Joulukuu

Luin MLLn sivuilta ettei kannata kiirehtiä sen asian kanssa. Mutta jos sun vaiva kykenee rauhoittamaan itsensä jos yöllä herää itkien niin miksei.
 
Mä siirsin esikoisen omaan huoneeseen vähän reilu 3kk iässä ja kaikki rupesimme nukkumaan paremmin. Toki hän oli silloin lopettanut yösyömisen. En olisi jaksanut käydä toisessa huoneessa syöttämässä. Nyt kun olen ajatellut täysimettää mahd pitkään niin luultavasti poika nukkuu meidän kanssa vielä kauan.
 
Meidän esikoinen nukkui lähes alusta asti omassa huoneessaan ja kävin siellä syöttämässä, joten siitäkin löytyy siis kokemusta. Tottakai aion vauvaa syöttää jos hän sitä tarvitsee. JOTKUT vauvat pystyvät n. 2kk:sta eteenpäin nukkumaan yön yli heräämättä, mutta tämähän on yksilöllistä. Uskon, että saisin itse ainakin paremmin nukuttua kun en heräisi jokaiseen inahdukseen. Esim.viime yönä vauva ei itkenyt kertaakaan, vaan heräsin hänen ähinäänsä ja siellä hän sängyssään mutusteli nyrkkejään. Syötin vauvan ja sitten taas nukuttiin.
 
Lisäyksenä vielä, että useinhan vauvan yösyöminen johtuu pelkästä tottumuksesta. Toki on vauvoja, jotka heräävät itkemään nälkää, silloin heidät pitää syöttää. Joskus kuitenkin riittää jos vauvan saa rauhoitettua takaisin unille.
 
Meillä esikoinen tosiaan lopetti yösyömisen jo todella aikaisin. Nyt tämä kuopuskaan ei hirveän nälkäinen öisin ole, syö vain pienen hetken ja käy nukkumaan. Mutta aamulla n. 5-6 välillä on kyllä hirmu nälkä ja syö tosi ahnaasti. Ja usein jatkaa sitten jopa 4h uniaan.

Meillä taisi sisäpäikkärit loppua. Nyt parina päivänä nukkunut päivisin vain ulkona. No, kunhan nukkuu edes siellä.
 
Meillä kans kyllä tyttö siirretään isosiskon huoneeseen heti kun alkaa yöt olemaan pääasiallisesti ehyitä (ei syöttöjä 22-07 välisenä aikana). Isosiskon kohdalla yöt alkoivat olla tuollaisia jo 2,5 kk iässä ja 3,5 kk iässä hän muutti omaan huoneeseensa. Kaikkien yöt paranivat sillä. Itkun ja isommat äänet kyllä kuullaan sieltäkin ja tietty mennään lasta/lapsia rauhottamaan/lohduttelemaan. Ja meillä ei myöskään läheisyyttä säästetä, tytöt pääsevät aina meidän viereen, jos sille on tarve, vaikka nukutaankin eri huoneissakin. Esikoisen kohdalla ainakin menee ihan kausiluontoisesti tarve tulla viereen, 90 prosenttisesti kyllä nukkuu koko yön omassa sängyssään ja huoneessaan (1v 3kk), vaikka pääsee ihan itse meidän tulemaan meidän huoneeseen niin halutessaan.

Mutta tämä on tosiaan tosi vauvakohtaista, riippuu asunnosta kuinka kaukana se vauvan oma huone on (kuuluuko äänet kuinka) ja vanhemmista.
 
Näinhän se on. Meillä on yksikerroksinen omakotitalo, joten äänet yöllä ei haittaa naapureita, mutta kuuluu kumminkin, koska huoneet ovat vierekkäin.. Esikoinen ei ole koskaan tullut oma-aloitteisesti viereen nukkumaan. Hän on puolitoistavuotias.
 
Kivasti menee. Nyt viisiviikkoinen poika on keränny jo yli kilon painoa ja monta senttiä pituutta. On jumpattu aamupäivä ja nyt poika (öö..uskaltaako tätä edes tunnustaa) katsoo telkkaria. Tunnin päästä lähdetään Mamman luokse leikkimään ja päiväunille ja kun herra sitten ennen kuutta herää, alkaa monen tunnin mittainen väsytys, että minä pääsen nukkumaan viimeistään puolen yön aikaan.

Vironreissu oli ihana vaikka neljän tunnin välein saikin olla tissejä tyhjentämässä. Ajatella, että sai nukkua yön vain yhdellä heräämisellä... Olin poissa huimat 36 tuntia ja tänä aikana pikkujätkä on harrastanut lähinnä vain syömistä. Kakkakin tuli vasta kun tissin sai suuhunsa. Hyvin pärjäsivät siis ja voin lähteä toistekin.

Lisämaitoa menee pari pientä pullollista päivässä. Yleensä ennen päikkäreitä ja yöunia. Muuten poika vain olisi tissillä. Päivisin maito ei vaan riitä mutta yöllä ja aamulla laps saa tarpeeksi. Puklaamista ei ole esiintyny ollenkaan joten ilmeisesti ei ainakaan ruokita liikaa.
 
Nukkuuko teidän vauvat peiton kanssa pinniksessä? Välillä kun mun vieressäkin nukkuu että tukehduttaa itsensä kun vahingossa heittää sen naamalleen. Meillä ois oma huone kolmen metrin päässä hälle mut katsoo jos nyt edes sais opetettua sänkyynsä ensin. Nyt viime yönä en saanut poikaa muuten nukahtamaan kuin kylkisyötöllä..tästäkin koituu vielä ongelmia.
 
Niin mies luki jostain että EU kieltää peitot pieniltä vauvoilta. Mietin että kaikkeen nekin puuttuu.
 
Häääh?? Kyl meillä nukutaan peiton alla. Ja jos siihen tukehtuu niin on tosi paskaa tuuria :meh:
 
Esikoisen päällä ei peitto pysynyt. Nyt vauvalla unipussi ja oon tykänny, että on hyvä.
 
No johan nyt on. Kyllä sitä kai vauva peitellä pitää yöksi eikä kaikilla ole mitään vauvan turvayöpusseja vai mikä lie olisi se suositeltu vaihtoehto.
 
Täällä kans uni tulee vauvalle paremmin kun on peitto mihin kääräistä.
 
Pojalla on sängyssään sekä peitto että vauvatyyny. Periaatteessa laps saattas tukehtua pelkkään patjaankin kun yöllä kääntyilee ja voi vaikka kuristua pyjamaansa... Ja kohta mä en kykene enää nukkumaan :arghh:
 
Heh. Kyllä meillä peitto on käytössä, enkä oo yöuniani menettänyt. Siihen aina käärin pikkuisen. Unipussejakin on useita mutta peittoa ollaan pääasiassa käytetty kun vauva kakkailee ihan älyttömästi (tyyliin joka pierun mukana tulee turaus ja n.3 isompaa turausta vuorokaudessa) ja koen että unipussin käyttö on hankalaa kun yölläkin joudut pyllyä pesemään.
 
Meillä se peitto ei pysy päällä, niin tällä hetkellä käytössä on fleeceviltti ja sen alla nukkuu tyytyväisenä. Ei meillä suostuttais nukkumaan ilman jotain peiton tapaista.
 
Mua ketuttaa niin vietävästi. Taas näistä korvikkeesta ja maidosta keskustelua yms. Viikolla puhuin anopille etten heru pumpulle. Kun eilen puhuin että vauva tankkaa iltaisin hän ihmetteli eikö hän saa tarpeeksi maitoa..tule täyteen ollenkaan. Ehdotti että pumppaisin maitoa rinnoista ja antaisin pullosta että tietäis varmasti kuinka paljon poika syö!!!!!!! Argh. Sitten tämä kaverini ehdotti että tulen hakemaan hältä maitoa kun oma ei riitä pojalle illalla. . . Häneltä kun tuntuu nyt heruvan yli tarpeiden.ettei tartte antaa korviketta. Ei hän ennen ollut korvikevastainen!! o_O
 
Mua ketuttaa niin vietävästi. Taas näistä korvikkeesta ja maidosta keskustelua yms. Viikolla puhuin anopille etten heru pumpulle. Kun eilen puhuin että vauva tankkaa iltaisin hän ihmetteli eikö hän saa tarpeeksi maitoa..tule täyteen ollenkaan. Ehdotti että pumppaisin maitoa rinnoista ja antaisin pullosta että tietäis varmasti kuinka paljon poika syö!!!!!!! Argh. Sitten tämä kaverini ehdotti että tulen hakemaan hältä maitoa kun oma ei riitä pojalle illalla. . . Häneltä kun tuntuu nyt heruvan yli tarpeiden.ettei tartte antaa korviketta. Ei hän ennen ollut korvikevastainen!! o_O
Noita neuvojia kyllä riittää kyllästymiseen saakka :sad001 minulla anoppi kaikista pahin. Puuttuu semmoisiin asioihin, mitkä hänelle ei kuulu. Käyvät vielä useasti kylässä ja nykyisin stressaa heidän tulonsa ihan ketusti. Pelottaa että sanon jotain vielä pahasti, kun tuppaa neuvoa neuvon perään. Pitäisi kai rohkaistua ja sanoa, että kysymme kyllä jos neuvoa tarvitaan.
Toisaalta taas olen niin väsynyt, että ne neuvot menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...
 
Takaisin
Top