IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Tähän vielä, että kelle on kertonut niin mulla on myös känynyt niin, että oon luullut, että toinen ymmärtää ja on ollut tukena, mutta itse kun on sitten helposti raskautunut (eikä halunnut ees vihjata että yrittävät toista), on ymmärrys loppunut siihen. Ei esim ymmärtänyt, miksei just ennen jouluaattoa kannattanut heidän ilouutisia kertoa, tai että miks kaipasin tilaa. Sen jälkeen en oo halunnut ees oikein mitään enää kelleen kertoa.
Toivoisin kyllä, että ihmiset enemmän osais aatella muutakin kuin itseään näissä tilanteissa ja siis vaikka ton henkilön kanssa meni asiat miten meni, mä yritin hänellekkin avata asiaa ja kerroin, että miten ihana asia toi heille on ym. ja ymmärrän miksei kaikkea halunnut kertoa, mutta just tää kun sä oot sit se ainoa kuka koittaa ymmärtää. Olis toisaalta ihana, että kaikki joutus ees pienen palan kokemaan tästä polusta, jos se avais vähän silmiä🫠

@StellaMom onpa ollut ajattelematon kommentti siskoltasi.

Itselle äitiys on aina ollut se elämäni suurin tarkoitus ja merkitys elämälle. Tämä kun ei ole toteutunut ainakaan toistaiseksi, on sitä välillä pohtinut, että pystynkö löytämään elämään muuta merkitystä. Tässä vaiheessa kommentit tyyliin "olet niin tärkeä meidän lapsille kummina tms." Samaan aikaan tekisi mieli huutaa takaisin "että en halua olla tärkeä teidän lapsille, haluan olla sitä omalle" ja samaan aikaan kyseiset lapset ovat tietenkin tärkeitä, vaikka tällä hetkellä muistuttavatkin koko ajan siitä mitä itsellä ei ole. Sanoitin miehellekin viime viikolla, että mitä jos tästä jäädään tyhjin käsin, että tuleeko itsestä vain kärttyinen ja katkera vanha ämmä, joka mielellään eristäytyisi kaikista 🙄 huomaan tällä hetkellä tekeväni tuota eristäytymistä, en vastaa ystävien soittoihin, viesteihin vielä olen vastaillut, mutta katsotaan miten tämä menee nyt kun on käsitellyt tätä epäonnistunutta siirtoa ja huomenna on jälkitarkastus. Katsotaan miten ja millä aikataululla päästään etenemään seuraavaksi. Jostain syystä tuo huominen pelottaa ihan hirveästi, vaikka kyseessä onkin perus ultra ja keskustelu jatkosta.

Onko kenelläkään kokemusta Felicitaksesta, onko heillä jotain kesätaukoja?
Felicitas kokemuksesta: Mun tietääkseni oma lääkäri suunnittelee omien lomien ympärille sun seuraavia käyntejä, ja jos on aikakriittistä niin voi esim. toinen lääkäri katsoa väliultrat myös, mulla suunniteltiin kerrann tuoresiirtoa lauantaille ja oma lääkäri ei ollut paikalla joten tämä olisi mennyt toisen lääkärin pöydälle. Mulla on seuraava käynti noin viikkoa ennen kuin oma lääkäri menee lomalle, voi olla että jatkan esim. suppressiota vielä kuukausi lisää myös mutta uskoisin että jos kaikki on hyvin niin mennään suoraan stimulaatioon!

Täällä kävin nollaultrassa, menkat alkanee ihan parin päivän sisään. Luultavasti perjantaina alkaa pistelyt.

Kaikki pelipaikoilla on mainiosti, vaikka edellisessä punktiossa follikkeleita olikin rutkasti. Pitkästä aikaa laskettiin afc, se oli joku 12-15 per puoli. Eli suht runsasta satoa taas odotettavissa, ja toisaalta tämä tietää taas melko pitkää toipumista ennen alkionsiirtoa. Eli aikataulu selviää kun menkat alkavat.

Me ei mahduttu mukaan tästä kierrosta, joten aloitus siirtyy eteenpäin. Saa nähdä vieläkö ehditään ennen kesätaukoa, me ollaan myös Tilkassa hoidossa. En oo myöskään löytänyt vielä tietoa heidän kesäsulusta. No toivottavasti ainakin lääkkeitä alkaisi saada paremmin apteekista ennen aloitusta 😄

On tää kyllä aikamoista, viikonloppuna olin ihan ahdistunut kun pitäisi aloittaa ja kauhea sotku niiden lääkkeiden kanssa ja nyt pettynyt kun ei päästy edes mukaan.

Ikävä kuulla, että moni jäänyt nyt kierroksen ulkopuolelle.

On: täällä oli jälkitarkastus tänään ja palautuminen on niin hyvää, että ensi viikolla primot käyntiin, sitten Synarela perään ja kierron alussa käynti ja pistot alkaa. Todennäköisesti juhannuksen jälkeen keräillyt yms. Lääkäri lupaili kysellä biologeilta, että onko mitään havaittavissa, miksi alkiot lopettaa kehittymisen noin nelipäiväsinä. Ainoa huono puoli tässä on, että kolme kierrosta takana, niin Kela ei enää korvaa. Eihän siinä muu auta, kuin kättä syvemmälle taskuun sitten vaan. Lääkärin kanssa oli puhetta, että kokeillaan vielä tämä kierto omilla ja sitten mietitään onko tarve alkaa pohtimaan jompia kumpia lahjasoluina. Isot toiveet vielä siis tuohon seuraavaan, että omilla tärppäisi vielä lopulta ❤️‍🩹

@punktiopikkarit ihanaa ja toivotaan parasta! On ihmeellistä mihin tiede pystyy 🤩

Onpa ikävä kuulla että moni ei ole mahtunut mukaan..mutta kai nyt sitten seuraavalla ilmoittautumisella priorisoidaan jos ei edellisellä yrityksellä päässyt?

@Enkelinsiipi kuulostaa tutulta noi afct. Jos haluat kertoa niin millaista annostusta sulla on noilla lukemilla annettu? Mua jännittää että meneekö omalla kohdalla vaste liian suureksi just toipumisen kannalta. No, huomenna selviää kun on ultrakäynti.

Ja @Haaveitako toivottavasti saisitte biologilta vastauksia!

@punktiopikkarit ihanaa ja toivotaan parasta! On ihmeellistä mihin tiede pystyy 🤩

Onpa ikävä kuulla että moni ei ole mahtunut mukaan..mutta kai nyt sitten seuraavalla ilmoittautumisella priorisoidaan jos ei edellisellä yrityksellä päässyt?

@Enkelinsiipi kuulostaa tutulta noi afct. Jos haluat kertoa niin millaista annostusta sulla on noilla lukemilla annettu? Mua jännittää että meneekö omalla kohdalla vaste liian suureksi just toipumisen kannalta. No, huomenna selviää kun on ultrakäynti.

Mulla on menopur annoksella 225, olen nyt 37,5v. Silloin 6v aiemmin annoskoko oli joku 150-175, eli tosiaan iän takia annoskokoa on kasvatettu. Mulla on myös aika pitkät stimulaatiot-no, onpa luonnostaankin ovulaatio vähän keskivertoa myöhemmin.

Eli monet asiat käsittääkseni vaikuttavat annoskokoon. Ikä eniten.

Mulla on menopur annoksella 225, olen nyt 37,5v. Silloin 6v aiemmin annoskoko oli joku 150-175, eli tosiaan iän takia annoskokoa on kasvatettu. Mulla on myös aika pitkät stimulaatiot-no, onpa luonnostaankin ovulaatio vähän keskivertoa myöhemmin.

Eli monet asiat käsittääkseni vaikuttavat annoskokoon. Ikä eniten.
Kiitos vastauksesta! Kiva kuulla näitä tarkemmin kun on itsekin menossa mukana.

Täällä kun jännitän hoidon onnistumista, koitan muistaa että lääkkeissä on säätövaraa ja tää eka kierros on harjoittelua 😊

Niin kovasti tsemppiä @punktiopikkarit ! Menikö siirto ihan hyvin?

Ja mitkä tuntemukset sulla tällä hetkellä on @Pikkuviikuna ? Onko tullut minkäänlaisia oireita lääkkeistä?

Täällä kans pistelyt alkaisi ensi viikolla, jos vaan menkat tulee ajallaan ja mahdutaan mukaan! Ollaan siis samassa aikataulussa @Tiana Ootteko te missä hoidoissa? :Smiling Face With Smiling Eyes:

Ja tosi harmi @Pioni_90 että ette mahtuneet mukaan :Broken Heart: Taitaa olla kovaa ruuhkaa HUS:lla... Mutta muistanko oikein että @Pikkuviikuna te mahduitte Tilkkaan nyt ekalla yrittämällä? :Smiling Face With Smiling Eyes:

@Pikkuviikuna käsittääkseni menee ihan ilmoittautumisjärjestyksessä nämä että moniko pääsee mukaan, mutta en tiedä varmaksi. Meillä jännitti sekin että alkiodg pääsi muistaakseni 4-5paria/viikko(!!!), mutta kai se kuitenkin sen verran harvinainen toimenpide että päästiin maaliskuussa aloittamaan. Tai sit oli tuuria kerrankin matkassa 🙈 On kyllä tosi harmi jos ihan vain ruuhkan takia ei mahdu mukaan, kuitenkin aina kk siirtyy asiat... Isossa kuvassa ei pitkä aika mutta näissä se kyllä tuntuu maalilta joka karkaakin koko ajan kauemmas....

@*Ninni* joo ekalla yrittämällä päästiin, ihan mieletön tsägä. Toivottavasti tekin! 🤞 Lääkkeistä ei oo tullut sivuoireita, joku yks mini mustelma. Toki nyt huomaan että jotain ne tuolla tekee, maha ja rinnat on oikein kunnolla turvoksissa ja työkaveritkin katteli siihen malliin että onkohan sulla vauva tulossa. Ei, ei todellakaan ole 😄 aamulla katoin vaatteet niin että häivytän ton mun gonal-"vauvan". Joskus aiemmin tutkivat/tietäväiset katseet on tuntuneet hankalilta mut jostain syystä nyt tää on musta hauskaa kun en juuri kauempana raskaana olevasta voisi olla ja arvaukset menee ihan metsään! 😄 Ja kuitenkin itselläkään ei juuri muu oo ollut pitkään aikaan mielessä. Tuplahämäys. 💅

Onpa harmi kuulla, ettei kaikki ole päässyt Hus mukaan.. tässä joutuu odotella niin paljon muutenkin, että jokainen odotuskierto lisää on tuskaa.

Me ilmottuduttiin tänään hus mukaan, huomenna selviää mahdutaanko me. Edellisestä kierrosta ei mahduttu mukaan. Pelottaa, että ei nytkään mahduta. Ja jos ei nyt mahduta, niin sitten taitaakin mennä syksylle seuraava mahdollisuus.

Mä olen kans puhunut mun ystäville tästä, mutta en enää nykyisin puhu juurikaan. Koska ei he vaan ymmärrä, nii tulee vaan itsellekin entistä huonompi mieli. Joihinkin ystäviin on ollut pakko ottaa etäisyyttäkin tämän takia. Mutta tämä palsta on hyvää vertaistukea <3

Vois toivoa, että siinä mukaan mahtumisessa otettaisiin huomioon sitä kans että kuinka kauan on ollut jonossa? Kun sittenhän jos menkat alkaisi aamusta niin olisi paremmat sijat jonossa kuin jos alkaisi iltapäivästä? En yhtään tiedä, spekuloin vaan. Pakko luottaa että kyllä se oma vuoro jossain vaiheessa tulee :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tosi kiva @Pikkuviikuna että pistelyt on mennyt hyvin! Ja hyvä jos osaat suhtautua hyvin työkavereitten katseisiin :Fire: Mä oisin varmaan ihan raivona.. :New Moon With Face:

Tsemppiä tosi paljon kastepisara! Tuu sitten kertomaan että mahduitteko - toivottavasti! :Person With Folded Hands:

@Kastepisara Mäkään en oo puhunut läheisille. Tää foorumi on hyvä, muut on aivan samoilla aalloilla, joskus jopa menee keräysten ja siirtojen ajotukset tuntemattomien kanssa yksiin täällä... Se on aika hurjaa, hyvällä tavalla.

@Pikkuviikuna mä olin kans gonal äffästä aivan turpeamahainen! Matkustin keräykseen junassa, ja mies oli varannu lipun, no se oli vahingossa tai tahallaan ottanu sen paikan jossa on raskaana olevien yms keppien kanssa kulkevien symboli, olin niin vatsa pitkällä ja venkoilin ja painelin niitä munasarjoja, aivan koko junaosasto oli varmasti vakuuttunu että oon vähintään puolivälin yli raskaudessa 😂 jotenkin ei ees hävettäny. Puhisin vaan. Takin vetskari ei meinannu mennä kiinni tissien kohalta!! Että jooh elävästi mielessä just toi osuus :D

@*Ninni* siirto meni hyvin! Ei se kummoselta tuntunu se pikku mehupilli. Ja niin nopea toimenpidekin, melkein enemmän meni aikaa siihen että varmistelivat henkilöllisyyttä ja kohteliaasti kysyivät vointia ja kuulumisia. Jotenkin toivois että se olis dramaattisempi show :D vähemmän tekemistä siinä oli kun kierukassa. Mutta hurjaa toi nykytiede. Vähän epäuskoinen olo että oikeastiko sinne meni alkio! Ja sielläkö se nyt vaan on??? häh

Mä sain pysyttyä vähän aikaa palstalta poissa, oli sopiva miniloma joka irtaannutti ja muuta ajateltavaa. Meni aika sen takia paljon nopeammin puhelua ootellessa!

Tsemppiä kaikille piinailijoille ja hoidoissa oleville ja virtuaalihaleja pettymyksiä kokeneille❤️❤️‍🩹

Omanapaa: Tosiaan lääkärin puhelu alkiodiagnostiikan tuloksista oli. Tuloksena kolmessa translokaatio, kolmessa mosaikismi. En tiedä tarkemmin mosaikismin laadusta, saatiin lähete perinnöllisyyslääkärille. Sanoin että ollaan kyl valmiit etenemään siirtoihin niiden kanssa jos heidän puolestaan ok. Todennäköisesti ei nyt sitten siirtoja ennen kesätaukoa! Olisi ollut mahdollisuus myös mennä suoraan seuraavaan IVF-kiekkaan (joka viimeinen kuten lääkäri muistutti), mutta totesin että joka tapauksessa oisin pienen tauon siitä hommasta halunnut.

Rehellisesti oon aika hyvällä mielellä vaikkei optimi tulos. Ainakin nyt vahvistettu että voi tulla myös translokaation suhteen normaaleja/tasapainoisia alkioita, jotenkin kammoksutti että mitä jos sellaisia sukusoluja ei synny lainkaan... Niin koen tän voittona. Toki vähän harmittaa että vissiin raskauden mahdollisuus noissa huonompi ja enää se yksi kiekka jäljellä ja näin huono tuuri nytkin ollut.

Onkos kellään täällä kokemusta sitten noista mosaikistisista alkioista?

Takaisin