Joulukuu

Joo ei miehet yleensä ymmärrä vihjailua, joskin uhanalaisia yksilöitä olen joskus tavannut. Käytä ymmärrettäviä sanoja ja lyhyitä lauseita, niin viesti menee perille. :wink
 
ei ne oikeesti tajua. meilläki mies hoitaa vauvaa tosi hyvin muttei muista ruokaaikoja. kakkaamista sentään vahtii. eikä erota eri ikujen viestiä itkutyylistä
 
Mulla ei joskus auta edes sanominen. Melkein pitää ratakiskosta vääntää että vois olla hieman enemmän pojan kanssa että mie saisin levättyä.
 
Juu tuntuu löytyvän vaikka kuinka paljon muuta mieleistä puuhaa kuin lapsen hoito. Vaipan vaihtokin tuntuu olevan ihan kauheaa.
 
Meillä menee vähän toisin.. Äsken istuskeltiin koko perhe soffalla ja mää taisin haukotella jonka mies ilmeisesti huomas kun heti otti pojan kantoon ja lähtivät "retkeilemään" taloa ympäri. Saa kyllä olla todella onnellinen että osallistuu niin paljon tämän pojan hoitamiseen ja ennen kaikkea ilman että pitää pyytää, neuvoa tms. Musta on todella inhottavaa jos aikuiselle ihmiselle pitää moneen kertaan sanoa tee sitä ja tätä tai pyytää tekemään, joten jos mies ei omasta alotteesta tekisi näin paljon niin uskon että olisin tyhmänä vaan hiljaa asiasta ja tekisin kaiken itse. Onneks näin ei ole kuitenkaan :)
 
Meillä on juuri noin. Tuntuu, että koko ajan pitää olla sanomassa ja "hyväksymässä" (Pitäisikö vaihtaa vaippa -tms kysymyksiin..). Vaikka mies osallistuu ihan hyvin niin oma-aloitteellisuutta tarvittais tännekin roppakaupalla.

Hän on nyt isyysvapaalla ja naiivisti ajattelin, että ymmärtää sanomattakin ottaa edes muutamana yönä vastuun että saan nukuttua. Mut ei, pitänee varmaan (yrittää) kohteliaasti mainita asiasta.
 
Meillä toimi esikoisen kanssa aika hyvin se malli, jota aloin kylläkin jo ennen raskautumista toitottaa puolisolle, että sillä on työt ja sillä aikaa mun työ on vauvanhoito. Sit kun se pääsee töistä, niin hoidetaan puoliksi ja vapaa-ajat menee puoliksi. Riitoja tuli kyllä ja jokunen kuukausi merkattiin paperille asti omia menoja, kun kummatkin tuntui tyytymättömiltä oman ajan määrään. Mutta sanoisin, että tuossa argumentoinnissa pelaa ainakin logiikka. Rohkeasti vaan lykkäätte vauvaa puolisolle, että nyt on sun vuoro hoitaa..söi just ja älä anna tuntiin takaisin. :D
 
Kylläpähän se on meilläkin silleensä että mulla on pää vastuu näistä meidän pienistä. Isäntä käy päivät töissä ja illat tekee remppaa tai on meidän kanssa. Kotona ollessaan Huomioi sitten enemmän esikoista ja mä saan keskittyy tyttöön ja tarvittaessa vähän hengähtää. Nyt kun on ollu näitä pakkasia niin en oo viittiny tyttöö nukuttaa ulkona ja siksikin jääny esikoisen kanssa päivä ulkoilut vähemmälle, niin ai että kun tuntui tuossa joku ilta hyvälle kun isäntä ehdotti että mene sinä pojan kanssa ulos, kyllä myö tytön kanssa pärjätään täällä sisällä. :happy:

Periaatteessa ja käytännössä vaipan ja vaatteiden vaihto tytölle isännältä onnistuu, mut sit se aina kyselee kaikkee, ni on helpompi et teen itse. Pojan kohdalla se ei enää oikeestaan kysy mitään et mitkä vaatteet päälle tms.

Myönnettäköön, isäntä on se joka viihdyttää lapsia ja pelleilee niiden kans töiden jälkeen ja mä hoidan ne sit muuten. tai ainekin jotenkin niin:shy:
 
Kiesus! Tiistaiksi luvataan pakkasta 18 astetta. Mikä se pakkasraja nyt sitten on? Eilenkin poika. Nukkui ulkona pakkasta oli 7 mutta tuntui kuin -13.. Hyvin lämmin oli niska ja samalla teddy puvulla mennään edelleen. Ei ollut edes villahaalaria välissä.
 
Mun muistaakseni se pakkasraja pysyy siinä -10c:ssa niin pitkään että vauva alkaa syömään kiinteitä. Saa korjata jos muistin väärin.
 
Pakkasraja pelottaa minuaki. Pohjoiseen on luvassa suht hyisiä pakkaslukemia ja 3kk neuvola lähestyy. Saa nähä miten sinne tulee lähdettyä jos mittari näyttää yli -25'C.
 
Meille sanottiin neuvolassa joulukuussa, että -10 C on ulkoilun pakkasraja alle 1-vuotiaalle. Ei ollut aiemmin esikoisen neuvolantädin kanssa tollasesta puhetta, eikä muutenkaan oltu kuultu sillon kun esikoinen oli vielä alle 1-vuotias. Ulkoilun mä käsitän ihan huvikseen ulos leikkimään lähtemisenä. Asioilla nyt pitää joka tapauksessa käydä ja vaunukopassa vauva voi olla tosi lämpimässä tuulelta suojassa.
 
Miten suojata vauva kylmältä jos menee autolla neuvolaan ja vauva on kaukalossa koko matkan?
 
Niin kyllä mekin liikuttiin alle yksivuotiaan esikoisen kanssa pois kotoa kovillakin pakkasilla (lapsi n6kk), vain ulkonanukuttaminen kovimalla pakkasjaksolla jäi pois. Silti nyt jostain syystä ensiviikolla 10-15min kävelymatka neuvolaan -19 -asteessa askarruttaa minuakin. Valitsen silti vaunut, koska eipä se auto sillä matkalla lämpiä ulkoilmaa lämpimämmäksi. Ja jäiskö vaunun kuomuun vähän lämmintä ilmaa hengitettäväksi ainakin alkumatkaksi.

Pimmi, onko teillä kaukalossa kuomua/ aurinkosuojaa mihin kiinnittää harso / vaunuverho? Se vähän antais lisäsuojaa.
 
Mulle neuvolassa sanoivat että jos on kovat pakkaset tai sataa kaatamalla, soitat ja sovitaan uusi aika. Mulla on puolen tunnin kävelymatka enkä omista ajokorttia.
 
Kyllähän sitä pieniä aikoja voi olla kovemmallakin pakkasella ulkona, kunhan on jotain lämmikettä kasvojen eessä. Ne on nuo vauvojen röörit vielä niin pieniä ja herkkiä kylmälle..

äitini ja anoppini ovat molemmat kertoneet laittaneensa (kovemmilla) pakkasilla paksun saalin/villa viltin vaunujen päälle, että pitäis sitä hengitys ilmaa vähän lämmempänä.
 
Meillä nukutaan vaunuissa vaikka ulkona olisi -20 astetta pakkasta. Tarpeeks päälle ja vuoraa vaunuja niin tarkenee hyvin! Viltti suu aukolle niin, että ilma kuitenkin kiertää. Jos yhtään askarruttaa niin lämpömittari vaunuihin. Vauvan hengittävä ilma ei saisi olla alle -15 astetta.
 
Takaisin
Top