IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Haluaisitko antaa pienen tiivistelmän tuosta että miten voi itse vaikuttaa munasolujen määrään? 🙏🏻
Lyhyt selitys on se että välttää myrkkyjä ympäristöltä (yllätyin miten paljon mulla on näitä kotona, esim BPA ja Ftalaatteja), erilaiset ravintolisät (ei vain DHEA, Q10 ja mamavitamiinit), näistä toki kannattaa aina jutella lääkärin kanssa koska jotkut jopa voi haittaa tilannetta) sekä ruokavalio ja verensokerin hallinta. Sitten toki riippuen tilanteesta (endo, pcos, insuliiniresistenssi tms.) niin on erilaisia suosituksia mitä ravintolisiä ottaa, tulehdustilat vaativat erilaisia lääkkeitä myös, kirjassa puhuttiin myös miehen ravintolisistä (jopa silloin kun ei ole miespuolinen syy) ja miten tämä auttaa munasolua keskittymään kehittymiseen kun sen ei tarvitse korjata miehen siittiöstä jotain. Kirja oli hyvin jaoteltu, että voit hyppää juuri sinun tilannetta koskevaan kappaleeseen (eli ei tarvitse kaikkea lukea) mutta itse kuuntelin kirjaa alusta loppuun ja jäi hyvin rauhallinen fiilis sen jälkeen. Toivottavasti sait tuosta jotain irti :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Mitä kaikkea olet ottanut muuten? Aloitin itse d-vitamiinin nostolla ja q10. Pohdin muitakin mitä siinä It starts with the egg krijassa kerrottiin, mutta ajattelin keskustella lääkärin kanssa niistä ensin.
Mulla on ollu siis ubikinoli 100mgx2 päivässä, nac 650mg 1-2 pilleriä päivässä, d vitamiini 50mg, multivita raskaus, rauta 100mg, b12 vitsku 1mg, lihavuusleikkauksen takia noin iso määrä ja samoin foolihappoo menee mama vitskun lisäks vielä 2mg.
Miehellä on ubikinoli 100mg, e- vitamiini 50mg ja b12 1300ug ja foolihappo 400mg.

Pahoittelut kun napailen mutta näinköhän menee kesken tämäkin, tänään tullut vuotoa ihan siteeseen asti. Kuitenkin digi antoi tuloksen 2-3 ja perustestitkin vahvistuneet, eli hormoni noussut jonkin verran kuitenkin. Plääh. Just peruttiin polilta se ensi kuun hoidonsuunnitteluaika ja sain ajan varhaisultraan 12.3.

Liitteet

• IMG20260224162738.jpg
    IMG20260224162738.jpg
    3.4 MB · Katsottu: 14
  • IMG_20260224_175631.jpg
    IMG_20260224_175631.jpg
    431.3 KB · Katsottu: 14
Moi! Meillä alkoi ensimmäinen ivf-hoito. Meillä on 2,5-vuotias spontaanisti alkunsa saanut lapsi, mutta toista on yritetty 1,5 vuotta. Olen kolmekymppinen ja tutkimuksissa todettiin että minulla on esivaihdevuodet, AMH 0,29 ja follikkeleita yhteensä 4 viime ultrassa. Meillä myös keskenmenotaustaa. Näillä spekseillä lähdettiin siis pitkää kaavaa toteuttamaan. Nyt on menossa synarela suihkaukset. Pergoveris pistokset aloitetaan sitten nollaultran jälkeen jos kaikki näyttää hyvältä. Näistä lääkkeistä saa kertoa myös omia kokemuksia jos haluaa!

Kaipaan tukea tän pelon ja stressin kanssa.. Huomaan että mun on vaikea luottaa lääkäreihin ja siihen että he tekevät oikeita päätöksiä hoidon suhteen. Meille luvattiin tämä yksi kierros omilla munasoluilla. Jos siis tämä ei tuota tulosta joudutaan harkitsemaan lahjamunasoluja tai siirtymään yksityiselle. Jos taas saadaan munasoluja kypsymään ja toivottavasti alkioksi asti voidaan tehdä tarvittaessa vielä uusi hoito. Ahdistaa myös se että parhaimmassakin tapauksessa saadaan se muutama hassu munasolu ja niistä todennäköisesti karsiutuu pois.
Tsemppiä ❤️ ensin kysymys sulle noista esivaihdevuosista, vaikka on vähän off-topic tässä keskustelussa. Mulla oli/on siis aivan samanlainen tilanne kuin sulla. AMH 0,32 viimeisimmässä mittauksessa ja AFC matalimmillaan 4 hoitojen aikana. Esivaihdevuosi-diagnoosia ei ole annettu. Oon miettinyt sitä ajoittain, että unohdettiinko se diagnosoida, ja miten vaikuttaa tulevaisuuten. Oliko sulla puhetta enemmän asiasta, tuliko lääkäriltä sen hoitoon mitään ohjeita?

Mun on aina pakko tulla kommentoimaan kun joku on saanut tietää hoitojen aloituksen myötä AMH-tason olevan alhaalla. Kaipasin niin ite muiden kokemuksia kun itselle kävi niin, shokki oli ihan valtava. Pääset lukemaan mun vanhat viestit ja sitä myötä meidän polun mun nimimerkin takaa, varsinkin sitten kun pääset tuonne salaiselle puolelle. Meille tehtiin julkisella 2 hoitokierrosta (IVF ja ICSI), molemmista vain 1 alkio siirtoon mutta molemmista alkoi myös raskaus. Ensimmäinen päättyi keskenmenoon mutta toinen on pysynyt mukana. Toisessa hoidossa myös mulla oli lääkkeenä Pergoveris, tosin kaava molemmilla kerroilla lyhyt.

Oon täältä forumilta muutaman kerran muidenkin kohdalla lukenut että matalan AMH:n takia tarjottaisiin vain 1 tai 2 hoitokierrosta. Tosi outoa, meille ei ikinä sanottu noin, ja oletus oli että saisimme kolme kierrosta julkisella jos niitä tarvitsemme.

Tsemppiä hoitoihin! ❤️

Pahoittelut kun napailen mutta näinköhän menee kesken tämäkin, tänään tullut vuotoa ihan siteeseen asti. Kuitenkin digi antoi tuloksen 2-3 ja perustestitkin vahvistuneet, eli hormoni noussut jonkin verran kuitenkin. Plääh. Just peruttiin polilta se ensi kuun hoidonsuunnitteluaika ja sain ajan varhaisultraan 12.3.
Äh mikä tilanne! Tuo hcg on ainakin noussut jos edellinen digi oli 1-2vko. Muista että vuoto ei aina tarkoita sitä mutta ehkä kannattaa klinikalla käydä tarkistamassa asiaa. Moni sanoo että verta tulee hematomasta tai jos kiinnittyminen on lähellä kohdunkaulaa. En halua antaa toivoa turhaan kun en tiedä sun edellisten keskenmenojen tarinaa mutta toivotaan ettei ole mitään sellaista! Ultralla selviäisi varmaan mikä siellä vuotaa 🤔

Tsemppiä ❤️ ensin kysymys sulle noista esivaihdevuosista, vaikka on vähän off-topic tässä keskustelussa. Mulla oli/on siis aivan samanlainen tilanne kuin sulla. AMH 0,32 viimeisimmässä mittauksessa ja AFC matalimmillaan 4 hoitojen aikana. Esivaihdevuosi-diagnoosia ei ole annettu. Oon miettinyt sitä ajoittain, että unohdettiinko se diagnosoida, ja miten vaikuttaa tulevaisuuten. Oliko sulla puhetta enemmän asiasta, tuliko lääkäriltä sen hoitoon mitään ohjeita?

Mun on aina pakko tulla kommentoimaan kun joku on saanut tietää hoitojen aloituksen myötä AMH-tason olevan alhaalla. Kaipasin niin ite muiden kokemuksia kun itselle kävi niin, shokki oli ihan valtava. Pääset lukemaan mun vanhat viestit ja sitä myötä meidän polun mun nimimerkin takaa, varsinkin sitten kun pääset tuonne salaiselle puolelle. Meille tehtiin julkisella 2 hoitokierrosta (IVF ja ICSI), molemmista vain 1 alkio siirtoon mutta molemmista alkoi myös raskaus. Ensimmäinen päättyi keskenmenoon mutta toinen on pysynyt mukana. Toisessa hoidossa myös mulla oli lääkkeenä Pergoveris, tosin kaava molemmilla kerroilla lyhyt.

Oon täältä forumilta muutaman kerran muidenkin kohdalla lukenut että matalan AMH:n takia tarjottaisiin vain 1 tai 2 hoitokierrosta. Tosi outoa, meille ei ikinä sanottu noin, ja oletus oli että saisimme kolme kierrosta julkisella jos niitä tarvitsemme.

Tsemppiä hoitoihin! ❤️
Kiitos! Luen mielelläni teidän matkasta, ihanaa että hoidot onnistuivat ❤️

Lääkäri kertoi paljon asiasta ja sanoi että kuulun niihin naisiin joilla vaihdevuodet alkavat nuorena, muttei siitä varsinaista diagnoosia ole. Oma kannassa lukee ja lääkäri sanoi että lapsettomuushoitojen jälkeen tarvitaan tutkimuksia ja asiakkuuden jatko naistentautien polilla diagnoosia varten jotta pääsee hormonikorvaushoitoon. Sitä varten on siis jotkut omat tutkimukset sitten. Hormonikorvaushoito on tarpeellinen koska munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen altistaa sydän- ja verisuonisairauksille sekä luuston haurastumiselle. Mutta että tämä esivaihdevuosiaika voi kestää vaikka vuosikausia tai sitten oma toiminta voi loppua kokonaan hyvin piankin, sitä kukaan ei tiedä. Käytännössähän merkitystä on hedelmällisyyteen, jota nyt lapsettomuushoidoissa hoidetaan ja toki yksilöllisesti vaihtelevat vaihdevuosioireet voivat vaikuttaa elämänlaatuun. Niihinhän voi tarpeen mukaan saada apua sitten hormonikorvaushoidosta. Ymmärsin että tutkimukset ja diagnoosi on ajankohtaista silloin kun kuukautiset jäävät pois.

Ymmärrän tämän niin, että voidaan siis yleisellä tasolla puhua esivaihdevuosista jos tutkimukset viittaavat munasarjojen toiminnan hiipumiseen ja jos on vaihdevuosiin liittyviä oireita, mutta ei kai mitään varsinaista esivaihdevuosi-diagnoosia ole.

Mutta ihanaa että kommentoit, tämä tosiaan on ollut shokki ja kyllä tässä kaipaa vertaistukea! Parasta on kuulla muiden samanlkaltaisessa tilanteessa olleiden onnistumisia 🙏

Meille siis sanottiin ensikäynnillä että eka hoitokierros näyttää olisiko hyvä harkita lahjamunasoluja. Tästä ajattelin että saadaan ihan itse valita käytetäänkö omia vai lahja ja joka tapauksessa saadaan se kolme kierrosta. Hoidonsuunnittelukäynnillä sitten eri lääkäri sanoi että käytäntö on ollut tälläisissä tilanteissa, että jos ensimmäinen kierros ei tuota toivottua tulosta ei toista omilla soluilla tarjota vaan sitten tarjotaan niitä lahjasoluja. Järkytyin siitä kyllä ja kysyin sitten vielä ”oletko varma ettei voida saada toista kierrosta eri lääkkeillä sitten” ja lääkäri vastasi ettei hän varma voi olla että se arvioidaan aina tapauskohtaisesti, mutta vastaavassa tilanteessa juuri oli päätetty ettei kannata toista kierrosta kokeilla kun ekalla ollut maksimilääkkeet, ettei se tilanne siitä kuulemma paremmaksi muutu kun lääkkeitä ei ole lisättävissä jos on menty jo eka maksimilla. En aivan halua uskoa tätä, kun olen kuullut että toisilla pienempi lääkemäärä voi tuoda paremman tuloksen. Ja onhan niitä eri lääkkeitäkin mitä voi kokeilla. No, mennään nyt yksi asia kerrallaan ja toivotaan ettei tarvitakaan kuin yksi kierros! Ja siis toinen kierros varmaan omilla tarjotaan jos tässä ekassa kypsyy soluja hyvin. Ainoastaan jos vastetta ei olisi ei uutta tarjottaisi. Näin ainakin ymmärsin.

Tsemppiä hoitoihin! ❤️
Lueskelin sun viestejä ja sainkin niistä vastauksen yhteen mieltä askarruttaneeseen kysymykseen. Olen siis pohtinut, voiko tän hetken AFC 3+1 muuttua stimulaation aikana ja sun kokemusten perusteella näköjään voi! Eli ei oo kiveen hakattu että 4 follikkelia olisi meidän maksimimäärä tässä kierroksessa vaan niitä voi innostua kasvamaan enemmänkin. 🤩

Äh mikä tilanne! Tuo hcg on ainakin noussut jos edellinen digi oli 1-2vko. Muista että vuoto ei aina tarkoita sitä mutta ehkä kannattaa klinikalla käydä tarkistamassa asiaa. Moni sanoo että verta tulee hematomasta tai jos kiinnittyminen on lähellä kohdunkaulaa. En halua antaa toivoa turhaan kun en tiedä sun edellisten keskenmenojen tarinaa mutta toivotaan ettei ole mitään sellaista! Ultralla selviäisi varmaan mikä siellä vuotaa 🤔
Joo lauantaina oli 1-2 ja tänään 2-3. Teoriassa tiedän sen mutta omalla kohdalla se on aina tarkoittanut keskenmenoa niin en ole kovin toiveikas vaikka se aina mahdollista onkin että olisi jotain muuta. Nyt on kyllä hieman menkkamaisia kipuja tullut iltaa kohden.
Luultavasti eivät ota polille vaan käskevät seurailla ja testata uudestaan jossain kohtaa. Nyt on vielä talviloma viikko eli siellä voi olla supistettua toimintaa eli hoitaa vain ns pakolliset. Mutta viimeksi siis käskivät seurailla ja mennä sitten synnärinpäivystykseen jos tulee kovia kipuja tms.

Voi ei @Mami91~ , oon todella pahoillani, että on nyt tullut heti huolta plussauutisten jälkeen :Broken Heart: Mä kovasti ehdin teidän puolesta jo iloita, kun matka on ollut niin kovin pitkä teillä. Kunpa vuoto kuitenkin vaan pian lakkaisi.. :folded:

Kuinka asiat tällaisessa tilanteessa etenisi hoitojen osalta, jos raskaus ei jatkuisikaan? Sanoit että olitte juuri ehtinyt perua ensi kuun ajan - saisiko sen takaisin, vai joutuisiko jonottelemaan uutta? Ei kai alkanut raskaus voi laittaa hoitoja jotenkin karenssille?

Voi ei @Mami91~ , oon todella pahoillani, että on nyt tullut heti huolta plussauutisten jälkeen :Broken Heart: Mä kovasti ehdin teidän puolesta jo iloita, kun matka on ollut niin kovin pitkä teillä. Kunpa vuoto kuitenkin vaan pian lakkaisi.. :folded:

Kuinka asiat tällaisessa tilanteessa etenisi hoitojen osalta, jos raskaus ei jatkuisikaan? Sanoit että olitte juuri ehtinyt perua ensi kuun ajan - saisiko sen takaisin, vai joutuisiko jonottelemaan uutta? Ei kai alkanut raskaus voi laittaa hoitoja jotenkin karenssille?
Kiitos ❤️ pieni toivohan on niin kauan kunnes vuoto on tosi runsasta/hyytymäistä. Kipuja on kyllä ollut aika paljon nyt illalla vaikka vuotoa ei nyt juurikaan ole ollut.

Käsittääkseni pitää jonottaa se kolmisen kuukautta uudestaan jos jonoon uudestaan joutuu ja tämmösessä tilanteessa vielä odotellaan hyvän aikaa että varmistuu että menee kesken ja sitten vasta pääsee jonoon kun tilanne selvä. Ei siis itse peruttu aikaa vaan polilta peruttiin se samalla kun varasivat sieltä alkuraskauden ultran.

Takaisin