IVF/ICSI-HOIDOT 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Enkelinsiipi
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Oon tosi pahoillani negatuloksesta @HaaveistaTotta 😞 mĂ€ niin toivosin, ettĂ€ keksisivĂ€t nyt sit jotain uutta, ettĂ€ seuraava onnistuis.

@punktiopikkarit sitĂ€ jĂ€in miettii, ettĂ€ miten sulla tiistaina on siirto? Jos ovitrelle pistetty eilen niin eiks tĂ€nÀÀn(?) pitĂ€s olla ovisplussa ja huomisesta lĂ€htee lĂ€htölaskenta? Ite siis en tiiĂ€ miten nÀÀ oikeesti menee, niin pohdin vaan😅 miten sait ohjeen alottaa cyclot? Mutta ihanaa ettĂ€ pÀÀsette hakemaan kyytilĂ€istĂ€đŸ˜đŸ˜

On: mulla tĂ€nÀÀn pamahti kanssa ovisplussa testiin, eli omapolulla kĂ€yty ilmottautumassa pakkaskaverin hakuun😍 en voi ees kĂ€sittÀÀ, et jukoliste kohta se on matkassa mukana ja ollaan ekaa kertaa ikinĂ€ nĂ€in lĂ€hellĂ€ sitĂ€ omaa pientĂ€. Kunhan se nyt vaan jaksais kiinnittyĂ€ ja kasvaađŸ€žđŸ»
Huomaan kanssa, ettĂ€ pelkoja on toosi paljon, just esim se ettĂ€ kestÀÀkö kaveri sulatusta ja tyyliin mitĂ€ jos tulee kipeeks (nytkin vĂ€hĂ€n kurkku kipeĂ€, mutta mulla ovis tekee sen) ja mitĂ€ jos tyyliin maailma rĂ€jĂ€htÀÀ. Mietin kans ihan hirveesti, miten sit uskaltaa salilla kĂ€ydĂ€ ja treenata? SiellĂ€ kun teen, teen ”kunnolla” ja joutuu kehoa jĂ€nnittÀÀ enemmĂ€n joissain toistoissa, niin voiko niin tehĂ€ vai pitĂ€skö olla kevyttĂ€ ns ilman mitÀÀn vastusta? Tai miten syöminen, miten söisin oikeeesti tarpeeks ja tukis kiinnittymistĂ€ tai etten pilais ite kaikkea esim just sillĂ€. Mutta, joku sanokin ettĂ€ kaiken mitĂ€ voi tehĂ€, niin on jo tehty. Jos se pakkaskaveri haluaa kiinnittyĂ€, se kiinnittyy ja kasvaa. Ite siihen ei voi vaikuttaa (vaikka haluaisinđŸ« )

@Heipsy ollaan siis niin samoissa, oon jotenkin ottanu kovat paineet tÀydellisesti syömisestÀ ja ihan hirveesti nousee pelkoja et miten tÀÀ ei nyt onnistuisikaan, tyyliin ettÀ meen sinne ja ne toteaa ettÀ jotku kelaselvitykset on kesken ja paperit puuttuu ja ei tehdÀkÀÀn. Vaik se on just noin ettÀ ei se nyt siitÀ oo kiinni minkÀ hedelmÀn syö ja millon menee lenkille.

Joo, eilen oli ovitrelle (ja luomunakin tyrkyllÀ poksahtamiskypsÀ follikkeli, joka osuis suunnilleen tÀlle pÀivÀlle).. MeillÀ mÀtsÀÀ alkioikÀ tosta. Kumpaan suuntaan tuntuu oudolta, kuulostaako aikaselta vai myöhÀltÀ? :D Onks meillÀ eri ikÀset alkiot? Meil on kuuspÀivÀnen. Cyclogest alkaa mullla perjantaina, eli iha vÀhÀ yli parin vuorokauden työrauha tolle irrotuspiikille eka ja sit keltarauhastuelle.

He myös haluaa mitata multa verestÀ progesteroniarvot juuri ennen siirtoa (multa ei oo koskaan mitattu), joten sinÀ aamuna skippaan progesteronin ja laitan sen vasta siirron jÀlkeen pÀivÀllÀ nii ei sotke verikoetta eikÀ paikkoja.

@punktiopikkarit mulla on edellisestÀ punktiosta 2kk ja minusta edelleen olen jotenkin hormonaalisesti herkempi. Eli ÀrsyttÀÀ enemmÀn, ja itkettÀÀ enemmÀn. Muuten ovulaatio oli tÀssÀ kierrossa kohdallaan, mutta ihan vÀhÀn sellainen olo, ettei ihan olisi toipunut.
Ja olipa kiinnostava kuulla, ettÀ aborttien joukkoon lasketaan keskeytyneen keskenmenon hoito. JÀin miettimÀÀn, ettÀ kun itse pÀÀsin kolme kertaa ottamaan yhden keskenmenon takia cytoteceja sitkeÀn istukan takia, niin jÀinköhÀn nyt tilastoihin ihmisenÀ, jolle tehdÀÀn useampi abortti. Toivottavasti tÀmÀ ei pidÀ paikkansa, koska tuo olisi jÀrjetöntÀ.

En tiedÀ miten se tilastoidaan tarkalleen... On kyllÀ vÀÀryys ettÀ ne voi nÀkyÀ siellÀ tilastoissa vaikka tilanne on eri.

Voiskohan mullakin sit olla punktiohormonit jotka vaikuttaa? Mulla meni se koko lÀÀkeruljanssi yllÀttÀvÀn vÀhillÀ sivuoireilla punktioon saakka. YleensÀ ei oo sopinu ehkÀisymenetelmÀtkÀÀn.

@punktiopikkarit jep, mietin jo et mitĂ€ se sit raskausaikana mahollisesti on, jos nyt jo on tĂ€mmöstĂ€đŸ˜”

Ja se kuulostaa just pitkĂ€lle, ettĂ€ tiistaina, mutta te olitte yksityisellĂ€ eiks nĂ€in? MeillĂ€ kanssa 5-6 pĂ€ivĂ€sen siirto, mutta julkisella niin se kuulemma aina tehÀÀn 5pv ovis+ eli mun laskujen mukaan ens maanantaina, niin siks sitĂ€ pohdinđŸ«Ł

cyclot tÀÀllĂ€kin alkaa jossain kohtii niin siks kanssa kiinnosti, ettĂ€ millon alotat kun niin samoissa mennÀÀn. Eli voisin olettaa ettĂ€ perjantai-lauantain tietĂ€millĂ€ itekkin joutuu (lue: pÀÀsee) ne alottamaan. TietÀÀ henkisesti varautua sotkuun😂

@Enkelinsiipi, joo tuo oli itsellekin uutta tietoa, ettÀ siihen lasketaan noikin. MikÀ antaa kuitenkin mielestÀni vÀÀrÀn kuvan, koska kyse on kuitenkin keskenmenosta, ei suoranaisesti abortista. MinkÀ toki ymmÀrrÀn senkin tilanteissa, joissa ei ole vaihtoehtoja. SitÀ en jaksa, enkÀ pysty ymmÀrtÀmÀÀn, ettÀ toiset kÀyttÀÀ sitÀ ns. ehkÀisyn tilalla ihan vain vÀlinpitÀmÀttömyyttÀÀn.

@punktiopikkarit toi tunteellisuus on varmasti ihan normaalia ylipÀÀtÀÀn hoitojen aikaan. TÀÀllÀ ainakin itsellÀ ollut koko hoitojen ajan vaihtelevasti tunteiden vaihtelua aivan ÀÀrilaidasta toiseen. TÀllÀ hetkellÀ mennÀÀn surun, vihan ja epÀreiluuden kanssa...

On: Eilinen pÀivÀ meni oikeastaan kokonaan itkien ja lopultahan se purkautui riitaan miehen kanssa. TÀllÀ hetkellÀ mielessÀ se, ettÀ Àidin kanssa pitÀisi viettÀÀ viikonloppua ja en kaipaisi nyt mitÀÀn ylimÀÀrÀistÀ keskustelua tai sÀÀliÀ. TiedÀn kuitenkin hÀnenkin toivoneen lapsenlasta, mutta kÀyn nyt kohta verikokeessa ottamassa sen varman tiedon.

@Trieste miten teillĂ€ voikaan olla noin huono tuuri, ettĂ€ molemmilla kerroilla joudutte odottelemaan ylimÀÀrĂ€istĂ€đŸ˜© TsemppiĂ€ ja kĂ€rsivĂ€llisyyttĂ€, kunpa tĂ€llĂ€ kertaa saisitte hyviĂ€ uutisia!

On: MeillĂ€ myös toisen kierroksen alkiodiagnostiikkahoidot meneillÀÀn ja parin viikon pÀÀstĂ€ pitĂ€is saada tietoon, onko viiden blaston joukossa yhtÀÀn tervettĂ€. Ekalla kierroksella oli kaksi, mutta niistĂ€ ei alkanut raskautta. TodennĂ€köisyyksien mukaan siis seuraavasta ”pitĂ€isi” alkaa raskaus (jos terveitĂ€ alkioita saadaan), mutta sen verran kyynistynyt matkan varrella, ettei toiveita uskalla pitÀÀ kovinkaan korkealla 😄 Punktioon asti pÀÀ kesti hyvin, mut tÀÀ odotteluaika mennyt tosi vaihdellen 🙃

@Heipsy @punktiopikkarit MeillÀ lÀÀkÀri on sanonut ettÀ jos tosiaan on blasto (joka voi olla 5pv tai 6pv ikÀinen) niin siirto voi olla oikein hyvin 5/6 pÀivÀnÀ. Et blastoissa ei sinÀllÀÀn oo tuon alkion ikÀpÀivissÀ eroa - tÀrkein on se limakalvon ja keltarauhasen tilanne. TÀÀllÀ myös ovismetsÀstys alkoi ja jos sunnuntai aamuna ei oo vielÀ plussaa niin pistÀn ovitrellen ja siirto olis sit ens viikon perjantaina - eli viidentenÀ pÀivÀnÀ. Mulla on tehty siirtoja niin 6 ja 5 pÀivÀÀ ovulaatiosta.

@Heipsy @punktiopikkarit MeillÀ lÀÀkÀri on sanonut ettÀ jos tosiaan on blasto (joka voi olla 5pv tai 6pv ikÀinen) niin siirto voi olla oikein hyvin 5/6 pÀivÀnÀ. Et blastoissa ei sinÀllÀÀn oo tuon alkion ikÀpÀivissÀ eroa - tÀrkein on se limakalvon ja keltarauhasen tilanne. TÀÀllÀ myös ovismetsÀstys alkoi ja jos sunnuntai aamuna ei oo vielÀ plussaa niin pistÀn ovitrellen ja siirto olis sit ens viikon perjantaina - eli viidentenÀ pÀivÀnÀ. Mulla on tehty siirtoja niin 6 ja 5 pÀivÀÀ ovulaatiosta.
Jos pistĂ€t ovitrellen sunnuntai aamuna niin viides pĂ€ivĂ€ ovulaatiosta on lauantai ilta đŸ€” Ovulaatio on 36h triggeristĂ€, sama kuin punktiossa.

@punktiopikkarit jep, mietin jo et mitĂ€ se sit raskausaikana mahollisesti on, jos nyt jo on tĂ€mmöstĂ€đŸ˜”
😂
Hei mulla on pmdd nii meidÀn rajusti luteaalisten vaiheiden oireilijoiden tukiryhmissÀ on huomattu, ettÀ raskausaikana on tasasinta mahdollista hormonaalista elÀmÀÀ, kaikki oireet remissiossa. Mutta tÀÀ varmaan pÀtee vaan ihmisiin joilla hormonaaliset oireilut tavalla tai toisella kytkeytyy ovulaatioon. Eli joilleki ne tasaset jatkuvat nousut on tasasta kyytiÀ! Vaihtelee toki hirveesti yksilöllisesti et kehen vaikuttaa raskaus mitenkin.. mÀ en kans viel tiedÀ. Saas nÀhdÀ :D

Otetaa porukalla kalenteri esiin :D Eli jos ovitrellen pistÀÀ tiistai-iltana, niin sit ovulaatio ajottuu keskiviikolle (tÀnÀÀn). Sitten pÀiviÀ: 1. torstai 2.perjantai 3.lauantai (euroviisut) 4. sunnuntai 5. maanantai 6. tiistai-aamuna 6pÀivÀnen blasto kyytiin. Eli kyl se pistosviikonpÀivÀ ja siirtoviikonpÀivÀ vaan on samat! Toki toi kÀy tosi paljon jÀrkeen mitÀ @Liina1234 sanoo, ettÀ nehÀn kattoo sitÀ ajankohtaa just limakalvojen ja keltarauhashormonin mukaan. Mulla mitattiin eilen 11.8mm endometrium (kp12), se oli vielÀ kp8 viismillinen. Ja se keltarauhashormonin mÀÀrÀ mitataan mulla siirtoaamuna... Ja joo ollaan yksityisellÀ. Keltarauhastuki (se ihana sotkeminen, oikeesti jos mun nimi ei ois tÀÀl foorumil punktiopikkari, oisin varmaan rasvapytty tai jotain :D) alkaa sit kun ovulaatio on ehtiny varmasti tapahtua ja se on jotenkin kokonaan rauhassa ohi. Eli mulle perjantai-aamuna, et siinÀ on se ke & to vÀlissÀ. Just ennen alkionsiirtoo aamulla ei progesteronii (šku sittenhÀn me jouduttais siivoamaan sitÀ sieltÀš. suora quote klinikalta :D) vaan sit siirron jÀlkeen. Voikohan jÀÀdÀ sinne pötköttÀmÀÀn johonkin sivuun hetkeks rasvat vehkeissÀ :D jos voi niin ihan sama sitten niin, oonhan mÀ jo injektoinu stimulantteja prisman vessassakin, tÀs ei oo mitÀÀn sisÀsiistiÀ ja söpöÀ haha

Muokattu viimeksi:
Heipsan kaikille! Luin muutaman sivun takaa viimeisimpiĂ€ keskusteluja, ja tĂ€ytyy vaan taas todeta, ettĂ€ tÀÀ lapsettomuushoitomylly on aivan jotain next level shittiĂ€, ja nÀÀ palstat on ihan korvaamattomia vertaistukipaikkoja đŸ«¶ onneksi tĂ€llainen paikka on olemassa!

Paljon onnea matkaan ensikertaa ivf hoitoja aloitteleville, paljon tsemppiĂ€ alkionsiirtoon meneville ja plussatuulia teille jotka odotatte virallista testipĂ€ivÀÀ. Ja halaus pettymyksen kohdanneille ❀

MeillĂ€ on kolmas hoitokierros nyt kĂ€ynnistymĂ€ssĂ€ julkisella puolella đŸ˜±
1. ivf tehtiin pitkÀllÀ kaavalla, lÀÀkkeenÀ gonalf 225-300iu + synarela. Saatiin 7 munasolua, 4 hedelmöittyi, 2 alkiota, molemmista kemiallinen raskaus.
2. ivf samoin pitkĂ€llĂ€ kaavalla, lÀÀkkeenĂ€ menopur 350iu + synarela. Saatiin 4 munasolua, 3 hedelmöittyi, 1 alkio joka siirrettiin tuoresiirtona. Sain punktiosta infektion, joka vei kahteen otteeseen viikon sairaalahoitoon ja yhden kerran leikkauspöydĂ€lle. No arvatenkin tuoreena siirretty alkio meni infektion vuoksi hukkaan eli kĂ€teen jĂ€i vaan isot sairaalalaskut. Jos jotain positiivista, niin nyt on tĂ€lle vuodelle kaikki mahdolliset maksukatot tĂ€ynnĂ€, joten 3. kierros tulee edulliseksi 😅
Nyt sitten 3. ivf alkaa. TÀllÀ kertaa kokeillaan lyhyttÀ kaavaa, lÀÀkkeinÀ Pergoveris 350iu + terolut. Pistokset alkaa huomenna. Suunnitelmana freeze all, ja stimulaation jÀlkeen tulee kesÀn ajaksi procren pistokset endometrioosia kuivattamaan, ja alkionsiirrot tehtÀisiin syksymmÀllÀ lÀÀkkeelliseen kiertoon.

JĂ€nnittÀÀ aivan hulluna ettĂ€ mitĂ€ saadaan tĂ€llĂ€ kertaa aikaiseksi kun hoitokaava on tĂ€ysin erilainen. PitĂ€kÀÀ peukkuja ❀Hoitokierrokset ja samalla mahdollisuudet saada lapsi hupenee. Hoitojen alussa sitĂ€ oli intoa tĂ€ynnĂ€ ja toiveikas, mutta nyt enemmĂ€nkin vain ahdistaa ettĂ€ mitĂ€ jos ei vielĂ€kÀÀn onnistuta.

TĂ€hĂ€n loppuun gallup: kuinka laajasti olette kertoneet muille lapsettomuushoidoista? ItsellĂ€ on kertomisen kynnys laskenut tosi paljon ajan kuluessa. Tuntuu ettĂ€ nĂ€mĂ€ hoidot on jo niin iso osa omaa identiteettiĂ€, ettĂ€ vĂ€hĂ€n kĂ€rjistettynĂ€ vaihtoehtoina on joko asiasta puhuminen tai sitten ihmiskontaktien vĂ€lttely 😅 miten teillĂ€ muilla?

Muokattu viimeksi:
TsemppiĂ€ tuleviin hoitoihin @AnisiinaâŁïž Jos joku kysyisi suoraan, niin voisin varmaan kertoa lapsettomuudesta.. Kavereille oon vĂ€hĂ€n avautunut ja saatan kysyĂ€ etukĂ€teen, ettĂ€ haittaako jos kerron nĂ€ihin liittyvÀÀ asiaa. Sitten voi kanssa kieltĂ€ytyĂ€, jos aihe on vastapuolesta liian hankala. Hoitojen ollessa pÀÀllĂ€ varsinkin, niin on niin kiinteĂ€ osa elĂ€mÀÀ, ettĂ€ hankala ois rehellisesti kertoa kuulumisista muuten đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Paljon tsemppiÀ uuteen kierrokseen @Anisiina ! Itse olen kohtuu avoimesti kertonut, ainakin jos joku kysynyt tai puhe perhe-aiheista. Tosin meillÀ oli jo seurustelun alusta lÀhtien selvÀÀ ettÀ hoitoihin todnÀk mennÀÀn eikÀ mitenkÀÀn ole salailtu sitÀ ystÀviltÀ aikoinaan, niin moni on sen tiennytkin. MeidÀn vanhemmille taas ei olla juuri puhuttu, kun halutaan sÀÀstÀÀ heitÀ, kun ymmÀrrettÀvÀsti heillekin tunteita nÀmÀ aiheuttaa. Myös työnantajalle olen kertonut.
Aiemmin, kun oli toiveikkaampi olo, saatoin itsekin puhua tÀstÀ spontaanisti ja pÀivitellÀ tilannetta. Nyt en jaksa enÀÀ yhtÀÀn. Niin raskasta aina ilmoittaa monelle keskenmenosta tai huonoista tuloksista. Olen ottanut linjan ettÀ kerron vain jos joku kysyy itse, enkÀ aina viestitÀ jokaiselle lÀheiselle kaverille solumÀÀriÀ tms. Ei jaksa myöskÀÀn enÀÀ vatvoa oikein asiaa sellaisten kanssa jotka ei ole tai ole olleet samassa tilanteessa. Niin ihanaa kun ystÀvien tuki onkin niin tÀssÀ vaiheessa riittÀÀ tieto ettÀ he ovat olemassa ja tukena (ja siis kiva kuulla se heiltÀ aina vÀlillÀ), mutta syvempi keskustelu kuormittaa varmasti sekÀ minua ettÀ heitÀ. Vaikka ei ehkÀ pitÀisikÀÀn liikaa ottaa stressiÀ siitÀ ettÀ sÀÀstelisi ystÀviÀ omalta pahalta ololta. Mutta tÀssÀ kohtaa kaipaa eniten vertaistukea, kun silloin vain parhaiten ymmÀrtÀÀ, mistÀ kysymys.

MÀ en oo kertonu kellekÀÀn mitÀÀn. Toki se on tavallaan yksinÀistÀ, mutta saan kyl hurjasti tukea siitÀ, ettÀ koko sosiaalinen piiri vetÀÀ mut jatkuvasti kaikkeen muuhun omasta pÀÀstÀni ja kohdustani.

Tosi vaikeeta odottaa tÀÀllÀkin. Jotenkin eri tavalla vaikee vaihe. Oon vaa jotenki pamauttanu jonkun sulakkeen pÀÀstÀni ku tuntuu et olis liian hyvÀÀ ollakseen totta et se alkionsiirto tapahtuis, tuntuu et ne viime hetkel soittaa et jotku paperit ei ookaan kohallaan tai jotenki onkin joku vika ja ei vaan voi. En tiiÀ. Ei jotenki uskalla innostua vaikka haluis.

MÀ kerroin tÀllÀ viikolla esihenkilölle töissÀ, ja se oli kyllÀ helpottavaa! Osasin odottaa, ettÀ hÀn suhtautuu hyvin, mutta todellakin aivan kympin arvoinen suoritus hÀneltÀ :red-heart: HÀn teki selvÀksi ettÀ tÀÀ on nyt mun prioriteetti, ja ettÀ työ on kakkonen. Ja ettÀ aivan oman fiiliksen mukaan meen hoitojen aikana. Kannusti ottamaan saikkua aina kun tarttee, ja ettÀ niistÀkÀÀn ei niin by the book tartte aina ilmoittaa, vaan riittÀÀ ettÀ laitan hÀnelle viestiÀ. Ja kertoi jo prosessista sittenkin, mitÀ tapahtuu jos saikkuja alkaa tulla enemmÀnkin. Ja hÀn konkreettisesti itse otti nyt yhden ulkomaan työreissun itselleen, kun mÀ sanoin ettÀ tÀssÀ kohden en itse siihen voi lupautua, vaikka hoitojen aloituksen ajankohta onkin vielÀ epÀvarmaa, kun ei voi tietÀÀ milloin mahtuu mukaan. TÀÀ oli tosi iso helpotus, ja oon kyllÀ tÀssÀ onnekas :red-heart:

Oon myös aika avoimesti useille lÀheisille puhunut, mutta en toki kaikille. @Trieste kuvasti tosi hyvin fiiliksiÀ, mitÀ itsellÀkin lÀheisten kanssa keskusteluun usein liittyy.

@Haaveitako ja @HaaveistaTotta Olen pahoillani teidĂ€n puolesta. 💔 Voimia asian kĂ€sittelyyn. ❀‍đŸ©č

@Pikkuviikuna MiltĂ€ ultrassa nĂ€ytti? Ajattelisi, et jarru toimii ja lÀÀkkeitĂ€ vain sÀÀdetÀÀn tarpeen mukaan.. đŸ€”

@Anisiina TÀÀltĂ€ paljon peukkuja sinne, ettĂ€ kolmas kerta toden sanoisin! 🙏💖 MĂ€ en ole kertonut kuin yhdelle ystĂ€vĂ€lle, joka aikanaan itsekin on kĂ€ynyt hoidoissa ja saanut sitĂ€ kautta esikoisensa ja lisĂ€ksi lĂ€himmĂ€lle työkaverille. Onneksi saa tÀÀltĂ€ vertaistukea, niin ei tarvitse kaikille pĂ€ivitellĂ€ asioita.

@Trieste Voin vain kuvitella. Paljon voimia sinne ja toivon todella, ettĂ€ odottaminen palkitaan tĂ€llĂ€ kertaa. 🙏💖

@punktiopikkarit Sulla on varmaan jonkinlainen suojareaktio pÀÀllĂ€. TodennĂ€köisesti onneksi kaikki menee hyvin ja pÀÀset siirtoon. ❀ Sulla on kyllĂ€ hauska tapa kirjoittaa humoristiseen sĂ€vyyn vaikeistakin asioista, arvostan! đŸ€©

@*Ninni* Voi kuinka ihana esimies sulla! 😍 Parhaassa tapauksessa siinĂ€ voi kĂ€ydĂ€ noinkin siis! MĂ€ joskus mietin esimiehelle kertomista, mutta sain jĂ€rjestettyĂ€ poissaolot muutenkin ilman kyselyitĂ€, niin en sitten kertonut ainakaan vielĂ€.

Paljon tsemppiÀ kolmanteen kierrokseen @Anisiina!

Me molemmat ollaan puhuttu avoimesti lĂ€heisille ja itse oon kertonut töissĂ€ esihenkilölle kĂ€ytĂ€nnön syistĂ€. PÀÀosin meidĂ€n tilanteeseen on osattu suhtautua hyvin, mut mulla mennyt tosi samoin kuin @Trieste kuvasi. Alkuun pidin lĂ€heisiĂ€ tilanteen tasalla, mut mitĂ€ kauemmin tĂ€ssĂ€ on mennyt ja mitĂ€ enemmĂ€n pettymyksiĂ€ kohdattu, niin ei enÀÀ jaksa ”tiedottaa”. Puhun silloin jos kaipaan tukea tai jos joku suoraan kysyy.

Takaisin