IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin tänään myös Dextralla second opinion agendallani ja luulempa että jos tämä toinen IVF HUS on tulokseton, niin siirrytään hoitoihin heille. Oli tosi mielenkiintoista kuulla räätälöintivaihtoehdoista, mitkä on tosi tärkeitä näin alhaisilla AMH-lukemilla kun aikaa ei ole paljoa.
Meilläkin saattaa olla yksityiselle siirtyminen edessä, jos syksyllä tehtävä kolmas hoito on tulokseton, kuten kaksi aiempaa. Saitko mitään vinkkejä, joita voisit jakaa? Oliko puhetta lisäravinteista tai muista mahdollisesti hyödyllisistä keinoista?

Kiitos webinaarivinkistä! Osallistuin aiemmin saman lääkärin webinaariin ja otsikko kuulostaa sen verran tutulta, että saattaa olla sama uudelleen. Oli kyllä hyödyllinen ja toivoa antava, joten voisin kuunnella toisenkin kerran.

Jee kiva että pääsit mukaan @Harrets ! Tuliko sulle tähän priming-kiertoon mitään ultraa tms? Mulle kun lääkäri soitteli tästä niin kyseli kierron säännöllisyydestä ja totesi et ehkä ei tarvita ultraa, mut en tajunnut kysyä et missä vaiheessa/tilanteessa sellainen olisi tarpeen.

Ei mullekaan tullut ultraa! @Jupiter34
Luulen että eka ultra on sitten vasta vähän ennen punktiota, 9 päivän pistelyjen jälkeen mikä tuntuu ihan kreisiltä! Mutta niin se tais viimeksikin olla 🙏

Meilläkin saattaa olla yksityiselle siirtyminen edessä, jos syksyllä tehtävä kolmas hoito on tulokseton, kuten kaksi aiempaa. Saitko mitään vinkkejä, joita voisit jakaa? Oliko puhetta lisäravinteista tai muista mahdollisesti hyödyllisistä keinoista?

Kiitos webinaarivinkistä! Osallistuin aiemmin saman lääkärin webinaariin ja otsikko kuulostaa sen verran tutulta, että saattaa olla sama uudelleen. Oli kyllä hyödyllinen ja toivoa antava, joten voisin kuunnella toisenkin kerran.
Olin vastaanotolla 1,5 tuntia ja ei jäänyt aikaa kysyä lisäravinteista, pahoittelut! Unohdin myös kysyä ferritiineistä ja mahdollisuudesta päästä rautatankkaukseen joten ensi kertaan jäi vielä paljon jos/kun sinne siirrytään 😀 sen verran sanoi, että ihan normaaleilla elämäntavoilla saa jatkaa ja hyvällä omalla tunnolla nauttia myös lasin viiniäkin jos siltä tuntuu. 🫶🏻 Meillä keskustelu oli lähinnä AMH painotteinen sekä keskittyen syihin miksi edellisessä hoidossa gonal-f kasvatti 12 rakkulaa, mutta vain 4 oli solu. Jokin mahdollinen reseptorivika epäilys, mun aivot ei ehkä tuota proteiinia x tarpeeksi. Oli aika tieteellistä joten en osaa referoida tännekään oikein 😀

Olin vastaanotolla 1,5 tuntia ja ei jäänyt aikaa kysyä lisäravinteista, pahoittelut! Unohdin myös kysyä ferritiineistä ja mahdollisuudesta päästä rautatankkaukseen joten ensi kertaan jäi vielä paljon jos/kun sinne siirrytään 😀 sen verran sanoi, että ihan normaaleilla elämäntavoilla saa jatkaa ja hyvällä omalla tunnolla nauttia myös lasin viiniäkin jos siltä tuntuu. 🫶🏻 Meillä keskustelu oli lähinnä AMH painotteinen sekä keskittyen syihin miksi edellisessä hoidossa gonal-f kasvatti 12 rakkulaa, mutta vain 4 oli solu. Jokin mahdollinen reseptorivika epäilys, mun aivot ei ehkä tuota proteiinia x tarpeeksi. Oli aika tieteellistä joten en osaa referoida tännekään oikein 😀
Mulla myös matala AMH, joten kiinnostelee siihen liittyvät vinkit! Tosin veikkaan, että edessä seuraavaksi ennemmin lahjasoluaihe🫣 Saako kysyä kenellä lääkärillä kävit? Itselleni ei Dextrassa oikein enää sanottu, että mitä voisi kokeilla, toki kolme ivf siellä takana ja kaikenlaista kokeiltu tai lähinnä eri lääkkeitä.

Moi @Kaihonkukka, ompa tylsää että sullakin matala AMH ongelmana. Oliko sulla minkälaisia tuloksia aiemmista hoitokierroksista? Kävin T.M vastaanotolla. Ilmeisesti joillain ihmisillä matala AMH pysyy tasaisena pitkään, osalla taas se on tae nopeasta romahduksesta mutta kaikille tosi yksilöllistä. Mä oon nyt 34 ja sano että 1-3v ehkä jäljellä omilla soluilla mut kuka tietää… Mulla tosiaan nähtiin nyt 14 follia mikä on aikamoinen muutos Huhtikuun neljään, josta sanoi että se määrä luonnollisesti vaihtelee ja just tässä kierrossa mun follimäärä ei vastaa mun AMH-lukemia. Epäili että laadussa ei olisi ongelmia kun olen kahdesti plussannut. Piti tärkeänä että pakkaseen saataisiin myös tavaraa ja kertoi esimerkiksi monen putkeen tehdyn stimulaation mahdollisuudesta. Ja luteaalistimulaatiosta, eivät kai Dextrassa liikaa välitä kuukautiskierron vaiheesta vaan seuraavat mielummin folli-määriä. En tiedä oliko tästä mitään apua nyt sulle 😞 Ei ollut tosiaan mitään puhetta mistään lisäravinteista tai vaikka DHEA:sta. Onko sulla ollut jotain reseptejä laatua parantamaan? Ootko käyttäny Pergoverista stimulaatiossa?

Kiitos selostuksesta @Harrets. Mulla ollut eri lääkärit siellä. Nyt menossa viides ivf, tällä kertaa HUS. Eka tehtiin muutama vuosi sitten Dextrassa, kun olin 35 v. Siitä neljä siirtoa, joista viimeisestä lapsi🩷 Nyt sitten ollut vuoden aikana loput neljä ivf ja juurikin rakkulamäärä ollut entistä huonompi. Tuolloin alussa niitä oli just jotain 7 per puoli ja AMH oli noin 1. Nyt enää ollut 2-4 per puoli ja AMH viime syksynä reilu 0,5. Tosin nyt ollut ongelmaa myös hedelmöittymisessä, mitä aiemmin ei ollut, ehkä sekin johtuu munasolujen laadusta eli tyhjästä on paha nyhjäistä. Mulla kokeiltu tosi monet eri lääkkeet, kuten just Pergoveris, en ole huomannut mitään vaikutusta niillä lopputulokseen, vaikka aina antanutkin vähän uutta toiveikkuutta.

Kuulostaa että sä olet vielä mun muutaman vuoden takaisessa tilanteessa ja monia mahdollisuuksia vielä olemassa! Jos toiveena useampia lapsia niin varmaan yrittäisin saada pakkaseen paljon alkioita, vaikka se vähän myöhentäisi esikoisen saamista ja veisi rahaa. Ihan eri tavalla antaa pelivaraa jatkoon, koska munasolut nyt vaan on yleensä se heikoin lenkki, joka eka tippuu pelistä. Mekin kuitenkin hakeuduttiin heti takaisin hoitoon, kun mahdollista eli 6 kk synnytyksen jälkeen jonoon ja 1v sektiosta alkoi jo uusi stimulaatio. Tosin ei mun aivoihin mahtunut ekoissa hoidoissa mikään muu kuin että saisi edes yhden oman pienen ja pian🩷

Kävin äsken ekassa väliultrassa. Rakkuloita vain kolme ok kokoista ja kaksi pientä. Tiistaina seuraava ultra. Enpä muuta oikein kyllä odottanutkaan...😞 Saa olla aikamoinen lottovoitto, että siirtoon taaskaan päästäisiin, joten lähinnä turhautti, kun tarkistelivat tukilääkkeiden reseptejä jo... Lääkäri oli selvästi pahoillaan follimäärästä, mutta mistäpä niitä ois just nyt yhtäkkiä enemmän ilmestynytkään. Luulen että päädymme lahjasoluihin, vaikka tavallaan tuntuu aika raskaalta ajatukselta alkaa työstää niin isoa asiaa😵‍💫

Kiitos kun kerroit tilanteestask @Kaihonkukka. Mun mielestä oli ihanaa, kun kysyivät lapsimäärän toivetta ja sanoin kaksi. Yleensä siis kaikille sanon yksi, koska sekin vaikuttaa olevan niin pitkän työmaan takana. Niin suositteli kyllä miettimään useampaa stimulaatiota alkioiden pankitukseen jos sisaruksia haluaisi. Kyllä tässä kotona on asiaa jo paljon mietitty ja arvioitu hieman kuluja jo nyt, että osattaisiin varautua. Oon niin iloinen että eka ivf toi teille esikoisen 💓 mutta niin pahoillani että toiseen kertaan joudut käydä tän polun. Oon ite miettinyt että toisen kerran tähän lähteminen vaatii kyllä ihan erityistä rohkeutta.

Arvioivatko siis HUS:lla nyt, ettei vähäisiä määriä kannattaisi edes punktioida? Minkälaisena olet kokenut hoidon nyt HUS yksityisen jälkeen? 😊 Kauheasti tsemppiä stimulaatioon. Jos lahjasoluihin päädytte, niin sekin varmaan ajatuksena alkaa tuntua koko ajan helpommalta. Olen myös miettinyt sitä paljon ja välillä iskee paniikki ja välillä ajatus siitä, että eiköhän sekin voisi mennä hienosti…

Kysymys synarela nenäsumutteesta! Koska teillä on alkanut tämän kanssa menkat? Onko aiheuttanut tiputtelua tai "estänyt" sitä jos normaalisti esiintyy?

Käytän suihketta nyt seitsemättä päivää. Maanantaina tällä viikolla aloitin käytön ja tiistaina alkoi tiputteluvuoto. Tiputtelu on mulla ihan normaalia ennen menkkoja, mutta normaalisti ne olisi ollut odotettavissa vasta perjantaina. Ja tuota tiputtelua tuli vain ti-to kun yleensä tulee paljon pidempään ennen kunnon vuotoa. Menkat olisi normaalin kierron mukaan odotettavissa alkaviksi ensi viikolla joskus ti-ke.

Kysymys synarela nenäsumutteesta! Koska teillä on alkanut tämän kanssa menkat? Onko aiheuttanut tiputtelua tai "estänyt" sitä jos normaalisti esiintyy?

Käytän suihketta nyt seitsemättä päivää. Maanantaina tällä viikolla aloitin käytön ja tiistaina alkoi tiputteluvuoto. Tiputtelu on mulla ihan normaalia ennen menkkoja, mutta normaalisti ne olisi ollut odotettavissa vasta perjantaina. Ja tuota tiputtelua tuli vain ti-to kun yleensä tulee paljon pidempään ennen kunnon vuotoa. Menkat olisi normaalin kierron mukaan odotettavissa alkaviksi ensi viikolla joskus ti-ke.

Mulla alkoi kutakuinkin normaalin kierron mukaan ja ilman tiputtelua (sitä ei ole kyllä normaalistikaan), mutta vuoto jatkui tiputtelulla tavanomaista pidempään, mikä oli epätyypillistä. Nollaultrassa Gonalin aloituspäivänäkin muistaakseni vielä tiputteli, mutta tilanne oli kuitenkin juuri hyvä (ohut limakalvo, hyvä määrä pieniä follikkeleita).

Oletko muuten huomannut oireita Synarelasta? Mulla taisi olla päänsärkyä ihan viimeisinä päivinä ennen Gonalin aloittamista mutta kaikkiaan oli itselle aika huomaamaton lääke, joka kuitenkin teki tehtävänsä. Etukäteen harmitti, että "jouduin" pitkän kaavan hoitoon, mutta nyt toivoisin uudelle kierrokselle ehkä mieluummin sen uudelleenkin.

@Ehtoo en oo huomannut mitään oireita synarelasta. Oon vähän miettinyt että toimiiko tuo lääke edes, mutta eiköhän! 😄

Ajattelin Synarelaa käyttäessäni, että jospa se lupaisi hyvää vaihdevuosia ajattelen, kun keinotekoiset vaihdevuodet ei tuntuneet oikein missään. 🤭 Etukäteen tuntui aika dramaattiselta, että systeemi ajetaan alas sillä tavoin.

Onko sulle tulossa muuten mikä pistoslääke ja millaisella annostuksella?

Tuosta puheena olleesta lapsilukutoiveesta: mulle ei ole ollut oikein selvä haave tämä ylipäätään, ja aina on tuntunut, että ehkä korkeintaan yksi lapsi ja että perheemme olisi luontevaa olla maksimissaan kolmikko. Nyt ivf-hoidon jälkeen olen kuitenkin kokenut epämääräistä pettymystä siitä, ettei alkioita ole toistaiseksi enempää tallessa (ja pettymyksen tunne aiheuttaa syyllisyyttä, tulee tosi kiittämätön olo 🫣). Tajusin äskettäin, että se saattaa olla yksi tapa käsitellä pelkoa siitä, että jää kokonaan ilman. Tulee esimerkiksi ajatuksia, että riittäisikö yksi lapsi ja että mitä jos menettäisinkin lapsen. Luulen, että jos onnistuisimme saamaan yhden, nämä huolet saattaisivat mennä ohi. Tilastollisestihan on aika todennäköistä, että jos saisin näin lähes nelikymppisenä lapsen, hän tulisi elämään mua pidempään. En tiedä saako tästä kiinni, mutta itselle oli ahaaelämys liittyen tämän prosessin aiheuttamiin hankaliin tunteisiin ja huoliin.

@Ehtoo mulle tulee ilmeisesti gonal-f 300iu. Viikon päästä on se eka ultra niin sitten aloitellaan pistelyt jos kaikki ok. Tuntuu että on jotenkin vielä ihan pihalla tästä kaikesta. 😄

@Ehtoo mulle tulee ilmeisesti gonal-f 300iu. Viikon päästä on se eka ultra niin sitten aloitellaan pistelyt jos kaikki ok. Tuntuu että on jotenkin vielä ihan pihalla tästä kaikesta. 😄
Mulla oli joulu-tammikuussa Synarela, josta en huomannut isompia oireita. Olin hoidon aikana itkuinen ja jotain yöheräilyä oli. Päänsärkyä nyt on muutenkin. Tiputtelua ei ollut, mutta ei ole ollut muulloinkaan. Kuukautiset alkoi 10 Synarela-päivän jälkeen. Aluksi suihkuttamisen jälkeen kirveli ja aivastutti, mutta siihenkin tottui ja opin itselleni sopivan sumutustavan.

Sitten oli Gonal annoksella 250 ensin yhdeksän päivää, jonka jälkeen ultra ja annoksen nosto kolmeensataan lopuiksi päiviksi.

Seuraava hoito tehtiin sitten lyhyenä ja se pelotti, mutta follimäärä olikin siinä yllättäen hiukan parempi ja nyt kolmas tehdään lyhyenä.

Muokattu viimeksi:
Kiitos kun kerroit tilanteestask @Kaihonkukka. Mun mielestä oli ihanaa, kun kysyivät lapsimäärän toivetta ja sanoin kaksi. Yleensä siis kaikille sanon yksi, koska sekin vaikuttaa olevan niin pitkän työmaan takana. Niin suositteli kyllä miettimään useampaa stimulaatiota alkioiden pankitukseen jos sisaruksia haluaisi. Kyllä tässä kotona on asiaa jo paljon mietitty ja arvioitu hieman kuluja jo nyt, että osattaisiin varautua. Oon niin iloinen että eka ivf toi teille esikoisen 💓 mutta niin pahoillani että toiseen kertaan joudut käydä tän polun. Oon ite miettinyt että toisen kerran tähän lähteminen vaatii kyllä ihan erityistä rohkeutta.

Arvioivatko siis HUS:lla nyt, ettei vähäisiä määriä kannattaisi edes punktioida? Minkälaisena olet kokenut hoidon nyt HUS yksityisen jälkeen? 😊 Kauheasti tsemppiä stimulaatioon. Jos lahjasoluihin päädytte, niin sekin varmaan ajatuksena alkaa tuntua koko ajan helpommalta. Olen myös miettinyt sitä paljon ja välillä iskee paniikki ja välillä ajatus siitä, että eiköhän sekin voisi mennä hienosti…
Kiitos viestistä🩷 Kiireessä vain lyhyt vastaus, ovat punktoineet pienetkin määrät, toki aina sit ollut joku 5 edes, vaikka osa liian pieniä. En tiedä, missä kulkee raja, mutta olen kuullut jopa yhden punktoimisesta, mutta myös insmeinaatioon siirtymisestä, jos vain yksi. Mielestäni HUS ollut meille lähes yhtä hyvä aina kuin Dextrakin, toki ovat menneet vähän Dextran hoitojen kaavoilla eli olen saanut tappelematta lääkkeitä yms myös Hussilta. Ehkä mulla ollut vähän tyytymättömyyttä Dextraan niin Hus tuntunut sitten ihan hyvältä myös.

Täällä uusi hoitokierros menossa, pitkän kaavan mukaan. Onko muilla mitattu estradioli-arvoja ja sen perusteella muutettu pistoslääkkeen annostusta? Itsellä edellisessä IVF-hoidossa jälkikäteen sanottiin, että jälkiviisaana gonalin annostusta olisi pitäny muuttaa, sitä ei kuitenkaan tehty ja lopputulos oli melko huono. Nyt uudelleen estradioli-arvo melko sama kuin viimeeksi, mutta tuli vastaus että ei tarvetta muuttaa annostusta. Kiinnostaisi tietää minkälaisia arvoja muilla on ollut. 🤔

Täällä uusi hoitokierros menossa, pitkän kaavan mukaan. Onko muilla mitattu estradioli-arvoja ja sen perusteella muutettu pistoslääkkeen annostusta? Itsellä edellisessä IVF-hoidossa jälkikäteen sanottiin, että jälkiviisaana gonalin annostusta olisi pitäny muuttaa, sitä ei kuitenkaan tehty ja lopputulos oli melko huono. Nyt uudelleen estradioli-arvo melko sama kuin viimeeksi, mutta tuli vastaus että ei tarvetta muuttaa annostusta. Kiinnostaisi tietää minkälaisia arvoja muilla on ollut. 🤔
Minulla mitattiin estradioli neljän pistelypäivän jälkeen. Tulos 0,47. Ilmeisesti arvo oli toivottu ja osui oikeaan viitearvoon, koska Gonal-annosta ei muutettu. Sitten yhdeksän pistelypäivän jälkeen ultrassa todettiin, että follikkelit vielä pieniä ja Gonal-annosta nostettiin.

Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksesta. Minulla oli arvo viimeksi 0,31 ja nyt vain hieman korkeampi 0,35. Tässä kierroksessa gonalin tilalla menopur, joka myös isommalla annostuksella alusta alkaen. Vähän jäi vaivaamaan, kun viimeksi annostusta olisi ilmeisesti pitänyt nostaa😅 Loppuviikosta tulossa ultra ja punktion ajoitus.

Takaisin