IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Oon myös pahoillani huonoista kokemuksista. 😔 Itselläni on enimmäkseen positiivisia kokemuksia julkiselta (HUS), jos ei nyt huomioida odottelua tms. Meidän hoidosta vastaava lääkäri on tosi ihana, kertoo asiat selkeästi ja realistisesti, ja samalla lempeästi. Myös vastaillut mun ehkä muutamaan turhaankin viestiin tosi kivasti. Toki käynneillä on usein eri henkilökuntaa, mutta ikinä en ole kokenut ettei olisi kohdattu olo tai olisivat halunneet mut äkkiä ulos kiireen takia.

Mulla on julkiselta myös hyviä kokemuksia, että en halua pelotella ketään pois hoidoista. Suurin osa siellä työskentelevistä lääkäreistä ja hoitajista on todella osaavia ja mukavia. Meillä kävi ehkä ikävien kokemusten kanssa vähän huono tuuri.

Ja itsellähän on laskettuun aikaan kuukausi. Että meilläkin julkisen hoidot tuotti lopulta toivotun lopputuloksen, vaikka lähdettiin tilanteesta matala AMH, molemmissa munasarjoissa endokasvaimet ja muuta mukavaa.

Tsemppiä kaikille hoitoihin!

Me ollaan myös kovasti pohdittu tätä yksityinen vs julkinen. Mutta päädyttiin kanssa nyt siihen että aloitetaan hoidot ainakin julkisella. Yksi syy myös on tämä, että varmaan helpompi siirtyä julkkarilta sitten tarvittaessa yksityiselle, kun toisin päin se voi olla hankalampi kokemus, kun on tottunut alkuun saamaan yksilöllisempää palvelua.

Mä olen kanssa kauhulla lukenut, kuinka ynseää hoitoa olette julkiselle saaneet. Me käytiin eka ivf kierros yksityisellä, missä hoito oli super hyvää. Tiedän, että julkisella samaa ei voi odottaakaan, mutta toivoisi sitä hoidon olevan kuitenkin ystävällistä. Siirtyminen julkiselle pelottaa siis tästäkin näkökulmasta. Mieli tekisi jatkaa yksityisellä, mutta eihän se taloudellisesti ole yhtään järkevää.
Me oltiin kolme inseminaatiota ja kolme ivf julkisella. Kun mentiin näiden hoitojen jälkeen yksityiselle, niin olin yllättynyt kuinka pieni ero oli. Lääkärit ihan samaan tapaan myöhässä ja aikoja vaikea löytää. Ei neuvota lääkkeiden käytössä jne. Kaikki maksaa hurjan paljon.

Vaikka meillä ollut julkisella kaikenlaista kommellusta, niin olen kiitollinen kaikesta mitä ollaan verovaroilla saatu. Mielestäni ero yksityiseen ei ole yhtään niin iso, kuin voisi hintalapun perusteella päätellä. Meillä lähti asiat sujumaan julkisella paremmin, kun saatiin nimetty lääkäri, joka vastasi hoidosta.

Muokattu viimeksi:
Meillä oli hoidot Tyksissä, niin en tiedä Husin toiminnasta, mutta tää mulla tuli mieleen. Että olisi ns. paikka varattu ja kun ette silloin ottaneet sitä vastaan jonotusajan päätyttyä, niin nyt pitää jonottaa uudestaan.
Husissa edetään viikko ja kuukausi kerrallaan ja katsotaan aina ketkä mahtuu ns. seuraavaan erään. Siihen vaikuttaa jonotusaika, mutta joillakin perusteilla voi päästä nopeammin. Ymmärsin lääkärin puheista, että aikataulutusta tekisi usein sama henkilö, joka voi muistaa, että potilaalle vastattu jo parissa kuussa, että ei mahdu mukaan. Voi sitten ehkä helpommin mahduttaa mukaan seuraavaan.

Me ilmoittauduttiin elokuussa ja mahduttiin mukaan, mutta päätettiin, ettei oteta paikkaa vastaan. Pelkona oli rankaisu, mutta päästiin onneksi heti seuraavasta ilmoittautumisesta mukaan.

Oon yllättynyt että useat mainitsee täällä että julkisen hoidoissa oli nimetty lääkäri vastaamassa hoidosta. Oma kokemus oli se että vastassa oli kuka milloinkin ja välillä joutui selittämään sille lääkärille mitä on tehty ja miksi. Eikä kukaan oikein kerro mitä tehdään ja miksi. Kerran tosin oli sama lääkäri ja hoitaja kutsui jopa nimeltä, se tuntui aika luksukselta.

Ikävä kyllä kuulla ettei yksityisellä välttämättä ole sen ruusuisempaa, vaikka sinne menee kaiken muun lisäksi isoja summia rahaa.

Oon yllättynyt että useat mainitsee täällä että julkisen hoidoissa oli nimetty lääkäri vastaamassa hoidosta. Oma kokemus oli se että vastassa oli kuka milloinkin ja välillä joutui selittämään sille lääkärille mitä on tehty ja miksi. Eikä kukaan oikein kerro mitä tehdään ja miksi. Kerran tosin oli sama lääkäri ja hoitaja kutsui jopa nimeltä, se tuntui aika luksukselta.
Husilla ei kai ole virallisesti omalääkäreitä, mutta potilaat nimetään sille lääkärille, joka sattuu olemaan suunnittelukäynnillä. Joka käynnillä voi silti olla eri lääkäri ja hoitaja. Meille nimetty lääkäri on hoitanut useat soittoajat ja keskustellut meidän hoidosta muiden ammattilaisten kanssa. Ottanut ikään kuin vastuuta meidän hoidosta ja kokonaisuudesta. Ollaan oltu monia pidempään hoidossa ja harvinaisia monin (ikävin) tavoin, niin ehkä hän tullut siksi tutuksi ja halunnut hoitaa asioita eteenpäin.

Takaisin