IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hulbertiina: Toivotaan, että tällä kertaa kaikki meniski ihan nappiin!:happy:

Mörkö: Vieläkö siellä odotellaan kierron alkua?

Mulla tänään tosiaan aukes hanat kunnolla ja huomenna alkais viiden päivän kuuri Letrozoleja. Niitä ei ole tullutkaan ennen kokeiltua... Sit ennen PAS:sia tod.näk. Ovitrelle, loppukiertoon taas Terolutit. Mut suunnitelma tarkentuu vasta ensi viikon torstaina (kp10), kun on ultra-aika.

Carrie pahoittelut. :sad001 Ehkä teillä oli jokin kiinnittymisyritys jos tuli hailakka viiva. Kumpa ensi kerralla jäisi paremmin kiinni!

Hulbertiina, onpa outoa että noin myöhään jättivät ekan ultran, jos aiemmin jarrut on aloitettu sitä ennen. Toivottavasti ei tule liian myöhään kuitenkaan.

Meillä alkoi eilen letrot, nyt tupla-annoksella kun viimeksi yksi päivässä ei tuottanut follia. (Jatkettiin ultran jälkeen vielä kaksi päivässä niin päästiin siirtoon.) Vaikka se saattoi johtua siitä että kroppa oli vielä rasittunut puntiosta, mutta lääkäri ei kai halunnut ottaa riskiä että ovulaatio taas myöhästyy.
Ultra ensi viikon keskiviikkona.

Beisla, aiemmin jarrut aloitettu viidentenä tai kuudentena pistospäivänä. Nyt eka ultra on vasta kahdeksantena pistospäivänä. Aiemmin pistospäiviä on ollut 8 tai 9 tilanteesta riippuen. Varmaan lomista johtuu että ultra vasta keskiviikkona. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan mee näillä muutoksilla koko homma pieleen.
Toivottavasti teillä letrot tuottaa toivotun tuloksen ja pääsette ajallaan siirtoon ja tarratkoon pikkuinen lujasti kiinni!

Carris, pahoittelut negasta. Toivotaan pas:in olevan suosiollinen ja tarratkoon teilläkin pikkuinen lujasti kiinni!

Carris: Juu ei oo menkat vielä alkaneetkaan, vaikka merkkejä jo olikin vloppuna.. Huomenna kalenterin mukaan pitäis alkaa, saas nähä.

Hei selventäkääs mulle taas :grin Eli kun tehään PAS niin se voidaan tehä niin, että alkukierrosta on Letrot ja siis, sen tarkotus on mikä? :grin Sit jossain vaiheessa alkaa Terot? Ei yleensä Luget/Lutinukset? Ja syy miksi näin? :grin Ja irrotuspiikkikin vai jossain vaiheessa? Miksi?

Sit mulla esim on nyt Progynova. Miksi? :hilarious: Ja Lutinukset ilmeisesti alkaa taas jossain vaiheessa. Ne erittää keltarauhashormonia jota ei muuten tässä erity, eikös? Mut mites ovis. Jotenki mulla jäi se viime kierrossakin hämäräks. Joku, Katjusha? tais mulle asian selittääkin, mutta..

Ja sit PAS voidaan tehdä myös luonnolliseen kiertoon? Mites se etenis?

Ai luoja et on taas tyhmä olo..

Carris, kurjaa että ne menkat puski läpi :sorry: Mä popsin tämän kierron alussa ekan kerran Letrozoleja (kaksi päivässä). Kova jano niistä tuli ja vähän tokkuraisuutta aamuisin. Ekana parina päivänä tunsin hetkellistä huimausta pillerin oton jälkeen. Mutta ei mitään sellaisia sivuoireita, minkä kanssa ei sitä viittä päivää kärvistelisi. Toivottavasti letrot sopii sulle ja antaa toivotun tuen raskautumiseen!

Beisla, kunpa tupla-annos riittäisi kypsyttelemään follin kunnolla.Tsemppiä! Minulle lääkäri sanoi, että myös kolmea tai jopa neljää (mitä minulle suunnitteli :eek:) letroa päivässä on käytetty.

Mörkö: AMH on mitattu pari vuotta sitten. Oli silloin 0.9 eli ehtoopuolella.. Joko menkat alkoi?

Hulbertiina: Siis onko sulla eka vastaultra vasta kp10?!! Jarrut jää kyllä tosi myöhään. Pitäisiköhän klinikalle soittaa ja kysyä että ovatko ajatelleet asian varmasti loppuun asti tai unohtivatko vain ohjeistaa jarrusta? Tässä kierrossa (mikä keskeytettiin) pääsin tapaamaan lääkäriä vasta kp9, mutta hän sanoi näkemättä, että pistä jarru kaiken varalta kp8, siitä ei ole mitään haittaa (ja aloin kuitenkin pistämään vasta kp5). Ja tämä kp8 oli myöhäisin jarrutus mitä ollut.. Ymmärtääkseni jarrua pystytään tarvittaessa ”löysäämään”, mutta jos follit pääsee karkuun niin mitään ei ole tehtävissä.

Heltsu, toivottavasti siellä kierto käynnistyisi kunnolla ja pääsisitte aloittelemaan hoidot. Itselläni kierto on ollut aina melko säännöllinen, joten voin vain kuvitella kuinka hermoja raastavaa on odotella, että menkat ylipäätään alkaa,Tässä vauvaa kuumeillessa ja "tehdessä" on menkkoihin suhtautuminen hieman paradoksaalista; yhdessä hetkessä toivoo, että ne alkaa ja toisessa hetkessä toivoo, ettei niitä kuulu seuraavaan yhdeksään kuukauteen:rolleyes:

Cranberry,Kiitos tsempeistä :) tuhruttaa toista päivää ja aloitin eilen primolutit heti alkoi tuhru.Soittelin meidän hoitopaikkaan että jatkanko vai en primoluteja ja miten hoidot jatkuvat lupasivat soittaa tänään tai huomenna sitä nyt odotetaan.

Mörkö, kirjoiteltiinkin samaan aikaan..
Jos omaa kiertoa tuetaan lääkityksellä (esim. letrot) niin puhutaan modifioidusta luonnollisesta kierrosta. Yleensä lääkitystä käytetään kierron alussa follin kypsyttelyyn ja kasvatteluun, että saataisiin varmasti hyvä keltarauhanen aikaiseksi. Minulla on PASsiin käytetty letrojen sijaista aiemmin menopuria pienellä annostuksella. Lääkkeellinen PAS on siinä vaiheessa kun omaa kiertoa ei ole ollenkaan eli silloin kierron alussa aletaan käyttämään esim estrogeenilaastaria, jolloin oma keho ei estrogeenia tuota eikä ovulaatiota näin pääse tapahtumaan. Ovulaatiosta viestivä LH-huippu tehdään lääkkeellisessä pregnylillä, ovitrellellä tms. Myös luonnollisessa voidaan käyttää irrotuspiikkiä joko ajoituksen tai ovulaation varmistamisen vuoksi.

Tuosta progynovasta minulla ei ole kokemusta. Lääkkeellisessä PASsissa minulla käytettiin luteaalitukena lugesteroneja, koska ne korvaa oman keltarauhashormonin kokonaan. Luonnollisessa tukena oli ovitrelle-pistokset, koska ovitrelle taas on omaa keltarauhashormonituotantoa buustaava lääkitys, ymmärtääkseni terolutilla sama vaikutus.

Muokattu viimeksi:
Hulbertiina, minäkin varmaan soittaisin vielä ja kysyisin jarrusta. Tosiaan jos follit karkaavat olisi se todella ikävää kun tämä on kerran teidän viimeinen hoito. Luulisi kyllä että parempi olisi joko aloittaa jarrut varalta jo aiemmin (jos siitä ei kerran ole haittaa ja aiemminkin sulla näin tehty) tai järjestää teillä lääkäriaika aiemmin.

Heitsu, toivottavasti soittavat pian takaisin.

Mörkö, jatkan Cranberryn juttua sen verran että Pregnyl/irrotuspiikki ei ole pakollinen PAS:ssa, joskus vain tikutetaan ovulaatiota, mutta tuolla voi tosiaan varmistaa oviksen ajankohdan. En tiedä onko PAS:ssa aina käytössä Lutinus/Terot/Luget, mutta vaimolla on luomusti luteaalivaihe vain 9 päivää mikä on ihan liian vähän, niin tukilääke oli käytössä jo insseissäkin. Teroje ja Lugejen/Lutinusten välillä tuntuu olevan klinikkakohtaisia mieltymyksiä. Terot on tosiaan synteettistä, toiset luonnollista hormonia. Meidän klinikka suosii Teroja (ne syödään suun kautta niin ei tule sitä inhottavaa valumista) mutta vaimolla ne toimi niin huonosti että siirryttiin takaisin Lutinukseen.
Progynovasta en minäkään osaa sanoa.

Cranberry, olin jo ajatuksissa edellä ja jätin sinne aamulla töistä tullessani soittopyynnön. Hoitaja soitti sit takas ja sanoi että oli unohtanut viestistä koko jarrut. Eli nyt mennään niin että 4 pv gonalia, 1 pv pergoverista ja sit 2 pv pergoveris + fyremadel. Eli jarrut alkaa maanantaina, jolloin on 6. pistospäivä/kp 8. Ja ultra sit keskiviikkona kp 10, jossa määritellään jatko. Jos hyvin sattuu niin punktio on jo ensi viikon perjantaina, mut maanantai 6.8. oli karkea arvio. Pitää vaan illalla muistaa ottaa lääkkeet mukaan töihin, kun on vielä 3 yötä viidestä valvottavana tästä putkesta.

Mörkö, progynova ilmeisesti on saman tyyppistä lääkettä kuin zumenon, jota mulla on käytetty passeissa. Se sammuttaa oman hormonituotannon, jolloin ovista ei tapahdu, mutta limakalvo paksunee. Silloin luget/lutinukset korvaa sen puuttuvan keltarauhasen tuottaman hormonin. Mulla ei ole missään passissa käytetty LH buustia. Lugejen aloittaminen on toiminut viestinä keholle, että "ovis" olisi tapahtunut.

Nyt soitetiin takaisin ja ohje se että käyttää primoluteja normaalin ohjeen mukaan sen 10pvää vaikka tuhruttaisikin.Soitto heille kun vuoto kunnolleen alkaa ja sitten katsotaan IVF tilannetta kun vuoto ja minun soitto tullut.

Ah ihanaa kun täällä voi kysellä vähän tyhmiäkin ja saa selkeitä vastauksia! :) Nää selvens tosi paljon, kiitos kaikille! (Kunnes taas unohdan kaiken :hilarious: )

Hulbertiinan viestin viimeinen osa on siis se mikä mulla nyt! Ja nythän mä muistin senkin kun viimeks ihmettelin sitä, kun siirtopäivän sai vaan päättää, eikä ollu tunnilleen mikään tietty!

Jos tässä joskus vielä jotain pakkaseen saadaan niin en tiiä pitäiskö ehdottaa jotain toista tapaa sitten o_O No, askel kerrallaan.

Mörkö, joo mulla on takana useampia progynovalla tuotettuja lääkkeellisiä PAS-kiertoja. Viimeiseen piti ottaa vielä jarrusumutukset alle, kun oli niin epävarmaa kaikki. Yleensä joka kerta oma hormonitoiminta oli sammunut progynovalla eli munasarjat olivat lepotilassa. Limakalvo kasvaa optimiin, sitten siirron alla otetaan sopiva määrä päiviä lugesteronia tai lutinusta.

Mörkö Mulla PAS tehtiin luonnolliseen kiertoon. Mä siis tikuttelin ovistestiä ja Lutinukset aloitin neljä päivää ennen siirtoa. Lutinuksia jatkoin raskaustestiin asti ja siihen ne lopetettiin. Lutinuksia laitoin vain 2xvrk kun ne on vain tukena koska keltarauhanenhan on olemassa tälläsessä kierrossa. Huonona puolena on se että siirto voi osua vklopulle

Mörkö, mulla PAS tehtiin kans luonnolliseen kiertoon, mut mä en muistaakseni ees tikutellu ovista vaan ultran perusteella pääteltiin siirtopäivä. Irrotuspiikin pistin edellisenä (vai sitä edellisenä :confused:) päivänä ja Lutinukset alotettiin heti siirron jälkeen 3 x vrk. Virallisena testipäivänä plussan jälkeen lopetettiin Lutinukset asteittain niin, että parin päivän välein tiputettiin laittokertoja...

Kiitos taas infoista! :)

Mä rupesin nyt joku aika sitten syömään Mama multivitamiinien lisäks Möller Tuplaa. Mutta nyt guuglettelin, että kun siinä on A-vitamiinia niin ei ehkä öö hyväks näissä vauvahommissa? Mutta muuten selkis, että kalaöljykapseleita kandee ehdottomasti syödä! Pitääkö nyt siis ostaa joku muu vai onko toi A kuitenkin sallituissa rajoissa? Mitä te syötte?

Ootteko hoidoissa syöny jotain muitaki tämmösiä? Mites se magnesium ja sinkki? Nekö oli jees? Onkohan niitä tossa multivitamiinissa..

Edelleen odottelen menkkoja.. :meh:

Mörkö, kannattaa sit lopettaa kalaöljyt ennen mahdollista (toivottavasti ei kuitenkaan tarvisi enää siihen asti mennä) punktiota. Se lisää verenvuotoriskiä. Muutenhan kalaöljyillä kuuluu olevan hyviä vaikutuksia raskautta suunniteltaessa ja raskauden aikana. Tsemppiä vuodon odotteluun!

Mulla käytössä B-, C-, D- ja E-vitamiinit kaikki omista purkeistaan. Lisäksi se paljon puhuttu foolihappo, maitohappobakteerit ja ubikinon. A-vitamiinit oon tietoisesti jättänyt syömättä, koska sen saanti ainakin raskauden aikana on rajallinen. Kalaöljyt lopetin pari viikkoa sitten ja aion ne jossain vaiheessa ottaa takaisin repertuaariin.

Täällä aivan tilanne sekaisin.Eilisen Naikkarille soiton jälkeen alkoi hieman vuotelemaan siteseen asti meni ja sen jälkeen tuhrua taas.Oireita: Ohimopäänsärkyä, turvotusta ja erilaisia vatsa oireiluja nämä oireet yleensä kuukautisten aikaan ilmenee.1-2 sidettä ja 3pvää kestää yleensä primoluteista vuoto.Ihmettelen että onko tämä jotain vuotelua/tihruttelua vai kuukautiset.Pitäisikö jälleen kerran soitella Naikkarille?

Täällä käytössä: D-vitamiini,c-vitamiini, foolihappo, magnesium ja sinkki myös parissa kierrossa ollut mukana omega7.

Muokattu viimeksi:
Takaisin