IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@Teekoo tosiaan en tiedä, kun mun ekoista hoidoista on niin pitkä aika ja meidän tutkimiset on Cooper genomicsilla. Ehkä Puolikuulla myös, jos hän on julkisella ja esikoinen myös alkiodg lapsi. Mulla on nyt viikko tuloksiin, ja nyt kieltämättä aika on pysähtynyt aivan totaalisesti. Samaan aikaan kp 29, eli sama vika täällä että jännitän menkkojen alkua.

@Puputupu Minulla on kerran näkynyt ovitrelle 11vrk tuon jälkeen, mutta useimmilla se haihtuu nopeampaa. Lähipäivien testit sen kertovat sitten, mistä hailurat johtuvat! Pidetään peukut pystyssä!

Omanapa: Täällä tuli sitten kesälomaa IVF hoitojen suhteen :Upside Down Face: Eli meidän molemmat solut hedelmöityivät viime viikolla, toinen epänormaalisti, kumpikaan ei jaksanut loppuun asti kuten lääkärimme arveli ainakin toiselle. Surullista mutta taisin tuolla toisessa ryhmässä jo arvailla että näin varmaan tapahtuu koska kaikki oli niin vaikeaa ja ei mitään muutettu protokollassakaan. Eka AFC näytti hyvältä, toka UÄ oli pettymys, lääkäri sanoi tänään että ei haluaisi tehdä toista puntiota joka olisi noin vaikea, kuudesta sai vain kaksi solua jotka sitten olivat molemmat heikkoja. Keskusteltiin just lääkärin kanssa että se endometrioosi varmaan on ärtynyt tässä ja tarvitsee lepoaikaa. Myös nämä PAS-kierrokset kaikkine hormooneineen ovat varmasti vaikuttaneet.

Suunnitelma on nyt se että otan supressiolääkettä 3 kk, kolmannen kuukauden kohdalla jälkitarkastus jolloin nähdään tämän tulosta. Tiesin ettei tästä matkasta tule helppo mutta kyllä välillä riipasee kun tulee näitä "odotuksia" kun kuun alkupuolella melkein suunnitteli kahden solun siirtoa (koska olin niin paljon tehnyt että olisi parempaa munasolulaatua, mutta voihan se olla että ilman sitä ne ois molemmat lopettaneet kehitystä kesken jo aikaisemmin.) Taidan tässä pitää "kesätaukoa" ryhmästäkin, jolloin ehkä saisi vähän muuta ajateltua, mutta saatte mielellään kertoa kokemuksia. Tämä lääke oli nimeltä Endovelle, se kuulemma on helpompi kuin menopaussia aiheuttavat lääkkeet (lääkärin mukaan, mulla ei ole kokemuksia kummastakaan). Kiva maksaa tuo +3000€ lasku kaikesta kun jäi tyhjin käsin :Person Raising Both Hands::rolling: vähän huumoria täytyy heittää kehiin.

Tämän aikana aion taas keskittyä terveyteen, eli salille kuntoilemaan, ruokailu taas terveelliseksi ja katsoa saisiko tää stimulaatiopöhnä pois helposti (+4 kg varmaan). Miehelle kirjoitin asiasta jo aikaisemmin tänään, hänellä varmaan vähän kädetön olo tällaisissa tilanteissa. Arvelen että jos tämän vuoden aikana ei tule omia onnistuneita tuloksia niin ollaan siinä vaiheessa että lahjasoluja pitäisi ajatella. Niiden kannalta olen vähän 50/50 vieläkin.

Tarvis pian hypätä junaan kohti Helsinkiä, yö sielläpäin (tutussa paikassa onneksi, ei missään hotellissa tms tuntemattomassa). Aamusta heti nenät kohti Dextraa. Tuntuu että punktio jännitti enemmän ennen kun aloitin IVF1:sen, nyt ollaan jo lähellä h-hetkeä ja mietin enemmänkin että mitä tosta junassa istumisesta tulee. Otin käytäväpaikan kun jo viime ultraan mennessä tuntui että pitkää istumista helpotti kävelytauot. Jotenkin ei edes jännittänyt luuleeko muut että oon raskaana kun venkoilin penkissä ja nousin ja laskeuduin mahaa pidellen. Jos tästä nyt joku kyytiin tarttuva alkio tulee niin itseasiassa kyllä nämä on sitten olleet oikeat raskausviikot 1 ja 2! Tuntuu vähän toiveajattelulta mutta noinhan se toimii? Jos saa kaksi raskautta näistä niin sitten tässä oli neljä raskausviikkoa kahdessa kalenteriviikossa :D

@StellaMom olen pahoillani huonoista tuloksista. Vaikka niitä osaisi odottaa, niin sattuuhan se silti. Olen itse huomannut, että näissä hoidoissa pahinta ja parasta ovat pakolliset tauot hoidoissa. Silloin tulee elettyä eniten sellaista omannäköistä, hyvää elämää. Ja samalla pystyy pohtimaan ja miettimään rauhassa tulevia hoitosuunnitelmia. Ja kyllä, samaan aikaan odottaminen on melkein vaikeinta näissä hoidoissa.

@kattohaikara92 Minulla oli myös punktio niin, että ajettiin autolla Kuopiosta Helsinkiin (4h) edellisenä päivänä, ja punktion jälkeen takaisin. Oli kyllä suhteellisen epämiellyttävä matka, vähän eri tavalla rankka eri suuntiin mennessä, mutta sen kyllä kestää. Jaloitella vaan kannattaa. Julkisella alkiodiagnostiikkaa tehdään siis vain Helsingissä, siksi tällainen hupireissu.

@kattohaikara92 Minulla oli myös punktio niin, että ajettiin autolla Kuopiosta Helsinkiin (4h) edellisenä päivänä, ja punktion jälkeen takaisin. Oli kyllä suhteellisen epämiellyttävä matka, vähän eri tavalla rankka eri suuntiin mennessä, mutta sen kyllä kestää. Jaloitella vaan kannattaa. Julkisella alkiodiagnostiikkaa tehdään siis vain Helsingissä, siksi tällainen hupireissu.
Miten sulla sujui paluumatka? Mullakin olis punktiopäivänä tiedossa joitakin autossaistumistunteja. Onks punktion jälkeen helpompi olla, jos toimenpidettä ennen on tämmönen tuhiseva pönäkkä mursu? Varaudun jollain panadolilla, kuumavesipullolla, jääpalapakkauksella ja kävelytauoilla. Autossa sit pelkkiä miehiä, hyväntahtosia mutta varmaan eivät oikein näistä tiedä.

Miten sulla sujui paluumatka? Mullakin olis punktiopäivänä tiedossa joitakin autossaistumistunteja. Onks punktion jälkeen helpompi olla, jos toimenpidettä ennen on tämmönen tuhiseva pönäkkä mursu? Varaudun jollain panadolilla, kuumavesipullolla, jääpalapakkauksella ja kävelytauoilla. Autossa sit pelkkiä miehiä, hyväntahtosia mutta varmaan eivät oikein näistä tiedä.
Olisikohan mulla ollut 4h matkalla kolme jaloittelutaukoa. Kuumavesipullo on oikein hyvä kaveri. En ollut mielestäni mitenkään erityisen kipeä, toki särkylääkkeet söin aika maksimina . Join jotain urheilujuomia siinä autossa, ja muutenkin kannattaa huolehtia juomisesta matkalla pissahädänkin uhalla. Minusta melkein se menomatka ennen punktiota oli kipeämpi ja pahempi, mutta silloin ei ollutkaan syötynä särkylääkettä. Isoin turvotus alkoi vasta tyyliin 36h punktion jälkeen. Pyysin punktion jälkeen maksimipanadolit ajoa varten (ennen punktiota piti syödä itse se 800mg buranaa). Olisi saanut jotain kolmiolääkettäkin, mutta en kokenut tarvitsevani.

Olisikohan mulla ollut 4h matkalla kolme jaloittelutaukoa. Kuumavesipullo on oikein hyvä kaveri. En ollut mielestäni mitenkään erityisen kipeä, toki särkylääkkeet söin aika maksimina . Join jotain urheilujuomia siinä autossa, ja muutenkin kannattaa huolehtia juomisesta matkalla pissahädänkin uhalla. Minusta melkein se menomatka ennen punktiota oli kipeämpi ja pahempi, mutta silloin ei ollutkaan syötynä särkylääkettä. Isoin turvotus alkoi vasta tyyliin 36h punktion jälkeen. Pyysin punktion jälkeen maksimipanadolit ajoa varten (ennen punktiota piti syödä itse se 800mg buranaa). Olisi saanut jotain kolmiolääkettäkin, mutta en kokenut tarvitsevani.
Kiitos! Joo, hmm.

Ei mahduttu tästä kierrosta Hus mukaan hoitoihin :( olihan se tiedossa, että näin voi käydä, mutta tylsää silti joutua odottamaan lisää.. meidän eka punktio tehtiin vuosi sitten ja edelleen ollaan ns. Lähtöruudussa odottelemassa.. mutta jospa me seuraavassa kierrossa mahdutaisiin. Vai voiko olla niin huono tuuri, ettei mahdu useammassa peräkkäin...

Punktio ohi! Tällä kertaa nipisti vähän enempi eka pistos mutta se oli nopeasti ohi, enkä osaa sanoa että kumpi sattui enemmän - kanyylin laitto vai punktio (viimeksi ehdottomasti kanyylin laitto) niin ei mitään mahdotonta siis. Hirveissä pöllyissä kyllä olin ja selittelin kaikenlaista, vähän hävettää😅 oli kyllä taas niin mukavat hoitajat että huhhuh! Mulle tuli uutena tietona että oltaisiin oltu oikeutettuja potilashotelliin? No ehdittiin jo maksaa toiseen...
Meilläkin pitkä matka Helsinkiin, junalla mentiin tällä kertaa ja lepäillään vielä tää ilta hotellilla. Nyt tosiaan turvotus paljon helpompana kuin eilen, sanoinkin että taas paransitte mut 😂 ja ihan kuin rasvaimussa olisi käynyt. Päivä nro 2 punktion jälkeen oli muistaakseni viimeksi pahin. Jonkin verran jomottelua nyt, mutta ei mitään menkkatasoisia edes.
18 follikkelia sanoivat tyhjentäneensä, mutta 21 munasolua?😅 hoitaja arveli että lääkäri meni sekaisin laskuissa. Liekö mun sekavan höpöttelyn takia...🤣🤣
Tämä on enempi munasoluja kun viimeksi mutta se on jo nähty ettei iso määrä niitä takaa yhtään mitään, juhlin vasta jos alkiodiagnostiikasta tulee hyviä uutisia.

Ei mahduttu tästä kierrosta Hus mukaan hoitoihin :( olihan se tiedossa, että näin voi käydä, mutta tylsää silti joutua odottamaan lisää.. meidän eka punktio tehtiin vuosi sitten ja edelleen ollaan ns. Lähtöruudussa odottelemassa.. mutta jospa me seuraavassa kierrossa mahdutaisiin. Vai voiko olla niin huono tuuri, ettei mahdu useammassa peräkkäin...
Toivottavasti seuraavassa on tilaa! Meillä kävi vuosi sitten niin, että vasta kolmannella ilmoittautumisella mahduttiin mukaan. Siinä oli tunkua, kun ilmoittautujia oli kertynyt pääsiäisen ja vapun takia.

Omanapa: Täällä tuli sitten kesälomaa IVF hoitojen suhteen :Upside Down Face: Eli meidän molemmat solut hedelmöityivät viime viikolla, toinen epänormaalisti, kumpikaan ei jaksanut loppuun asti kuten lääkärimme arveli ainakin toiselle. Surullista mutta taisin tuolla toisessa ryhmässä jo arvailla että näin varmaan tapahtuu koska kaikki oli niin vaikeaa ja ei mitään muutettu protokollassakaan. Eka AFC näytti hyvältä, toka UÄ oli pettymys, lääkäri sanoi tänään että ei haluaisi tehdä toista puntiota joka olisi noin vaikea, kuudesta sai vain kaksi solua jotka sitten olivat molemmat heikkoja. Keskusteltiin just lääkärin kanssa että se endometrioosi varmaan on ärtynyt tässä ja tarvitsee lepoaikaa. Myös nämä PAS-kierrokset kaikkine hormooneineen ovat varmasti vaikuttaneet.

Suunnitelma on nyt se että otan supressiolääkettä 3 kk, kolmannen kuukauden kohdalla jälkitarkastus jolloin nähdään tämän tulosta. Tiesin ettei tästä matkasta tule helppo mutta kyllä välillä riipasee kun tulee näitä "odotuksia" kun kuun alkupuolella melkein suunnitteli kahden solun siirtoa (koska olin niin paljon tehnyt että olisi parempaa munasolulaatua, mutta voihan se olla että ilman sitä ne ois molemmat lopettaneet kehitystä kesken jo aikaisemmin.) Taidan tässä pitää "kesätaukoa" ryhmästäkin, jolloin ehkä saisi vähän muuta ajateltua, mutta saatte mielellään kertoa kokemuksia. Tämä lääke oli nimeltä Endovelle, se kuulemma on helpompi kuin menopaussia aiheuttavat lääkkeet (lääkärin mukaan, mulla ei ole kokemuksia kummastakaan). Kiva maksaa tuo +3000€ lasku kaikesta kun jäi tyhjin käsin :Person Raising Both Hands::rolling: vähän huumoria täytyy heittää kehiin.

Tämän aikana aion taas keskittyä terveyteen, eli salille kuntoilemaan, ruokailu taas terveelliseksi ja katsoa saisiko tää stimulaatiopöhnä pois helposti (+4 kg varmaan). Miehelle kirjoitin asiasta jo aikaisemmin tänään, hänellä varmaan vähän kädetön olo tällaisissa tilanteissa. Arvelen että jos tämän vuoden aikana ei tule omia onnistuneita tuloksia niin ollaan siinä vaiheessa että lahjasoluja pitäisi ajatella. Niiden kannalta olen vähän 50/50 vieläkin.
Olen tosi pahoillani, ikävä tilanne siellä. Pieni tauko voi tehdä hyvää. Saa toivottavasti vähän muutakin ajateltavaa ja toisaalta sit taas varmuutta niihin ajatuksiin, et miten haluaa jatkaa.

Mä söin tuota Endovelleä kolmen kuukauden ajan ennen kuin poistettiin Mirena. Mulla siis aiemmin tuoreehkon Mirenan kaverina pitkään meni Slinda (miedompi keltarauhashormoni Endovelleen verrattuna), mut sit sain niin pahoja kipukohtauksia viikottain, et pakko "kuivatella" endoa vahvemmalla lääkkeellä. Se alkoi onneks tehota aika pian ja jo toisen kuukauden puolivälissä kivut väheni merkittävästi. En kokenut mitään erityisiä haittavaikutuksia, mitä ei ois muilla keltarauhashormoneilla tullut. Jännitti kovasti jättää kaikki hormonit pois sen 3 kk jälkeen, mut se meni paremmin ja vähemmillä kivuilla kuin alunperin ajattelin.

Tsemppiä kovasti ja toivottavasti kuivattelu auttaa ❤️

Toivottavasti seuraavassa on tilaa! Meillä kävi vuosi sitten niin, että vasta kolmannella ilmoittautumisella mahduttiin mukaan. Siinä oli tunkua, kun ilmoittautujia oli kertynyt pääsiäisen ja vapun takia.
Huh apua, tämähän sama tilanne nytkin juuri kun pääsiäinen ja vappu.. ennätittekö kuitenkin ennen kesätaukoa vai siirtyikö teillä syksylle asti?

Huoh, olihan tää tiputus odotettavissa mutta toivoin että oltais päästy edes samoihin lukemiin kun viimeks. 13 kypsää ja 9 hedelmöittyi 21:sta. Viimeksi 16 ja 10 19:sta.
Silti toki hyvät lukemat, nakuttaa vaan takaraivossa se edellisen kerran epäonnistuminen.

Toivottavasti kastepisara pääsette pian hoitoihin! Ymmärrän hyvin sen odottelun tuskan, jos mahdollista niin kannattaa yrittää keksiä välissä muuta ajateltavaa!

Takaisin