IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli viimeksi pitkän kaavan hoito ja siinä 11 pistospäivää, pistokset alkoi perjantaina, vika pistos maanantaina, tiistaina Ovitrelle ja torstaina punktio. Nyt alkaisi pistokset lauantaina, joten toivottavasti ehtisi punktioon to tai pe, jolloin stimulaatio olisi 10 tai 11 päivää.

Jos stimulaatio venyisi viikonlopun yli, alkiot pitäisi välipakastaa pgt-a-näytteenottoa varten, mikä olisi huono juttu.

En tiedä vaikuttiko saamaani ohjeeseen myös se, että mulla on ollut estrogen priming (päättyi ke-iltana) ja että on taipumusta aikaisiin ovulaatioihin, joten johtofollikkeli saattaa valikoitua varhain. 🤔
Aivan! Tsemppiä pistoksiin ja toivottavasti menee just niin ku suunnittelit.

Ihan jäätävät "menkkakivut" ja ei oo tullu kun tiputtelua tänään. 🙄

Onkohan mahdollista, että jo kp 12 olisi keräys?

Huomennahan se vuoto todennäköisesti alkaa.

2x aiemmissa kun oli kp 13 keräys, kerkesi osa rakkuloista karata. Viimeisin onnistui kun pistettiin jarrua pidempään.

Ketuttaa kun kp 13 on perjantai 🤨

Lisäks mua jäi kiinnostaan @Ehtoo tui estrogen priming -- oliko jotain erityistä syytä miksi se eikä synarelaa? Mietin nimittäin et jos joudutaan yhtä kolmanteen icsi-kierrokeen, että voisiko mennä lyhyellä kaavalla kun oma pää ei tuota synarelaa tahdo kestää...

Mulla käytettiin kevään hoidossa Synarelaa, joka toimi toivotusti eikä aiheuttanut pahoja oireita (päänsärkyä tuli vikoina päivinä, ja epätoivoisesta olosta on tietty välillä vähän vaikea tunnistaa mistä johtuu... 🫣)

Lokakuussa aloitin taas hoidon sillä, mutta sillä kertaa Synarela-kuurin jälkeen nollaultrassa näkyikin selvästi aiempaa vähemmän follikkeleita. Päätettiin odottaa yksi taukokierto, ja lääkäri halusi vaihtaa kaavaa niin, että tulikin tuo estrogen priming ja lyhyt kaava. Ilmeisesti yksi syy follikkelien vähäiselle määrälle saattoi olla se, että Synarela lamasi munasarjoja liikaa. Ymmärsin, että primingilla on vähän sama tarkoitus kuin Synarelalla mutta kevyemmin. Se siis tietääkseni edistää sitä, että follikkelit lähtisivät tasaiseen kasvuun eikä yksi tai pari lähtisi keulimaan. Vielä ei pysty arvioimaan, miten toimi mulla, mutta oli ainakin omalla kohdalla oireeton, helppo ja edullinen vaihe.

Voimia Synarelan kanssa, onneksi pistosten alettua helpottaa. ❤️

Vitsi täällä ollut paljon keskustelua oman ekan kirjotuksen jäljiltä, kahlasin kaikki läpi. Osa kirjotellu pessimismistä mikä saa mielen valtaan hoitojen aikana. Sen aikana ei tahdo olla paukkuja sosiaalisiin tilanteisiin, vaikka tietää että asioiden jakaminen/purkaminen vois ehkä vähän auttaa ettei olisi niin yksin, mutta silti tekee käpertyä vaan omaan kotiin... omassaki lähipiirissä ihan todella raskautumisia ja synnytyksiä just nyt et voiko olla ees totta. Onko muilla joilla ollu käytössä Synarela tullut mielialavaihteluja? Synarela tekee itelle kevyemmät/huonommat unet (en välttämättä saa unta/valvon yöllä/herään aikasin/nukun ylipäänsä levottomammin), vatsaa turvottelee, on enemmän kipeä kehossa vaikka pidän itestäni huolta liikkumalla, akupunktiolla ja joogalla, ja koska keho on niin jumissa ja yöunet huonoja on mieli ihan paskana, tuntuu että tää pilaa mun mielenterveyden, perjantainaki olin yksin kotona ja vaan itkin. Onneks kuitenkin tiedostan, et tää on nimenomaan väliaikasta, ja helpotusta tulee heti kun pistoslääkkeet alkaa ja synarelan annostus puolitetaan mut onhan tää ihan perseestä. Mua alko jänskättään yhtäkkiä et kun en oo varannu apteekista Menopureja et onhan niitä keskiviikoks saatavilla, kun niitä tarvitaan 😰 ja aloin stressaamaan sitä kun gonalilla saatiin vain 3 kypsää munasolua (viidestä kerätystä) että onko menopurilla ihan yhtä surkea saldo.
Kiitos muuten @Harrets tosta progesteroniarvon mittailusta, kesän kkm-raskaudessa oli tiputteluvuotoa eikä mitään tukea alkuraskauden ~2vk:n terolutia lukuun ottamatta, joten pitää ottaa se nyt puheeksi. Lisäks mua jäi kiinnostaan @Ehtoo tui estrogen priming -- oliko jotain erityistä syytä miksi se eikä synarelaa? Mietin nimittäin et jos joudutaan yhtä kolmanteen icsi-kierrokeen, että voisiko mennä lyhyellä kaavalla kun oma pää ei tuota synarelaa tahdo kestää...
Ja @Mama91~ oon pahoillani tilanteesta ❤️ mikä tilanne just nyt?
Oho, tulipa romaani, pitää selvästi useemmin käydä tällä palstalla 😅 omvertaistuelle on nyt tilausta.
Kiitos ❤️ Mietin kans tota lämpö hommaa, terolutit ei mulla niihin vaikuttanu mutta luget selkeesti nostaa lämmöt. Tää epätietosuus on kyllä ollu piinaa, monta päivää samaa haaleeta plussaa näyttäny, tänäänkin vielä mutta haaleampi joten jospa pian ois ihan nega. Ihmeellistä
tuikkivaa/vihlovaa kipua välillä oikealla alavatsalla alkanut olemaan. Toivon että sais pian lopettaa tukilääkkeet kun turhauttaa niitä syödä ns turhaan ja pääsis eteenpäin tässä tilanteessa.

Tsemppiä sinne! ❤️

Täällä muutamat kertoneet, että kolesteroliarvot menneet huonompaan suuntaan hoitojen yhteydessä. Kävin mittauttamassa ja arvot onneksi edelleen ihan hyvät, eikä näkynyt huonon kolesterolin nousua.
Minä otin Puhdilta sen raskautta suunnittelevan labrapaketin ja ehdin sinne verikokeeseen parin pistospäivän jälkeen. Tuloksissa oli tosiaan pientä häikkää huonossa kolesterolissa!

Mutta voisiko muka kaksi pistospäivää vielä nostaa arvoja? Olen ainakin harrastanut vähemmän liikuntaa kesästä lähtien🤐

Mukava kuulla kuulumisiasi. Ymmärrettävä tuo tunne, että olisi helpottavaa kuulla syy, vaikka se olisi myös musertavaa. Ottiko lääkäri kantaa siihen, kannattaisiko kokeilla vielä omilla soluilla? Aivan maallikkoajatus, mutta voisikohan ajatella, että sekä FSH:ta että LH:ta sisältävä stimulaatiolääke kannattaisi kokeilla? 🤔 Taisinkin mietiskellä sitä täällä jossain vaiheessa, että hämmensi ettei sitä kokeiltu vielä HUS:illa.
On tässä mietitty voisiko lääkkeen vaihto tai muu keino auttaa. Ammattilaisten ajatus on, ettei ole siitä kiinni. Dextran lääkäri sanoi, että jos kokeiltaisiin vielä, niin hän ehdottomasti vaihtaisi lääkkeen. Lisäksi tulisi kalsiumaktivaatio (jota jo kokeiltu) ja jokin muu lisäkeino. Hän kyllä totesi myös, että Husilla tehty paljon ja otettu käyttöön vahvoja keinoja, eikä heillä ole juurikaan lisäkeinoja.

Toivon, että olisi vielä jokin keino, mutta vaikealta näyttää. Tässä joutunut oikeasti kohtaamaan ajatuksen lapsettomuudesta ja siitä, ettei tämä ehkä olekaan "vain" vaikeaa, vaan jopa mahdotonta.

Odottelemme edelleen kahta testitulosta. Pitää niiden jälkeen miettiä miten jatketaan.

Mulla oli hieman nousua huonossa ja kokonaiskolesterolissa mutta voi johtua muustakin. Stimulaation ja verikokeen välissä oli kyllä useampi kuukausi. Mulla on kertynyt hoitojen aikana myös painoa jokunen sitkeä kilo, joille en hoitojen lisäksi keksi oikein muuta mahdollista syytä kuin ikääntymisen. Ei muuten haittaa, mutta jotkut housut tuntuvat ahtailta (ja kieltämättä vaikutus veriarvoihin vähän mietityttää - mulla on ollut korkeahkoja paastosokereita ja sen myötä varmaan alttius raskausdiabetekselle, jos raskaus onnistuisi).

Pieni pistostekninen kysymys, joka tuli äsken mieleen: kun painatte vatsamakkaraa sormilla, missä vaiheessa vapautatte otteen? Onkohan sillä edes merkitystä? 🤔

Gonalin tuoksu on kyllä yksi nostalgiapläjäys. Tulee niin elävästi mieleen toukokuinen ekan ivf:n ja kevään toiveikkuus. 🤭🌱

Muokattu viimeksi:
Pieni pistostekninen kysymys, joka tuli äsken mieleen: kun painatte vatsamakkaraa sormilla, missä vaiheessa vapautatte otteen? Onkohan sillä edes merkitystä? 🤔

Gonalin tuoksu on kyllä yksi nostalgiapläjäys. Tulee niin elävästi mieleen toukokuinen ekan ivf:n ja kevään toiveikkuus. 🤭🌱
Itse olen pitänyt ihopoimua joko sormien välissä koko pistämisen ajan tai vapauttanut sen jälkeen, kun pistos annettu, mutta neula ihossa. En ole huomannut mitään vaikutusta toteutustavalla.

Gonalista jäänyt myös minulle ikävä hajumuisto. Tulee huono olo pelkästä hajusta.

Olen pahoillani, @Mami91~. Toivottavasti tilanne selkiytyy pian ja pääsette suunnittelemaan PAS-siirtoa. ❤️

Onko muuten muilla stimulaatiolääkkeet vaikuttaneet vatsan toimintaan? Olin unohtanut tuon seikan, mutta nyt vatsan vilkas toiminta alkoi heti ekan annoksen jälkeen. Se ehkä helpottaa turvotusoireita (mun vatsa toimii normaalisti hitaasti) eikä ole mikään elämää vaikeuttavan paha ongelma, mutta toivon, että ravintoaineet ehtivät imeytyä riittävästi.

Lisäravinteita olen miettinyt, kun lääkäri sanoi, että lopettaisi ehkä ubikinolin stimulaation ajaksi. NAC:ista en edes maininnut.. Molemmista löytyy suht vakuuttavia tuloksia, että voisivat parantaa hoidon tulosta myös stimulaation aikaan käytettynä.

Kuukautiset ovat olleet kyllä nyt todella runsaat. 😬 Akupunktion kai pitäisi niitä tasapainoittaa, mutta ainakin toistaiseksi ovat aika hurjat. Syön sitten myös rautaa ja suunnittelen, että jos nämä raskausyritykset eivät ota onnistuakseen, pitäisi ehkä yleisen mukavuuden vuoksi selvittää, voisiko käyttää lääkettä vuodon määrän hillitsemiseen.

Olen pahoillani, @Mami91~. Toivottavasti tilanne selkiytyy pian ja pääsette suunnittelemaan PAS-siirtoa. ❤️

Onko muuten muilla stimulaatiolääkkeet vaikuttaneet vatsan toimintaan? Olin unohtanut tuon seikan, mutta nyt vatsan vilkas toiminta alkoi heti ekan annoksen jälkeen. Se ehkä helpottaa turvotusoireita (mun vatsa toimii normaalisti hitaasti) eikä ole mikään elämää vaikeuttavan paha ongelma, mutta toivon, että ravintoaineet ehtivät imeytyä riittävästi.

Lisäravinteita olen miettinyt, kun lääkäri sanoi, että lopettaisi ehkä ubikinolin stimulaation ajaksi. NAC:ista en edes maininnut.. Molemmista löytyy suht vakuuttavia tuloksia, että voisivat parantaa hoidon tulosta myös stimulaation aikaan käytettynä.

Kuukautiset ovat olleet kyllä nyt todella runsaat. 😬 Akupunktion kai pitäisi niitä tasapainoittaa, mutta ainakin toistaiseksi ovat aika hurjat. Syön sitten myös rautaa ja suunnittelen, että jos nämä raskausyritykset eivät ota onnistuakseen, pitäisi ehkä yleisen mukavuuden vuoksi selvittää, voisiko käyttää lääkettä vuodon määrän hillitsemiseen.
Kiitos ❤️ kyllä se tästä. Onneksi 27.11. pääsee polille lääkärin juttusille ja ultraan niin saa varmistuksen että kaikki ok. Toivotaan että päästään PAS: iin, että alkio selviää sulatuksesta kun on ainokainen.

Mää oon syönyt tota NACia kesästä asti koko ajan, oiskohan sitä pitäny tauottaa jossain kohtaa,en oo tauottanu kun tuntuu että ollu lievempiä flunssia ja lyhempiä kun sitä syöny, liekö sattumaa vai ei.

Mulla on runsaisiin vuotoihin käytössä Caprilon, voiskohan se sopia sullekin? Se on kyllä helpottan tosi paljon kun on vaan 1-2 runsaampaa vuotopäivää ja nekin siis helpompia kun ennen lääkettä.

Hei kaikille, päätin minäkin kirjoittaa tähän ketjuun, kun nyt eka IVF-kierros takana. Hoitona Progynova E2-priming kp 22-25, kp26 lääketauko ja kp27 Elonva 150mg ja Terolut 10mg jarruksi aamuin illoin. Oletettavasti tuosta meni 3vrk ja menkat alkoi. Kp2 eli neljä vrk Elonvasta Pergoveris 300iu 7 päivän ajan, sitten Ovitrelle irroituspiikki 36h ennen keräystä. Väliultrissa näkyi epätasainen follikkelien kasvu ja lopulta kerätystä 7 follista vain kahdessa munasolu (koot 19 & 20mm, muut pienempiä) ja blastokystiviljelyyn vain 1 munasolu. Amh minulla 1.03, AFC 9 ja ikää kohta 42 vuotta. Olin toivonut vähän parempaa vastetta ja näillä tuloksilla olo on aika musertanut. Kohtalotovereita?

@Kohta35vtyhjäsyli Täällä myös pistely menossa ja punktio joko vk 47 lopulla tai vk 48, huomenna eka ultra edessä. Mulla ois myös osumassa punktio viikonlopulle, jos stimulaatio on samanpituinen kuin viimeksi. Kysyin tästä hoitavalta taholta stimulaation alkaessa, että miten toimitaan jos se meinaa osa viikonlopulle. En kyllä saanut mitään selvää vastausta käytännöistä, mutta ei se heissä tuntunut mitään huolta aiheuttavan, joten oon sitten koittanut itsekin olla stressaamatta asiasta. Täällä myös joku aiemmin kommentoi siihen, että lääkkeitä sääntelemällä on mahdollista venyttää punktiota.

@Ehtoo Harmi, että sullakin on ollut hoidon lisäksi muitakin murheita. Ei tässä kyllä mitään ekstrastressiä kaipaisi! Pistostekniikasta kyselit, niin minä oon tehnyt myös niin, että ottanut poimun, pistänyt ja vapauttanut sitten poimun ja odotellut n. 10 sek ennen neulan irrotusta.

Mulla on myös tuonut Gonalin tuoksu mieleen kevään, kun kaikki oli vielä uutta, jännittävää ja toiveikasta! Nyt se tuntuu edellisen tuloksen valossa jotenkin pahaenteiseltä koko haju... Yllättävän rennoin mielin on kuitenkin tämä stimulaatio sujunut verrattuna ensimmäiseen kertaa, unohdin jopa 2 kertaa pistää lääkkeet ajallaan ja tuli noin puolen tunnin viive, josta siirryin sitten loppuajaksi siihen myöhäisempään aikaan. Ekalla kerralla ei ollut todellakaan unohtamisen mahdollisuutta, kun asia tuntui olevan jatkuvasti mielessä! Mulla on myös taas sama positiivinen sivuvaikutus Gonalista, että nukun sikeämmin. Epämiellyttävämpänä sivuvaikutuksena taas on pahoinvointi eikä mikään ruoka oikein meinaa maistua. Mielialassa on pientä heittelyä, hetkittäisiä voimakkaita ärsytyksen tunteita, mutta enimmäkseen jonkinlaista herkkyyttä ja liikutusta. Yksi päivä töistä kotiin ajellessa autossa istuessa tunsin jotenkin turvotuksen munasarjojen alueella kunnolla ja herkistyin, että siellä ne pienet munasolut nyt kasvaa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Eilen kassajonossa meinasin käydä itkemään aivan ilman syytä.

Ylitin myös itseni ja pistin ensimmäistä kertaa jarrupiikin itse. Viime kierroksella en siihen pystynyt ja puoliso hoiti ne, mutta nyt oli pakko, kun olin yksin kotona ja tuli voittajafiilis, että pystyin siihen! Viimeksi olikin vielä Fyremadelin sijaan Ganirelix, ja kyllä tuo Fyremadelin neula tosiaan tuntuu paljon huonommalta :Grimacing Face:

Tänään Be ready -testiin menossa. Mulla on terolut ja cyclogest käytössä. Pohdin vaan, että kaippa ne otetaan normaalisti tänäänkin. Ei oo sanottu muuta. 😅 Mä en jaksa kauheen kauaa enää näitä ronkkimisia ja jäin miettiin, miks lääkäri kirjoitti viime ultrassa ”vapaassa vatsaontelossa pieni fysiologinen nestettä” 🫣 Pitää kysyä tänään…

Tänään Be ready -testiin menossa. Mulla on terolut ja cyclogest käytössä. Pohdin vaan, että kaippa ne otetaan normaalisti tänäänkin. Ei oo sanottu muuta. 😅 Mä en jaksa kauheen kauaa enää näitä ronkkimisia ja jäin miettiin, miks lääkäri kirjoitti viime ultrassa ”vapaassa vatsaontelossa pieni fysiologinen nestettä” 🫣 Pitää kysyä tänään…

Mullakin on ollut useamman kerran kirjauksissa mainittuna noita fysiologisia nestetilkkoja, mutta ääneen niistä ei ole sanottu mitään, joten olen ajatellut, että ehkä se on joku normijuttu ja nestetilkka siellä rauhassa hengailkoon. Kerro, jos saat siitä selville jotain!

Olen miettinyt tuota Bereadya, että voisiko olla itsellekin hyödyllinen. Täytyy kysellä vähän. Voi olla, että suositellaan tekemään vielä enemmän siirtoja ennen mitään lisätutkimuksia. Tämä on kyllä sellaista tasapainottelua asioiden tarkemman selvittämisen (josta lisäkustannuksia) ja ihan vaan yrittämisen välillä. 🤔

Mulle tuli eka ultra jo keskiviikolle, mikä tuntuu ihan mukavalta, niin pääsee pian näkemään, onko kehitystä tapahtunut. Se on viides pistospäivä, ja sen päivän iltana pitäisi tulla sitten myös jarrupiikki mukaan, jos tilanne vaikuttaa sopivalta.

@Vieraana, tsemppiä ultraan! ❤️

Olen pahoillani @Kirppuliini, että yksityiselläkään ei oikein ollut tarjota lisäkeinoja. Huomasin tuossa tutkiessa, että Tallinnassa oli yksityisklinikan hinnastossa tarjolla grenineuvontaa ja geenitestejä. En tiedä onko siellä mitään teille sopivaa, mutta vinkiksi, jos haluat tutkia asiaa.

Kävimme itse Tallinnassa teettämässä DNA fragmentaatioanalyysin, halusin poissulkea edes jotain ennen seuraavaa hoitokierrosta ja siellä analyysi oli noin 400€ halvempi kuin Suomessa. Ei pitäisi meidän ekan kierroksen alkioiden fragmentoituminen johtua siemennesteestä; se oli oikein hyvää laatua. Onpahan ainakin yksi asia selvitetty ja pois mielen päältä. Odotan malttamattomana kunnon vuodon alkua, jotta pääsisi ilmoittautumaan. Tiputtelua on ollut jo monta päivää.

Napailua/tilannepäivitystä.
Täällä testi tosiaan vaihtui negaksi ja lauantaina en ottanut enää illalla tukilääkkeitä. Eilen iltapäivällä kesken kauppareissun iski tosi kovat kivut mahassa ja selässä, ei auttanut oikein särkylääkkeetkään. Iltaa kohden rauhoittui mutta aamulla oli taas kipuja, ei tosin onneksi yltynyt niin koviksi kun eilen ja nyt ok tilanne. Vuotoa ei ole. Taysiin olin yhteydessä ja tällä kertaa laittoi hcg mittaukseen lähetteen kun niin epämääräistä ollut ja ihmetteli että vuotokin alkanut ihmeellisesti jo 6 päivää siirrosta. Jos vielä kipukohtaus tulee niin naistentautien päivystykseen, ensi viikolla sitten polilla tilannetsekki ja jatkon suunnittelu.

Lämmöt sekoilee myös eilen aamulla oli jo lähellä normaalia lämpöä ( 36,6 ) mutta tänään aamulla taas yhtäkkiä 37,4. Voiko ne luget aiheuttaa tollasta saahaamista kun ne on lopettanut? Niitten aikana oli koko ajan yli 37 lämpö. Kuinkahan pian vuoto yleensä alkaa lugejen tai vastaavien lopetuksen jälkeen normi tilanteessa? Varmaan tietty vähän yksilöllistä mutta suurinpiirtein 🤔

Takaisin