Jos haluat kolme lasta, olisi pitänyt aloittaa jo kun olit 23v 🫢

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Selah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
23-vuotiaana olin parisuhteessa exäni kanssa (ja sen ikäisenä myös erottiin) ja ai että olen kiitollinen, ettei siihen suhteeseen syntynyt lapsia! Hänen kanssa puhuttiin lapsista sillä tyylillä, että ehkä sitten 10v päästä. Ja näin ihan tosissaan ajattelinkin, enkä ehkä ollut ihan tietoinen, ettei se silloin välttämättä olisi mahdollista. Kuitenkaan lapset eivät tuolloin olleet millään tapaa ajankohtainen haave. Jos olisi silloin pitänyt päättää, että nyt vai ei koskaan, niin olisin 99% varmasti valinnut ei koskaan. Oikeastaan vasta nykyisen mieheni löydettyäni aloin ajatella, että 1-2 lasta voisi ihan oikeasti olla kivakin asia. :D Tämä tapahtui siis 24-vuotiaana. Kuitenkin lapsi"haave" oli mulla sen verran harata, että ei ollut mikään kiire. Mutta jälleen, en ajatellut sitä, että ikä tulisi vastaan, vaikka periaatteessa tiesin kyllä, että kaikki eivät lapsia yrityksistä huolimatta saa. Mulla vaihtui työpaikka usein ja työttömänäkin olin pitkähkön pätkän, joten se ei innostanut lasten yrittämiseen. Mulle oli itsestäänselvää, että lapsen kanssa pitää olla varaa olla noin pari vuotta kotona. Oltiin jo kertaalleen sovittu, että kun saan työpaikan, niin aletaan yrittämään niin, että lapsi voi syntyä, kun olen ollut vuoden uudessa työssä (koska se on monella alalla ehto äitiysvapaan palkkaan), mutta sitten tuli korona, jonka vuoksi lykättiin sitä projektia noin vuodella. Esikoisen syntyessä olin 31v. Olen aina ajatellut, että lapsia saa tulla ihan max.2 ja ne pitää saada ennen 35v, joten siihen aikatauluun ehdittiin hyvin. Haastehan nyt on tämän hetkiset fiilikset, koska nyt olisi (minulla) kolmas toiveissa ja 35v kolkuttelee jo tänä vuonna. Eli jos siihen lähdetään, niin paukkuu molemmat mun ehdottomat rajat lapsien suhteen. :rolling: (Tai no, ehtishän tässä vielä 35-vuotiaana synnyttämään, jos pistäisi töpinäksi, mutta ei ole mahdollista/järkevää aloittaa yritystä ihan vielä.)

Eli mulla oli toisaalta tietämättömyyttä hedelmällisyyden haasteista, toisaalta lapsitoive oli vain hatara ja lisäksi halusin vakaamman tilanteen työelämässä. Ja sitten vielä korona tuli sotkemaan asioita. Luulen, että mulle ei olisi juurikaan auttanut se, jos olisi ollut parempaa tietoa hedelmällisyydestä, koska koin vaan että en ole valmis ja ennemmin sitten olen ilman lapsia kokonaan. Mutta olen silti sitä mieltä, että tästä pitäisi puhua enemmän, koska kyllä se varmasti on osa syy siihen, ettei haluttu lapsiluku täyty. Ja joskus olen lukenut juttuja siitä, miksi nuorehkot aikuiset eivät (vielä) halua lapsia, niin kyllä niissä on rivienvälistä ollut luettavissa, että ajatellaan, että aikaa on. Ja siis onneksi iso osa +30v saakin lapsia ja osa saa haluamansa määrän. Mutta suurempi tietoisuus ehkä potkisi vähän suunnittelemaan ja miettimään, mihin on valmis ja ehkä sen kanssa olisi myös helpompi elää, jos on itse tehnyt sen tietoisen valinnan, että ehkä jää lapsi tai osa halutuista lapsista saamatta iän takia, kuin jos se tuleekin yllätyksenä.

Mutta uskon että vähintään yhtä iso kannustin olisi riittävä rahallinen kannustin. Me oltaisiin saatettu aloittaa yrittäminen noin 2-3v aiemmin, jos en olisi kokenut tarvetta vakaammalle työtilanteelle. Samoin yksi isoimmista kysymyksistä mitä pohdin haaveillessani kolmannesta, on taloudellinen tilanne. Meillä se on vielä ihan hyvä, mutta silti tätä mietin paljon ja toki isommat lapset sitten tarvitseekin enemmän, eikä ole vielä täyttä käsitystä siitä, kuinka paljon enemmän.

Saati sitten kaikki lapsiperheiltä ja terveydenhuollosta, varhaiskasvatuksesta ja koulutuksesta leikkaaminen. Onhan tämä huonoa uutista toisen perään. Ei mitenkään erityisesti kannusta lasten yrittämiseen.

Esikoinen syntyi kun olin juuri täyttänyt 23. Toinen syntyi ollessani 27. Jälkeenpäin ajatellen olisin hyvin voinut odottaa lasten tekemisessä, koska ei parisuhde kestänyt ja koen, että olisi tehnyt hyvää tuossa kohtaa keskittyä itsensä kehittämiseen, työskentelyyn ja maailman tutkimiseen. Mutta olen kuitenkin kiitollinen lapsistani! En tiedä onko enää tulossa lisää, kun 35 lähestyy. Äitini oli reippaasti yli 40 kun synnyin, joten on sitä ennenkin ehditty myöhemmin... En kuitenkaan oman lapsuudenkokemuksen perusteella halua lapsia enää yli nelikymppisenä.

Esikoinen syntyi kun olin juuri täyttänyt 23. Toinen syntyi ollessani 27. Jälkeenpäin ajatellen olisin hyvin voinut odottaa lasten tekemisessä, koska ei parisuhde kestänyt ja koen, että olisi tehnyt hyvää tuossa kohtaa keskittyä itsensä kehittämiseen, työskentelyyn ja maailman tutkimiseen. Mutta olen kuitenkin kiitollinen lapsistani! En tiedä onko enää tulossa lisää, kun 35 lähestyy. Äitini oli reippaasti yli 40 kun synnyin, joten on sitä ennenkin ehditty myöhemmin... En kuitenkaan oman lapsuudenkokemuksen perusteella halua lapsia enää yli nelikymppisenä.
Haluatko kertoa vähän noista sun omista lapsuuden kokemuksista, joiden perusteella ajattelet, ettet halua enää yli 40v:nä lapsia? Ei tarvitse, jos et halua.

Mietin täällä omaa lapsitoivetta. Sain esikoisen yli 40v hoitojen avulla. Olisin toivonut lasta jo aiemmin, mutta se ei onnistunut. Vielä olisi alkioita js tässä puntaroidaan, mitä niille tehdään. Yksi tärkeä ajatus on, että olisi hienoa, että lapsella olisi sisaruksia, kun me vanhemmat ollaan vanhoja. Toisaalta mietityttää iän lisäksi raskauteen liittyvät riskit. Eikä sisarukset aina tulee toimeen kuitenkaan.

Jokaisen oma valintahan se toki on milloin haluaa hankkia lapsia tai voihan olla niinkin, että kaikki eivät jostain syystä vain saa aiemmin. Mutta minua kiusattiin vanhemmasta äidistäni ja itsekin tunsin ahdistusta aina välillä siitä, että äitini oli ala-asteella ollessani jo yli viisikymmentävuotias ja monen kaverini mummun ikäinen. Siskoani luultiin monesti äidikseni (oli noihin aikoihin kolmenkympin tuntumassa). Tuolloin 2000 -luvulla monen ala-astelaisen ainakin meidän suunnilla äiti oli max. 40 -vuotias, monen kolmekymppinen. Nykyäänhän on yleisempää, että äidit ovat vanhempia.
Äidillä diagnosoitiin myös sairauksia ollessani noin 10 -vuotias (ei varsinaisesti ikäliitännäinen, mutta tämäkin sairaus yleisempi yli 45v) ja hän ei oikein jaksanut minun kanssani tehdä paljonkaan mitään ja oltiin tosi paljon vain kotona. Toki tämä liittyy myös jokaisen yksilön omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen, eikä aina ikään!

Jokaisen oma valintahan se toki on milloin haluaa hankkia lapsia tai voihan olla niinkin, että kaikki eivät jostain syystä vain saa aiemmin. Mutta minua kiusattiin vanhemmasta äidistäni ja itsekin tunsin ahdistusta aina välillä siitä, että äitini oli ala-asteella ollessani jo yli viisikymmentävuotias ja monen kaverini mummun ikäinen. Siskoani luultiin monesti äidikseni (oli noihin aikoihin kolmenkympin tuntumassa). Tuolloin 2000 -luvulla monen ala-astelaisen ainakin meidän suunnilla äiti oli max. 40 -vuotias, monen kolmekymppinen. Nykyäänhän on yleisempää, että äidit ovat vanhempia.
Äidillä diagnosoitiin myös sairauksia ollessani noin 10 -vuotias (ei varsinaisesti ikäliitännäinen, mutta tämäkin sairaus yleisempi yli 45v) ja hän ei oikein jaksanut minun kanssani tehdä paljonkaan mitään ja oltiin tosi paljon vain kotona. Toki tämä liittyy myös jokaisen yksilön omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen, eikä aina ikään!
Tunnistan nämä ajatukset, vaikkei mua koskaan kiusattukaan. Äitini oli 40v kun synnyin ja muiden äiteihin verrattuna tuntui vanhalta. Minulla on säilynyt ala-asteen kirjoitus jossa piti haastatella jotain "vanhaa" henkilöä ja olin valinnut äitini joka oli kirjoituksen mukaan vanhin ihminen jonka tunsin. Isovanhempani olivat kuolleet jo ennenkuin synnyin. Silloin tuo oli juttu jota ehkä vähän häpesin, mutta jälkeenpäin olen miettinyt ettei se mitään jälkeä jättänyt tai oikeasti ollut ongelma. Ja nykyään, 40v äiti on ihan normaalia 🤷🏼‍♀️

Kiitos näkökulmasta ja avoimuudesta. Samalla ajattelen, että teini-iässä niitä vanhempia häpeää kuitenkin. Ja kun ainakin minulle lasten saanti on asia, jota ei ole voinut valita. Se vanhassa vanhemmuudessa on harmi, että tilastollisesti lapsen ja vanhemman yhteistä aikaa on vähemmän. Eikä meilläkään isovanhemmat voi suuresti enää auttaa. Onneksi lapsella on sitten mm. tätejä.

Takaisin