IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Endo-keskustelun jatkoa: Mulla äitini on ollut hyvin tietoinen miten endo oireilee ja sanoi nuorena että mulla luultavasti on sellainen kun mä kärsin kivuista eri tavalla kuin mun kaksi siskoa. (Äidillä oli myös endo, hän kävi kohdunpoistossa joskus 45 vuotiaana neljän lapsen jälkeen koska kivut). Vuodot olivat runsaammat, pidemmät ja kivut kovemmat kuin heillä. Sitten olin ehkä 20-vuotias kun aloitin ehkäisymenetelmien rumbaan tulla, suurin syy oli se että sanoin lääkärille mun epäilyistä ja hänen mielestä epillerit olivat oikea ratkaisu tähän. Ensin erilaiset pillerit, laastarit, renkaat, kyllä nämä olivat ihan ok, ja mun endo varmaan hieman rauhoittui. Valitettavasti sain 2010 kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosia ja nämä eivät sopineet ollenkaan mun kiplirauhaslääkkeen kanssa ollenkaan (kaikki himot lähti, ei kiinnostanut seksi). Sitten vaihdoin kuparikierukkaan ja huomasin että himot palasivat aika nopeasti, tämän poistin 2018 kun päätettiin miehen kanssa aloittaa yritykset. Tämän kaiken aikana olin käynyt papa-kokeissa, gynetutkimuksissa jotta sain vaihtaa lääkkeitä jne. Mutta aina kun sanoin että mulla saattaa olla endo, niin ei tehty mitään tutkimusta onko näin. Kun poistin kierukkaa, niin se nainen sanoi että voi olla että se haittaa raskautumista, mutta ei tutkinut asiaa. Tämä kaikki pääkaupunkiseudun julkisella puolella.

2021 kävin ensimmäistä kertaa yksityisellä (felicitas) ja sekin lääkäri keskittyi mun painoon enemmän kuin endo-epäilyyn. Kyllä, painoni oli aivan liian kaukana hyvästä bmistä mutta hän ei edes lähtenyt tutkimaan mistä se johtuisi (tässä vaiheessa uudet laihdutuslääkkeet olivat buumi USAssa mutta eivät rantautueet Suomeen vielä). Sain kuitenkin painoa pudotettua omalla tiukalla ruokavaliomuutoksella ja salin lisäyksellä jopa 20 kiloa. Seuraavalla kerralla mentiin kyselemään apuja 2023, tehtiin aukiolotutkimusta mutta se jäi siihen, sama asia uudestaan. Laihduta. Kokeilin taas vuoden verran ja 5 kiloa sain pois ehkä. 2024 saatiin nykyinen lääkäri ja hän lähti asiaa tutkimaan perusteellisemmin. Tästä tuli nopeasti selville että insuliiniresistenssi aiheutti epäonnistumista laihdutuksessa= lääkkeet tähän, endometrioosi munasarjoissa (kuulemma aika selkeä kun parin/kolmen ultrassa oli aina siellä ja samankokoinen riippumatta kierrosta ja toki mun oireiden perusteella) = diagnoosi. Puolessa vuodessa sokeritasapaino oli jo parempi mutta ei paino lähtenyt vielä kunnolla laskemaan joten vaihdettiin lääkettä ja 8 kkn aikana oli se 20 kiloa mennytkin. Olin saavuttanut hänen bmi raja ja aloitettiin ivf hoidot. Hän pitää aina mielessä se endo, joka kerta tutkii ettei ole lähtenyt kasvamaan, tarkisti stimulaation aikana follikkelit jotka kasvavat sen ympärillä että pääseekö kaikkia tyhjentämään. prednisonista keskusteltiin, päätettiin lisätä tämä mun lääkkeisiin varmuuden vuoksi vaikka mun endo näyttäisi olevan aika rauhallinen eikä pitäisi häiritä kiinnittymistä.

Tämän tarinan perusteella sanoisin että on todellakin tuurista kiinni, saako lääkärin joka on tietoinen kaikesta mitä apuja tarvitsee. Olen sanonut tämän ennenkin tässä forumilla, että vaikka meidän tarina ei päätyisi hyvin niin olemme saaneet kaiken mahdollisen avun mitä olisimme voineet saada. Se on selkeetä! Endon sijainti ratkaisee paljon myös, munasarjoissa se voi vaikuttaa munasolujen laatua tai follikkeleiden kasvua.

Tästä tuli pitkä teksti :Upside Down Face:

”Itsellä on aina ollut todella niukat kuukautiset, eikä kuukautiskivutkaan ole olleet mitenkään pahat. Suolisto-oireilusta (ibs-tyyppistä) olen kärsinyt jostain 2015 alkaen ja alasekäkivut kroonistuivat 2020. Silti esim yksityisellä ei gyne nähnyt mitään.”

Siis tämä on ihankun mun omasta elämästä! Ihan joka kohta😅 Jopa ulostuskivut, mutta ne tulee aina kuukautisten aikaan. Tuntuu ettei endoa oikein osaa kaikki tulkita
No niin, sit kannattaa lukea paljon endometrioosista ja pitää omia puolia lääkärissä! Voi olla ettei se vielä näy ultrassa, mutta kasvaa pikkuhiljaa.

Yks mitä voit jo itseksesi tehdä, on käyttää antioksidantteja (NAC, alfalipoeenihappo, C-vitamiini, D-vitamiini, Omega-3, E-vitamiini, A-vitamiini, melatoniini, CoQ10) ja varmistaa että folaatti ja rautavarastot on kunnossa. NACista on mm. tutkimuksia helpottamaan endometrioosikipuja, oon itse vetänyt sitä 3-4x500mg/pv noiden muiden lisäksi ja koen että antioksidanteistakin oli jo iso apu.
Sen lisäksi panosta uneen, liiku ja syö terveellisesti. Paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja kuituja vaihdellen. Magnesium iltaisin auttaa itseä pitämään vatsan pehmeänä, niin selviän ulostuskivun kanssa. Ilman sitä tekisin kuolemaa joka päivä...

Kuten @StellaMom tuossa sanoi, endometrioosidiagnoosin saanti on kyllä ihan tuurista kiinni, miten hyvin näkyy ultrassa ja kuinka osaava ultraaja. Mulla on jo endo kasvanut läpi emätin seinän, joten sen näkee lääkärit jo paljaalla silmälläkin, jos vaan osaavat katsoa oikeaan kohtaan. Silti yksityinen gyne ei sitä 2,5 vuotta sitten löytänyt...

Onneksi endotutkimuksia on alkanut tulemaan todella paljon, suosittelen esim sellaista instatiliä kuin @ditto.daily. Paljon tietoa endometrioosista ja tutkimuksista, mm. GLP-1 lääkkeistä povataan apua endometrioosiin. Nykyään löytyy myös sellainen testi kuin ReceptivaDX jolla voidaan tutkia löytyykö endometrioosimarkkereita, mut en tiedä tekeekö sitä suomessa kukaan.

Silläkin uhalla että vaikutan siltä että tyrkytän LDN:ää kaikille, niin tää oli mun mielestä ihan super hyvä tutkimus aiheesta alkioiden kiinnittymisongelmiin:

Oon itse ollut nyt marraskuusta asti LDN:llä ja alaselkäkivut on helpottanut merkittävästi ja muutenkin sellainen olo että kroppa toimii ja palautuu paremmin. Lisäksi nyt tammikuussa saatiin IVF syklistä 30 kypsää munasolua, kun vähän yli vuosi sitten saatiin 15, eli käytännössä 50% enemmän. Toki oon käyttänyt isoja määriä antioksidantteja koko vuoden ja elän terveellisesti, mut silti uskon että ratkaisevin tekijä oli LDN. Yhtään siirtoja ei vielä ole tehty LDN:n aikana, eikä nyt tehdäkään ennen kuin meen leikkaukseen. Päätin että haluan saada kohdun pois mutkalta, kun endometrioosi vetää sitä niin pahasti taaksepäin mutkalle ja se saattaa olla isoin syy (kroonisen tulehduksen lisäksi), mikä estää kiinnittymistä. Ehtiipähän sit LDN:kin vaikuttaa pidempään ja poistaa tulehdusta. LDN:ää on turha kysellä julkiselta puolelta, sillä se on kokeellinen lääkitys, eikä tutkimuksia ole vielä riittävästi, jotta julkisella sitä suostuttaisiin määrätä. Mut jos joku haluaa suosituksen lääkäristä Turussa, niin voi laittaa yksityisviestiä.

Ai niin ja tosta endon sijainnista. Mulla on käynyt siinä mielessä tuuri, että endopesäke on kohdun takaosassa, eikä munasarjoista löytynyt ultrassa lainkaan. Selittää varmasti miksi munasolureservi on niin hyvä. Pesäke tosin krymppää kohdun ja peräsuolen rasvan ja ties mitä muuta kasaan, joka ilmeisesti selittää mun kroonisen alaselkäkivun. Oonkin aina yrittänyt selittää lääkäreille ja fyssareille, että tuntuu kuin jokin vetäis lantion sisältä lantiota solmuun, mut kaikki on vaan kohotellut olkapäitään ja todenneet ettei osaa auttaa.

Mulla on PMDD riesana, kovin vähän tuntuu löytyvän tietoa, miten mahtaa tuo IVF mennä jos on jo omillekin luontaisille hormoneille tällä tavalla ¨allerginen¨ :´D Missä on muuten ylipäätään infopläjäykset meille, jotka tarvittais ehkäsymenetelmiä sairauden/oireiden hallintaan, mutta raskautta yrittäessä tietenkään ei voi käyttää? Se on ollu yksi vaikea osuus mulle tässä yrittämisessä, eipä siinä että sopivaa ehkäisyä olis vuosien varrella muutenkaan löytyny.
Minulla ei ehkä ihan PMDD ole ollut, mutta ahdistus on ollut kyllä ajoittain sellaista että ei ole ehkä normaalia PMS-oireilua. Mulla on ilmeisesti myös endometrioosi, joka loppuvaiheessa kiertoa saattaa aiheuttaa hieman hormonitoimintaan vajautta.

Mulle sopivin lääke tähän on ollut minipillerit, ja ne ovat pitäneet kyllä oireilut kurissa. Nyt toki kun lapsihaave on meneillään niin en voi käyttää. Meille on tehty aika paljon kaikkia hoitoja, tässä mun henkisten oireiden lista:

-Letrozol (yleensä inssit, alkukierto): aika ikävä lääke. Aiheuttaa kiukkuisuutta, itkuherkkyyttä ja lievää ahdistusta koko kuukautiskierron ajan, ja ikävin olo tietysti ne 5pv kun sitä käyttää
-Synarela (ivf pitkä kaava): hirvein lääke koko hoidoissa. Tämä pahensi omia mielenterveysongelmia rutkasti. Masensi ja ahdisti 24/7
-Menopur (ivf): ei henkisiä ongelmia
-Ovitrelle: ei henkisiä ongelmia
-lugesteron+terolut (alkion siirron jälkeen): itkuherkkyyttä, pientä kiukkuilua, mutta keltarauhashormoni piti minipillereiden tavoin ahdistusta poissa. Tavallaan oli aika hyväkin olo, paitsi piinailu sinänsä oli kamalaa
-progynova (estreogen priming -ivf) : väsyttää, itkuherkkyyttä. Aika ok henkisesti

Minulla ei ehkä ihan PMDD ole ollut, mutta ahdistus on ollut kyllä ajoittain sellaista että ei ole ehkä normaalia PMS-oireilua. Mulla on ilmeisesti myös endometrioosi, joka loppuvaiheessa kiertoa saattaa aiheuttaa hieman hormonitoimintaan vajautta.

Mulle sopivin lääke tähän on ollut minipillerit, ja ne ovat pitäneet kyllä oireilut kurissa. Nyt toki kun lapsihaave on meneillään niin en voi käyttää. Meille on tehty aika paljon kaikkia hoitoja, tässä mun henkisten oireiden lista:

-Letrozol (yleensä inssit, alkukierto): aika ikävä lääke. Aiheuttaa kiukkuisuutta, itkuherkkyyttä ja lievää ahdistusta koko kuukautiskierron ajan, ja ikävin olo tietysti ne 5pv kun sitä käyttää
-Synarela (ivf pitkä kaava): hirvein lääke koko hoidoissa. Tämä pahensi omia mielenterveysongelmia rutkasti. Masensi ja ahdisti 24/7
-Menopur (ivf): ei henkisiä ongelmia
-Ovitrelle: ei henkisiä ongelmia
-lugesteron+terolut (alkion siirron jälkeen): itkuherkkyyttä, pientä kiukkuilua, mutta keltarauhashormoni piti minipillereiden tavoin ahdistusta poissa. Tavallaan oli aika hyväkin olo, paitsi piinailu sinänsä oli kamalaa
-progynova (estreogen priming -ivf) : väsyttää, itkuherkkyyttä. Aika ok henkisesti

Suuri kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta!

Saako tänne laittaa tämmösen, oon vähän shokissa 😳 nyt on siis hoitojen välikierto. Pelottaa ja jännittää aika paljon. Viimeksi luomuplussan saanut varmaan 5 vuotta sitten. 2 päivänä oli vuotoa joten kun plussa tuli niin aloitin luget ja tietty keskenmenotaustan takia ne olisi muutenkin alotettu. Dpo 11 ja kp 25/27-28.

Liitteet

• IMG_20260221_204700.jpg
    IMG_20260221_204700.jpg
    214.5 KB · Katsottu: 56
  • IMG_20260222_122107.jpg
    IMG_20260222_122107.jpg
    318.9 KB · Katsottu: 54
Selkeä plussa siellä ❤️ tarrasukkia mukaan! Olen kuullut että ivf voi laittaa oma kierto toimimaan myös joten hyvin mahdollista 😉
Kiitos! ❤️ Itekin oon lukenu mutta ei sitä jotenkin usko todeks omalle kohdalle kun niin pitkä taival takana. Voiko myös olla ollu vitamiineista apua nac, q10 ym 🤔 mutta hoitojen jälkeen huomas kyllä että edelleen oli aika vahvoja tuntemuksia munasarjoissa ja mm ovikset tuntu ihan kunnolla. Laittelin polille viestiä, katotaan mitä vastaavat vai voikohan ne olla talvilomalla 😅

Moi! Meillä alkoi ensimmäinen ivf-hoito. Meillä on 2,5-vuotias spontaanisti alkunsa saanut lapsi, mutta toista on yritetty 1,5 vuotta. Olen kolmekymppinen ja tutkimuksissa todettiin että minulla on esivaihdevuodet, AMH 0,29 ja follikkeleita yhteensä 4 viime ultrassa. Meillä myös keskenmenotaustaa. Näillä spekseillä lähdettiin siis pitkää kaavaa toteuttamaan. Nyt on menossa synarela suihkaukset. Pergoveris pistokset aloitetaan sitten nollaultran jälkeen jos kaikki näyttää hyvältä. Näistä lääkkeistä saa kertoa myös omia kokemuksia jos haluaa!

Kaipaan tukea tän pelon ja stressin kanssa.. Huomaan että mun on vaikea luottaa lääkäreihin ja siihen että he tekevät oikeita päätöksiä hoidon suhteen. Meille luvattiin tämä yksi kierros omilla munasoluilla. Jos siis tämä ei tuota tulosta joudutaan harkitsemaan lahjamunasoluja tai siirtymään yksityiselle. Jos taas saadaan munasoluja kypsymään ja toivottavasti alkioksi asti voidaan tehdä tarvittaessa vielä uusi hoito. Ahdistaa myös se että parhaimmassakin tapauksessa saadaan se muutama hassu munasolu ja niistä todennäköisesti karsiutuu pois.

Lääkärit sanoivat että lähdetään maksimilääkkeillä kun oma toiminta on niin pientä, olen kuitenkin lukenut että pieni lääkemäärä voisi myös olla oikea ratkaisu tällaisessa tilanteessa. Kuullut myös mini-ivf:stä.

Nyt kuitenkin täytyisi saada toivoa ja positiivisempi mieli, uskoa tähän hoitoon. Olen perusvireeltäni positiivinen ja uskon aina että kaikki järjestyy, huomaan vaan jo uupuvani näiden ajatusten kanssa ja on vaikea pysyä positiivisena pettymysten jälkeen. Mies uskoo ja on ihanan kannustava, hän on varma että saadaan vielä lapsi. Haluaisin itsekin nyt vaan toivoa ja olla positiivinen, että ehkä tästä hoidosta on meille apua. Ja niinhän se on ettei tarvita kuin yksi hyvä munasolu joka hedelmöittyy ja kiinnittyy!

On niin paljon tietoa ja ”tietoa” saatavilla, että sitä alkaa itse tonkia ja menee aivan sekaisin. Pitäisi vaan luottaa lääkäreihin ja tähän kierrokseen nyt. Kuitenkin meinaa olla paineet jos tämä jääkin ainoaksi julkisen tarjoamaksi meille, tuntuisi epäreilulta ettei sitten epäonnistuneen hoidon jälkeen kokeiltaisi lääkevaihdoksia vaan täytyisi päättää lahjamunasolujen suhteen.

Kamppaileeko muut samojen ajatusten kanssa?

Kovasti voimia kaikille hoitoja läpikäyville ❤️

Moi! Meillä alkoi ensimmäinen ivf-hoito. Meillä on 2,5-vuotias spontaanisti alkunsa saanut lapsi, mutta toista on yritetty 1,5 vuotta. Olen kolmekymppinen ja tutkimuksissa todettiin että minulla on esivaihdevuodet, AMH 0,29 ja follikkeleita yhteensä 4 viime ultrassa. Meillä myös keskenmenotaustaa. Näillä spekseillä lähdettiin siis pitkää kaavaa toteuttamaan. Nyt on menossa synarela suihkaukset. Pergoveris pistokset aloitetaan sitten nollaultran jälkeen jos kaikki näyttää hyvältä. Näistä lääkkeistä saa kertoa myös omia kokemuksia jos haluaa!

Kaipaan tukea tän pelon ja stressin kanssa.. Huomaan että mun on vaikea luottaa lääkäreihin ja siihen että he tekevät oikeita päätöksiä hoidon suhteen. Meille luvattiin tämä yksi kierros omilla munasoluilla. Jos siis tämä ei tuota tulosta joudutaan harkitsemaan lahjamunasoluja tai siirtymään yksityiselle. Jos taas saadaan munasoluja kypsymään ja toivottavasti alkioksi asti voidaan tehdä tarvittaessa vielä uusi hoito. Ahdistaa myös se että parhaimmassakin tapauksessa saadaan se muutama hassu munasolu ja niistä todennäköisesti karsiutuu pois.

Lääkärit sanoivat että lähdetään maksimilääkkeillä kun oma toiminta on niin pientä, olen kuitenkin lukenut että pieni lääkemäärä voisi myös olla oikea ratkaisu tällaisessa tilanteessa. Kuullut myös mini-ivf:stä.

Nyt kuitenkin täytyisi saada toivoa ja positiivisempi mieli, uskoa tähän hoitoon. Olen perusvireeltäni positiivinen ja uskon aina että kaikki järjestyy, huomaan vaan jo uupuvani näiden ajatusten kanssa ja on vaikea pysyä positiivisena pettymysten jälkeen. Mies uskoo ja on ihanan kannustava, hän on varma että saadaan vielä lapsi. Haluaisin itsekin nyt vaan toivoa ja olla positiivinen, että ehkä tästä hoidosta on meille apua. Ja niinhän se on ettei tarvita kuin yksi hyvä munasolu joka hedelmöittyy ja kiinnittyy!

On niin paljon tietoa ja ”tietoa” saatavilla, että sitä alkaa itse tonkia ja menee aivan sekaisin. Pitäisi vaan luottaa lääkäreihin ja tähän kierrokseen nyt. Kuitenkin meinaa olla paineet jos tämä jääkin ainoaksi julkisen tarjoamaksi meille, tuntuisi epäreilulta ettei sitten epäonnistuneen hoidon jälkeen kokeiltaisi lääkevaihdoksia vaan täytyisi päättää lahjamunasolujen suhteen.

Kamppaileeko muut samojen ajatusten kanssa?

Kovasti voimia kaikille hoitoja läpikäyville ❤️
Tsemppiä aloitukseen! Näin nuorempana neitinä tuo uutinen on varmasti hieman huolestuttava jo itsessään että todellakin ymmäerrettävää että koko prosessi ja kaikki lääkkeet tuntuvat kauheilta. Kannattaa kuitenkin kuunnella lääkäreitäkin, heillä on pitkä kokemus tapauksista jotka ovat samanlaisia kuten sun :Upside Down Face: suosittelisin kuuntelemaan tai lukemaan It starts with the egg-kirjaa (olen nyt ylistänyt sitä aivan liikaa täällä jo) Tässä kirjassa kirjoittajakin on nuori jolla on vähän munasoluja/follikkeleita, mutta se antoi mulle ainakin hieman erilaisen näkemyksen siihen miten voi itse vaikuttaa munasolujen määrään ja varmistusta siitä että lääkäri tekee asioita oikein (näin mä ainakin huomasin). Itse menin suoraan yksityiselle, se on aina pieni lomamatkan investointi (tai kolme) mutta siellä voi tulla esille asioita mitä julkisella ei välttämättä lähdetä tutkimaan myöskään. Olen itse myös usein ajatellut eteenpäin liikaa elämässäni, mutta tämä IVF prosessi on pakottanut ajattelemaan 2 viikon ajanjaksoissa, kierron mukaan. Korkeintaan kuukausi eteenpäin, eli keskity tähän kiertoon ja tuloksiin. Sen jälkeen mietit seuraavaa vaihtoehtoa :Person Raising Both Hands:

Tsemppiä aloitukseen! Näin nuorempana neitinä tuo uutinen on varmasti hieman huolestuttava jo itsessään että todellakin ymmäerrettävää että koko prosessi ja kaikki lääkkeet tuntuvat kauheilta. Kannattaa kuitenkin kuunnella lääkäreitäkin, heillä on pitkä kokemus tapauksista jotka ovat samanlaisia kuten sun :Upside Down Face: suosittelisin kuuntelemaan tai lukemaan It starts with the egg-kirjaa (olen nyt ylistänyt sitä aivan liikaa täällä jo) Tässä kirjassa kirjoittajakin on nuori jolla on vähän munasoluja/follikkeleita, mutta se antoi mulle ainakin hieman erilaisen näkemyksen siihen miten voi itse vaikuttaa munasolujen määrään ja varmistusta siitä että lääkäri tekee asioita oikein (näin mä ainakin huomasin). Itse menin suoraan yksityiselle, se on aina pieni lomamatkan investointi (tai kolme) mutta siellä voi tulla esille asioita mitä julkisella ei välttämättä lähdetä tutkimaan myöskään. Olen itse myös usein ajatellut eteenpäin liikaa elämässäni, mutta tämä IVF prosessi on pakottanut ajattelemaan 2 viikon ajanjaksoissa, kierron mukaan. Korkeintaan kuukausi eteenpäin, eli keskity tähän kiertoon ja tuloksiin. Sen jälkeen mietit seuraavaa vaihtoehtoa :Person Raising Both Hands:
Kiitos tsempeistä!
Tuo kirja täytyy kyllä nyt ottaa kuunteluun. Olen sen sisältämät vitamiini-/lisäravinnevinkit kuullut ja se ubikinoli mistä sinunkin kanssa pari viestiä olen vaihtanut on mulla käytössä. Investoin ja tilasin kallista Pharma nordin ubikinolia jota syön 6 kapselia päivässä. :D Olen pyrkinyt syömään paljon hyviä rasvoja ja käytän omega 3 -lisää, c-vitamiinia, sinkkiä. Melatoniinia olen syönyt vaihdellen. Ajattelen että jos nyt määrään ei voida vaikuttaa yritän vaikuttaa laatuun!

Jos päädytään vielä yksityiselle hoitoon ajattelen myös että siellä saa sitten ehkä yksilöllisempää ja kokeilevampaa hoitoa. Vaikka hirvittää miten kallista se on… mutta tingitään sitten kaikesta muusta, matkustelusta ja harrastuksista. Kallista tämä on jo julkisellakin. Ei me ainakaan lahjasoluhoitoon lähdetä ennen kuin ollaan yksityisellä klinikalla käyty kysymässä toinen mielipide ja keskustelemassa vaihtoehdoista.

Mutta tosiaan, nyt täytyy koittaa mennä yksi askel kerrallaan. Nyt ollaan tässä hoidossa ja kaikki on mahdollista! Toivotaan siis parasta ja murehditaan vasta jos tulee murehtimiseen aihetta. :)

Hei synarelaa käyttäneet/käyttävät. Miksi sitä jatketaan vielä sittenkin kun aletaan kypsyttämään soluja, tehdäänkö niin aina? Mun on nyt tarkoitus suihkuttaa 4 kertaa vuorokaudessa nollaultraan asti ja sitten kun aloitetaan pergoveris jatkan 2xvrk. Tuntuu vaan hassulta että samalla kun kypsytellään laitetaan jotain mikä lamaa hormonitoimintaa? Mutta näin se varmaan sitten aina menee

Hei synarelaa käyttäneet/käyttävät. Miksi sitä jatketaan vielä sittenkin kun aletaan kypsyttämään soluja, tehdäänkö niin aina? Mun on nyt tarkoitus suihkuttaa 4 kertaa vuorokaudessa nollaultraan asti ja sitten kun aloitetaan pergoveris jatkan 2xvrk. Tuntuu vaan hassulta että samalla kun kypsytellään laitetaan jotain mikä lamaa hormonitoimintaa? Mutta näin se varmaan sitten aina menee
Se toimii ns. Jarruna. Eli ivf-hoidoissa on kai aina(?) joku lääke joka estää rakkuloiden ennenaikaisen puhkeamisen. Mulle on myös tehty aikanaan ivf-hoidot pitkällä kaavalla synarela+menopur -yhdistelmällä.

Ihan ok se synarela mulla toimi, mutta aika pahat henkisen puolen oireet siitä tuli. Annostelu jännitti aina myös vähän, että valuiko lääkettä liikaa ja tuliko sitä varmasti.

Olisi nytkin ehkä muuten tehty meidän kohta alkava ivf taas synarelalla koska se toimi, mutta se vaan toimi turhankin hyvin. Siksi vaihdoimme kaavaa.

Kannattaa tosiaan käydä hakemassa toinen mielipide ennen lahjasoluihin siirtymistä. Minusta on vähän erikoista että julkisella kokeillaan vain kerran omilla. Joskus ihan lääkkeidenvaihto voi auttaa. Tai se onko esim icsi.

Tsemppiä hoitoihin! On silti ihan mahdollista, että näinkin syntyy tulosta! Ja kuten joku tuolla sanoi, niin kannattaa kuitenkin luottaa lääkäreihin. Heillä on pitkä kokemus.

Synarela toimii stimulaation aikana ns. jarruna, eli käsittääkseni estää sen, ettei follikkelit puhkea/munasolut irtoa ennen aikojaan. Tuo on hyvä metodi siinä mielessä, ettet joudu käyttämään ikävämpiä jarrupiikkejä (niissä on vähän paksummat neulat). Jos saat Synarelasta sivuoireita (usein kai vaihdevuosioireiden kaltaisia, mulle tuli vain pientä päänsärkyä), ne taittuvat useimmilla, kun pistettävä lääke aloitetaan.

Jos tuo pitkä kaava ei toimi sulle, ehkä punnitsevat mahdolliseen seuraavaan hoitoon lyhyttä. Olen joskus kuullut, että joillain matalan amh:n kanssa toimii lyhyt paremmin. Pitkän etuna kai se, että solut saattavat kypsyä tasaisemmin, kun niiden kasvattelu aloitetaan puhtaalta pöydältä.

Sen voisi sanoa lohduksi, että käsittääkseni vaikka on matalampi amh, nuorempi ikä auttaa kai siinä, että solut ovat laadukaampia ja jos alkioita kehittyy, niistä alkaa todennäköisemmin raskaus.

Paljon tsemppiä hoitoon! ❤️

Kiitos! ❤️ Itekin oon lukenu mutta ei sitä jotenkin usko todeks omalle kohdalle kun niin pitkä taival takana. Voiko myös olla ollu vitamiineista apua nac, q10 ym 🤔 mutta hoitojen jälkeen huomas kyllä että edelleen oli aika vahvoja tuntemuksia munasarjoissa ja mm ovikset tuntu ihan kunnolla. Laittelin polille viestiä, katotaan mitä vastaavat vai voikohan ne olla talvilomalla 😅
Mitä kaikkea olet ottanut muuten? Aloitin itse d-vitamiinin nostolla ja q10. Pohdin muitakin mitä siinä It starts with the egg krijassa kerrottiin, mutta ajattelin keskustella lääkärin kanssa niistä ensin.

Haluaisitko antaa pienen tiivistelmän tuosta että miten voi itse vaikuttaa munasolujen määrään? 🙏🏻

Heippa kaikki!

Olemme puolisoni kanssa olleet lapsettomuushoidoissa syksystä 2025 alkaen miehestä johtuvan tekijän vuoksi (testosteronihoito, käytössä pakastesiittiöt).
Takana on neljä inseminaatiota ilman raskautta, ja nyt olemme siirtyneet ICSI-hoitoon.
Ensimmäinen IVF/ICSI-punktio on tehty lauantaina ja odotamme alkionsiirtoa, toivottavasti torstaina tuoresiirtolla. 🥺❤️

Meillä on hoidot käynnissä Felicitaksessa.

Onko kellään tietoa näkyykö omassa hoitopolussa alkiotietoja milloin?
Kammottava jännitys päällä kun nyt siellä lukee että miten etenee 🤯
Munasoluja 18
Kypsiä 9
Hedelmöittyneitä 7

@Katkulinos tsemppiä odotukseen! Meillä tuli sillon tuoresiirron päivänä sitten pakastettujen määrä sinne hoitopolulle ja erikseen tuli sit myös et ”siirtoon valittu alkio” 1 kpl.

Salaisella puolella oma ketju myös miehestä johtuvalle lapsettomuudelle, itse ainakin siellä nyt PAS siirroissa olevana aktiivisena ja muutama muukin jotka omia hoidon vaiheita odottavat 😊

@Katkulinos tsemppiä odotukseen! Meillä tuli sillon tuoresiirron päivänä sitten pakastettujen määrä sinne hoitopolulle ja erikseen tuli sit myös et ”siirtoon valittu alkio” 1 kpl.

Salaisella puolella oma ketju myös miehestä johtuvalle lapsettomuudelle, itse ainakin siellä nyt PAS siirroissa olevana aktiivisena ja muutama muukin jotka omia hoidon vaiheita odottavat 😊

Kiitos nopeasta vastauksesta. Eli torstaihin asti ilmeisesti sitten jännitetään ilman väliaikatietoa.
Laitoinkin jo pyyntöä liittyä salaiselle puolelle. 😊Olen vain niin pahuksen kärsimätön😅

Takaisin