IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@StellaMom Pahoittelut negasta. On se lähtöruutuun palaaminen silti ihan kamalaa ja raskasta, minä kanssa itkin pari vuotta sitten viimeisen alkionsiirron epäonnistumista siksi niin lohduttomasti, kun tiesin että edessä on vielä lisää hoitoja. Onneksi en tiennyt kuinka paljon. Teillä onneksi on selvät jatkosuunnitelmat ja toivotaan kovasti onnistumista toisesta hoitokierrosta.

Täällä alkaa tänään jarrulääke, Menopuria on takana 5pv ja ihan hyvä olo. Vatsa on vähän turvonnut, mutta kokonaisuutena hyvä olo. Maanantaina sitten ultrassa nähdään tilanne. Nyt pitäisi olla kaikki reseptit olemassa. Ganirelixin pistäminen jännittää, oon ymmärtänyt että siinä olisi suht paksu neula. Toisaalta muuten pistämisessä ei ole minusta isompaa ongelmaa, eli ehkä tämäkin nyt menee kun pistää.
Joo, onhan tässä jo pitkä reissu takana vaikka nuo viralliset IVF hoidot ovat vain 6kk takana. Meidän ensimmäinen visiitti oli jo 2021 mehiläisellä, mutta kun ei saa oikea lääkäri heti niin ei saa oikeanlaista lääkitystäkään. 2-3 vuotta kipuilin asian kanssa itse, sitten vaihdoin työpaikkaa siinä välissä ja kaikkea. 2024 sain ensimmäistä kertaa sitä apua mitä tarvitsin ja pääsimme eteenpäin. Vuoden laihdutusta ja sitten hoitoihin. Kai sitä pitää miettiä asiaa niin että lopputulos on vielä epäselvä mutta toive ei :Eyes: :red-heart:
Tsemppiä kaikille!

Virallisesti ensimmäinen ivf-piikki hoidettu ja pistin kyllä johonkin kipeään kohtaan kun sattui niin. 😂 Labrahoitaja vetää hermoon hei. Ja osuin suoneenkin kun tuli hieman vertakin.

Pidin neulaa 10 s pistospaikassa ja poistamisen jälkeen iholle jäi tippa lääkettä. Toivottavasti ei haittaa? Lisäksi ilmakuplia poistaessa ensin ei tullut tippaa, sitten siitä kynästä lirisi useampia tippoja vaikka annosvalitsin oli nollassa.

Pidin neulaa 10 s pistospaikassa ja poistamisen jälkeen iholle jäi tippa lääkettä. Toivottavasti ei haittaa? Lisäksi ilmakuplia poistaessa ensin ei tullut tippaa, sitten siitä kynästä lirisi useampia tippoja vaikka annosvalitsin oli nollassa.
Hienoa! Minulle ainakin eka oli selkeästi vaikein. Piti päästä henkisesti ja fyysisesti jonkinlaisen kynnyksen yli.

Lääkettä menee aina ekalla kerralla hukkaan, kun joutuu tekemään sen ohjeen mukaisen toimenpiteen. Itselläni ollut uudessa annoskynässä ehkä kerran valmiiksi lääketippa eli melkein aina olen joutunut laittamaan annosvalitsimeen 25 ja tuuttaamaan kallista lääkettä hukkaan. Onneksi niihin laitetaan varaa ja yleensä siitä riittää useampaan pistokseen kuin mitä pakkauskoko antaa ymmärtää. Jos käyttää jokaisen kynän ihan loppuun, niin sillä voi olla merkitystä, ettei tarvitse niin montaa.

Me siirryttiin julkiselta Dextraan, kun julkisella tehdyt kolme hoitoa tuloksettomia. Ikää on jo melkein 40 vuotta ja lääkäri kyllä kertoi kuinka pieni osuus munasoluista enää normaaleja ja kuinka suuri osuus alkioista kiinnittyy. Esitteli tiedot, mutta ymmärsi hyvin meidän halun kokeilla omilla soluilla. Niin tehtiin ja saatiin yksi alkio, joka siirrettiin. Ainokainen ei valitettavasti kiinnittynyt ja lääkärin kanssa keskusteltiin, että tehokkain hoito olisi lahjamunasolut, mutta että hän ymmärtää, jos halutaan vielä kokeilla omilla.

En ole kokenut Dextrasta mitään painostusta lahjamunasoluihin siirtymiseen, vaikka se esitelty vaihtoehtona.

Kuulostaa siltä, että sinulta saatu hyvin munasoluja. Isossa määrässä on parempi mahdollisuus, että joukossa olisi terve yksilö. Olettaisin, että lääkärit käyttävät kokonaisharkintaa ja huomioivat munarakkulamäärän, amh-arvon, mahdolliset sairaudet ja aiempien hoitojen tulokset. Yksityisellä saattavat tehdä myös hoitoja aika pienillä onnistumistodennäköisyyksillä, koska asiakas maksaa itse. Julkisella onnistumistodennäköisyyden pitää olla yli kymmenen, jotta hoito aloitetaan.
Kiitos vastauksesta!

Tein kaksi hoitokiertoa Mehiläisessä, ja olin aika pettynyt siihen, että toisen punktioin jälkeen, kun saatiin 14 munasolua, yksikään ei kehittynyt blastoksi. Ensimmäisessä punktiossa tuli yksi blasto, mutta se oli aneuploidinen. Olin kyllä tavallaan varautunut tähän lopputulokseen sekä henkisesti että taloudellisesti – tiedän, että tässä iässä voi helposti tarvita vaikka viisi keräystä, että saa edes yhden euploidisen alkion, eikä silloinkaan ole mitään takuuta. Silti haluaisin vielä yrittää.

Päätin tehdä vielä kaksi keräystä tänä vuonna, mutta lääkäri painotti luovutettuja munasoluja ehkä vähän liikaakin. Siksi ajattelin, että ehkä toisessa klinikassa laboratorio voisi olla erilainen, ja varasin ajan Ovumiaan. Yhdellä ystävälläni oli siellä hyvä kokemus – hän sai vauvan noin 46-vuotiaana luovutetuilla munasoluilla, saatuaan ensin alkioita aiemmin.

Haluaisin kuitenkin vielä yrittää omilla munasoluillani siihen asti, kunnes täytän 44. Siksi tuntui aika pahalta, että luovutettuja munasoluja painotettiin niin paljon, vaikka sanoin haluavani vielä yrittää omilla.

Olen itse solubiologi, ja tiedän miten paljon laboratorio-olosuhteet ja pienetkin erot soluviljelyssä voivat vaikuttaa solujen hyvinvointiin. Siksi ajattelin, että olisi järkevää antaa mahdollisuus myös toiselle laboratoriolle, kun olen vielä 43.

Silti vähän pelottaa, että lääkäri ei suostu edes kokeilemaan omilla munasoluilla. Jos niin käy, ajattelin kokeilla vaikka Dextraa seuraavaksi.

Virallisesti ensimmäinen ivf-piikki hoidettu ja pistin kyllä johonkin kipeään kohtaan kun sattui niin. 😂 Labrahoitaja vetää hermoon hei. Ja osuin suoneenkin kun tuli hieman vertakin.

Ei kuulosta vakavalta kumpikaan, ja mullakin välillä tirisee useampi tippa yhden sijaan.

Minuakin eilen jännitti, kun piti ekaa kertaa pistää myös jarrulääke (aiemmin ollut jarruna nenäsuihke). Ganirelixistä oon lukenut useampia inhokkilääkekertomuksia (ja tylsä neula -kokemuksia), mutta ei se mikään paha ollut. Ilahduin. Kirvelsi pikkuisen vaan jälkikäteen, mutta ei se itikanpuremaa pahempi ollut.

Menopur-pistoksia on takana 6 päivää ja oon tosi iloinen siitä, että tällä viikolla olin kuitenkin hyvässä työkunnossa ja sain valmisteltua töitä niin, että ensi viikon punktiosta tulevat saikkupäivät eivät aiheuta mitään stressiä. Alkaa jo maanantain folliultra jännittää. Alavatsassa on pientä jomottelua aina välillä, jotain limoja valuu alapäästä ja vatsassa alkaa tuntua ensimmäisiä turvotuksen merkkejä. Loppusuora häämöttää! Mutta nyt on tarkoitus nauttia viikonlopusta, kaikki lääkkeet on hankittu tai tilattu eikä tarvitse mistään sellaisesta enää murehtia. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Olen itse solubiologi, ja tiedän miten paljon laboratorio-olosuhteet ja pienetkin erot soluviljelyssä voivat vaikuttaa solujen hyvinvointiin. Siksi ajattelin, että olisi järkevää antaa mahdollisuus myös toiselle laboratoriolle, kun olen vielä 43.
Osutaan aika lähelle esimerkkiäsi, kun takana neljä hoitoa ja tuloksena yksi alkio. Meillä ongelma hedelmöittymisessä ja kaikki keinot jo käytössä.

Meille sanottiin, että Suomessa kaikki laboratoriot hyviä, mutta että voi olla pieniä eroja ja joskus laboratorion vaihto voi auttaa. Vaihdettiin sitten Husilta Dextraan. Ei toki pelkästään labran takia, vaan muut syyt oli isommassa roolissa.

Heräsin yöllä järkyttävään nälkään, ja pikaisen googlettelun jälkeen totesin ettei kalorivaje ole kovin fiksua stimulaation aikana. En varmaan ole kovin viisas ihminen, kun tämäkin piti Googlelta oppia.

Ensimmäiset mahan tuikinnat ovat alkaneet, mitkä kyllä eivät eroa normaalista follikkelivaiheen tuikinnasta. Näin myös hyvin levotonta seksiunta, jonka toivon unohtavani mahdollisimman pian. 💀

Ei kuulosta vakavalta kumpikaan, ja mullakin välillä tirisee useampi tippa yhden sijaan.

Minuakin eilen jännitti, kun piti ekaa kertaa pistää myös jarrulääke (aiemmin ollut jarruna nenäsuihke). Ganirelixistä oon lukenut useampia inhokkilääkekertomuksia (ja tylsä neula -kokemuksia), mutta ei se mikään paha ollut. Ilahduin. Kirvelsi pikkuisen vaan jälkikäteen, mutta ei se itikanpuremaa pahempi ollut.

Menopur-pistoksia on takana 6 päivää ja oon tosi iloinen siitä, että tällä viikolla olin kuitenkin hyvässä työkunnossa ja sain valmisteltua töitä niin, että ensi viikon punktiosta tulevat saikkupäivät eivät aiheuta mitään stressiä. Alkaa jo maanantain folliultra jännittää. Alavatsassa on pientä jomottelua aina välillä, jotain limoja valuu alapäästä ja vatsassa alkaa tuntua ensimmäisiä turvotuksen merkkejä. Loppusuora häämöttää! Mutta nyt on tarkoitus nauttia viikonlopusta, kaikki lääkkeet on hankittu tai tilattu eikä tarvitse mistään sellaisesta enää murehtia. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Hei me mennään about samoissa vaiheissa! Mulla nyt 8 pistosta takana, maanantaina myös kontrolli.

Vatsan turvotus ja vihlonta on nyt läsnä jatkuvasti. Pistokset alkavat myös sattua enemmän nyt, kun vatsa on pinkeä. Liikunta alkaa olla jo vähän haastavaa, eilen vesijuoksukin oli jo kivuliasta 😅

Jännittää jo hirveästi ultra täälläkin... Tsemppiä maanantaille!

Hei me mennään about samoissa vaiheissa! Mulla nyt 8 pistosta takana, maanantaina myös kontrolli.

Vatsan turvotus ja vihlonta on nyt läsnä jatkuvasti. Pistokset alkavat myös sattua enemmän nyt, kun vatsa on pinkeä. Liikunta alkaa olla jo vähän haastavaa, eilen vesijuoksukin oli jo kivuliasta 😅

Jännittää jo hirveästi ultra täälläkin... Tsemppiä maanantaille!
Mä kävin tänä aamuna vielä hiihtämässä jäällä, kun ei näytä olevan lunta enää punktion jälkeen. Olihan tuo vähän tönkköä, enkä uskaltanut hiihtää kuin 25min, mutta olin tosi iloinen että vielä jaksoin. Loppuajan taidan tyytyä vain kävelylenkkeihin. Tsemppiä sullekin maanantaille!

Mä en oikein tiedä onko olemassa sellaista määrää johon olisin tyytyväinen, kun takana on jo yksi hyperstimulaatio. Pelkään siis että rakkuloita on samaan aikaan liikaa ja liian vähän, aiemmilla kerroilla yli 20.

@Enkelinsiipi
Samaistun tuohon kahden asian pelkäämiseen. Itse pelkään samaan aikaan etteivät hoidot toimi ja että ne toimivat (en ole koskaan kokenut raskautta niin sekin jännittää). Samalla pelkään ettei saada follikkeleita, ettei saada munasoluja, ettei saada alkioita, ettei päästä tuoresiirtoon... 😵‍💫

Tiedätkö yhtään miten toi alkioiden geenitestaus käytännössä toimii? Kysyn vaan uteliaisuudesta.

Multa on menny ohi, että kahvia pitäs vältellä?🫣 kokonaan vai vaan just se kuppi per päivä?🥲 koitan ite kerrata, että mitä pitikään tehä ja toimia jos maanantaina tulee ilmotus, että tervetuloa. Se olis kp3 eli varmaan samana iltana alkais piikit🤞🏻

Multa on menny ohi, että kahvia pitäs vältellä?🫣 kokonaan vai vaan just se kuppi per päivä?🥲 koitan ite kerrata, että mitä pitikään tehä ja toimia jos maanantaina tulee ilmotus, että tervetuloa. Se olis kp3 eli varmaan samana iltana alkais piikit🤞🏻
Ilmeisesti saisi käyttää kohtuudella. 🤔

@Enkelinsiipi
Samaistun tuohon kahden asian pelkäämiseen. Itse pelkään samaan aikaan etteivät hoidot toimi ja että ne toimivat (en ole koskaan kokenut raskautta niin sekin jännittää). Samalla pelkään ettei saada follikkeleita, ettei saada munasoluja, ettei saada alkioita, ettei päästä tuoresiirtoon... 😵‍💫

Tiedätkö yhtään miten toi alkioiden geenitestaus käytännössä toimii? Kysyn vaan uteliaisuudesta.
Mä oon pidempään juonut kahvia yhden muumimukin aamulla, ja iltapäivällä teetä. Aiemmin pystyin juomaan kahvia myöhäänkin, nyt jo klo 14 kahvi myöhäistää nukahtamista. Mutta aamukahvista en luovu.

Julkisella geenitestaus menee niin, että minusta ja miehestä on jo valmiiksi otettu geenitestit, ja niiden avulla "perustetaan järjestelmä" eli geenikartastot. Koska me olemme hoitodinosauruksia, meidän tiedot ovat Briteissä Cooper Genomicsilla, nykyään kai joku eri firma. Suomessa tosiaan pitää saada blastokystejä, joista otetaan näyte ennen pakastusta. Näyte lähetetään ja tutkitaan Briteissä. Kuukauden päästä punktiosta kuulee jäikö mitään siirrettävää, että jos tavallisessa punktiossa joutuu kuumottelemaan 5pv saadaanko alkioita, niin mulla se piina on 35päivää. Tälleen 37v naisen munasoiluilla ja 50% todennäköisyydellä periytyvä sairaus on jo aika paha kombo. Viimeksi 6v sitten 8 alkiota tuottivat 3 siirtokelpoista, ja siinä meillä kävi uskomaton tuuri (vain 2 kahdeksasta kantoi miehen sairautta)

Jos meille ei jää siirrettävää, tehdään yksi ivf yksityisellä lahjasiittiöillä, koska en jaksa enää hoitoja kauaa, eikä mikään takaa että ensi kerralla olisi sen parempi tuuri. Oon tähän jo henkisesti vähän valmistautunutkin, mutta sekin olisi ennen kesää.

Muokattu viimeksi:
Takaisin