IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Onko kenelläkään kokemuksia Pergoverista, että onko ollut parempi kun esim GONAl-F?
Mitä tarkoittaa parempi? Jokainen hoito on oireineen ja tuloksineen erilainen ja voi johtua todella monesta eri asiasta.

Oma kokemukseni on, että julkisella ei helposti vaihdeta lääkettä, kun taas yksityisellä kokeillaan erilaisia lääkkeitä ja hoitomuotoja. Meille tehtiin julkisella kolme Gonalilla, vaikka kysyin jokaisen suunnittelussa pitäisikö vaihtaa Menopuriin tai Pergoverikseen. Yksityisellä sitten heti vaihdettiin Pergoverikseen, mutta otettiin muitakin keinoja käyttöön, kuten estrogen priming.

Gonalissa on yhtä hormonia ja Pergoveriksessa kahta. Voi joillakin vaikuttaa oireisiin ja tuloksiin.

Niin ehkä siinä, että onko auttanut paremmin isompaan munasolujen määrään tai laatuun?

Minulla ei myöskään julkisella vaihdettu kolmessa hoidossa toiseen, vaikka myös pyysin. Yksityisellä nyt sitten kokeillaan tuota Pergoverista. Mikäs tuo estrogen priming on?

Mulla täällä on muuten kaikki hyvin, mutta toinen munasarja on kohdun takana, kuulemma voi olla että keräyspäivänä pitää lävistää kohtu :S Lääkäri varoitteli että voi käydä niin että se saadaan vain osittain tyhjennettyä, tai ei kokonaan - hyvä tuuri tässä kyllä kävi siinä mielessä, että siinä paremmassa asennossa vapaana hengailevasta munasarjasta on lähteny paremmin kasvamaan ne follikkelit!

Missä olis resursseja joita lukea kohdun lävistyksestä, onks jossain muiden kokemuksia? Kuulostaa yököttävältä, toivottavasti oon aivan kuutamolla lääkkeistä siinä kohtaa. Ja ei kai ne harkitsis tommosta jos siitä tulis riskejä mahdolliselle raskaudelle? Sen samanen kohtu sais mun puolesta pian päästä töihin...

Täällä taitaa todennäköisesti jäädä alkion siirto väliin tälle kuulle. Ovis on yleensä kp 12-14, viimeksi oli kp13. Jos osuis kp12 niin siirto olis sit todennäköisesti perjantai päivä jos siirto tehdään 6 päivää ovulaatiosta. Jos osuu kp13-14 ni sit olis lauantai ja sunnuntai ja julkisellahan ei viikonloppuisin olla duunissa. Höh. @StellaMom ja @Kirppuliini ompa ikäviä uutisia kummallekin, virtuaalihali🩷 on varmasti paljon käsiteltävää, toivottavasti löytyisi vielä keinoja, joita kokeilla.

Mulla täällä on muuten kaikki hyvin, mutta toinen munasarja on kohdun takana, kuulemma voi olla että keräyspäivänä pitää lävistää kohtu :S Lääkäri varoitteli että voi käydä niin että se saadaan vain osittain tyhjennettyä, tai ei kokonaan - hyvä tuuri tässä kyllä kävi siinä mielessä, että siinä paremmassa asennossa vapaana hengailevasta munasarjasta on lähteny paremmin kasvamaan ne follikkelit!

Missä olis resursseja joita lukea kohdun lävistyksestä, onks jossain muiden kokemuksia? Kuulostaa yököttävältä, toivottavasti oon aivan kuutamolla lääkkeistä siinä kohtaa. Ja ei kai ne harkitsis tommosta jos siitä tulis riskejä mahdolliselle raskaudelle? Sen samanen kohtu sais mun puolesta pian päästä töihin...
Ei ihan sama asia, mutta minulle tehtiin keskenmenon takia kaksi hysteroskopiaa kun viimeinen pala istukkaa ei irronnut. Jälkimmäisessä hysteroskopiassa puhkaistiin vahingossa kohtuun reikä, mutta ne kuulemma paranee nopeasti. Ja niin kävikin, sillä 3vk päästä tarkistusultrassa reikä oli täysin parantunut ja seuraavaan kiertoon tehtiin jo inseminaatio.

@kattohaikara92 Kuulostaa hurjalta, mutta onko välttämättä sen kummempi asia kuin lapsivesipunktion otto, mennään vain kaksi kertaa kohdun seinästä läpi. Multa on otettu se ja se ei kyllä tuntunut miltään, kun kohdun seinämän läpi pistettiin. Lähinnä tuntui paineen tunne. Eiköhän se rutiinia heille ole, kun sellaista ehdottavat.

@kattohaikara92 Kuulostaa hurjalta, mutta onko välttämättä sen kummempi asia kuin lapsivesipunktion otto, mennään vain kaksi kertaa kohdun seinästä läpi. Multa on otettu se ja se ei kyllä tuntunut miltään, kun kohdun seinämän läpi pistettiin. Lähinnä tuntui paineen tunne. Eiköhän se rutiinia heille ole, kun sellaista ehdottavat.
Tai varmaan vaan yhden kerran läpi!

Joo, kyselin että onko tää jotain, joka tulee niille sentään toisinaan edes vastaan, niin kuulemma ei harvinaista.

Huomenna ultra jossa päätetään punktioaika. En tiedä, jännittää ja ahdistaa jotenkin sikana, että siellä näkyy ettei mitään ole tapahtunut tai on tapahtunut mutta kaikki follit jo puhjenneet tai jotain. Vaikka siis tuntemuksia on kyllä, välillä paljonkin, mutta nekin vaihtelee ja viimeksi muistan varmuudella että esim nännikipu alkoi torstaina ja nyt vasta lauantaina... Että nouseeko jotenkin hitaammin hormonit ja olikohan viimeksi enemmän turvotusta vatsassa jo tässä kohtaa. Ja siis jotenkin tuntuu myös että ihan kuin eilen päivällä olisi helpottanut ne oireet (tosin olin eilisen kaverin synttäreillä ja pidettiin hauskaa koko päivä niin en varmaan vaan ehtinyt "tunnustelemaan" toisin kuin kotona sohvalla maatessa). Eilen aloin myös itkeä kun puoliso sanoi koiralle vievänsä sen pitkälle lenkille. Joo, en tiedä itsekään miksi. Kai olin niin iloinen koiran puolesta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Että kai jotain hormonia jossain ainakin on.

Olisipa vaan jo se punktio ohi ja pois minun käsistä kaikki tämä:loudlycrying: Pilasin varmaan tänään Synarelan oton kun laitoin ja kuului vaan sellainen märkä töpsähdys, ei suhahdus ja sitten paniikissa vaan laitoin uudelleen ja nyt mietin menikö liikaa, olisi pitänyt välissä niistää ne edelliset ulos.:loudlycrying:

Minuakin jännittää tuo kesäsulku, oletan ettei ennen sitä päästä mihinkään siirtoon jos nyt ylipäätään.

Kesäsulku kanssa kiinnostais, että päästäänkö pas:iin ees sitä ekaa kertaa enne syksyä😵‍💫

Hei miten muuten teillä keille punktio on tehty ja välikiertoon jouduitte, niin millanen välikierto oli? Omalla kohdalla on nyt kohta oviksen aikaan tuntemuksia munasarjoissa ja on välillä aika ikäviä tuntemuksia. Mietin myös, että tuleekohan ovis, vaikka keho selkeästi sitä yrittää ainakin🤔

Huomenna ultra jossa päätetään punktioaika. En tiedä, jännittää ja ahdistaa jotenkin sikana, että siellä näkyy ettei mitään ole tapahtunut tai on tapahtunut mutta kaikki follit jo puhjenneet tai jotain. Vaikka siis tuntemuksia on kyllä, välillä paljonkin, mutta nekin vaihtelee ja viimeksi muistan varmuudella että esim nännikipu alkoi torstaina ja nyt vasta lauantaina... Että nouseeko jotenkin hitaammin hormonit ja olikohan viimeksi enemmän turvotusta vatsassa jo tässä kohtaa. Ja siis jotenkin tuntuu myös että ihan kuin eilen päivällä olisi helpottanut ne oireet (tosin olin eilisen kaverin synttäreillä ja pidettiin hauskaa koko päivä niin en varmaan vaan ehtinyt "tunnustelemaan" toisin kuin kotona sohvalla maatessa). Eilen aloin myös itkeä kun puoliso sanoi koiralle vievänsä sen pitkälle lenkille. Joo, en tiedä itsekään miksi. Kai olin niin iloinen koiran puolesta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Että kai jotain hormonia jossain ainakin on.

Olisipa vaan jo se punktio ohi ja pois minun käsistä kaikki tämä:loudlycrying: Pilasin varmaan tänään Synarelan oton kun laitoin ja kuului vaan sellainen märkä töpsähdys, ei suhahdus ja sitten paniikissa vaan laitoin uudelleen ja nyt mietin menikö liikaa, olisi pitänyt välissä niistää ne edelliset ulos.:loudlycrying:
On harvinaista, että follikkelit/munasolut karkaisivat ennen keräystä. Olen ollut viidesti ja sinä aikana yhden todettu karanneen. Joillakin 36 tunnin väli irrotuspistoksen ja keräyksen välillä on liian pitkä, mutta se todella harvinaista ja tulee ilmi jo ensimmäisessä hoidossa. Jos follikkelit isoja ultrassa, niin lääkäri voi määrätä jarrun vielä irrotuspäivän aamuun.

Oireet vaihtelee follikkelimäärän ja -koon mukaan. Itselläni oli nyt kasvamassa 14 ja olo oli huomattavasti parempi kuin edellisessä, jossa kasvoi 20.

Jos maanantain ultrassa näkyy valmis tilanne, niin keräys laitetaan keskiviikolle. Jos vaatii vielä kypsyttelyä, niin voi tulla päivä tai kaksi lisää piikittelyä. Tiedän, että se tuntuu musertavalta, mutta on kokonaisuudessa pieni lisä.

Itseäni on aina jännittäneet ultrat paljon, kun niissä vasta saa tietoa, eikä ole vain omien tuntemusten varassa. Muutaman kerran lääkäri ollut pitkään hiljaa ja olen pyytänyt, että voiko hän sanoa edes jotain tilanteesta. Rupeavat monesti suoraan laskemaan rakkuloita ja se hiljaisuus on kauheaa, kun kuvittelee, että on huono merkki.

Minuakin jännittää tuo kesäsulku, oletan ettei ennen sitä päästä mihinkään siirtoon jos nyt ylipäätään.
Minua myös mietityttää synarelan ruiskuttaminen kun se suihkutus on aina vähän erilainen😔. Minulla vielä ennen nollaultraa joka on ensi viikolla.

Harmittaa vähän että pitkän pääsiäisen takia maaliskuussa ei päästy mukaan ja kesäsulut lähenee. Osaako joku sanoa miksi tilkassa (hus) oli rajoitettu hoitoja kahden viikon ajan pääsiäisen tienoilla mutta tuttu hoidossa muualla, oli pääsiäisen suljettu pe-ma.

Meillä on kanssa riippuu tilanteesta tuleeko tuoresiirto vai ei. Jos tulee välikierto niin ei välttämättä ehditä siirtää yhtään.

Osaako joku sanoa miksi tilkassa (hus) oli rajoitettu hoitoja kahden viikon ajan pääsiäisen tienoilla mutta tuttu hoidossa muualla, oli pääsiäisen suljettu pe-ma.
Tuntuvat sulkevan aina varotoimena pitkäksi ajaksi. Kai ajatuksena on, että jos keräys suunniteltu olevan ennen pyhiä ja stimulaatio onkin pidempi, niin joudutaan keräämään liian aikaisin. Tai vastaavasti, jos keräys suunniteltu heti pääsiäisen jälkeen, niin klinikka ei ole auki ultria varten, eikä ole mahdollisuutta lyhentää stimulaatiota.

Tavallaan ymmärrän tuon heidän toimintatavan, mutta on siinä myös liikaa varoaikaa. Kurjaa etenkin tilanteessa, jossa pitkät jonot ja monille muutaman päivän lyhyempi sulku olisi merkittävä.

Muistaakseni heillä ollut hiukan erilaiset sulkuajat liittyen hoitoihin ja siirtoihin. Sieltä tulevassa massaviestissä on ihan tarkat ohjeet minä päivänä/viikkona kiertoa saa alkaa, jotta voi päästä siirtoon.

Onko muilla tullut lääkkeistä ihottumaa tai jotain reaktioita kasvoihin? Itsellä näkyi pari päivää keräyksen jälkeen poskissa punoitusta ja näppyä. Nyt on levinnyt isommalle alueelle, kutisee, kuumottaa ja kiristää. Mietin johtuuko lääkkeistä ja hormonimäärän muutoksesta vai voisiko olla aurinkoihottumaa, kun nyt ensimmäiset aurinkoiset kevätpäivät ja kävin ulkoilemassa. Voi toki olla, että lääkkeet altistaa auringolle ja siksi reaktio. Jos pahenee tai ei muutamassa päivässä helpota, niin pitää käydä näyttämässä lääkärissä.

Kesäsulku kanssa kiinnostais, että päästäänkö pas:iin ees sitä ekaa kertaa enne syksyä😵‍💫

Hei miten muuten teillä keille punktio on tehty ja välikiertoon jouduitte, niin millanen välikierto oli? Omalla kohdalla on nyt kohta oviksen aikaan tuntemuksia munasarjoissa ja on välillä aika ikäviä tuntemuksia. Mietin myös, että tuleekohan ovis, vaikka keho selkeästi sitä yrittää ainakin🤔
Mulla tuli välikierrosta ovis viikkoa myöhemmin kuin normaalisti ja siitä itseasiassa tärppäsi luomusti kun oltiin oltu kaksi vuotta ilman plussaa.

Onko muilla tullut lääkkeistä ihottumaa tai jotain reaktioita kasvoihin? Itsellä näkyi pari päivää keräyksen jälkeen poskissa punoitusta ja näppyä. Nyt on levinnyt isommalle alueelle, kutisee, kuumottaa ja kiristää. Mietin johtuuko lääkkeistä ja hormonimäärän muutoksesta vai voisiko olla aurinkoihottumaa, kun nyt ensimmäiset aurinkoiset kevätpäivät ja kävin ulkoilemassa. Voi toki olla, että lääkkeet altistaa auringolle ja siksi reaktio. Jos pahenee tai ei muutamassa päivässä helpota, niin pitää käydä näyttämässä lääkärissä.
Mä oon herkästi auringossa palava punapää, oon tehny pihahommia ja ollu auringossa, viikon stimuloinu, ja ei oo ihossa mitään reaktiota.
Ihanat noi kelit hei, ollu helpottavaa haravoida takapihaa ja pidellä sillä stressitasoja alhaalla :)

Viikko meni stimulaatiolääkkeillä niin ettei ne oikein tuntunu missään, mutta nyt kyllä huomaa, just sitä painon/turvotuksen tunnetta alavatsalla... Jostain syystä oisko se vähän asentoherkkääkin? Selällään maatessa ei oo tuntemuksia mutta heti kun kääntyy kyljelleen niin ohhoh.
Oliskohan mitään mahdollisuuksia vai silkkaa toiveajattelua että se kohdun takana hengaileva munasarja valahtais poispäin sieltä jos makaan oikeella kyljellä? Varmuudeks nukuin niin päin. Kuitenkin mulla on joku diagnosoimaon endometrioosi joka on liisteröiny sen sinne, sehän voi olla ihan jumissa siellä.

@Heipsy

Tyhjennysvuoto punktion jälkeen alkoi noin 8-9pv punktiosta ja nyt on meneillään kp 26 tätä tyhjennysvuodosta alkanutta välikiertoa. Aika outo kierto, ovulaatio saattoi tulla tai olla tulematta, mutta vasta joskus ehkä kp 20 (normaalisti minulla ovis tosin kp 15-18). Limoista oli vaikea päätellä oikein mitään, koko kierron oli normaalia enemmän limoja, mutta oli myös normaalia enemmän ärsyynnystä ja välillä himojakin. Itse veikkaan, että joku olematon ovulaatio ehkä tapahtui, mutta en odota tästä silti mitään pitkää kiertoa. Tunnistan siis normaalisti ovulaation oireiden perusteella.

Takaisin