IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omanapa jälleen:
Lääkäri soitti (yllättävän aikaisin, viimeksi kesti joskus iltapäivään asti ennen kuin soitti koska munasolut eivät helposti hedelmöityneet ilmeisesti , eli positiivista?) ja kertoi että neljästä kolme on jo hedelmöityneet, kaksi nomraalisti ja yksi epänormaalisti. Ja yksi kypsä solu vielä hengailee, voi siis olla että hedelmöityy mutta on vähän laiska alku vaan. Googlasin nopeasti mitä epänormaali hedelmöitys tarkoittaa, ja ilmeisesti siitä voi tulle kromosomiluvultaan epänormaali, mutta ei aina tarkoita ettei olisi normaali luku. Jäädään siis odottamaan, tulisiko siitäkin jotain ja hedelmöityykö viimeinen solu myös. Tämä tulos oli jo parempi kuin mitä odotin joten taas jotain positiivista! Nyt jännitän sitä solujakautumista mikä viimeksikin oli se ongelma mun soluilla.

Onnea myös @Tinttara teillä oli hyvä saldo!
Just luin että 9 päivää siirron jälkeen olisi testipäivä. Onko siis muita ohjeita annettu tähän myös? Itsellä kaikki pakastetaan jos kehittyvät blastokystaksi. Ja jos kehittyvät niin saadaan solubiologin kanssa katsoa solu videoita embryoskoopista! Se ois kivaa nähdä 💪🏻

Mulla käytettiin kevään hoidossa Synarelaa, joka toimi toivotusti eikä aiheuttanut pahoja oireita (päänsärkyä tuli vikoina päivinä, ja epätoivoisesta olosta on tietty välillä vähän vaikea tunnistaa mistä johtuu... 🫣)

Lokakuussa aloitin taas hoidon sillä, mutta sillä kertaa Synarela-kuurin jälkeen nollaultrassa näkyikin selvästi aiempaa vähemmän follikkeleita. Päätettiin odottaa yksi taukokierto, ja lääkäri halusi vaihtaa kaavaa niin, että tulikin tuo estrogen priming ja lyhyt kaava. Ilmeisesti yksi syy follikkelien vähäiselle määrälle saattoi olla se, että Synarela lamasi munasarjoja liikaa. Ymmärsin, että primingilla on vähän sama tarkoitus kuin Synarelalla mutta kevyemmin. Se siis tietääkseni edistää sitä, että follikkelit lähtisivät tasaiseen kasvuun eikä yksi tai pari lähtisi keulimaan. Vielä ei pysty arvioimaan, miten toimi mulla, mutta oli ainakin omalla kohdalla oireeton, helppo ja edullinen vaihe.

Voimia Synarelan kanssa, onneksi pistosten alettua helpottaa. ❤️
Okei, onpa hyvä tietää, että jos tämäkään kierros ei tuota tulosta, on jatkokierroksille mahollisesti muita, lempeämpiä vaihtoehtoja synarelalle. 🙏 tosin en tiiä käytetäänkö näitä OYSissa (tietääkö kukaan?).

Ja jes, tänään toivon mukaan alkaa pistelyt Menopurilla, eka nollaultra nyt tänään 👏 oon oottanu ku kuuta nousevaa et saan puolittaa ton Synarela-annoksen ja saa alottaa pistelyt, ni helpottuu olo ja saa nukuttua taas paremmin 🙏

Menopurissa tosiaan suuria saatavuusongelmia, sain niukin naukin osan määrätystä satsista kotikaupungista vkloppuna, vaikka edellisenä päivänä olin apteekkihausta kattonu et kyllä niitä vielä on. Varasin jo yhen puuttuvan kynän etelästä 400km päästä, kunnes tajusin seuraavana päivänä kurkata vielä yliopiston apteekit, löyty puolet lähempää. Mut joo, paniikki meinas vallata viikonloppuna, ei sitä turhaan ole ohjeissa, että hanki lääkkeet ajoissa 🤦‍♀️

Okei, onpa hyvä tietää, että jos tämäkään kierros ei tuota tulosta, on jatkokierroksille mahollisesti muita, lempeämpiä vaihtoehtoja synarelalle. 🙏 tosin en tiiä käytetäänkö näitä OYSissa (tietääkö kukaan?).

Ja jes, tänään toivon mukaan alkaa pistelyt Menopurilla, eka nollaultra nyt tänään 👏 oon oottanu ku kuuta nousevaa et saan puolittaa ton Synarela-annoksen ja saa alottaa pistelyt, ni helpottuu olo ja saa nukuttua taas paremmin 🙏

Menopurissa tosiaan suuria saatavuusongelmia, sain niukin naukin osan määrätystä satsista kotikaupungista vkloppuna, vaikka edellisenä päivänä olin apteekkihausta kattonu et kyllä niitä vielä on. Varasin jo yhen puuttuvan kynän etelästä 400km päästä, kunnes tajusin seuraavana päivänä kurkata vielä yliopiston apteekit, löyty puolet lähempää. Mut joo, paniikki meinas vallata viikonloppuna, ei sitä turhaan ole ohjeissa, että hanki lääkkeet ajoissa 🤦‍♀️
Menopurista varoiteltiin mullekin silloin stimulaation suunnittelussa ja valittiin suosiolla eri lääke (Pergoveris) jota YAssa löytyi hyvin, koska lääkekatto oli täynnä tänä vuonna, niin ei lompakossakaan tuntunut. Menopurissa se hyvä ominaisuus että ei tarvitse ottaa muita lääkkeitä sen kanssa, nyt otin Fyremadel jarruna noin 4 päivän jälkeen. Silti suosin kyllä menopuria koska Fyre oli aika jäätävä laittaa. Ps. Ottakaa pieni vauhti niin ei tunnu niin pahalta pistää, se toki jättää mustelmat mutta ei ollut kumiankan fiilistä enää. Tässä kierrossa otettiin myös kaksi eri irrotuspistosta, ehkä tämäkin antoi paremmin munasoluja? Lääkkeitä toki lääkäri antaa hänen tietojen mukaan joten se mikä yhdelle toimii ei välttämättä toiselle toimi.

Mitäs kaikkea tuolta sisuksista voisi edes tutkia?😅 Muakin alkanut kiinnostamaan. Julkisella ollaan katottu perus veriarvoja joskus. Ennen hoitoja mulla oli prolaktiini koholla, mutta se laski seurannassa lopulta viitearvoihin. Sen jälkeen sitä ei ole tsekattu. Ja siis mitään selittävää tekijää meidän lapsettomuudelle ei ole löytynyt. Ehkä meidän solut ei sovi tarpeeksi hyvin yhteen tai minun munasolut on vaan kuraa?

@M@lttam@ton en tehnyt tänään testiä kun tein viimeksi eilen illalla. Odottelen huomiseen tai perjantaihin. Ei meinaa tulla edes sitä 4 h pidätysaikaa kun pakko käydä kahdesti yöllä vessassa🥲

Mutta kipristellään nyt molemmat sinne virallisiin testipäiviin.
Meilläkin syy julkisella todettu selittämättömäksi, mutta teetettiin nyt icsien välillä tarkemmat sperma-analyysit yksityisellä ja vaikka oletettiin saavamme "kaikki ok" varmistuksen niin selvisi, että oksidatiivinen stressi -tulos ok, mutta dna-fragmentaatiota on tavallista enemmän. Eli yhtä asiaa viisaampana, vaikka eihän se kivaa ole, että jotain löytyy. Tämä voi olla yhtenä osasyynä kesän keskenmenolle, mutta koska itselle ei oo tarkempia tutkimuksia tehty, niin ei ole tiedossa vielä koko kuvaa, että miksi raskautuminen on niin vaikeaa. Myös gonal-f vaste oli ekalla kierroksella aika huono, joten se lääkärin sanoin voi ainakin hidastaa tätä hommaa..

Ensimmäistä kertaa kirjoittelen vaikka sivusta oon teidän muiden matkaa jönnityksellä seuraillut. Vuoden verran yritettiin luomusti raskautua ja tämän vuoden keväällä päästiin ensikäynnille lapsettomuushoitoihin. Kesä meni odotellessa ja nyt lokakuun kierrosta aloitettiin pistely. Mentiin siis suoraan ivf/icsiin miehen vähäisten siittiöiden vuoksi. Tänään aamulla tein elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin ja olo on kyllä lievästi sanottuna pöllämystynyt. Jotenkin niin pettymyksiin kerkesi jo tottua eikä nyt meinaa sisäistää, että meille voikin käydä vielä hyvin tässä. Toki onnen lisäksi päällimmäisenä on myös pelko, että pysyykö raskaus. Mutta omalla kohdalla olen onnellinen jo siitä, että pystyn ylipäätään raskautumaan. Että jos tälle alkiolle kävisikin kohdussa jotakin, niin toivoa on vielä muissa kolmessa pakkaseen menneissä blastoissa.

Ehkä halusin vain tulla kertomaan oman tähän mennessä erittäin onnekkaalta tuntuvan tarinan ja rohkaista muita pettymyksiin tottuneita. Tsemppiä meille kaikille❤️

@StellaMom toivotaan että teillä kehittyisi nyt pienet pakkaseen asti!

Huomenna olisi tuoresiirtopäivä, jos ei yllätyksiä tulee niin, että olisi kaikki 7 nuupahtaneet. Tavallaan hieman pelottavaa, kun ohjeet tulee niin pienissä osissa, tosiaan nyt keruupäivänä sain ohjeet vain saapua siirtoon klo x ja aloittaa siirtoa seuraavana päivänä tukilääkitykset jos on hedelmäittyneitä. Testauskäytänteistä ei oo vielä ollut mitään puhetta.😅

Mut aika hurjaa. Yli 10 vuotta haaveilua, melkein 3 vuotta yritystä ja nyt se siirtopäivä sitten ykskaks olisikin käsillä. Koko ajatus hoidoista tuntui kauan jotenkin oudolta, ennenkuin nyt se tuntuukin monista eri syistä parhaalta. Saa nähdä miten huomenna käy.

Omanapailen:

Ultrassa käyty ja taas pientä pettymystä ilmassa: viime perjantaina näkyneistä follikkeleista oli taas vain kolmannes lähtenyt kasvuun ja loput hävinneet (?). Isompi lääkeannos näyttää aiheuttaneen sen, että follit kasvavat kovaa vauhtia ja punktio saattaakin olla jo selvästi uumoiltua aiemmin. Kahden hoidon perusteella vaikuttaa siltä, että munasarjani lupailevat liikoja siihen nähden, mitä sieltä saa. 🤔 Jännä kun näillä palstoilla tällaiseen epäloogisuuteen AFC:n ja kasvuun lähtevien follien välillä törmää harvemmin.

Nyt siis mennyt Gonal neljästi annoksella 250iu, follit jo 11-15 mm, onneksi suht tasakokoisia 6 kpl ja yksi pienempi. Tänään tulee jarrupiikki mukaan.

Ensin harmitti mutta sitten tuli jotenkin sääli munasarjojani. Selvästi ne yrittävät parhaansa, lisäfollien rekrytoimisen sijaan alkoivat vaan näköjään kasvattaa follien kokoa. Pieni korotusvara maksimiannokseen on tietty vielä lääkkeessä tai lääkkeen vaihto mahdollista (siis mahdollisiin seuraaviin hoitoihin).

Sattuuko täällä muuten olemaan ketään, jolla olisi stimulaation pituus jäänyt esim. kahdeksaan päivään? Hirvittää vähän, jääkö tuolla kasvuvauhdilla solut jotenkin huonolaatuiseksi. Lääkäri ei sitä pitänyt riskinä mutta aikaisti seuraavan ultran jo perjantaille.

@Ehtoo voihan harmitus, että osa folleista oli kadonnut ja vain osa lähtenyt kasvuun. Toivotaan, että myös tuo pienempi ehtisi vielä mukaan kasvamaan. Mulla oli ensimmäinen IVF syyskuussa ja stimulaatiopäiviä tuli vain 7. Toki mulla tehtiin luteaalistimulaatio, eikä oo koskaan ennen tehty follikkelivaiheen stimua, niin en tiedä olisiko pistelypäiviä tullut enemmän tuossa toisessa vaihtoehdossa. Kuitenkaan tuo pistelypäivien vähyys ei vaikuttanut mulla alentavasti munasolujen laatuun (10 follia, 8 solua, 7 hedelmöittyi). Aikataulutettiinko sulla jo punktio tän päivän ultran perusteella?

@Ehtoo voihan harmitus, että osa folleista oli kadonnut ja vain osa lähtenyt kasvuun. Toivotaan, että myös tuo pienempi ehtisi vielä mukaan kasvamaan. Mulla oli ensimmäinen IVF syyskuussa ja stimulaatiopäiviä tuli vain 7. Toki mulla tehtiin luteaalistimulaatio, eikä oo koskaan ennen tehty follikkelivaiheen stimua, niin en tiedä olisiko pistelypäiviä tullut enemmän tuossa toisessa vaihtoehdossa. Kuitenkaan tuo pistelypäivien vähyys ei vaikuttanut mulla alentavasti munasolujen laatuun (10 follia, 8 solua, 7 hedelmöittyi). Aikataulutettiinko sulla jo punktio tän päivän ultran perusteella?

Kiitos rohkaisusta! 🙏 Ajattelinkin kysyä luteaalistimulaatiosta mahdollisena jatkosuunnitelmana. Oliko sulla jokin perustelu, että heti eka hoito tehtiin luteaalistimulaationa?

Punktio aikataulutetaan perjantain ultrassa. Se oli tarkoitus aikatauluttaa vasta maanantaina, mutta lääkäri alkoi miettiä, että voi olla että irrotuspiikki tarvitaankin jo viikonlopun aikana.

Positiivista kyllä se, että munasarjat tuntuvat tästä ehtoopuolisuudesta huolimatta reagoivan reippaasti lääkkeeseen, vaikka tekevätkin sen ehkä vähän eri tavalla kuin toivoin. 🤭

Menopurista varoiteltiin mullekin silloin stimulaation suunnittelussa ja valittiin suosiolla eri lääke (Pergoveris) jota YAssa löytyi hyvin, koska lääkekatto oli täynnä tänä vuonna, niin ei lompakossakaan tuntunut. Menopurissa se hyvä ominaisuus että ei tarvitse ottaa muita lääkkeitä sen kanssa, nyt otin Fyremadel jarruna noin 4 päivän jälkeen. Silti suosin kyllä menopuria koska Fyre oli aika jäätävä laittaa. Ps. Ottakaa pieni vauhti niin ei tunnu niin pahalta pistää, se toki jättää mustelmat mutta ei ollut kumiankan fiilistä enää. Tässä kierrossa otettiin myös kaksi eri irrotuspistosta, ehkä tämäkin antoi paremmin munasoluja? Lääkkeitä toki lääkäri antaa hänen tietojen mukaan joten se mikä yhdelle toimii ei välttämättä toiselle toimi.
Kyllä menopurinkin kanssa yleensä tarvii jarrun. Jos jarrua ei oo ollu johtuu se kyllä ennemmin valitusta hoitokaavasta kuin lääkkeestä

Mulla on ollut Menopurin kanssa lyhyessä kaavassa jarruna eri kierroksilla sekä fyremadeli & synarela. Ganirelix on monen mielestä helpompi pistettävä, mutta sen kanssa taitaa kans olla pahoja saatavuushaasteita. Mulla sitä ei ole ollut kun fyremadelkin oli tosiaan vaan yhdellä kierroksella

@Ehtoo mun tapauksessa ei lääkärin mielestä ollut kuulemma mitään väliä, että kumpi stimulaatio valitaan. Se luteaalivaihe vaan sattui tulemaan kierrossa seuraavaksi, niin päätettiin mennä sillä 😅 Vaikka kuulemma se luteaalivaiheen stimu voi antaa parempa vastetta jos on munasolujen laadun/määrän kanssa alenemaa ja luteaalistimulaatiota yleensä kokeillaan jos follikkelivaiheen stimussa on ollut huono vaste. Kannattaa sitä ehdottomasti kysellä, jos vaikka auttaisi sua saamaan tasaisempaa kasvua. Toki ensisijaisesti toivon että saatte tältä kierrokselta pikkuisen syliin ❤️✨

@Ehtoo mulla oli viimeisimmässä kierroksessa tasan kahdeksan pistelypäivää. Ja saatiin ainakin ennätysmäärä blastoja eli en usko että ihan kuraa olivat munasolut tuolla pistelymäärällä. (Estrogen priming oli myös tässä kuten aiemmissakin kierrossa mukana)
Ja oon niin pahoillani ettei kaikki follit olleet lähteneet kasvuun vaan osa on kadonnut.

Noista limakalvotutkimuksista, niin niitä on ainakin Emma/Alice, Nata, Repro 1-4, ja sitten juurikin tuo Era. Kaikki tutkivat siis kohdun reseptiivisyyttä, mutta hieman eri tavoilla. Dextran sivuilla taitaa olla noista reproista aika hyvin, joku niistä tutkii natural killer soluja, kroonista endometrioosi (eri kuin endometrioosi) yms. Nataa en ymmärrä edelleenkään vaikka se on mulle tehty (joku varmaan voisi sanoa hulluksi kun tutkii jotain mitä ei edes tajua kunnolla), mutta sen perusteella mulle tuli käyttöön kortisoni, lisäestrogeeni ja muutamat lisäravinteet ja heti ekasta siirrosta näiden jälkeen alkoi raskaus. Toki se meni kesken, mutta pisimmälle päästiin sitten hoitojen paluun.

Ja omanapailuna, odottelen täällä kkm jälkeen vihdoin menkkoja alkavaksi (jouduin lopulta lääkkeellisen tyhjennyksen lisäksi mva imuun ja homma pitkittyikin isosti), jotta päästäisiin vihdoin suunnittelemaan seuraavaa siirtoa. En edes tiedä ehtiikö tässä enää ennen joulua

@Ehtoo itse toivoin lyhyempää stimua, sillä minulla on muutenkin aktiiviset ja samperin hötäiset paikat.. pelotti kestääkö nekin vähäiset kyydissä punktioon asti niinkin pitkällä stimulla ja sen vuoksi oli ylimääräinen jarru. Kuitenkin vähäinen ja todella hajautetusti kasvava reservi oli täällä ekassa ultrassa, punktion tulos oli yllätys jo sinänsä että siellä oli edes kerättävä.

Vähäisellä kokemuksella "palsta-oppineena" eikö tuo tasainen kasvu kuitenkin ole vain eduksi, vaikka stimu jäisikin lyhyemmäksi? Voisiko myös ajatella kasvavien olevan nyt sitä laatu luokkaa?😊

@Ehtoo mulla oli sama että AFC ja kasvuun lähtevien follien määrä ei vastanneet yhtään toisiaan. Mulla myös niitä pienimpiä katosi matkan varalla. Mulla myös follit kasvoi hitaasti ja stimulaatiot oli pitkiä. Mun AFC oli about 25 ja parhaiten menneessä stimulaatiossa tyhjennettiin 12 follia. Eri lääkekomboja ja annostuksia myös kokeiltiin.

Omanapailen:

Ultrassa käyty ja taas pientä pettymystä ilmassa: viime perjantaina näkyneistä follikkeleista oli taas vain kolmannes lähtenyt kasvuun ja loput hävinneet (?). Isompi lääkeannos näyttää aiheuttaneen sen, että follit kasvavat kovaa vauhtia ja punktio saattaakin olla jo selvästi uumoiltua aiemmin. Kahden hoidon perusteella vaikuttaa siltä, että munasarjani lupailevat liikoja siihen nähden, mitä sieltä saa. 🤔 Jännä kun näillä palstoilla tällaiseen epäloogisuuteen AFC:n ja kasvuun lähtevien follien välillä törmää harvemmin.

Nyt siis mennyt Gonal neljästi annoksella 250iu, follit jo 11-15 mm, onneksi suht tasakokoisia 6 kpl ja yksi pienempi. Tänään tulee jarrupiikki mukaan.

Ensin harmitti mutta sitten tuli jotenkin sääli munasarjojani. Selvästi ne yrittävät parhaansa, lisäfollien rekrytoimisen sijaan alkoivat vaan näköjään kasvattaa follien kokoa. Pieni korotusvara maksimiannokseen on tietty vielä lääkkeessä tai lääkkeen vaihto mahdollista (siis mahdollisiin seuraaviin hoitoihin).

Sattuuko täällä muuten olemaan ketään, jolla olisi stimulaation pituus jäänyt esim. kahdeksaan päivään? Hirvittää vähän, jääkö tuolla kasvuvauhdilla solut jotenkin huonolaatuiseksi. Lääkäri ei sitä pitänyt riskinä mutta aikaisti seuraavan ultran jo perjantaille.
Mulla oli nyt kans vähän samanlainen tilanne varmaan ja tuli se 8 pistospäivää vaan. Ja yleensä AFC ollut huomattavasti parempi kuin mitä tän kerran tulos. Solujen menestyksestä en tietty vielä osaa mitään sanoa.

Oliks tässä nyt sit riski että ei olis sopiva päivä sen alkiontestauksen kannalta, kun menee liian nopeasti? Äh kunpa kaikki menis nappiin kuitenkin.

Siirryn nyt takaisin tänne takaisin vähän pidemmän tauon jälkeen. Meillä siis puolison perinnöllisen sairauden takia ICSI-polku alkiodiagnostiikalla. Yksi hoitokierros on takana, josta kertyi 4 tervettä alkiota ja yksi mosaiikkialkio. Nyt takana kolme siirtoa, joista ensimmäisestä kahdesta tuli selkeät negat. Nyt viimeisimmästä pääsin kuvittelemaan olevani raskaana varhaisultraan saakka, jossa todettiin kkm. Kohdusta ei löytynyt alkiota enää ollenkaan, mutta oma kroppa ei oo tätä vielä tajunnut, joten pitää tehdä lääkkeellinen tyhjennys ensi maanantaista alkaen. Eilen siis oli tämä ultra ja olisivat antaneet lääkkeet saman tien, mutta tässä välissä on pakko selvitä siskon hautajaisista lauantaina. Turhauttaa venyttää tätä, kun muutenkin tulee niin paljon taukoa, mutta eipä muutamalla päivällä ole paljoa isossa kuvassa.

Pahoittelut, että hyppään suoraan omanapailemaan, mutta kiinnostaisi tosi paljon kuulla jos jollain muulla on kokemusta tosta lääkkeellisestä tyhjennyksestä? Lääkäri kirjoitti valmiiksi jo koko viikon saikkua ja mietin kuinka todennäköistä on että tarvitsen sitä. Mietin myös kuinkakohan kauan kestää että kroppa on valmis seuraavaan siirtoon.

Luin jostain että näitä tuulimunaraskauksia voidaan välttää tekemällä alkiodiagnostiikka, jolloin todennäköisyydet ovat huomattavasti pienemmät, koska on usein kyse kromosomivirheestä. Eipä toiminut meillä. Olisipa jotain mitä voisi itse tehdä parantaakseen todennäköisyyksiä. Pitää jutella lääkärin kanssa kun tästä on selvitty.

@Snowwie, olen niin pahoillani tilanteesta. 💔 Kuulostaa todella kuormittavalta, paljon voimia ja halaus. Kun alkiodiagnostiikka on tehty perinnöllisen sairauden vuoksi, tutkitaanko siinä samalla myös kromosomien määrä?

@Kumma, rohkaisevaa kuulla, että sullakin oli vähän lyhkäisempi stimulaatio. Saatko tänään uutisia hedelmöittymisestä? Pidän peukkuja! Tosiaan tiistai ei olisi hyvä punktiopäivä alkiodiagnostiikan kannalta, mutta jos alkioita tulee 1-2, emme varmaan tee sitä. En vielä tiedä, tekevätkö tuolla Helsingin Ovumiassa kuitenkin blastoviljelyä ja pakastusta viikonloppuisin. Pitää kysyä varuiksi huomisen käynnillä. Huvittaa nämä optimointiyritykseni, kun sain aloitettua stimulaation niin että 9-11 päivän pituisena punktio olisi osunut sopiville päiville, ja nyt stimulaatio saattaakin jäädä 7-8 päivään. Kuitenkin parhaan tiedon mukaan yrittänyt toimia, kun viimeksi mulla oli 11 päivän stimu, pitkällä kaavalla tosin.

@Tinttara, toivon tosiaan, että tasainen kasvu lupaisi hyvää ja laatu korvaisi määrän. 🙏 Mahtava solutulos teillä kaikkien vaiheiden jälkeen! 💪

@Kuuttituutti, muistelinkin, että sulla oli kokemusta vähän vastaavasta. Mulle on lääkäri perustellut, että se mitä kasvaa on kuitenkin linjassa amh-arvoni kanssa. Tuntuu vaan oudolta, että munasarjoissa hengailee sitten kuitenkin isompia määriä folleja (viime perjantaina näkyi 17), joihin lääke ei pure.

Siirryn nyt takaisin tänne takaisin vähän pidemmän tauon jälkeen. Meillä siis puolison perinnöllisen sairauden takia ICSI-polku alkiodiagnostiikalla. Yksi hoitokierros on takana, josta kertyi 4 tervettä alkiota ja yksi mosaiikkialkio. Nyt takana kolme siirtoa, joista ensimmäisestä kahdesta tuli selkeät negat. Nyt viimeisimmästä pääsin kuvittelemaan olevani raskaana varhaisultraan saakka, jossa todettiin kkm. Kohdusta ei löytynyt alkiota enää ollenkaan, mutta oma kroppa ei oo tätä vielä tajunnut, joten pitää tehdä lääkkeellinen tyhjennys ensi maanantaista alkaen. Eilen siis oli tämä ultra ja olisivat antaneet lääkkeet saman tien, mutta tässä välissä on pakko selvitä siskon hautajaisista lauantaina. Turhauttaa venyttää tätä, kun muutenkin tulee niin paljon taukoa, mutta eipä muutamalla päivällä ole paljoa isossa kuvassa.

Pahoittelut, että hyppään suoraan omanapailemaan, mutta kiinnostaisi tosi paljon kuulla jos jollain muulla on kokemusta tosta lääkkeellisestä tyhjennyksestä? Lääkäri kirjoitti valmiiksi jo koko viikon saikkua ja mietin kuinka todennäköistä on että tarvitsen sitä. Mietin myös kuinkakohan kauan kestää että kroppa on valmis seuraavaan siirtoon.

Luin jostain että näitä tuulimunaraskauksia voidaan välttää tekemällä alkiodiagnostiikka, jolloin todennäköisyydet ovat huomattavasti pienemmät, koska on usein kyse kromosomivirheestä. Eipä toiminut meillä. Olisipa jotain mitä voisi itse tehdä parantaakseen todennäköisyyksiä. Pitää jutella lääkärin kanssa kun tästä on selvitty.
Tuolta "menetyksen kokeneet" -keskusteluosiosta löytyy paljon kokemuksia lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Niitä kannattaa lukea, sillä mielestäni paperilla annetut ohjeet eivät kauhean hyvin valmistaneet tulevaan. Esimerkiksi "vuodon määrä saattaa yllättää" on ihan turha lause, koska paljon enemmän kertoisi se, että voi tulla isoja hyytymiä, jopa kananmunan kokoisia, pahimmalla hetkellä et ehkä voi lähteä pöntöltä ja yöside voi täyttyä hetkessä. Ja että tyhjennyslääkkeistä voi tulla ripuli. Sori kaikille teille joita asia ei kosketa, mutta toimenpide voi olla melko groteski ja tuntua nöyryyttävältä monin eri tavoin ja suosittelen kaikkia lukemaan kokemuksia etukäteen.

Yleensä on niin, että mitä vähemmän viikkoja ja siten vähemmän tyhjennettävää, sitä helpompi tyhjennys on. Uskon, että pääset suhteellisen helpolla. Ole matalalla kynnyksellä naisten akuuttiin yhteydessä (tai mikä alueellasi vastaa asiasta) jos keskeytyksen aikana joku epäilyttää tai olet huolissasi. Sinun tapauksessasi luulen, että lääkäri on kirjoittanut saikkua henkisistä syistä ennemmin kuin fyysisistä. Fyysisten oireiden takia useimmat pystyvät palaamaan töihin niin, että keskeytyspäivä ja sitä seuraava ovat saikkua. Moni hakee henkisen jaksamisen takia kuitenkin sairaslomaa vähän pidempään.

Olen pahoillani siitä, miten paljon teillä on nyt surua, kohtuuttomalta tuntuu. Kovasti jaksamista menetyksiin. Itselläkin alkiodiagnostiikkataustaa ja vuosi sitten nt-ultrassa kkm.

Yritän päästä nyt kärryille keskustelusta ja kahlata viestejä läpi, pahoittelut, jos joku jää väliin.

@Snowwie Olen pahoillani raskaasta menetyksestä 💔 Olen itse käynyt läpi luomu-tuulimunaraskauden ja sen jälkeen lääkkeellisen tyhjennyksen. Kolme päivää olisi ollut itselleni minimimäärä saikulle, mutta onneksi osui vielä viikonloppu perään niin sai viisi päivää lepoa. Se tuli ihan tarpeeseen, mutta nämä on tosi yksilöllisiä. Suosittelen tuota Menetyksen kokeneet-osiota ja sieltä keskustelua lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Sinne olen itsekin raportoinut oman kokemukseni laajemmin. Saa myös laittaa yv:tä, jos kaipaat vertaistukea.

Tsemppiä @Ehtoo, toivottavasti munasolujen laatu on kuitenkin hyvä.

Onnea tuoresiirtoon @tinttara!

Saitteko @Kumma jo tietoa hedelmöittyneiden määrästä?

Toivottavasti @Pumpulipilvi vuoto alkaa pian. Se odotteluvaihe on niin tympeää.

@StellaMom Toivottavasti alkiot kehittyvät hyvin! Vinkiksi, että Ganirelixissä on vähän ohuempi neula kuin Fyramadelissa, ne ovat muuten samaa tavaraa. Tosin Ganirelixissä on nyt vähän saatavuushaasteita.

Sitten omaa napaa; mahduttiin onneksi uudelle IVF-kierrokselle ja pistely alkaa huomenna. Ihan samalla lyhyellä kaavalla ja Menopur-määrällä mennään kuin viimeksikin. Viime kerralla ongelma oli alkionkehityksessä, joten yritän pitää odotukset tällä kertaa matalalla ja katsoa rauhassa, mitä tapahtuu. Toki helpommin sanottu kuin tehty. Ainakin pääsee taas tekemään jotain konkreettista.

Takaisin