Jos haluat kolme lasta, olisi pitĂ€nyt aloittaa jo kun olit 23v đŸ«ą

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Selah
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Selah

Sanavalmis juttuseppÀ
Helmikuiset 2024
Syyskuiset 2026
En nyt löydĂ€ sitĂ€ keskustelua missĂ€ mietittiin miten saataisiin Suomen syntyvyyttĂ€ nousuun. Mutta mielenkiintoinen artikkeli tuli vastaan. On tutkittu, ettĂ€ jos haluaa kolme lasta niin yrittĂ€minen pitĂ€isi aloittaa 23 vuotiaana. TĂ€mĂ€ hyvĂ€nĂ€ reality checkinĂ€ meille jotka aloitettiin sitĂ€ ekaa 30v+ iĂ€ssĂ€ ja sitten hermoillaan missĂ€ ne seuraavat viipyy 🙄 MinĂ€kin menin kyllĂ€ naimisiin 20v, mutta aina ajattelin ettĂ€ kyllĂ€hĂ€n sitĂ€ ehtii.

Ja ratkaisuksi ongelmaan pitĂ€vĂ€t tĂ€mĂ€n asian tietoisuuden lisÀÀmistĂ€ kouluihin, kuten muistaakseni jossain keskustelussa joskus tÀÀllĂ€kin sitĂ€ pohdittiin 👍

MitÀ mieltÀ?

LĂ€hde: https://kaksplus.fi/vauvahaaveet/he...sFJHRpHXyE0P7tMUJi_aem_D0YfGH9DX4EYn81ivTpB1Q

1000048551.webp

Tottahan tuo tilastollisesti varmasti on, jos nÀin on tutkittu. ItsellÀ ollut kyllÀ tÀmÀ tÀysin tiedossa teini-iÀstÀ asti, ettÀ hedelmÀllisyys laskee aikaisin. Mutta se tietoisuus ei ole lisÀnnyt haluaisin tehdÀ lapsia huonojen kumppaneiden kanssa. 35 vuotiaana mietin, ettÀ nyt pitÀisi melkein pÀÀttÀÀ alkaako itsellisen polun vai odottaako ihmettÀ. Odotin ihmettÀ ja vuoden pÀÀstÀ se onneksi tuli vastaan ja nyt meillÀ on vauva miehen kanssa joka on juuri niin ihana ja turvallinen kumppani, mitÀ toivoin. MielestÀni ongelma ei ole Tietoisuus, vaan hyvÀn ja turvallisen puolison löytÀminen.

Tottahan tuo tilastollisesti varmasti on, jos nÀin on tutkittu. ItsellÀ ollut kyllÀ tÀmÀ tÀysin tiedossa teini-iÀstÀ asti, ettÀ hedelmÀllisyys laskee aikaisin. Mutta se tietoisuus ei ole lisÀnnyt haluaisin tehdÀ lapsia huonojen kumppaneiden kanssa. 35 vuotiaana mietin, ettÀ nyt pitÀisi melkein pÀÀttÀÀ alkaako itsellisen polun vai odottaako ihmettÀ. Odotin ihmettÀ ja vuoden pÀÀstÀ se onneksi tuli vastaan ja nyt meillÀ on vauva miehen kanssa joka on juuri niin ihana ja turvallinen kumppani, mitÀ toivoin. MielestÀni ongelma ei ole Tietoisuus, vaan hyvÀn ja turvallisen puolison löytÀminen.
MÀ olen tuosta samaa mieltÀ ettÀ ongelma enemmÀn hyvÀn ja turvallisen kumppanin löytÀminen. Koska itse en ainakaan edes olisi voinut miettiÀ lapsia kenenkÀÀn exÀn kanssa. Ei niitÀ lapsia vaan ainakaan itse haluaisi saada ihan kenen tahansa kanssa vain siksi ettÀ tiesin kyllÀ ettÀ myöhemmin tulee olemaan vaikeampaa.

Itsekin huonoja kumppanivalintoja tehneenÀ haluaisin kysyÀ muilta, ettÀ miksi on niin yleistÀ, ettei löydy hyvÀÀ kumppania, jonka kanssa haluaisi lapsia? MinkÀ pitÀisi muuttua?

Olen pohtinut pohjasyitÀ omaan tilanteeseeni, sillÀ itse pÀÀdyin Àidiksi vahingossa. Se olikin sitten elÀmÀni paras vahinko, sillÀ muutoin en olisi saanut kokea tÀhÀn mennessÀ isoimman merkityksen elÀmÀlleni antanutta asiaa. Olisin todennÀköisesti jÀÀnyt lapsettomaksi, sillÀ en nÀe tilannetta missÀ olisin alkanut yrittÀmÀÀn lasta kovin lyhyen tuntemisen jÀlkeen. Henkilökohtaisesti sekÀÀn ei olisi ollut suuri tragedia, sillÀ olin siihen valmistautunut ja enhÀn minÀ olisi tiennyt mitÀ olisin menettÀnyt, jos lasta en olisi koskaan saanut.

Mutta olen kyllĂ€ sitĂ€kin mieltĂ€, ettĂ€ myös tietoisuutta asiasta kaivataan. Tunnen lĂ€hipiiristĂ€nikin naisia, jotka toteavat, ettĂ€ "sitten vaan mennÀÀn hoitoihin" tai "onhan tĂ€ssĂ€ vielĂ€ aikaa", vaikka on 35 mittarissa, eikĂ€ sitĂ€ aikaa vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ oikeasti ole. YleensĂ€ nĂ€mĂ€ keskustelut ovat lĂ€hteneet siitĂ€, ettĂ€ ovat kertoneet haluavansa lapsia kumppaninsa kanssa, ja itse olen alkanut hihkumaan, ettĂ€ oletteko kauan yrittĂ€neet ja sitten onkin lueteltu useamman vuoden suunnitelmat mitkĂ€ aikovat toteuttaa ennen yrittĂ€mistĂ€. 🙈

Itsekin huonoja kumppanivalintoja tehneenÀ haluaisin kysyÀ muilta, ettÀ miksi on niin yleistÀ, ettei löydy hyvÀÀ kumppania, jonka kanssa haluaisi lapsia? MinkÀ pitÀisi muuttua?

Olen pohtinut pohjasyitÀ omaan tilanteeseeni, sillÀ itse pÀÀdyin Àidiksi vahingossa. Se olikin sitten elÀmÀni paras vahinko, sillÀ muutoin en olisi saanut kokea tÀhÀn mennessÀ isoimman merkityksen elÀmÀlleni antanutta asiaa. Olisin todennÀköisesti jÀÀnyt lapsettomaksi, sillÀ en nÀe tilannetta missÀ olisin alkanut yrittÀmÀÀn lasta kovin lyhyen tuntemisen jÀlkeen. Henkilökohtaisesti sekÀÀn ei olisi ollut suuri tragedia, sillÀ olin siihen valmistautunut ja enhÀn minÀ olisi tiennyt mitÀ olisin menettÀnyt, jos lasta en olisi koskaan saanut.

Mutta olen kyllĂ€ sitĂ€kin mieltĂ€, ettĂ€ myös tietoisuutta asiasta kaivataan. Tunnen lĂ€hipiiristĂ€nikin naisia, jotka toteavat, ettĂ€ "sitten vaan mennÀÀn hoitoihin" tai "onhan tĂ€ssĂ€ vielĂ€ aikaa", vaikka on 35 mittarissa, eikĂ€ sitĂ€ aikaa vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ oikeasti ole. YleensĂ€ nĂ€mĂ€ keskustelut ovat lĂ€hteneet siitĂ€, ettĂ€ ovat kertoneet haluavansa lapsia kumppaninsa kanssa, ja itse olen alkanut hihkumaan, ettĂ€ oletteko kauan yrittĂ€neet ja sitten onkin lueteltu useamman vuoden suunnitelmat mitkĂ€ aikovat toteuttaa ennen yrittĂ€mistĂ€. 🙈
No mulla niin lyhyitĂ€ suhteita nuorena ja vielĂ€ ennen nykyistĂ€ miestĂ€ ja kaikki paitsi 1 pÀÀttyivĂ€t miesten puolesta ja vĂ€lillĂ€ ihan vaan ghostattiin ilmoittamatta mitÀÀn. Ja osa jo ihan sanoi ettei halua lapsia. Ongelma kai ehkĂ€ siinĂ€ ettĂ€ nyky aikana erotaan niin helposti kun kai monet kuvittelee ettĂ€ löytyy muita sitten kun tinderit ja muut deittisovellukset. đŸ€·â€â™€ïž Noin mĂ€ sen olen kokenut omalta kohdalta mua nimittĂ€in jĂ€tetty aivan naurettavien syiden takia. 1 pahin oli esim kun ei pitĂ€nyt mun perseestĂ€ erĂ€s tyyppi. 😂

Itse olen ihastunut aina flirttaileviin lihaskimppuihin 😂 joilla on tosi kaksimielinen huumori. Sitten jossain kohtaa siitĂ€ tuli vahingossa normi, mitĂ€ miehessĂ€ hain. Toki tĂ€hĂ€n kategoriaan
kuuluu hyviĂ€kin miehiĂ€, mutta omat eksĂ€t oli pettĂ€viĂ€ ja viimeisi myös kĂ€ytti pĂ€ihteitĂ€ (salaa) ja oli kaikenlaista..Sitten viimeisen miesystĂ€vĂ€n jĂ€lkeen tajusin, ettĂ€ turvaa ei tuokaan ne lihakset ja se, ettĂ€ hĂ€n pieksÀÀ kenet vain. Vaan se, ettĂ€ hĂ€n nimenomaan ei tee niin 😂 nykyinen mies on kaikkea mitĂ€ en edes tiennyt tarvitsevani, ennen kuin hĂ€net sain. Ja tĂ€stĂ€kin voin vain kiittÀÀ hĂ€ntĂ€, koska en aluksi kiinnostunut, koska hĂ€n oli mielestĂ€ni liian kiltti 😅 en tiedĂ€ saako tĂ€stĂ€ kieroutuneesta miesmausta kiittÀÀ Hollywoodia vai mitĂ€. Mutta olen niin onnellinen, ettĂ€ lopulta se muuttui😂 ehkĂ€ jotkut naiset haluaa sen pahiksen, ja niistĂ€ ei aina ole ehkĂ€ sitten isĂ€kanditaateiksi. Myös omalla kohdalla hankaluuksia aiheutti oma kiltteys. En uskaltanut jĂ€ttÀÀ eksÀÀni, koska hĂ€n manipuloi miten sÀÀlimÀÀn itseÀÀn, jos otin asian puheeksi. Toisaalta joo ihmiset eroaa liian helpostija sitten on niinkuin minĂ€. Ei uskalla erota ettei toiselle tule paha mieli/suutu mulle tmp

Mielenkiintoista lukea @problemsolved ja @Kali teidĂ€n kokemuksia. Itse etsin nuorempana sitĂ€ mahdollisimman kilttiĂ€ ja vakaata puolisoa ja olisin halunnut perustaa perheen nuorena. Lapseni isĂ€ksi pÀÀtyi mies, josta en olisi varsinaisesti uskonut kuoriutuvan kunnon iskĂ€materiaalia. 😅 Toisin kĂ€vi, vaikka hĂ€nen elĂ€mĂ€ntyylinsĂ€ oli niihin aikoihin sellainen aikuisen nuoren huoleton elĂ€mĂ€, jota hĂ€n oli suunnitellut jatkavansa vielĂ€ pitkÀÀn. HĂ€n kuitenkin halusi kantaa vastuunsa ja meistĂ€ on tĂ€ssĂ€ prĂ€ssissĂ€ kuoriutunut yllĂ€ttĂ€vĂ€n hyvĂ€ tiimi, joka kykenee jopa onnelliseen yhteiseloon. 😄

EhkÀ se on yhteiskunnallisesti se ihanne, ettÀ keskitytÀÀn itseen ja nuoruus saisi jatkua mahdollisimman pitkÀÀn, mikÀ tekee hyvistÀkin vanhempi-ehdokkaista huonoja?
Mekin otettiin ikÀÀnkuin pakon sanelemina vastuumme ja mielestÀni olemme onnistuneet vanhemmuudessa hyvin, vaikka kumpikaan ei sitÀ roolia varsinaisesti hinkunut silloin aikanaan. Ainakin meillÀ on onnellinen, rakastettu ja hyvin kehittyvÀ lapsi, jolla on puhtaat vaatteet ja kotiruokaa pöydÀssÀ.

Tuli muuten @problemsolved noista lihaksista mieleen se filosofinen ajatus siitĂ€, ettĂ€ ollakseen moraalinen toimija, pitÀÀ olla valta toimia toisin. Oma mieshĂ€n pystyisi niputtamaan suurimman osan vastaantulijoista, mutta hĂ€n ei tee niin vain sen vuoksi, ettĂ€ pystyy siihen, vaan valitsee toimia oikein. TietyllĂ€ tavalla itse puolestani haksahdin aikanaan nĂ€ihin "kiltteihin" tyyppeihin, jotka olivat lopulta kaikkea muuta. Yhden jĂ€ljiltĂ€ selvittelin pÀÀtĂ€ni useita vuosia suhteen jĂ€lkeenkin. 🙄 Ja ihan samasta vaivasta kĂ€rsin, etten eronnut kuin vasta aivan liian myöhÀÀn, vaikka voin niissĂ€ suhteissa itse huonosti. 😬

Itse olen taas sitÀ mieltÀ ettÀ yhteiskunnan ja ympÀristön asettamat oletukset myöhÀistÀvÀt ensisynnyttÀjien ikÀÀ. PitÀisi ensin olla opinnot, vakityö, talo, auto, koira yms. nÀin karkeasti esimerkkinÀ. 23-vuotiailla on tÀmÀn hetken maailmassa nÀmÀ asiat monesti kesken ja ei vÀlttÀmÀttÀ sitÀ sopivaa puolisoakaan jonka kanssa perheen perustaa. Eli mielestÀni tÀmÀn hetken yhteiskunta asettaa paineita nuorille minkÀ vuoksi moni lykkÀÀ lapsien yrittÀmistÀ vasta lÀhemmÀs 30 tai yli, mikÀ on biologisesti jo aika myöhÀÀn.

P.s. Itse nĂ€köjÀÀn osun tuohon ikkunaan, esikoisen sain 24v ja toisen 28v ja kolmas haaveissa 😁 Mutta tĂ€ytyy sanoa ettĂ€ vaikka en edes ollut erityisen nuori Ă€iti niin ei oman ikĂ€isiĂ€ Ă€itejĂ€ kyllĂ€ montaa ollut!

Takaisin