IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä mieltä olette gonal f säilytyksen suhteen - voiko laittaa takaisin jääkaappiin? Ostettu maanantaina ja säilytetty huoneenlämmössä alle 25 asteessa. Keräyksen piti olla vasta maanantaina, niin sen vuoksi en laittanut jääkaappiin, kun tarkoitus oli ottaa heti käyttöön. Punktio siirtyi tälle pe joten lääkkeelle ei käyttöä, mutta on lupailtu vielä yhtä kierrosta, kun kerkesin ostaa lääkkeitä (3kk säilyy huoneen lämmössä). Mitä teen? Huonelämpötila 20astetta makkarissa missä olen säilyttänyt.
Joo kyllä sitä voi vielä käyttää 😊👍

Voiko sen gonalin siis vielä laittaa takasin jääkaappiin? On avaamaton ja ma ostettu.

Toinen kysymys;

Kaveri pisti ganirelixin tänä aamuna, kun mies ei voinut, otti neulan pois ni pieni pisara tuli ulos neulaa pois otettaessa pistoreiästä.

Menikö persiilleen?

Lääkäri oli kyllä sitä mieltä ettei jarrua olis välttämättä enää tarvinnut mut laitettiin varmuuden vuoksi. Ma isoin folli 20mm - ma ja ti 300 iu pistetty gonalia (tänään ei enää) --> pe keräys. Tänään irrotus illalla.

Ettei vaan nyt karkaisi 🙄

Rauhaton mieli.

Muokattu viimeksi:
Voiko sen gonalin siis vielä laittaa takasin jääkaappiin? On avaamaton ja ma ostettu.

Toinen kysymys;
Kaveri pisti ganirelixin, kun mies ei voinut, otti neulan pois ni pieni pisara tuli ulos neulaa pois otettaessa pistoreiästä. Menikö persiilleen? Lääkäri oli kyllä sitä mieltä ettei jarrua olis välttämättä enää tarvinnut mut laitettiin varmuuden vuoksi. Ma isoin folli 20mm - sen jälkeen 300 iu pistetty gonalia --> pe keräys. Ettei vaan karkaisi 🙄

Rauhaton mieli.
Kyselin itse aiemmin Yliopiston apteekin chatista farmaseutilta Menopurin säilytyksestä, kun olin ottanut kynän huoneenlämpöön jo ennen avaamista, ja farmaseutti sanoi, että lääkkeen voi käyttää mutta ei saa laittaa enää takaisin jääkaappiin. Luulisi, että Gonalissa voisi olla sama. Mutta sieltä chatista oli ainakin kätevä kysyä.

Käsittääkseni pieni nestepisara on ihan normaali. 😊

Kyselin itse aiemmin Yliopiston apteekin chatista farmaseutilta Menopurin säilytyksestä, kun olin ottanut kynän huoneenlämpöön jo ennen avaamista, ja farmaseutti sanoi, että lääkkeen voi käyttää mutta ei saa laittaa enää takaisin jääkaappiin. Luulisi, että Gonalissa voisi olla sama. Mutta sieltä chatista oli ainakin kätevä kysyä.

Käsittääkseni pieni nestepisara on ihan normaali. 😊
Ai pistoreiästä? Ihon sisältä? Ei oo koskaan niin käynyt niin sillä tässä mietiskelen 😐

@Kohta35vtyhjäsyli, mulla on tullut kanssa välillä noita nestepisaroita, mutta olen järkeillyt, että se on niin pieni osuus annoksesta, että sillä ei varmastikaan ole merkitystä. Just viimeksi stressasin vähän, kun se tuli Ovitrellestä, mutta hoksasin jälkikäteen, että pisara oli varmaan se sama, joka oli ehtinyt muodostua piikin päähän jo ennen pistosta.

Harmillinen tuo Gonal-kynän säilytysasia. Eihän sun uusi stimulaatio alkaisi niin pian, että ehtisit saada sen käyttöön jo sinä aikana, jonka se säilyy huoneenlämmössä?

Ai pistoreiästä? Ihon sisältä? Ei oo koskaan niin käynyt niin sillä tässä mietiskelen 😐
Joo, vähän sama kuin voi tulla veripisara verikokeiden jälkeen. Se on tosi pieni määrä lääkkeestä. 🤗

Minulla alkaa tänään jarrun pistäminen. Mies onneksi lupasi taas pistää, niin voin olla katsomatta sitä isompaa neulaa. 🙈

@Kohta35vtyhjäsyli, mulla on tullut kanssa välillä noita nestepisaroita, mutta olen järkeillyt, että se on niin pieni osuus annoksesta, että sillä ei varmastikaan ole merkitystä. Just viimeksi stressasin vähän, kun se tuli Ovitrellestä, mutta hoksasin jälkikäteen, että pisara oli varmaan se sama, joka oli ehtinyt muodostua piikin päähän jo ennen pistosta.

Harmillinen tuo Gonal-kynän säilytysasia. Eihän sun uusi stimulaatio alkaisi niin pian, että ehtisit saada sen käyttöön jo sinä aikana, jonka se säilyy huoneenlämmössä?
Stimulaatio pyritään tekemään 3kk sisällä, kun jo nuo lääkkeet apteekista otin, jos uuteen stimulaation tarve. Sinänsä itselle ei siitä taloudellista harmia tullut, kun maksukatto on täysi. Mutta turhaan hukkaan menee lääke/t jos kerkiää vanhentua ennen hoitoa, tai uutta stimulaatiota ei tehtäisi..

Plus mietin, että säilyisikö paremmin sen 3kk jääkaapissa, kuin huoneenlämmössä? Jos sisälämpötila kipuaiskin lähemmäs 25. Nyt ollut 20-21.

Muokattu viimeksi:
Stimulaatio pyritään tekemään 3kk sisällä, kun jo nuo lääkkeet apteekista otin. Sinänsä itselle ei siitä taloudellista harmia tullut, kun maksukatto on täysi. Mutta turhaan hukkaan menee lääke/t jos kerkiää vanhentua ennen hoitoa, tai uutta stimulaatiota ei tehtäisi..

Plus mietin, että säilyisikö paremmin sen 3kk jääkaapissa, kuin huoneenlämmössä? Jos sisälämpötila kipuaiskin lähemmäs 25. Nyt ollut 20-21.
Mulle sanoi apteekkari gonalista että tunnin automatkan jälkeenkin hän suosittelisi jättämään huoneen lämpöön säilytykseen eikä laittamaan enää jääkaappiin.

Mutta kysyisin kans jostain apteekin chatista.

Oi kuulostaisi kyllä lupaavalta, toivottavasti siellä olisi alkio tarrannut matkaan! Vaikka toki kurja, jos on ollut huonoa vointia, mutta jospa ne olisivat tässä tapauksessa hyvä merkki. Ihailen kärsivällisyyttäsi testien suhteen, pian testipäivä jo koittaakin. 🙏

Yksityisen lääkäri arveli, että juuri tutkimusnäytön vajaavaisuus on syy, miksi HUS:illa ovat varovaisia kiinnityspiikin suhteen.

Vielä epäröidään. Mietityttää vähän se, että kun nykyään niin vahvasti suositaan blastosiirtoja, kiinnittyköhän hyvä alkio jos on kiinnittyäkseen yhtä lailla myös silloin, jos se siirretään kolmen päivän iässä. 🤔 Toisaalta voisi olla kivakin kokeilla varhaisempaa siirtoa, kun meidän aiemmat siirrot ovat olleet blastoja. Ajattelen kyllä, että vielä toistaiseksi joka siirto on varmaan "kuin uuden arvan heittäisi" eli voi olla se ratkaiseva tai sitten ei.

Olen varovaisin mielin kyllä hedelmöitystietojen suhteen. Mua on mietityttänyt mm. se, saadaanko yhtä hyvä tulos kuin viimeksi, kun nyt munasolut tuotettiin kolme päivää nopeammin. Se on kyllä varmaan ihan maallikkoajatus, että sitkeämmällä kasvattelulla kasvaisi potentiaalisempia.

Täytyy mainita kevennykseksi tilannehuumoria tältä päivältä:
Puoliso lähti antamaan näytettään vähän kiireellä noin vartti ennen sovittua punktioaikaa (oltiin hyvissä ajoin paikalla, mutta alkuun oli sovittu, että antaisi sen vasta punktion jälkeen). Kätilö tuli huoneeseen kyselemään "sun mies taitaa olla vielä antamassa näytettä?", johon sanoin "joo, se ei ole tullut vielä". 🤭 Hyvin pysyi kätilön naama peruslukemilla.
Joo! Nyt pelottaa kyllä testin teko. Alkio on ollut parhain laatuluokitus eli 4AA kuuden päivän kyllä. Pohdin vaan, että sain ovis testiin plussan 8.11 ja siirto 13.11. Tuntuu, että vähän liian aikaisin siirrettiin. Mut huomenna as selviää.

Joo tätä juuri aiemmin olivat gonapeptylistä sanoneet, ettei sitä ole tarpeeksi tutkittu. Yllätyin kun nyt annettiinkin resepti.

Niin näin olen myös ymmärtänyt, että blasto siirroksia korkeampi prosentti, mutta joskus kuullut taas että Alkion on parasta selviytyä kehon sisällä. Nämä ovat vaikeita valintoja. Juuri tästä olen kuullut, että jokainen alkio on uusi arpa.
Toivon teille hyvää saalista ❤️!

Joo meillä kanssa huvittavia tilanteita liittyen näihin sperman antoihin kun oltiin vielä yhdessä näytettä antamassa niin tuntui että yksi sketsi. Mutta tosiaan hoitajilla ja lääkärillä pokka pitää.

Olitteko missä hoidossa tällä hetkellä?

Olitteko missä hoidossa tällä hetkellä?

Me ollaan Ovumialla tällä hetkellä. Varmaan tunnistaisivat mutta tuskin näitä lueskelevat. 🤭

Pidän kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että saisitte huomenna plussatestin. ❤️ Onko sulla muuten aiemmissa siirroissa keltarauhaslisä pitänyt vuodon kokonaan pois? Mulla se toimii niin, ja negatestiin lopetuksestakin menee vielä muutama päivä vuodon alkuun. On tuntunut kurjalta se vuodon puuttumisen aiheuttama valeraskausolo, vaikka muuten lääke onkin mulle aika oireeton. Viimeksi tosin tuli loppuvaiheessa kauhea ihottuma ja lopetuksen jälkeen paino tipahti vuorokaudessa pari kiloa. 🫣

Hedelmöittymistiedot tulivat tänään, ja myös siinä tulos identtinen kevään hoidon kanssa: neljä hedelmöittynyttä. Tuoresiirron suhteen olo on toiveikas, mutta jospa saisi myös jonkun pakkaseen. 🙏 Tämä tekee nöyräksi kyllä, täytyy ottaa se mitä annetaan ja säätää odotuksiaan koko ajan tilanteen mukaan. Tänään mua on lohduttanut se ajatus, että vaikka uuteen hoitoon joutuminen on raskasta ja eritoten yksityisellä kallistakin, siinä saa parhaassa tapauksessa uuden mahdollisuuden lupaavimman alkion siirtoon, tavallaan "uudet kortit", oli niitä sitten yksi tai useampi.

Muokattu viimeksi:
Me ollaan Ovumialla tällä hetkellä. Varmaan tunnistaisivat mutta tuskin näitä lueskelevat. 🤭

Pidän kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että saisitte huomenna plussatestin. ❤️ Onko sulla muuten aiemmissa siirroissa keltarauhaslisä pitänyt vuodon kokonaan pois? Mulla se toimii niin, ja negatestiin lopetuksestakin menee vielä muutama päivä vuodon alkuun. On tuntunut kurjalta se vuodon puuttumisen aiheuttama valeraskausolo, vaikka muuten lääke onkin mulle aika oireeton. Viimeksi tosin tuli loppuvaiheessa kauhea ihottuma ja lopetuksen jälkeen paino tipahti vuorokaudessa pari kiloa. 🫣

Hedelmöittymistiedot tulivat tänään, ja myös siinä tulos identtinen kevään hoidon kanssa: neljä hedelmöittynyttä. Tuoresiirron suhteen olo on toiveikas, mutta jospa saisi myös jonkun pakkaseen. 🙏 Tämä tekee nöyräksi kyllä, täytyy ottaa se mitä annetaan ja säätää odotuksiaan koko ajan tilanteen mukaan. Tänään mua on lohduttanut se ajatus, että vaikka uuteen hoitoon joutuminen on raskasta ja eritoten yksityisellä kallistakin, siinä saa parhaassa tapauksessa uuden mahdollisuuden lupaavimman alkion siirtoon, tavallaan "uudet kortit", oli niitä sitten yksi tai useampi.
Ahaa! Mä kävin siellä ovumiassa aukiolotutkimuksessa. Oon Pohtinut paljon että pitäisikö näitä ERA ynm kohdun tutkimuksia tehdä yksityisellä.

Kiitos kannustuksesta ❤️! Lämmittää mieltä, että on ihmisiä, jotka ovat hengessä mukana. Jännittää jotenkin nukahtaa. Tää on kyllä ollut henkisesti vaikein testin teko kerta. Keltarauhaslisä piti myös viime kerralla menkat poissa, mutta tuoresiirrossa ei pitänyt ja ne alkoivat jo vähän puskea läpi niin arvelin silloin, ettei onnistunut. Juuri tämä on piinaavaa kun tuntuu, että kokee kaikenlaista ja sitten se onkin Cyclogest- aikaan saannista 🥲

Onnittelut neljästä hedelmöittyneestä ❤️! Hyvä asenne ja ajatus että uusi hoito on tavallaan uudet kortit ja siellä voi sitten ollakin juuri se joka sitten onnistuu ❤️! Lohduttaa itseäkin tämä ajatus ! Toivon niin , että saatte pakkaseenkin pikkuisia ja nyt jännityksellä odotellaan tuloksia 🌟

@Ehtoo tsemppiä! Mulla tuplaantui ekasta nolla kierrosta joten täytyy pitää omat odotukset jotenkin alhaalla (mikä on vaikeaa) koska sieltä tippuu sitten aika ylhäältä kuten mulla tuntui silloin ekalla kierroksella.

Omanapa: Nyt on se vaikein hetki kun pitää odottaa tämä välikierto, kunhan uusi kierto alkaisi. Olen kärsimätön, mä tiedän sen. Usein pitää olla tapahtua tai tuloksia heti joten tämä on aika vaikeaa mulle. Kela korvaa osan yhdestä kierroksesta vielä yksityisellä jos tästä ei tule mitään mutta ei pitäisi ajatella niin pitkälle vielä. Joulu on varmaan juuri tätä odottamista sitten ja sovittiin miehen kanssa että pakolliset lahjat perheenlapsille ostetaan mutta muuten meidän toivelahja saattaa tulla vasta ensi vuonna 😁 uusi kierto pitäisi alkaa vklna/alkuviikosta mutta vähän tuntemuksia terolutien kanssa ollut jo ja lääkäri sanoi että lopettaa niitä jos puskee väkisin läpi. Sitten välikiertossa on tarkastus kierrossa n. kp 21.

Taysissa käyty. Kaikki ok, ei enää jälkeäkään raskaudesta/keskenmenosta, jäänteet keltarauhasesta ( mitähän lie tarkoittaa ) limakalvo kuulemma kaunis ja 9,5mm paksuudeltaan. Munasarjoissa vielä mustelmia punktion jäljiltä. Lääkäri myös oletti että olen saanut luget heti kun tiputteluvuoto alkoi ja kirjasi kantaankin niin vaikka sanoin että en saanut silloin vaikka pyysin, että sain vasta kun oli kunnon vuoto jo ja mennyt kesken. Jatko muuttuikin niin että meidän tilanne menee moniammatillisen työryhmän käsittelyyn 18.12. jossa on paikalla myös toistuviin keskenmenoihin erikoistunut lääkäri ja siellä miettivät mahdollisia jatkotutkimuksia ja hoidon jatkoa, eli voipi olla että siirtoon ei sitten päästäkään vielä tammikuussa ja sekään ei nyt ole varmaa että onko siirto lääkkeelliseen vai luonnolliseen kiertoon. 19.12. pitäisi sitten kannassa näkyä suunnitelma ellei niiden tarvitse soittaa ja kysellä jotain, sitten myös soittavat.
Saan käyttää myös luomukierroissa nyt lugeja jos ihme kävisikin ja raskaus alkaisi spontaanisti tässä välissä.

Tuoresiirtoon päästiin ja ihmeellisesti tiistain tiedoista poiketen meillä olikin ollut kuulemma 5 kypsää solua, jotka oli kaikki hedelmöittyneet ja tulleet tähän päivään asti! 😳 Tämä siirretty ja ilmeisesti muutkin oli jakautuneet kyllä vähän tavallista nopeammin ja loput 4 jäi jatkoviljelyyn tavoitteena blastovaihe 🙏 Luteaalitukena viime tuoresiirrossa oli Terolut ja vuoto alkoi nopeasti. Inssissä aiemmin oli Cyclogest ja se piti vuodon poissa lopetukseen asti ja vähän ylikin. Nyt on sitten nämä molemmat yhdistettynä, mikä tuntuu ihan kivalta. Vähän vielä punktion jäljiltä on ollut tiputteluvuotoa, toivottavasti se liittyy vain siihen eikä muuhun. Lääkäri kyllä tarkisti, että kohdun limakalvo vaikutti olevan kunnossa.

Todella hämmentynyt olo tuosta alkioiden määrästä, toivottavasti nuo loputkin pysyisi nyt matkassa pakkaseen asti ja vielä sieltä uloskin jos tarve vaatii ❤ Onko muilla kokemuksia tuollaisista nopeammin jakautuvista alkioista?

Todella hämmentynyt olo tuosta alkioiden määrästä, toivottavasti nuo loputkin pysyisi nyt matkassa pakkaseen asti ja vielä sieltä uloskin jos tarve vaatii ❤ Onko muilla kokemuksia tuollaisista nopeammin jakautuvista alkioista?

Oi, kivoja uutisia, toivottavasti pysyvät matkassa! 💕 Meilläkin oli yksi tuollainen keulija kai, oli nyt päivänä 2 jo 6-soluinen. Tuoresiirto on huomenna. Ymmärtääkseni solumäärä olisi ihannetapauksessa kakkospäivänä 4, ja kahdella alkioistamme olikin niin. Toivon että saataisiin tuoresiirron lisäksi yksi pakkaseen. 🙏 Alkiot kasvavat embryoskoopissa, jonka ottamista timelapse-kuvista biologi seuraa niitä. 😁

Mulla on kanssa ollut pyyhintävuotoa aavistus, vaikka muutoin toivuin hyvin. Tukilääkkeenä on Cyclot kaksi kertaa päivässä.

Tuoresiirto on huomenna. Ymmärtääkseni solumäärä olisi ihannetapauksessa kakkospäivänä 4, ja kahdella alkioistamme olikin niin. Toivon että saataisiin tuoresiirron lisäksi yksi pakkaseen. 🙏
Päädyittekö siis kolmipäiväisen tuoresiirtoon? Muut pakastetaan blastoina? Ei lisätutkimuksia alkioille?

Muistanko oikein, että teillä oli ekassa hoidossa tuoresiirto ja yksi pakastetun siirto?

Oi, kivoja uutisia, toivottavasti pysyvät matkassa! 💕 Meilläkin oli yksi tuollainen keulija kai, oli nyt päivänä 2 jo 6-soluinen. Tuoresiirto on huomenna. Ymmärtääkseni solumäärä olisi ihannetapauksessa kakkospäivänä 4, ja kahdella alkioistamme olikin niin. Toivon että saataisiin tuoresiirron lisäksi yksi pakkaseen. 🙏 Alkiot kasvavat embryoskoopissa, jonka ottamista timelapse-kuvista biologi seuraa niitä. 😁

Mulla on kanssa ollut pyyhintävuotoa aavistus, vaikka muutoin toivuin hyvin. Tukilääkkeenä on Cyclot kaksi kertaa päivässä.
@Kirppuliini ehtikin jo kysyä kaikki kysymykset siitä, että mihin siis päädyitte? 😊 Joka tapauksessa paljon onnea matkaan tuoresiirtoon ❤

Päädyittekö siis kolmipäiväisen tuoresiirtoon? Muut pakastetaan blastoina? Ei lisätutkimuksia alkioille?

Muistanko oikein, että teillä oli ekassa hoidossa tuoresiirto ja yksi pakastetun siirto?

Joo, päätettiin toteuttaa kolmipäiväisen tuoresiirto. Vähän mietityttää mutta tuntuu, että siihen oli monta puoltavaa tekijää, ei vähäisimpänä se, että klinikan henkilökunta kannusti siihen näköjään yksityispuolellakin. Muita seikkoja esim. se, että vointini on nyt hyvä, kustannukset, ei tarvitse jännätä oviksen tulemista, osumista ja sulatusta, joulun ajan aiheuttama tauko jne. Pessimistisempänä mietteenä se, että jos yrittäisimme kevään puolella palata julkisen hoiviin, se että siirtoon olisi tässäkin hoidossa päästy saattaisi antaa lupaavamman kuvan mahdollisuuksistamme jatkossa kuin se, jos vaikka kävisikin niin, ettei saataisi yhtään blastoa. On tullut pieni huoli, että hoitavathan meitä vielä.

Sovittiin biologin kanssa, että saisimme ehkä sunnuntaina tietää mahdollisten muiden alkioiden päivän 5 tilanteesta. Jos kävisi joku onnenkantamoinen ja jäljellä olisi vaikka kaikki kolme, harkitsisimme vielä pgt-a:ta. Nyt tuntuu realistiselta odottaa yhtä pakkasalkiota.

Meillä oli tosiaan aiemmasta hoidosta tuoresiirto 5-päiväisellä ja yksi PAS 5-päiväisellä. Yksi 5-päiväinen kuukahti sulatuksessa.

@Ehtoo ihanaa, että pääsette tuoresiirtoon! Hyvin se raskaus voi siitäkin lähteä❤️🌈✨ Voi kun saisitte mahdollisimman monta pakkaseen 🌈

@StellaMom onnea alkioista ❤️ ymmärrän tuskan, odottaminen on tosi hankalaa. Meilläkään ei ollut tuoresiirtoa ja tuli yksi välikierto ennen PASia. Tuntui ikuisuudelta. Onneksi sun välikierroksi sattuu joulukuu, eipä tarvitse rajoittaa syömisiä joulupöydässä 😆 seuraavasta vuodesta tulee sitten teidän vuosi!💕

@Vieraana onnea hienosta saaliista! ❤️ kiva kun tuoresiirto onnistui💕 Toivotaan että tuoresiirto tärppää ja mahdollisimman moni pääsee pakkaseen ❄️

Mä en ole vielä uskaltanut testata, mutta meinasin että repäisin laastarin huomenna ja ottaa vastaan mitä ikinä on tullakseen 😅Virallinen testipäivä on vasta maanantaina, mutta luulis jo näkyvän jos jotain on tarrannut kiinni.

Takaisin