sisälämpötila
kauttaaltaan vähintään 70 astetta). Sushia
ja mätiä sekä raakaa kalaa sisältäviä patei- ta vältetään

Kiektämättä tuossa on vähän epäsekvästi sanottu että tarkoittaako vain raakoja vai myös kypsiä...

Tuossa liitteenä olevassa tutkimuksessa oli testattu kalatuotteita ja siinä selitetty että kypsissäkin säilytetyissä kalatuotteissa voi olla mutta harvemmin kuin raaoissa. Tuossa tutkimuksessa ei ollut yhdestäkään kypsässä kun taas raakakypsytetyissä oli.
 

Liitteet

  • tmp_21742-1839944066.pdf
    176.5 KB · Katsottu: 1
Itse en raakaa kalaa syönyt edellisessä raskaudessa ollenkaan (nyt tosin menin syömään vahingossa viikko sitten, kun en vielä ollut sisäistänyt asiaa että olen raskaana). Lämminsavua söin, käytimme ekaksi sen uunissa ja tosiaan odotimme, että on tarpeeksi kuumennettua.. :)
 
Mä oon luullut, että sushia sais kuitenkin (omalla vastuulla tietenkin) melko huolettomasti syödä, kunhan se on tehty tuoreesta eikä vakuumipakatusta kalasta ja hygieenisesti? Sushista luopuminen on kyllä mulle ehkä pahinta.

Mietin että miten sitä saisi syötyä kalaa jouluna, mutta avokki onneksi totesi, että hän voi sanoa haluavansa ehdottomasti lämmintä lohta jouluna ja tehdä sitä meille. :Heartred Ei tarvitse kaikkien epäilyksiä herättää, kun vietetään joulu sukulaisilla. :grin Onneksi alkoholista voi kieltäytyä jo ennestään olleen refluksitaudin varjolla.
 
Mä oon luullut, että sushia sais kuitenkin (omalla vastuulla tietenkin) melko huolettomasti syödä, kunhan se on tehty tuoreesta eikä vakuumipakatusta kalasta ja hygieenisesti? Sushista luopuminen on kyllä mulle ehkä pahinta.

Mietin että miten sitä saisi syötyä kalaa jouluna, mutta avokki onneksi totesi, että hän voi sanoa haluavansa ehdottomasti lämmintä lohta jouluna ja tehdä sitä meille. :Heartred Ei tarvitse kaikkien epäilyksiä herättää, kun vietetään joulu sukulaisilla. :grin Onneksi alkoholista voi kieltäytyä jo ennestään olleen refluksitaudin varjolla.

Niin noh ei nyt kovinkaan huoletta. Listeriaa nimittäin on vesistöissä. Itse söin appiukon tekemää graavilohta viime raskaudessa ja sitte oli pitkään pelot että entäs jos tuliski jotain... kun vaikka itse pyytäis kalan niin voi jo olla listeriaa kalassa valmiiksi ja sitte jos ostaa niin on lisäksi voinu pinnoilta tulla listeriaa kun elää niillä aika sitkeään. Ja suurempi riski mitä enempi leikelty, käsitelty jne.
Mutta siis syöhän ne varmasn jossain Japanissa silti raskaana sushia vai syökö?
Toki se vakuumipakattu pahin
 
Syövät joo Japanissa raskaanakin sushia. Riski on tietysti aina olemassa, mutta aika harvoin taitaa kukaan saada listeriaa sushiravintoloista joissa tehdään sushit tuoreista kaloista ja hygieenisesti. Menishän niiltä maine heti. :grin Tuskin viitsin silti syödä, mutta monet kyllä syövät kunhan tarkistavat ettei käytetä vakuumikalaa. Meillä on kaupungissa myös vegaanisia susheja tarjoava ravintola, ehkä pitää kokeilla niitä sitten. :D
 
Muokattu viimeksi:
Mä linkkailen koko ajan näitä ruokakieltolistoja ja muita avokille, kun se tekee meillä lähes kaikki ruuat. :grin Kyllästyyköhän se kohta... Ja äsken kerroin äidille puhelimessa, että avokki sitten haluaa lämmintä lohta joulupöytään, kun avokki lupasi olla tekosyynä. Vähän tuli jurputusta että miksi ei savulohi kelpaa, mutta eiköhän se sitten ennen joulua lopu jos äiti saa ultraäänikuvan ihmeteltäväkseen. :grin
 
Mites muuten te joilla on useita lapsia niin jos on vaihdettu LA ultrassa menkoista lasketusta muuksi, niin onko toistenkin lasten kohdalla käynyt samoin?

Ajattelen siis että jos ovulaatio vaikka aina on paljon ajoissa tai paljon myöhässä... niin silloinhan ois todennäköistä että kaikissa raskausissa käy niin.... ja LA vaihtuu.

Siksi pohdin kun esikoisesta aikaistettiin peräti 6vrk! Niin oliko mulla tosi aikainen ovis sitten? Ja käyköhän tässäkin raskaudessa niin?
Nyt LA siis menkoista laskien 2.8. ja en haluais täältä elokuisista pois.... Vaikka kieltämättä olihan se kivaa esikoisen odotuksessaa kun yhtäkkiä oltiinkin jo paljon pidemmällä :D
 
Pysytään elokuisissa vaikka LA vähän muuttuisi. Mullakin saattaa olla 31.7 sit kun kaveria päästään mittaamaan mutta tänne aattelin jäädä :)
 
Jääkää ihmeessä tänne vaikka kuin vaihtuis. Voihan nää mukulat syntyäkin vaikka kesäkuussa :happy090
 
Takaisin
Top