IVF/ICSI kokemuksia

Mörkö: juu on raskaus alkanut kun ollut gonapeptyl käytössä, tiedä sitten oliko gonapeptylin ansiota että raskauduin vai menikö muuten vaan kaikki asiat kohdalleen silloin kun onnistui:) automaattisesti lääkärit määrännyt tuon gonapeptylin + luget tai terolutit.
 
Kyllä mullakin valui Lugesteron aika hyvääsesti pois ja mulla myös joku omituinen mutka sisällä, että kun tuoresiirtoa tehtiin niin lääkäri meinasi käyttää jotain apuvälinettä, mutta ei sitten tarvinnutkaan! :)

Mä ressaan ton mun kohdunkaulan mutkan takia sitä aina, että entäs jos se alkio ei vaan meekkään perille?? Mitä jos se valuu heti pois ennen, kun ehtii kissaa sanoa.... Kaikkee sitä miettii :D

Huomenna ois kp 14 ja Ultra! Näkee paljonko on kohdun limakalvo ja koska se siirto nyt sitten virallisesti on! Jännittäää ja ootan niin innolla!!! :)

Tervetuloa Mörkö ! :)
 
Eli tiedossa pikkuhousunsuojan ostoja..
Tuo keltarauhastuki mikä aloitetaan punktion jälkeen niin onko teille tullut siitä sivuvaikutuksia? Tai siitä orgalutranista mitä kohta alan pistelemään?
 
MindyH: Kiva kuulla! Että saattaa jopa toimia :D Miksköhän lääkäri ei oo mulle mitään tuosta puhunut.. Haluisin nyt niinku all in :D Kaikki maholliset keinot! Paitsi tietty jos siitä jotain haittaa voi olla, että on liikaa tai et joku ei sovi jonkun kanssa.

Unique: Mulla ainakin on screeniltä näkynyt aina että alkio on plumpsahtanut oikeeseen paikkaan :D Semmonen pieni välähdys. Et kai ne lääkärit kattoo, että pruuttaa sen vasta siellä kohdussa :D Kivoja nää mun termit.. :D

Kettutyttö: Ei oo mulle ainakaan tullu keltarauhashormonista mitään sivuvaikutuksia. Ainoastaan se ällöttävä olo kun kokoajan valuu jotain.. Mut mulle nyt ei oo oikeen mistään muustakaan lääkkeestä ikinä tullu mitään tuntemuksia, vaikka ihan hevosannoksia on ollut.. Ainoo on nyt tää Procren josta vaihdevuosioireet ja ne kyllä on. Kuumia aaltoja ja masista, kivaa :D
 
Eiköhän ne lugen lääkeaineet imeydy emättimen limakalvon kautta elimistöön ja verenkiertoon. Ja aina sinne limakalvolle sitä lääkeainetta jää sen verran kuin on tarvetta, ei se kaikki sieltä valu pois.

Siirrossa ensin kohtuun viedään se katetri ja sen jälkeen vasta annetaan tuuba, jossa alkio on. Alkio menee suoraan sinne kohtuonteloon. Sen jälkeen tuuba vielä tarkistetaan, että alkio varmasti meni siirtonesteen mukana eikä jäänyt sinne tuubaan. Siirron jälkeen on toki mahdollista, että se alkio kulkeutuu munanjohtimeen ja kiinnittyy sinne, mutta ei se uskoakseni emättimen kautta ulos tule ennen aikojaan. Ellei se kiinnity, se surkastuu ja valuu kuukautisvuodon mukana pois.
 
Kettutyttö, mulla ainakin tiedossa armoton ummetus jos ei muuta ”iloa” lugesteronista, taisin tästä toitottaa tuolla toisessa ketjussakin. Lisäksi rinnat turpoaa, eli periaatteessa raskausoireita.
Jollekin ”kiinnityspistokselle” olen vissiin allerginen. Sen kerran kun kokeilin tuli kasvoihin ihonsisäisiä verenvuotoja. Onneksi viikonloppua vasten. En tiedä, miten olisin selittänyt töissä.
Mörkö, ananaksella on monia etuja, mitkä edesauttaisi alkion kiinnittymistä. Itse olen hyvin paljon käyttänyt ja kolme raskauttakin on alkanut, että en pidä huonona vippaskonstina. Nyt on mulla menossa 2. päivä ja ehkä la-su asti käytän, jos alkionsiirto toteutuu perjantaina.
 
Joo mulla tänään neljäs päivä :)
Meillä on kai lyhyt kaava. Mä en oikeen tiiä mitä eroa niissä. Suunnitelma siis se että ke mulla ultra 2 ja siitä alkaa orgalutran pistokset myös. Jos siis siellä tapahtunut kasvua. Mikä annos sulla gonalissa ollut? Mulla 225 ja ti tippuu 150.
Niin ja hoidoissa yksityisellä klinikalla kun ikä. Otettiin lainaa mistä pystytään yhteen ivf tuotesiirtoon ja yhteen pakaste. Sitten loppuu raha. Jos ees päästään sinne asti. Voihan olla ettei kasvakaan follit ja jos kasvaa niin ei hedelmöity tai ei tule pakasteeseen asti.
En minäkään tarkasti tiedä mitä eroa lyhyellä ja pitkällä on enemmän taitaa vain olla lääkkeitä pitkässä kaavassa.Huomenna on 1ultra ja sitten todennäköisesti alkaa orgalutran pistokset riippuu tottakai nyt follien tilanteesta.Minulla on tällä hetkellä gonalissa 125 annos.Tämä on tälläistä piinausta ja odottelua tämä IVF hoito.
 
Miksi toisia alkioita viljellään viisi ja toisia kolme pva? Onko niissä selkeät syyt taustatekijöissä?
Te joilla on kolme pva alkio siirretty miten pian voisi odottaa jotain ? Huijataanko kehoa siinä viljelynaikana (tuoresiirtoissa) juuri niillä lugesteroneilla esim ettei lähde tyhjentymään vai mitenköhän keho saadaan luulemaan että hedelmöitys tapahtunut vaikka alkio onkin maljalla vielä?

Anteeksi kysymystulva. En edes tiedä tuetääkö joku vai mietinkö ihan outoja juttuja.
 
Täällä pp6 tänään ja ihan negaolo. En osaa selittää, mutta olo on, että ei tärpänny. No 8 päivää vielä ja testi tekemään.
 
En minäkään tarkasti tiedä mitä eroa lyhyellä ja pitkällä on enemmän taitaa vain olla lääkkeitä pitkässä kaavassa.Huomenna on 1ultra ja sitten todennäköisesti alkaa orgalutran pistokset riippuu tottakai nyt follien tilanteesta.Minulla on tällä hetkellä gonalissa 125 annos.Tämä on tälläistä piinausta ja odottelua tämä IVF hoito.

Oliko sulla aiemmin ollut jo tätä kasvattalua vai onko ensimmäinen kerta sinullakin?
 
Oliko sulla aiemmin ollut jo tätä kasvattalua vai onko ensimmäinen kerta sinullakin?
Minulle on tehty yhteensä 5inseminaatiota ja viides inseminaatio toi plussan mutta vauvaa ei saatu kotiin tuli kohtukuolema.Tämän uuden yrityksen aikaan on tehty 1ovulaatioinduktio ja 2inseminaatiota.Ei siis ole eka kerta eka IVF hoito kylläkin.
 
Minulle on tehty yhteensä 5inseminaatiota ja viides inseminaatio toi plussan mutta vauvaa ei saatu kotiin tuli kohtukuolema.Tämän uuden yrityksen aikaan on tehty 1ovulaatioinduktio ja 2inseminaatiota.Ei siis ole eka kerta eka IVF hoito kylläkin.

Voi olen pahoillani kohtukuolemasta :sad001 Niin ikäviä asioita nämä.

Minulla oli km jonka jälkeen kolme ovulaation induktiota mistä ilmeisesti vain yksi onnistui.
 
Kettutyttö, pitkässä kaavassa hormonitoiminta sammutetaan nenäsuihkeella ja sitten aloitetaan nollasta pistämään pistoksia, jotka kasvattaa munarakkuloita. Lyhyessä kaavassa taas aloitetaan munarakkuloiden kasvatus luonnollisen kierron mukaan. Ja nykypäivänä ollaan yleisesti sitä mieltä, että alkiot kannattaa aina viljellä 5-6 päivää blastokysteiksi koska siihen mennessä rupualkiot karsiintuu pois, siis sellaiset jotka eivät kohdussakaan jatkaisi elämää eikä tarvitsisi tehdä turhia siirtoja. Meillä kävi viimeksi näin että yhdeksästä alkiosta saatiin vain yksi blastoksi ja muut meni roskiin... Nyt uudessa hoidossa aikataulujen takia viljeltiin vain 3 päiväisiksi (viikonloppuna ei kai sitten voi pakastaa meidän polilla, vaikka viikonlopun yli olisi voinut kyllä vielä jatkaa kasvattelua, mutta kun meidän pakastuspäivä olisi ollut se la tai su) ja saatiin tuoresiirto ja 3 meni pakkaseen. Jännityksellä odotan saako näillä alkioilla mitään tulosta kun nyt ei nähdä olisivatko ne selvinneet blastoiksi!

MuuMuu_ älä vielä menetä toivoa! :Heartred


Kävin tänään apteekissa kyselemssä näistä allergialääkkeistä ja farmaseutti näytti kahta lääkettä joita voi syödä jos epäilee raskautta. Otin sitten Loratadin-nimistä ja nyt kun googlettelin tuon niin HUS:n sivuillakin sanottiin, että tätä voi ottaa.
 
Kettutyttö, mulla on helpomman aikataulutuksen vuoksi tehty pitkällä kaavalla 3 kierrosta IVF:ää. Nyt mulla meni nenäsumute-jarrulääke siksi, ettei oma hormonitoiminta munaa lääkkeellistä kiertoa (varmaan ikä teki tepposet, kun ei koskaan ennemmin ollut tarvinnut PASiin ottaa, nyt näköjään piti).
Väestöliitolla tehtiin pitkään 3 päivän viljelyä, ja siksipä minullekin on tehty lukuisia turhia siirtoja tai mistäpä sen tietää, onko tämä enimmäkseen immunologinen ongelma vai vain heikkojen alkioiden ongelma. Ainakin kortisoni muutti minulla kaiken.
Tänään kävin akupunktiossa. Enää tällä viikolla en pääse millään, mutta eiköhän tää nyt riitä :) Sit muita konsteja.
 
Kettutyttö, pitkässä kaavassa hormonitoiminta sammutetaan nenäsuihkeella ja sitten aloitetaan nollasta pistämään pistoksia, jotka kasvattaa munarakkuloita. Lyhyessä kaavassa taas aloitetaan munarakkuloiden kasvatus luonnollisen kierron mukaan. Ja nykypäivänä ollaan yleisesti sitä mieltä, että alkiot kannattaa aina viljellä 5-6 päivää blastokysteiksi koska siihen mennessä rupualkiot karsiintuu pois, siis sellaiset jotka eivät kohdussakaan jatkaisi elämää eikä tarvitsisi tehdä turhia siirtoja. Meillä kävi viimeksi näin että yhdeksästä alkiosta saatiin vain yksi blastoksi ja muut meni roskiin... Nyt uudessa hoidossa aikataulujen takia viljeltiin vain 3 päiväisiksi (viikonloppuna ei kai sitten voi pakastaa meidän polilla, vaikka viikonlopun yli olisi voinut kyllä vielä jatkaa kasvattelua, mutta kun meidän pakastuspäivä olisi ollut se la tai su) ja saatiin tuoresiirto ja 3 meni pakkaseen. Jännityksellä odotan saako näillä alkioilla mitään tulosta kun nyt ei nähdä olisivatko ne selvinneet blastoiksi!

MuuMuu_ älä vielä menetä toivoa! :Heartred


Kävin tänään apteekissa kyselemssä näistä allergialääkkeistä ja farmaseutti näytti kahta lääkettä joita voi syödä jos epäilee raskautta. Otin sitten Loratadin-nimistä ja nyt kun googlettelin tuon niin HUS:n sivuillakin sanottiin, että tätä voi ottaa.

Kiitos tiedosta! Kysynkin keskiviikkona heti lääkäriltä ultrassa kumpaa oli ajatellut meille. Pitkä viljely tietysti maksaa enemmän, mutta olisi kyllä sen väärtti.
 
Katjusha mitä tarkoitat tolla, että kortisoni muutti kaiken?

Kettutyttö jos oma hormonitoiminta pelaa hyvin niin tehdään yleensä lyhyellä kaavalla :)
 
Bluebe, mulle tehtiin 3 kierrosta omilla ja 1 kierros vierailla muniksilla ilman mitään tuloksia. Kun sain kortisonin tuoresiirtoon 5. kierroksella alkoi raskaus, tosin kohdunulkoinen+km, muutaman kk päästä uus raskaus PASista km 5+6. Siinä oli hyvää tuuria heti, että raskaudet yleensä alkoi 9 vuoden yrityksen jälkeen. 5. kierroksella raskaus alkoi 2/4 siirrosta. Että siinä mielessä kaikki muuttui. Tyttö tuli taloon 6. IVF:stä tuoresiirrosta kortisonilla.
Nyt siis oon ottanu Prednisonia kp 3 alkaen 10 mg.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top