IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullahan oli siis ihan eka IVF nyt, koskaan ei ole ollut keskenmenoja tai yhtikäs mitään. Jännitti että mitä tässä selviää, kenties vakavaakin... Joten tuntuu ihan todella onnekkaalta että mulla on nyt tuoresiirto tehty ja kaksi blastoa pakkasessa. Eli 3 viidestä kypsästä munasolusta hedelmöittyi ja ovat jatkaneet kasvuaan, ei tarvittu icsiäkään jota meille povattiin. Vaikka tää nyt tehty tuoresiirto menisi puihin, ei tarvitse punktiota tehdä ihan lähiaikoina mistä olen todella tyytyväinen.

Aika raskaustestin tekemiseen tuntuu todella pitkältä

Motto, meilläkin kävi edellisen alkion kanssa niin ettei jaksanut morulavaihetta pidemmälle. Sen vuoksi ei oikein jaksettu uskoa tähänkään, vaikka toivottiin kyllä kovasti. Kun labrasta tuli viesti, että alkio jakautui hyvin blastokystiksi ja laitettiin pakkaseen niin hysteerinen onnen itkuhan siinä tuli.
Kuinka pitkä tauko sulla nyt on? Syöt dhea:ta, eikö? Mä söin sitä julkisella 3kk kuurin ennen meidän viimeistä hoitoa ja se oli ainoa kerta kun siellä saatiin mitään pakkaseen edes 2. päivänä. Yksityisen lääkärin mielestä dhea:lla ei ole mitään virkaa, mutta sain luvan syödä sitä nyt ettei jää omaa mieltä painamaan, että entä jos.. Ja kuinkas ollakaan, 3kk kuuri oli juuri ohi ennen tämän blaston keräystä. Sattumaa?

Cranberry, meitä kehoitettiin varaamaan seuraava suunnittelukäynti huhtikuun lopulle, eli katsotaan vedetäänkö nyt DHEA:n jälkeen vielä yksi yritys. Dexrassa sitä suositeltiin suoraan, samoin myo-inositolia. Ubikinoni on heidän mielestään luokkaa "no ei siitä haittaakaan ole, antaa mennä vaan". :D

Miten muuten koit DHEA:n käytön? Mulla se on selvästi vaikuttanut yleisvireeseen positiivisesti tässä parin viikon aikana. Hiukset rasvoittuu huomattavasti enemmän kuin normaalisti, mutta teinifinnejä ei (ainakaan vielä) ole ilmestynyt.

cranberry, ihana kuulla blastosta!

Muutenkin kiinnostaa kuulla mitä protokollamuutoksia ihmiset on tehneet varsinkin jos ongelmana ollut raa’at munasolut? Toi on vaan niin surkea toi kypsymisprosentti ja sitä myötä hedelmöittymisprosenttikin, että en usko että pelkkä icsiin vaihtaminen hirveesti parantaisi meidän tulosta..

(Tuntuu aika lohduttomalta enää omilla soluilla edes yrittää, mutta meillä vasta 2 keräystä takana että siinä mielessä ihmiset jotka jaksavat jatkaa vielä jopa seitsemänteen on mun silmissä kyllä aika sissejä :rolleyes:)

Samaa mieltä siitä että ihmetyttää välillä miten ihmiset jaksaa. Ehkä se vaan jotenkin onnistuu päivä kerrallaan, kun on niin sisukkaita tyyppejä

Kosmos 1. ICSI lyhyt kaava, punktio 20.2.-17, ei tuoresiirtoa hypeririskin takia. Lääkkeellinen PAS 4/2017, josta plus ja poika syntyi 5.1.2018. ?/2019 PAS suunnitteilla(8 alkiota pakkasessa).

Seesam 1. ICSI 11-12/2017, pitkä kaava. 7 solua, 5 hedelmöittyi. Tuoresiirto 12/17; nega. PAS 2/2018; nega. Pakastin tyhjä. 2. ICSI 4/18, lyhyt kaava, 2 munasolua, molemmat hedelmöittyi. Tuoresiirto nega. Toinen ei jaksanut blastoksi. 3. IVF/ICSI 8-9/18, pitkä kaava. Keskeytettiin tuloksettomana. 4. Siirtyminen yksityiselle. Aikataulu vielä epäselvä, mutta seuraava hoito tod.näk. loppuvuodesta 2019.

Triana
1. IVF 5/18, lyhyt kaava. Keskeytetty, ei punktiota
2. IVF12/18, pitkä kaava. 10 rakkulaa, joissa kahdessa solu, yksi hedelmöittyi. Tuoresiirto nega.
3. IVF 2/19

Kissankulta
1. IVF/ICSI lyhyt kaava 09/2017, punktio 29.9. vain kolme solua - ei päästy siirtoon asti.
2. IVF/ICSI pitkä kaava, tuoresiirto (icsi) 1.12.17 nega, pakkasessa 2 (ivf)alkiota - alkiot sulatettu 03/18 ja menehtyivät
3. IVF/ISCI lyhyt kaava 10/18, punktio 26.10. ei yhtään munasolua
4. IVF/ICSI tulossa helmi-maalis 2019

Herukka 1. IVF 4/2018, pitkä kaava ~ täysin epäonnistunut hoito.
Nyt ICSI 12/2018 punktio vk 2
18 kerättiin, 8 solua, 6 kypsää, 2 blastoa joista toinen siirrettiin tänään, 2 muuta jatkoviljelyssä. Testipäivä 29.1. Plussa

Janel
1. ICSI 11/16 lyhyt kaava, soluja 15, 5 alkiota, tuoresiirto nega, 1.PAS 01/17 nega, 2.PAS 02/17 plussa, mutta km 8+3, 3.PAS 05/17 nega.
2. ICSI 8/17 lyhyt kaava, soluja 8, 2 alkiota, tuoresiirto; nega, PAS 10/17 nega.
3. ICSI 03/18 lyhyt kaava, soluja 10, 4 alkiota, tuoresiirto; kemiallinen. 1.PAS 4/18?

Villisilmä
1. ICSI 2/18 lyhyt kaava, 5 munasolua joista 1 hedelmöittyi, tuoresiirto blastokystina -plussa, km
pidetään hetki taukoa
2. ICSI tulossa 8/18?

MindyH
1. IVF 10/16 pitkä kaava, 6 munasolua, joista 4 hedelmöittyi, tuoresiirrosta plussa, jouduttu keskeyttämään Rv:20+5 kaksosten FFTO:n takia. 1. PAS 11/17, josta tuli plussa mutta tuli kkm 9+1. 2.PAS 30.5 nega 3.PAS 8/18 (viim. Blasto) lääkkeellinen kierto?

Beisla:
1. ICSI 4/18 lyhyt kaava, tuoresiirto nega, ei mitään pakkaseen
2. ICSI 5/18 lyhyt kaava, 5 alkiota. Tuoresiirto nega, PAS 6/18 nega, PAS 7/18 nega, 8/18 era-testi, 9/18 lääkkeellinen kierto, kemiallinen
PAS 23.10., lääkkeellinen kierto, kemiallinen
Donor-alkiot 4kpl, 1. PAS 17.12., km 1/19, 2. PAS 18.2.

Cranberry, yksi blasto pakkasessa

MiisaS
2 Inseminaatiota syksyllä 2018 nega molemmissa
1. Ivf lyhyt kaava 11/18, tuoresiirtoon ei päästy, pakkaseen saatiin kolme alkiota, joista yksi blastokysti siirretty luonnolliseen kieroon 1/19 —> nega ja kaksi muuta saatu takaisin pakkaseen.
2. PAS suunnitteilla lääkkeelliseen kiertoon 3/19

Kultsikutri
1. ICSI 09/12. 10 munasolua, ei mitään siirrettävää
2. ICSI 03/13 tuoresiirto nega, PAS nega
3. ICSI 09/13 tuoresiirto nega , 1 PAS plussa, vauva 06/14. 2 PAS 04/16 nega, 3 PAS 06/16 nega
4. ICSI 09/16. 7 munasolua, ei mitään siirrettävää
1. Inseminaatio 09/17 nega
2. Inseminaatio 02/18 nega
3. Inseminaatio 05/18 nega
5. ICSI 11/18

Mette82
2 inseminaatiota 06/18 ja 08/18 - negat
1.IVF 11/18 pitkä kaava, 16 kypsää munasolua joista 1 hedelmöittyi. Tuoresiirto.

Motto78
1. IUI 09/17 - nega
1. IVF 11/17 - pitkä kaava, kaksi kypsää solua, yksi normaalisti hedelmöittynyt alkio. Tuoresiirto, nega
Kaksi luomuplussaa 1/18 ja 8/18, kkm:t viikoilla 14+6 ja 8+2.
2. IVF suunniteltu 02/19 - lyhyt kaava, PGS mikäli saadaan tarpeeksi alkioita diagnostiikkaan. Yksi kerätty munasolu, alkio ei päässyt blastoksi asti. Heti perään luteaalivaiheen stimulaatio, lopetettiin tuloksettomana.

November-rain
3 x letrotsoli OI 10/2017-2/2018
3x gonal-f OI + IUI 3-6/2018
10/18 IVF, pitkä kaava: 13 epäkypsää munasolua -> ei alkioita
1/19 IVF, pitkä kaava: 14 munasolua, 2 kypsää, ei hedelmöittymistä.

Newmoon
-12 lugesteron loppukierron tukena 6kk
1. IVF/ICSI 03/19?? Pitkä kaava.

Hippunen77
Luomuplussa 12/17, kkm 2/18
OI x3 alk 8/18 -> plussa 11/18, kkm 12/18
1.IVF 1/19, lyhyt kaava

miri
1. IVF 1/19 pitkä kaava, 1 munasolu joka ei hedelmöittynyt
2. IVF 4-5/19?

Taikaa83
4× IUI l 8-11/18, kaikki nega
1. ICSI 1/19 lyhyt kaava, 9 kypsää munasolua, 6 hedelmöittyi, 1 blasto josta tuoresiirto, nega
Pakkaseen ei mitään
2. ICSI suunnittelukäynti 4/19

~ Plussanneet ~
Jennis
Sofiask 1.ivf 5/17+tuoresiirto nega. 1. Pas 8/17. La 3.5.
Nennu90
Helios 4. ICSI 09/16 lyhyt kaava (lahjasiittiöt), 7. PAS 12.9 , La 31.5.18
Helen 79
Sarahe
Vastavirrassa
Blanca
Unique
Mimosa85 2. ivf tuoresiirto, la 27.2.
Toivon Kipinä
MiuMau79 2. IVF 9/17, tuoresiirto nega, 1. pas 11/17 plussa, la 31.7.18
BlueTerranova 2.Ivf tuoresiirto, plussa la 04.11.17
Maleen 5.ICSI tuoresiirto,la 1.8.2018
liljatar, 2.IVF tuoresiirto, la 28.8.2018
Jopsukka, 1.IVF tuoresiirto, la 5.9.2018
Juupasjaapas, 1.IVF tuoresiirto, la 5.9.2018
Suvetar, 1. IVF:n 1. PAS, la 6.11.18
Anannaa, 1. IVF:n 1. PAS
MuuMuu, 1. IF:n 1. PAS, LA 1.2.19
bluebe, 2. IVF/ ICSI
Ilpuri 1. IVF:n 1. PAS
Unique 1. ICSI 1. PAS
Jero, 1. IVF:n 5. PAS
Heitsu1996, 2.IVF tuoresiirto, LA 26.6.2019
Ronya, 2. ICSI:n 2. PAS, la 2.8.2019
Suski75, 1. IVF:n ainoa terve (PGS) alkio, la 31.8.19
Miselli, 2. IVF:n 1. PAS, la 5.9.2019
Herukka

~Lapsen syliin saaneet ~
Kohta3. 7.2.18 Poika
Kaakao 7.2.18 Poika
Blanca 2.7.18 tyttö
MiuMau79 4.8 poika
liljatar 4.9.18 Tyttö
Jopsukka 10.9.18 tyttö
Maurizio 25.12.2018 tyttö
Ninouk 11.1.2019 tyttö
MuuMuu_ 19.1.2019 tyttö

Sain eilen AMH:n tulokset ja matalahan se oli, niin kuin arvelinkin. Ei nyt ihan pohjamudissa kuitenkaan: 0,36. Lääkäri suositteli harkitsemaan luovutettujen munasolujen käyttöä, sillä onnistumismahdollisuudet on silloin suuremmat ja tähän ollaan nyt päätymässä.

Meillä on 1. pas toivottavasti edessä pe. Onko teille, joilla paseja takana, suositeltu jotain seksin harrastamisesta?

Löysin netin syövereistä yhden lapsettomuuslääkärin lausunnon, jossa kertoo, että tutkimuksen mukaan ne jotka ovat olleet yhdynnässä saman vuorokauden aikana, jolloin pas, niin raskauden alkamisen todennäköisyys on suurempi, kuin niillä, jotka eivät ole olleet.

Tuolla yhdellä toisella palstalla myös joku kertoi saaneensa ohjeistuksen; yhdyntä 24 h ennen ja 48 ja 64 h jälkeen. Melkoiselta kuulostaa. :wideyed:

Samaa mieltä siitä että ihmetyttää välillä miten ihmiset jaksaa. Ehkä se vaan jotenkin onnistuu päivä kerrallaan, kun on niin sisukkaita tyyppejä
Olen miettinyt, että tässä varmasti vaikuttaa oma asennekin. Esikoista yrittäessä laskin ensimmäisen inssin jälkeen kumulatiivisia onnistumisprosentteja, ja totesin, että niillä prosenteilla on täysin epäloogista odottaa plussaa ennen kuin yrityksiä on tehty vähintään kuusi kappaletta. Eli kävin hoidoissa ja pidin itsestäänselvänä, että plussa tulee sitten joskus myöhemmin, ei vielä, ja suunnittelin elämänikin sen perusteella, että plussa tulee aikaisintaan puolen vuoden päästä, jos silloinkaan, että nämä ensimmäiset 6 yritystä pitää nyt vain saada alta pois. En melkein uskonut sitä, kun viidennessä inssissä esikoinen tärppäsikin, koska eihän minulla niin hyvä tuuri pitänyt olla. Koko tuona aikana en odottanut plussaa, enkä pettynyt negan nähdessäni, koska tiesin prosenttien olevan minua vastaan, enkä nyt muutenkaan ole arpajaisissa mikään hannuhanhi. Minusta se auttoi hyvin jaksamaan, ettei odottanut plussaavansa juuri tästä kierrosta, vaan seuraava hoitokierto oli jo suunniteltu kauan ennen testipäivää.

Nyt kun tästä IVF:stä tärppäsi, olimme jo alkionsiirrossa sopineet, että lääkereseptit seuraavaan keräilykiertoon saa hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta, että mahtuvat vielä saman vuoden lääkekaton alle, ja seuraava keräily on tammikuussa. Oletin siis nytkin, ettei mitenkään voi tästä ainokaisesta pakkasalkiosta tärpätä, ja katse oli jo seuraavassa hoidossa.

Olen miettinyt, että tässä varmasti vaikuttaa oma asennekin. Esikoista yrittäessä laskin ensimmäisen inssin jälkeen kumulatiivisia onnistumisprosentteja, ja totesin, että niillä prosenteilla on täysin epäloogista odottaa plussaa ennen kuin yrityksiä on tehty vähintään kuusi kappaletta. Eli kävin hoidoissa ja pidin itsestäänselvänä, että plussa tulee sitten joskus myöhemmin, ei vielä, ja suunnittelin elämänikin sen perusteella, että plussa tulee aikaisintaan puolen vuoden päästä, jos silloinkaan, että nämä ensimmäiset 6 yritystä pitää nyt vain saada alta pois. En melkein uskonut sitä, kun viidennessä inssissä esikoinen tärppäsikin, koska eihän minulla niin hyvä tuuri pitänyt olla. Koko tuona aikana en odottanut plussaa, enkä pettynyt negan nähdessäni, koska tiesin prosenttien olevan minua vastaan, enkä nyt muutenkaan ole arpajaisissa mikään hannuhanhi. Minusta se auttoi hyvin jaksamaan, ettei odottanut plussaavansa juuri tästä kierrosta, vaan seuraava hoitokierto oli jo suunniteltu kauan ennen testipäivää.

Nyt kun tästä IVF:stä tärppäsi, olimme jo alkionsiirrossa sopineet, että lääkereseptit seuraavaan keräilykiertoon saa hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta, että mahtuvat vielä saman vuoden lääkekaton alle, ja seuraava keräily on tammikuussa. Oletin siis nytkin, ettei mitenkään voi tästä ainokaisesta pakkasalkiosta tärpätä, ja katse oli jo seuraavassa hoidossa.

Mä aina luulin olevani näin rationaalinen, ja nytkin puhun miehelle tyyliin ”jos tää sattuisi onnistumaan” ja ”kun on toinen hoitokierto”, mutta silti sisäinen syvälle haudattu optimistini pääsee usein alitajuntaan vaikuttamaan :grin varmaan nyt ekalla kierroksella kaikki tämä hi-tech tiede herättää luottamusta, joka sitten tasaantuu todellisuuden iskiessä kasvoille

Mä aina luulin olevani näin rationaalinen, ja nytkin puhun miehelle tyyliin ”jos tää sattuisi onnistumaan” ja ”kun on toinen hoitokierto”, mutta silti sisäinen syvälle haudattu optimistini pääsee usein alitajuntaan vaikuttamaan :grin varmaan nyt ekalla kierroksella kaikki tämä hi-tech tiede herättää luottamusta, joka sitten tasaantuu todellisuuden iskiessä kasvoille
Ensimmäisen inssin nega oli kyllä pettymys, ja siksi aloinkin heti negan jälkeen laskea noita kumulatiivisia onnistumisprosentteja, jotta tietäisin aivan täsmälleen, onko minulla hyvä vai huono tuuri. Ja tosiaan prosenttien perusteella kaikki ne, joilla tärppää insseissä ensimmäisillä 5 yrityksellä, on keskivertoa parempi tuuri, suurin osa yrittäjistä joutuu yrittämään pidempään. Ensimmäisessä inssissä en ollut tätä tajunnut, ja siksi tipahdinkin suht' korkealta kun sen negan tikkuun testipäivänä sain. Sitten ne seuraavat negat eivät olleet enää pettymyksiä, koska niinhän sen kuului todennäköisyyksien mukaan mennäkin.

Motto, jos lääkärikin suosittelee niin kannattaa ilman muuta vielä yrittää, jos vaan henkisesti (ja taloudellisesti) omat voimavarat riittää. Johonkinhan se raja on sitten joskus vedettävä, mutta se raja on varmasti yksilöllinen ja minä ainakin luotan omaan lääkäriini niin paljon, että viimeistään hän viheltää pelin poikki sitten kun mitään ei enää ole tehtävissä. Teillä on nyt hyvää aikaa hetki hengähtää ennen huhtikuuta. Toivon, että jaksat pitää positiivista mieltä yllä. Uskon, että henkisellä hyvinvoinnilla on suuri merkitys kehon fyysiseen toimintaan.

Dhea:sta olen saanut alkuun paljon näppyjä kasvoihin, mutta iho rauhoittui onneksi ekan kk jälkeen. Ei muuta. Ehkä sulla vaikutus näkyy vain hiuksissa :) Mulla oli kalenterissa muistutus varoiksi 8h välein, mutta niin rutiinia siitä pillereistä tuli että ekat päivät kuurin jälkeen oli outoa kun ei tarvinnut koko ajan olla pilleripurkilla.
Ubikinonia olen silloin tällöin syönyt kuuriluontoisesti, mutta en tänä vuonna. Myoinositolista ei ole kokemusta. Suositeltiinko sitä sulle jostain tietystä syystä? Muistelen lukeneeni siitä lähinnä pco:n yhteydessä.

Myoinositolista ei ole kokemusta. Suositeltiinko sitä sulle jostain tietystä syystä? Muistelen lukeneeni siitä lähinnä pco:n yhteydessä.

Mulle suositteli lääkäri myös myoinositolia (Donaferty). Vaikuttaa positiivisesti munasolujen laatuun.

Samaa mieltä Suskin kanssa tuosta, että henkisesti on tärkeetä ja helpottavaa, että on toimintasuunnitelma jatkoon selvillä. Vaikkei silläkään tunteita pysty loppupelissä hallitsemaan. Mutta onpahan jotain, mitä kohti jatkaa, aina kun saa itsensä kasaan romahduksen jälkeen.

Hennalla melkoinen saalis! Mikä on vointi?

november-rain, meillä ei ole ollut ongelmana munasolujen raakuus, joten en osaa suoraan kysymykseesi vastata. Mutta kun sulla nyt on kaksi kierrosta pitkällä kaavalla ja samalla lopputuloksella niin eiköhän suunnitelmassa hiomisen varaa ole. Munit kuitenkin hyvin! Uskon, että löytyy vielä sellainen lääkitys että munasolut saadaan kypsiksi asti. ICSI:llä ei tosiaan niistä munasoluista kypsempiä saa. Meillekin sanottiin, että vaikka simpat olisi kuinka huippuluokkaa niin niillä ei alkiota saada jos munasolu on huono.
Mielestäni sinulla ei ole vielä syytä heittää kirvestä kaivoon. Näihin hoitoihin kuuluu oppia yrityksen ja erehdyksen kautta. Toiveikkain mielin eteenpäin vaan! :)

Mulle suositteli lääkäri myös myoinositolia (Donaferty). Vaikuttaa positiivisesti munasolujen laatuun.

Samaa mieltä Suskin kanssa tuosta, että henkisesti on tärkeetä ja helpottavaa, että on toimintasuunnitelma jatkoon selvillä. Vaikkei silläkään tunteita pysty loppupelissä hallitsemaan. Mutta onpahan jotain, mitä kohti jatkaa, aina kun saa itsensä kasaan romahduksen jälkeen.

Hennalla melkoinen saalis! Mikä on vointi?

Mullakin Donaferty käytössä silloin, kun jaksan sen aiheuttamaa mahakipua. Melko mautonta, mutta silti niin pahanmakuista.

Kiitos kysymästä, olo on ollut huono hyperin takia. Sairaslomalla nyt, päivä kerrallaan.

Seesam, voimia jatkoon! ♡

Henna, hieno saalis!

Hippunen, kiitos kommentistasi myoinositolia koskien. Täytyy kysäistä siitä omalta lääkäriltä. Ja tsemppiä huomiseen! Mäkin olen lukenut, että siittiöiden "läsnäolo" kohdussa olisi hyväksi siirron aikaan.

Kiitos Cranberry. :Heartred

Oho, mahtava saldo Henna! :woot:

Mulla on pääsääntöisesti ollut hoitojen aikana sellainen rationaalis-pessimistinen suhtautuminen. En oo tehnyt mitään tarkkoja laskelmia, mut onnistumisprosenttien mataluus on kyllä ollut syvälle iskostunut. Se on ollut sikäli hyvä, ettei sitten ole tullut pudottuakaan niin korkeelta. Suurimmat pettymykset oon kokenut ennen punktioita ja siirtoja, kun oma keho ei vaan oo tuottanut niitä munasoluja toivottua määrää.

Suurimmat pettymykset oon kokenut ennen punktioita ja siirtoja, kun oma keho ei vaan oo tuottanut niitä munasoluja toivottua määrää.
Joskus tuntuu, että palstoillakin jää mieleen juuri ne isoimmat saaliit, ja sitten moni ihmettee, miksi itsellä ei niin isoa saalista tullutkaan. Yhdellä toisella palstalla joku suri sitä, että keräyksessä tuli vain 9 solua, vaikka sekin on oikeasti hyvin, ja hän todella loukkaantui siitä, kun moni totesi, että 9 on hyvä määrä.

Minulla tuli iso saalis, mutta se johtuu PCOS:stä, siinähän munasarjoissa on jo valmiiksi yllin kyllin rakkuloita ihan PCOS:n takia. Tosin sitten niistä puolet olivat raakoja, ja senkin jälkeen kato kävi paljon enemmän kuin monella sellaisella, joilla munasoluja tuli keräyksessä vähemmän. :wacky:

Joskus tuntuu, että palstoillakin jää mieleen juuri ne isoimmat saaliit, ja sitten moni ihmettee, miksi itsellä ei niin isoa saalista tullutkaan. Yhdellä toisella palstalla joku suri sitä, että keräyksessä tuli vain 9 solua, vaikka sekin on oikeasti hyvin, ja hän todella loukkaantui siitä, kun moni totesi, että 9 on hyvä määrä.

Minulla tuli iso saalis, mutta se johtuu PCOS:stä, siinähän munasarjoissa on jo valmiiksi yllin kyllin rakkuloita ihan PCOS:n takia. Tosin sitten niistä puolet olivat raakoja, ja senkin jälkeen kato kävi paljon enemmän kuin monella sellaisella, joilla munasoluja tuli keräyksessä vähemmän. :wacky:

Aamen:gen053 Ja voin kertoa, että tätä hyperiä ei toivoisi kenellekään. Vaikka itselläkin munasoluja tuli paljon, lopputuloksena voi olla se, ettei mitään saada pakkaseen. Eikä tosiaan tuoresiirtoon pääse näillä spekseillä.

Takaisin