IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mirumaru, toivottavasti pääsette siirtoon!
Toisaalta ymmärrän ettei julkisella ole aikaa soitella kaikille alkioiden tilanteesta päivittäin, mutta kun monet joutuvat tekemärän töissä järjestelyitä päästäkseen siirtoon ja ajamaan pitkän matkan, olisi minusta ihan asiallista kertoa alkioiden tilanne edes siirtoa edeltävänä arkipäivänä.

Voi kamala November-rain! Onko lääkäreillä mitään veikkausta miksi näin käy?

Meidän viimeinen seurannassa ollut alkio ei jaksanut, eli kaksi vain saatiin. Nyt jännätään kolme viikkoa pgs:n tuloksia.

Noniin.. Meillä oli maanantaina punktio..ei mikään mukava kokemus, mutta ei kuitenkaan niin paha kuin aukiolo tutkimus sillon.. 17 rakkulaa tyhjensivät ja siellä ollessa sain tietää että 16 munasolua oli..ja siirto tänään keskiviikkona.. Sen jälkeen ei sitte mitään tietoa tullutkaan ja jännityksellä, mutta luottavaisin mielin lähdettiin aamusta matkaan täältä kaukaa..ajattelin että jos 16 munasolua on niin pakko niistä on useampi hedelmöittyä..
Päästiin helsinkiin ja lyhyen odottelun jälkeen hoitohuoneeseen..aluksi tieto hedelmöittyneistä.. 15 munasolua oli kypsiä (JESS!!) ja sitten se romuttuminen..niistä 15 yksi oli hedelmöittynyt ja lähtenyt jakautumaan:wideyed::sad001 Siis viidestätoista vain yksi:sad001
Hän on nyt kyydissä ja toivotaan parasta että jaksaa vielä sinnitellä ja tarrata itsensä kiinni ja jatkaa kasvuaan :Heartred

Olin siis ajatellut että tämä yksi kerta kokeillaan..jos/kun ei tämä tuore tärppää niin kokeillaan PASsit ja sitten se on meidän kohdalta siinä.. Nyt hieman mietteliäänä että jos tämä ainokainen ei tärppää ni jaksanko uudestaan kaiken.. Sanoivat että seuraavassa hoidossa sitten mikrohedelmöitys.. Onhan tässä toki syksyyn asti aikaa miettiä..

Oon nyt vaan jotenkin niin maassa tuon tuloksen kuultuani (ekaa kertaa hoitojen aikana näin masentunut).. Mies yrittää lohduttaa että oli kuitenkin se yksi ja se yksihän riittää, mutta silti:sad001

Komitar, toivon kovasti että ainokainen tarraa kiinni!
Mutta I feel you... Mulla lähes samat luvut.
Toisaalta jos sun solut oli kuitenkin kypsiä, ehkä se hedelmöittyminen onkin teillä ongelmana ja siihen ICSI auttaa. Kannattaa varmasti miettiä rauhassa ja keskustella myös mahdollisuuksista lääkärin kanssa. Ymmärrän kyllä jos haluaa asettaa itselleen jonkin takarajan, muuten voi helposti tulla se "vielä yksi kerta". Toki joskus on perusteltua muuttaa suunnitelmaa.

Hei kaikki! Olen elänyt vaiheissanne mukana täällä taustalla, vaikka edellisestä postauksesta taitaa olla yli kk:sorry:

Pahoittelut ja iso halaus kaikille vastoinkäymisiä kokeneille:Heartpink
Beisla, olen järkyttynyt teidän puolesta että kato oli niin suuri! Montako sait edellisellä kerralla pakkaseen? Toivon kovasti että ne kaksi olisi terveitä.
Ja Komitar, teilläkin ollut valtava kato! Kumpa se yksi olisi vauvaksi tarkoitettu.

Mirumaru, meillekin julkiselta soitettiin vain jos EI ole mitään siirrettävää. Eli hiljaisuus on hyvä merkki! Tsemppiä huomiseen! Alkioitahan ei ihan joka päivä tarkisteta (toivottavasti missään), sillä se käsittely on niille aina rankka kokemus. Meille yksityisen lääkäri kertoi, että eka päivä katsotaan hedelmöittyneet ja sitten tilanteen mukaan joko 2. TAI 3. päivä ja sen jälkeen 5. päivä jos blastoksi kasvatellaan. Toki voi olla klinikkakohtaisia eroja. Yksityisellä tosiaan biologi soittaa tai laittaa viestiä tilanteesta. Jossain yksityisellä on ebryoskooppi (olikohan se se nimi?), millä tilannetta voidaan seurailla huoletta joka päivä kun alkioita ei tarvitse ottaa kaapista pois.

Tervetuloa Maari85, vieläkö oot palstalla? Miten huhtikuisen keräyksen kanssa kävi? Mullakin pisin stimulaatio kesti reilut pari viikkoa, siitä ei päästy keräykseen. Melko hurjalta tunti pistellä niin kauan, vielä kun pistokset alkoi heti edellisen keräykseen perään. Yritettiin tuplastimulaatiota, mutta heikoin tuloksin..
Tirrillekin tervetuloa! Eihän kukaan voi sinua tuomita valitsemastasi polusta, lapsen parastahan sinä ajattelet. Tsemppiä! Mikä siellä nyt tilanne?
Johannnnalle ja Soolomamillekin tervetuloa!

Kisu_82, meillä miehellä vähän simppoja ja huonosti liikkuvia. ICSIin on kuitenkin aina löydetty siimahäntiä. Lääkäri suositteli meillä miehelle lisäravinteeksi Sermatroppia, vielä ei olla päästy näkemään sen vaikutuksia. Ja siis jos yhtään lohduttaa niin 6 miljoonaa kuulostaa erinomaiselta luvulta ainakin ICSIä ajatellen, meillä lukema ollut vain murto-osan tuosta. Voimia teille!

Onnittelut Hennalle plussasta!

Motto78, toiselta palstalta bongasin että sinullakin saattaisi olla hyviä uutisia..? :playful:

Vielä lisäisin tuohon Taysin juttuun, että mun käsittääkseni sieltä ei biologit soita vaan toimiston hoitaja.
Viimeksi mulle kävi samanlailla että hoitaja ei tiennyt mitään mitä tuoresiirron jälkeen vielä kasvatteluun jääville alkioille oli käynyt. Hoitaja joutui erikseen selvittelemään asian biologeilta/lääkäriltä ja sitten ilmoitti mulle. Tämä tapahtui sen jälkeen kun ilin ilmoittanut negatiivisesta raskaustestituloksesta. Hoitaja sanoi etteivät he näe biologien tietoja, vaan vasta hoitokertomuksesta kun lääkäri on kirjannut loppujen alkioiden tilanteen. Hassua.

Oon taas ollut täältä hetken poissa. Onnea Taikaa83! :) Teidän tarina antaa toivoa! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Oletteko varanneet jo ajan varhaisultraan?

Beisla, tosi harmi, että tuollainen kato kävi. Toivottavasti saatte terveitä alkioita! Miten vaimosi voi kaiken jälkeen?

Miri, todella ikävä tilanne, voimia teille! Samoin november-rain, todella kurjaa! Oletteko saaneet mitään selitystä tuolle tilanteelle? Tulee mieleen, että pitäisikö teidän käydä vielä yksityisellä kysymässä mielipidettä? Itse ainakin luotan esim. Helsingissä sijaitsevan Dextran osaamiseen.

Komitar, teilläkin on käynyt tosi yllättävä ja ikävä tilanne. Onneksi ICSI voi tuoda teille avun! Muistaakseni tällä palstalla jollain toisella oli tismalleen sama tilanne, olisiko ollut Mette82.

Miruamaru, toivottavasti saatte siirrettävää! Ja Cranberry, kiitos tsempeistä! :) Tehdään vielä yksi inssi, kun viime kierrosta saatiin kuitenkin jotain kiinnittymisyritystä aikaan, ja sitten siirrytään ICSIiin.

Tsempit kaikille muillekin palstalaisille, joita en erikseen muistanut mainita! :)

Oon taas ollut täältä hetken poissa. Onnea Taikaa83! :) Teidän tarina antaa toivoa! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Oletteko varanneet jo ajan varhaisultraan?

Kiitos! On varattu aika ultraan kahden viikon päähän. :)Toivottavasti sitä ei tarvi perua.

Toivottavasti Komitar ainokaisella on tarrasukat ja pitää kovaa kiinni. Minullakin ainokainen mukana ja odotan, että pääsen testaamaan ensi viikolla.

Olisiko täällä joku jolla on migreeni? Olen ihmetellyt kun nyt toista päivää migreeni päällä. Harvemmin tulee ja yleensä tiedän mistä pamahtanut päälle, mutta nyt en keksi. Tällä hetkellä lugesteron käytössä ja siitä ei ole koskaan ennen tullut.

Cranberry, täällä tosiaan tuli luomutärppi ns. kesätauolla, oltiin juuri oltu juttelemassa jatkosta klinikalla. :) Tarkoitus oli jatkaa DHEA:ta ja lisätä komboon letrot ja progesteroni kesän ajaksi omaa yritystä tukemaan, ja syksyllä päättää yritetäänkö vielä kerran ivf:ää omilla soluilla vai siirrytäänkö suoraan lahjasolujonoon. Plussasin käynnistä kolmen viikon päästä, onneksi en ehtinyt lunastaa reseptejä.

Tässä ei oikein vielä osaa iloita asiasta, koska edelliset luomutärpit on loppuneet kromosomiperusteiseen keskeytykseen ja kkm: oon. Juhannuksen jälkeen viikkoja olisi kasassa sen verran, että voin käydä NIPTissä, jos sinne asti päästään ja tulokset on hyviä, voi uskaltaa sanoa odottavansa... Tällä hetkellä olen aikamoisissa henkisissä välitiloissa. :confused:

Pidän taustalla peukkuja kaikkien hoidoille, ja toivon hyviä ja kypsiä satoja! Katsotaan liitynkö syksyllä seuraan. Ainakin omaa statusta listalla pitää päivittää kesän aikana suuntaan tai toiseen.

Muokattu viimeksi:
Komitar, teilläkin on käynyt tosi yllättävä ja ikävä tilanne. Onneksi ICSI voi tuoda teille avun! Muistaakseni tällä palstalla jollain toisella oli tismalleen sama tilanne, olisiko ollut Mette82.

Joo meillä vastaava tilanne. Ekassa ivfssä saatiin 16 munasolua, olin ihan varma että kyllähän nuista nyt useampi hedelmöittyy. Pudotus oli syvä kun soittivat klinikalta ettei hedelmöittyineitä ole, kuitenkin seuraavana päivänä soittivat uudelleen että sittenkin yksi alkio on siirrettäväksi. ICSI tehtiin tämän jälkeen, 8 kypsää munasolua joista 4 hedelmöittyi. 2 ei kuitenkaan selvinnyt pakkaseen eli tehtiin tuoresiirto josta nega ja nyt odotellaan PASia. Olin myös ajatellut että enää ei kolmanteen hoitoon lähdetä mutta mutta..ehkä sittenkin.

Soolomami: mulla ei diagnoosia migreenistä mutta ihan selkeä kuukautismigreeni. Päänsärky alkaa pari päivää ennen kuukautisia tai sit jos on kauheesti stressiä oireilee. Terolutin aloituksen aikaan aina pieni särky päivän pari mut muuten En oo huomannu et hoitojen aikaan ois lääkkeet aiheuttanu.

Soolomamiko, täältä taustalta huutelen, että mulla migreeni on ollut selkeästi oire raskaudesta. Jokaisessa kiinnittymisyrityksessä on ollut migreeni voimakkaana mukana. Tsemppiä!

Onnittelut plussanneille, pitkää pinnaa piinailijoille sekä voimia tärppiä vielä toivoville. Koitetaan nauttia kesästä!

Cranberry, silloin ekassa keräyksessä kolmisen vuotta sitten saatiin 15 alkiota, 12 hedelmöittyi, niistä saatiin 5 blastoa. Tokalla kerralla kun lahjoitin, vikassa ultrassa oli vain nelisen isoa follia. Lääkäri arveli sen johtuvan Menopurista. Punktioitiin lopulta kymmenen paikkeilla, mutta sain tietää että lopulta oli vain kaksi blastoa. Ajattelin että ehkä osa folleista oli raakoja (toki oli eri simpat myös, eihän niistä voi tietää) mutta nyt kävi kato myös tässä keräyksessä vaikka Bemfola toi enemmän folleja. Lahjoituskierroksella en saanut tarkempia tietoja alkioista, niin en tiedä missä vaiheessa kato kävi, eli hedelmöittyivätkö normaalisti.

Kisu82, kiitos kysymästä, vähän on vaimo jo alkanut hyväksyä tilanteen vaikka surettaahan se. Pahin romahdus oli vapun tienoilla, ennen näitä viimeisiä tuloksia.

Motto78, onnea kovasti jännitystekijöistä huolimatta! Toivon kovasti että saatte hyvät tulokset nipt:stä.

Mirumaru mahtavaa, tsemppiä piinailuun ja toivottavasti loputkin jaksavat kehittyä.

Aluksi. Vaihdoin vanhan Johannnna1987 uuteen, lyhyempään nimimerkkiin. Mutta siis, asiaan.

Siis voihan %#*+%#!!! Pakko avautua. Sain tänään tiedon, että ehkä ehditään tehdä pas ennen Naikkarin kesäsulkua. Pas tehdään luonnolliseen kiertoon, ja siirto tehdään mikäli päivä sattuu sopimaan lääkäreille ja minulle (olen heinäkuun alussa pe-ti lomalla eli siinä menee kolme päivää ohi). Mutta, se mitä en ymmärrä, on se, että tämä tehdään luonnonkiertoon. Mun kierto on säännöllinen, noin 26-28 päivää, mutta en läheskään aina ovuloi. En ole luomukierroissa saanut ovisplussaa yli 1,5 vuoteen. Myös silloin kun aloitimme hoidot, niin labratulokset näytti siltä, että niissä kierrossa en ole ovuloinut, joissa labrat tehtiin. Laitoin hoitajalle viestillä nuo perustelut, ja hän vastasi, että mennään nyt lääkärin ohjeen mukaan. Pistin uuden viestin perään, ja hän vastasi, että välittää viestin lääkärille.
En ymmärrä millä perusteella lääkäri on valinnut luonnonkierron, kun inssitkin mulla tehtiin ovulaation induktioon, juuri siitä syystä kun en aina ovuloi. Haluaisin niin, että pääsisin pas:iin ennen syys/lokakuuta. Ärsyttää ihan tosi paljon. Vähän tuli sellainen olo, että lääkäreillä olis hommaa paljon ennen kesäsulkua ja tällaisilla ”päätöksillä” pystytään vähän karsimaan potilaita. Olen siis ollut todella tyytyväinen Naikkarin toimintaan, mutta tää sai kyllä tunteet kiehumaan. Ihan tarpeeksi tässä on jo odotettu niin tällainen tuntuu niin turhalta.

Muokattu viimeksi:
Kiitos Mette82 ja Hulbertiiina migreeni-vastauksista. Mulla on joskus harvoin ollut menkan yhteydessä migreeni, mutta oon epäillyt, että oon juonut silloin liian vähän, kun oon niin huono juomaan. Toivottavasti tämä migreeni oli kropan tapa ilmoittaa, että joku nappas kiinni :)

Onnea Mirumaru hyvästä saldosta ja tsemppiä piinapäiviin.

MimiJo, jos sulla on säännöllinen kierto niin voisivatko ajatella sulle ns modifioitua luonnollista kiertoa, missä jos ei muuta niin pistetään irrotuspiikki ovulaation varmistamiseksi. Mulla tehtiin niin luonnollisen kierron passeissa. Pyydä lääkäriltä irrotuspiikki jos eivät sitä nyt jostain syystä tajua tarjota.

Beisla, kyllä tää touhu on melkoista arpapeliä.. Mä en uskaltaisi enää allekirjoittaa minkään lääkkeen tai hoitomuodon olevan mulle se paras vaihtoehto, koska hyvääkään tulosta ei ole pystytty toistamaan tai sitten sitä parasta reseptiä ei vaan oo vielä löytynyt. Ehkä olemme sittenkin vain follikkeliaallon* armoilla ja voimme vain odottaa määrän osalta sen aallon harjaa ja laadun osalta sitä ainutlaatuista helmeä, mistä meidän vauva saa alkunsa..
(*Olen saanut lääkäriltä usein luennon follicular wave:sta, mulla kun ei oikein oo muuta näkynyt kuin sitä aallonpohjaa viimeaikoina..)

Aurinkoista viikonloppua Beislalle ja vaimolle ja kaikille siskoille täällä!

Takaisin