IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikkka, täällä olisi 4 icsi, josta tänään tieto et 5 munasolusta 2 vain TAAS hedelmöittynyt. Torstaina mahdollinen siirto.

Meillä on historiana:
2021 / ensimmäinen icsi lyhyellä kaavalla, josta kaksi alkiota -negat
2022 / toinen icsi lyhyellä kaavalla, josta yksi surkea alkio - nega
2023 / kolmas icsi pitkällä kaava, josta kaksi hyvää alkiota - poika sekä 2025 pakastettu alkio ei selvinnyt sulatuksesta

Nyt viimeinen icsi ja tämän jälkeen ei enää mahdollisuuksia biologiseen lapseen eikä puoliso suostuisi lahjasiittiöihin.

A H D I S T A A
Toisaalta olen kiitollinen tästä yhdestä terveestä rakkaasta pojasta, mutta ajatus siitä, että hän joutuisi elämään ilman sisarista ja myöhemmin kokemaan täysin yksin kaiken ilman sisarista musertaa 😭 tulin roikkumaan tänne keskustelupalstalle varmaan hakemaan vaan edes hitusen toivoa, sillä sitä en uskalla itelleni sallia.

Kysymys myös oisi sillä tämä sama lääkäri oli 2023 onnistuneessa siirrossa ja hoitaa nyt tätä neljättä kierrosta. Hän silloin määräsi gonapeptylin ja sanoikin et on tutkittu et voisi olla hyötyä kiinnittymisen. Kysyin nyt ounktiossa taas et haluan sen kun sen kanssa tuli plussa. Niin sanoi että ei sitä määrätä jos on pitkä kaava ja et viimeks lääkäri tehnyt virheen?????

Ompa musertava tilanne siellä 💔 voi kunpa tämä viimeinen hoito toisi tulosta!

Ja kommenttina tuohon gonapeptyliin, niin itselle ainakin määrättiin automaationa gonapeptyl vaikka oli pitkä kaava. hoidot taysissa. kuulostaa oudolta tuo mielipide, tai sitten aika todella moni lääkäri tekee virheen tuossa 😅

Meillä myös Keski-Suomessa julkisella Gonapeptyl määrätään automaationa. Siitä on todistetusti hyötyä!

@Äippä95 sormet ristissä, ei se määrä vaan laatu ❤️

Täällä lähti jarru tänään mukaan ja ei senkään pistäminen ollut paha. Tosin hoitaja vinkkasi että lämmitä pistoskohtaa ensin lämpöpussilla ennen pistämistä niin sujahtaa helpommin, taisi olla apua 🙏 Edelleen iltapäivisin tuntuu tosi turvonneelta mutta pidetään sitä hyvänä merkkinä 😁 Enää kaksi pistelypäivää ennen ultraa.

HUS:ssa kysyin Gonapeptyliä tuoresiirrossa, en saanut, PAS:ssa unohdin edes kysyä. 🫣 Tai tarkalleen kysyin, että olen kuullut Gonapeptylin käytöstä kiinnityspiikkinä, pitäisikö minun kohdalla huomioida se jotenkin, lääkäri sanoi hyvin ykskantaan "ei". Järkeilin, että voisiko olla vaaraa, että se saisi kiinnittymään sellaisen alkion, jolla ei ole edellytyksiä. 🤔 Täytyy ehkä jatkaa kyselyä, jos siirtoihin vielä pääsee.

Täällä lähti jarru tänään mukaan ja ei senkään pistäminen ollut paha. Tosin hoitaja vinkkasi että lämmitä pistoskohtaa ensin lämpöpussilla ennen pistämistä niin sujahtaa helpommin, taisi olla apua 🙏 Edelleen iltapäivisin tuntuu tosi turvonneelta mutta pidetään sitä hyvänä merkkinä 😁 Enää kaksi pistelypäivää ennen ultraa.
Minä olen käyttänyt ennen pistämistä ja sen jälkeen iholla kylmäpussia. Tuntunut auttavan Fyremadelin kanssa, kuin puuduttaisi ihoa hiukan. Lämmin ei ole käynyt edes mielessä.

Meillä etenee hoito samaa tahtia, kun ultra perjantaina. Toistaiseksi vielä lähes oireeton olo, niin ruvennut epäilyttämään voiko vielä perjantaina olla niin valmista, että keräys olisi maanantaina.

Toisaalta sitä toivoo, että pääsisi mahdollisimman vähillä oireilla, mutta sitten rupeaa epäilyttämään tehoaako lääkkeet tarpeeksi. Tuntuu aika karulta pistellä sokkona yhdeksän päivää ja vasta sitten kuulla mille vaikuttaa.

Miten voi olla julkisellakin näin paljon eroa käytännöissä? Kovasti he sanovat, että nojaavat tutkittuun tietoon ja Käypä hoito -suosituksiin.
Tää on erittäin hyvä kysymys. Luulisi, että edes julkisella olisi kaikilla ihan samat jutut ja protokollat, mutta ei tunnu olevan...

@Äippä95 paljon voimaa sinne vaikeaan tilanteeseen 💔 toivotaan että viimeinen hoito toisi teille toivotun tuloksen

@Ehtoo miksen ole yllättynyt tuosta HUSin kannasta 😅 siellä tuntuu olevan aika tiukka meininki toisinaan. Täytyypä kysyä Dextrasta mikä niillä on ”peruskaava”, jos siirtoon päästään

@Nektariini86 kiitos lämpöpussivinkistä! Mulla olis tarkoitus ottaa jarru mukaan huomenna ja vähän jännittää jo ne piikit 😅

Moikka! Kirjottelen ekaa kertaa tänne. Meillä ollut alkuvuodesta yks tuoresiirto icsissä ja yks pas. Nyt oli toinen keräys ja eka siirto. Testin sain tehdä sunnuntaina ja rfsun herkät testit näyttää edelleen vaan haaleata positiivista. Clearbluen digitaalinen näytti tänä aamuna ja sunnuntaina ”raskaana”. Alavatsalla keskellä on menkkamaisia kipuja ja pelkään koko ajan kemiallista. Mietityttää kovasti, kun vielä kolme päivää testipäivän jälkeen tulee vaan haaleampia viivoja, että onko mitään mahdollisuutta, että tyyppi on edelleen kiinnittyneenä.

On tää kyllä yhtä vuoristorataa tunteiden kanssa. Täältä lueskellut teidän matkoja ja saanut vertaistukea, vaikken ole uskaltanut aiemmin kirjoitella mitään. Mä oon just täyttänyt 40, niin hoidot loppuu julkisella pian.

Onkohan täällä jollain kokemusta tuosta punktion sairaslomasta, kun siitä saa sairaslomatodistuksen mutta tältä ajalta ei ilmeisesti tarvitse maksaa palkkaa? Tai miten tuo käytännössä menee? Olin viimeksi poissa omalla ilmoituksella, mutta vähän tekisi mieli tällä kertaa kertoa kun punktio on aikataulutettu, niin pystyisi töitä järjestelemään. Vai voinkohan ilmoittaa omalla ilmoituksella että mulla on toimenpide josta tulee 2 päivää sairauslomaa ja siten saada palkallisena?

Onkohan täällä jollain kokemusta tuosta punktion sairaslomasta, kun siitä saa sairaslomatodistuksen mutta tältä ajalta ei ilmeisesti tarvitse maksaa palkkaa? Tai miten tuo käytännössä menee? Olin viimeksi poissa omalla ilmoituksella, mutta vähän tekisi mieli tällä kertaa kertoa kun punktio on aikataulutettu, niin pystyisi töitä järjestelemään. Vai voinkohan ilmoittaa omalla ilmoituksella että mulla on toimenpide josta tulee 2 päivää sairauslomaa ja siten saada palkallisena?
Sairastodistuksen pykälä on sellainen mistä ei oikeuta palkalliseen vaan palkattomaan. Monissa työpaikoissa saa sairaslomaa x määrä päiviä omalla ilmoituksella. Itse olen tehnyt niin että olen ilmoittanut esihenkilölleni että on toimenpide josta seuraa 2 päivää sairaslomaa ja voin hänen halutessa toimittaa todistuksen. Hän ei ole sitä pyytänyt ja saikku oli palkallisena. Ekassa sain myös vakavan hyperin ja olin viikon sairaalassa ja sen jälkeen vielä 2 viikkoa saikulla. Silloin diagnoosi muuttui ja koko jakso oli myös palkallinen.

Tätä gonapeptyl asiaa ihmettelen niin kovasti itsekin ja harmittaa todella jos sitä en saa nyt kun viimeksi sen pistoksen jälkeen raskauduin.. kuulemma muuten se määrätään mut ei pitkässä kaavassa.. pohdin sitä et uskallanko suostua sit tuoresiirtoon jos oikeesti tuo gonapeptyl on mun kohdalla ollut se joka auttaa kiinnittymisessä. Jos siitä ei haittaakaan ole (ei ilmeisesti ole) niin miksi sitä ei sit vaan voi määrätä. Tuntuu jotenkin et tämä on hoitohenkilökunnalle arkipäivää mutta eipä sit meille ole jotka tämän joutuu kokemaan. Olisi kiva myös kun perusteltaisiin asiat ja ei olis sellaista liukuhihnamaista toimintaa 😅 ehkä yksityisellä on erilaista? Sieltä ei mulla oo kokemuksia.

Mutta kiitos tsempeistä teille ❤️ toivon todella, että tämä onnistuisi. Toisaalta on ehkä sitten helpompi jatkaa elämää tämän jälkeen, kun tietää et tämä oli tässä ellei kumppani vaihdu…

Onko täällä muita, jotka hoidoista on raskautuneet aiemmin ja yrittävät toista?

Tätä gonapeptyl asiaa ihmettelen niin kovasti itsekin ja harmittaa todella jos sitä en saa nyt kun viimeksi sen pistoksen jälkeen raskauduin.. kuulemma muuten se määrätään mut ei pitkässä kaavassa.. pohdin sitä et uskallanko suostua sit tuoresiirtoon jos oikeesti tuo gonapeptyl on mun kohdalla ollut se joka auttaa kiinnittymisessä. Jos siitä ei haittaakaan ole (ei ilmeisesti ole) niin miksi sitä ei sit vaan voi määrätä. Tuntuu jotenkin et tämä on hoitohenkilökunnalle arkipäivää mutta eipä sit meille ole jotka tämän joutuu kokemaan. Olisi kiva myös kun perusteltaisiin asiat ja ei olis sellaista liukuhihnamaista toimintaa 😅 ehkä yksityisellä on erilaista? Sieltä ei mulla oo kokemuksia.

Mutta kiitos tsempeistä teille ❤️ toivon todella, että tämä onnistuisi. Toisaalta on ehkä sitten helpompi jatkaa elämää tämän jälkeen, kun tietää et tämä oli tässä ellei kumppani vaihdu…

Meillä oli juuri nyt pitkä hoitokaava ja tuoresiirto oli 3.9., Gonapeptyl ohjeistettiin pistämään 4.9., koska auttaa kuulemma kiinnittymiseen olennaisesti. Meille siirrettiin 5d blastokysti. Ollaan taysissa hoidoissa. Että omituisia kyllä nämä erot.

Tuosta punktion saikusta. Olin tosiaan silloin itse vapailla, niin osui hyvin. Olin kuitennin kipeä vielä useamman päivän punktion jälkeen, joten ilmoitin pomolle, että olin operaatiossa enkä vielä ole työkuntoinen ja sain kaksi päivää omalla ilmoituksella olla palkallisella sairauslomalla. Meillä tessissä myös on merkattu, että lapsettomuushoidoista johtuvat (punktio) sairauslomat ovat palkallisia. Tämä muutos tuli hiljattain.

Meillähän Keski-Suomessa otetaan hCG:n mukana myös progearvo eli sekin tulee kaupan päällisenä tuon Gonapeptylin lisäksi, mikä on hyvä asia. Ja tuosta Gonapeptylistä ei kyllä minunkaan tietääkseni ole mitään haittaa, joten en kyllä ymmärrä, miksi se ei ole kaikkialla automaatio. Ärsyttävää, kun hoidoissakin olevat ovat niin eriarvoisessa asemassa! 😥

Meillä on tehty kahdella ensimmäisestä kierroksella tuoresiisrto pitkän kaavan jälkeen ja Gonapeptyl määrätty molemmissa. Myös nyt tehtyyn PAS siirtoon pistin Gonapetylin. OYS:ssa ollaan hoidoissa ja aina siirretty 5 päiväinen blasto ja pistos ajoitettu kun alkio on 6 päiväinen eli meidän tapauksessa päivä siirron jälkeen.

On tämä ihmeellistä että sairaanhoitopiirien välillä näin suuria näkemyseroja.

@Kirppuliini Mä vähän kans yllätyin kun on eka hoito että ei ultrata ennen ku päivänä 9. Toki heillä varmasti pitkä kokemus mutta silti oletin että ekalla kerralla vastetta tarkistettaisiin aiemmin 😳
Mulla ultrattu ensimmäisen kerran joko kahdeksan tai yhdeksän pistelypäivän jälkeen. Tuohon vaikuttaa ainakin se miten hoito ajoittuu ja meidän tapauksessa viikonloppu on tulossa ikään kuin tielle. Voivat perjantain ultrassa määrätä munasolukeräyksen aikaisintaan maanantaille. Olen itse vielä epäilyttävän oireeton, joten jännittää onko siellä monta kasvamassa ja minkä kokoisia. Epäilyksen tunnetta lisää se, että viime tsekkauksessa antraalifollikkeleiden määrä oli huomattavasti aiempaa pienempi, mutta toivon sen johtuneen vain siitä, että ultraus tehtiin ovulaation jälkeen.

@Kirppuliini toivotaan että siellä on kuitenkin folleja kasvamassa 💕 Ainakin kun on tätä palstaa lukenut, niin on monenlaisia kokemuksia. Myös niitä, että ne oireettomimmat stimulaatiot ovat olleet ne parhaimmat ✨ Mulla on ultra jo huomenna kun pistelyä vasta 5 päivää takana. Näkyyköhän siellä edes mitään 😅 Ja tulee varmaan kuitenkin uusi ultra vielä maanantaille kun pistelyä 9 päivää takana? Jotenkin vaikea uskoa, että punktiota vielä huomenna voisi aikatauluttaa 🤔

Erikoista, että on tosiaan noin vaihtelevia käytänteitä. Mä uskon kyllä, että noin valtavaa potilasmäärää hoitavalla taholla kuin HUS on jokin perustelu sille, että Gonapeptyliä ei heillä ole tapana määrätä. Sattuuko kukaan HUS:in hoidoissa ollut tullut kysyneeksi perusteluja tuohon kiinnityspiikin puuttumiseen? Tai että olisikin saanut kiinnityspiikin nihkeilystä huolimatta, esim. sitten jos siirtoja alkaa kertyä enemmän?

Tämä on nyt kyllä ihan eri asia, mutta äskettäin oli tehty Suomessa tutkimus (Tampereen yliopiston väitöskirja) siitä, että luonnolliseen kiertoon siirtäminen vähentää PAS:iin liittyviä riskejä. Riskit ovat varmasti hyvin pieniä, mutta tuo ainakin itsellä lisäsi motivaatiota lääkkeettömiin siirtoihin (vaikka ovulaatio voi osuakin huonosti viikonlopun kannalta jne.), kun mulla on melko säännöllinen kierto. Olisi tietty eri asia, jos kiertoa olisi joka tapauksessa syytä tukea lääkkeillä, jotta siirrolle luodaan sopivat olosuhteet. Tasapainoilua sen välillä, että haluaisi tietysti saavuttaa lopputuloksen mahdollisimman pian ja mahdollisimman varmasti mutta myös luomatta ylimääräisiä riskejä itselle tai lapselle.

Tuon valossa ymmärrän ehkä Gonapeptyl-asiassa sen (vaikka haluaisinkin kyllä tietää sille perustelun), että ensimmäisissä siirroissa lääkitys on vähäisempää ja tarvittaessa panoksia kovennetaan. Tietty sitten voi jäädä mietityttämään, että olisikohan alkio ollut elinkelpoinen, jos jokin lisäkonsti olisi ollut käytössä.

Lääkitysten vertailu taitaa olla kyllä vähän vaarallista maaperää - toivottavasti tässä viestissä ei ole mitään loukkaavaa tai liian rankkaa mutuilua. 🫣

Muokattu viimeksi:
Minä olen ilmoittanut esihenkilölle, että menen lääketieteelliseen operaatioon ja että olen poissa 1-2 päivää. Virallisestihan tuo ei oikeuta palkalliseen sairaslomaan, mutta hoitunut helpoiten noin. Hän ei ole kysynyt enempää ja olen merkinnyt työaikaseurantaan, että poissaolo omalla ilmoituksella.

Voisin yhtä hyvin ilmoittaa töihin punktioaamuna sairastuneeni ja olla siten poissa sen päivän ja tarvittaessa useammankin. Olen kuitenkin ilmoittanut poissaolosta etukäteen, jotta olen saanut järjestettyä työkalenteria tyhjemmäksi. Hoidot ja punktiopäivä on muutenkin raskaita, niin olen koittanut tuon poissaolon ennakoida, enkä ole jättänyt poissaolon ilmoittamista punktioaamuun.

Selvittelin viimeksi, että sairauskoodi sellainen, joka ei oikeuta omalla työehtosopimuksella palkalliseen sairaslomaan. Joissakin työehtosopimuksissa tuo on palkallinen ja joissakin tapauksissa lääkäri kirjoittanut eri sairauskoodin todistukseen. Esimerkiksi päivystyksessä saamassani todistuksessa lukee syynä vastakipu, joka oikeuttaa palkalliseen sairaslomaan.

Takaisin