IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitähän ylijääneille käyttämättömille lääkkeille voi tehdä? Onko todella ainoa vaihtoehto viedä ne apteekin lääkeroskikseen?

Kauhistuttaa laittaa avaamaton paketti Menopur 600 IU vaan roskakoriin.

Mitähän ylijääneille käyttämättömille lääkkeille voi tehdä? Onko todella ainoa vaihtoehto viedä ne apteekin lääkeroskikseen?

Kauhistuttaa laittaa avaamaton paketti Menopur 600 IU vaan roskakoriin.
Samaa olen itse kauhistellut. Itselläni on Synarela-suihketta lääkekaapissa ensimmäisestä pitkän kaavan hoidosta, mutta sen jälkeen menty lyhyellä kaavalla ja eri lääkkeillä. Gonal F -pistoslääkkeestä jäi yli valtava määrä neuloja, tyyliin parikymmentä ja etenkin ne tuntui kurjalta heittää lääkeroskiin, kun ne voisi ihan hyvin joku muu käyttää.

Itse ajattelin, että hoidosta jääneet lääkkeet voisi käyttää seuraavassa hoidossa, mutta luin ohjeista, ettei avattua lääkettä saisi säilyttää kuin muutamia viikkoja, joten se idea kaatui ja vein lääkejämät apteekkiin.

Muokattu viimeksi:
Taitaa se apteekki olla ainoa vaihtoehto lääkkeille ja neuloille. Mulla on nyt toinen ivf-kierros, ja sain sentään hyödynnettyä vuoden takaiset Ganirelixit, kun on yksittäispakattuja ja päivämäärää oli vielä jäljellä 😁

Just varmistui punktio perjantai-aamulle. Tänään ultrassa 16 follia: 17-20mm 5kpl, 14-16mm 7kpl, 11-13mm 4kpl. Toivotaan että pienemmätkin ehtii vielä kypsyä! Todennäköisesti tehdään alkiodiagnostiikka, mutta jos nyt kävisi niin että alkioita tulee vain 1kpl, niin sitten siirto ensi viikolla. 😊

Onnea hoitoon! Kuulen mielelläni millaisia kokemuksia kalsiumaktivaatiosta, kun se meilläkin tehokeinona seuraavassa hoidossa.

Oletteko siis olleet hoitojonossa tammikuusta saakka vai miten tuo jonotusaika katsotaan? Meillä oli edellinen hoito toukokuun puolivälissä ja lääkäri laittoi meidät uudelleen jonoon heti sen jälkeen. Nyt elokuussa olisi täynnä kolme kuukautta jonotusta, mutta välissä kesäsulku. Meille sopisi aikatauluun parhaiten hoito syyskuussa, mutta mietin pitäisikö sitä varmistella ilmoittautumalla hoitoon jo elokuun kierrosta, vaikka reissu tiedossa. Toki hiukan hankalaa sitten, jos ilmoittavatkin, että mahduttaisiin mukaan jo elokuussa. Sitten saisi nopeasti keksiä jonkin syyn, ettei tullakaan. :Face Without Mouth:
Ymmärrän pohdiskelun ja taktikoinnin tarpeen. Meillä alkoi jonotus tammikuussa, mutta ei päästy huhtikuun suunnitteluaikaan, joten suunnittelu siirtyi heinäkuulle. Tosin käytiin sit välissä yksityisellä.

@Kaihonkukka, mukava kuulla kuulumisiasi ja onnea hoitoon!

@Ellisvm84, kuulostaa tosi lupaavalta tilanne. 🤩

Mä kävin ultrassa, jossa todettiin, että olin todella ovuloinut tosi aikaisin. Hyvä uutinen oli se, että käsittääkseni se ei olisi edes haitannut mitään, JOS mahdollinen siirtopäivä ei olisi osunut viikonloppuun ja jos tuo kontrolliultra ei olisi ollut kotikaupungin klinikan kesätauon vuoksi vasta sen jälkeen, kun alkio olisi pitänyt jo siirtää. 🫣 Seuraavaa kiertoa ja parempaa onnea siihen odotellen siis. Olisi kyllä syntyvyyskeskustelujen kannaltakin hienoa, jos julkisen hoitoja pystyttäisiin kehittämään niin, että ainakin lauantaisin alkionsiirto olisi mahdollista. Tällä hetkellä tuntuu, että ajoitusten haasteiden vuoksi on ehkä realistista ajatella, että tulevat kaksi siirtoa saadaan tehtyä ennen joulua, siis mikäli alkiot selviävät sulatuksesta. Lääkkeellistä kiertoa mulle ei suositeltu mutta kuulemma siihen voidaan ehkä turvautua sitten "jos alkaa mennä hermot".

Erikoista oli se, että varsin hellävaraisen ultrauksen jälkeen vuoteli loppupäivän aavistuksen verta. Hermojen ja toivon riekaleita keräilevä mieli ehti jo innostua, voisiko se olla kiinnittymisvuotoa. 🤭 Onpahan jotakin mitä miettiä kuukautisten alkua ja uutta ilmoittautumisyritystä odotellessa.

Muokattu viimeksi:
Toivottavasti @Kaihonkukka uusi hoito tuo toivotun tuloksen!

@Ellisvm84 Kuulostaa hyvältä määrältä, paljon tsemppiä punktioon!

@Ehtoo Toivottavasti olikin kiinnittymisvuotoa.🤞🏼

Täällä on punktio takana. Meidän ainokaisessa edeltävässä ultrassa näkyi 12 isompaa follia ja loput oli liian pieniä, joten olin tosi hermostunut, että saadaanko niistä mitään irti. 18 follia kuitenkin saatiin kerättyä ja niistä löytyi 11 munasolua, ja nyt 8 niistä on hedelmöittynyt. ❤️ Tuo määrä oli siis tosi positiivinen yllätys. Viikonloppu oli henkisesti tosi raskas, koska olo oli jotenkin kevyempi, joten olin ihan paineissa, että kaikki follit on karanneet. Tuleville ensikertalaisille siis vinkiksi, että ei tarvi olla turpea tai tukala olo ja voi silti olla follit tallella.

Punktio oli onneksi nopea. Ei kovin miellyttävä, mutta ei pahakaan. Ehkä olisin enemmän kipulääkettä voinut pyytää, nyt mentiin minimimäärillä. Jälkikivut oli ehkä isoin yllätys, en ollut niitä ehtinyt miettiäkään kun olin etukäteen niin huolestunut tuloksesta. Aika kipeää teki punktiopäivänä, joten kaurapussia suosittelen mahalle. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa olla parempi olo.

Olen iloinen että saatiin soluja ja hedelmöittyivätkin vielä, siinä on pari huolenaihetta ylitetty. Mutta on tämä jatkotietojen odottaminen kyllä hurjaa. 🫣 Tuoresiirto on varattu, joten niin toivoisin, että päästään sinne, ja toivon kaikin voimin että saataisiin pakkaseenkin osa. 🤞🏼

@Kirppuliini pystyisiköhän tuota kysyä klinikalta suoraan? Jos kysyisi vain neutraalissa muodossa että vaikuttaako se todennäköisyyksiin päästä hoitoon syyskuussa, jos jättää tässä elokuussa ilmoittautumatta?

@Ehtoo mites sellainen vaihtoehto, että menisi luonnonkierrolla, mutta irrotettaisiin munasolu irrotuspiikillä sen sijaan että odotetaan ovistestiin plussaa? Joillain yksityisillä klinikoilla näin tehdään ymmärtääkseni ihan vakiona, ettei mene kierrot hukkaan. 🤔 Voi kyllä olla ettei tuohon suostuta, koska se vaatii ultran, mikä taas vie aina vähän resursseja.

@Pepino nuo päivät on niin piinaavia! Hieno saalis tässä kohtaa, toivotaan että saatte tuoresiirtoon hyvän alkion, ja pakkaseen vielä myöskin ❤️

Mulla oli muuten sama tunne punktiopäivänä! Pelotti ihan hitosti että nyt ne on karanneet tai lässähtäneet kaikki, kun olo oli ihan jees. Mutta 41 niitä silti punktioitiin. 🤣 Kolmasosa oli kyllä pieniä, mutta kumminkin ihan reilu saalis oli. Kato kylläkin oli sitten melkoisen kova joka vaiheessa.

Toivottavasti @Kaihonkukka uusi hoito tuo toivotun tuloksen!

@Ellisvm84 Kuulostaa hyvältä määrältä, paljon tsemppiä punktioon!

@Ehtoo Toivottavasti olikin kiinnittymisvuotoa.🤞🏼

Täällä on punktio takana. Meidän ainokaisessa edeltävässä ultrassa näkyi 12 isompaa follia ja loput oli liian pieniä, joten olin tosi hermostunut, että saadaanko niistä mitään irti. 18 follia kuitenkin saatiin kerättyä ja niistä löytyi 11 munasolua, ja nyt 8 niistä on hedelmöittynyt. ❤️ Tuo määrä oli siis tosi positiivinen yllätys. Viikonloppu oli henkisesti tosi raskas, koska olo oli jotenkin kevyempi, joten olin ihan paineissa, että kaikki follit on karanneet. Tuleville ensikertalaisille siis vinkiksi, että ei tarvi olla turpea tai tukala olo ja voi silti olla follit tallella.

Punktio oli onneksi nopea. Ei kovin miellyttävä, mutta ei pahakaan. Ehkä olisin enemmän kipulääkettä voinut pyytää, nyt mentiin minimimäärillä. Jälkikivut oli ehkä isoin yllätys, en ollut niitä ehtinyt miettiäkään kun olin etukäteen niin huolestunut tuloksesta. Aika kipeää teki punktiopäivänä, joten kaurapussia suosittelen mahalle. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa olla parempi olo.

Olen iloinen että saatiin soluja ja hedelmöittyivätkin vielä, siinä on pari huolenaihetta ylitetty. Mutta on tämä jatkotietojen odottaminen kyllä hurjaa. 🫣 Tuoresiirto on varattu, joten niin toivoisin, että päästään sinne, ja toivon kaikin voimin että saataisiin pakkaseenkin osa. 🤞🏼

Oi, tosi hyvältä kuulostaa tähän asti. Paljon tsemppiä tulosten odotteluun ❤️ Minkäikäisellä tuoresiirto aiotaan tehdä?

Mullakin oli tunne, että stimulaation aiheuttamat (mulla tosi vähäiset, myös vähän folleja tosin) tuntemukset katosivat punktion lähestyessä, ehkä jo ennen irrotuspiikkiä. Huoli oli sen verran voimakas, että kysyinkin punktiota odottaessa hoitajalta, katsoohan lääkäri varmasti ultralla, että siellä on jotain ennen kuin pistää punktioneulan.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini pystyisiköhän tuota kysyä klinikalta suoraan? Jos kysyisi vain neutraalissa muodossa että vaikuttaako se todennäköisyyksiin päästä hoitoon syyskuussa, jos jättää tässä elokuussa ilmoittautumatta?
Kysyin jonotilanteesta ja ilmoittautumisesta viime viikon käynnillä. Lääkäri sanoi, että jos jollekin vastattu monesti, että ei mahdu, niin voi päästä todennäköisemmin seuraavaan. Ei ole varmastikaan mikään virallinen linjaus, mutta kyllä aikatauluja suunnittelevat näkevät monettako kertaa kukakin ilmoittautuu ja kuinka pitkä jonotus takana. Voi olla painetta mahduttaa mukaan joku sellainen, jolle edellisellä kerralla sanottu, ettei ole tilaa. Tuon vuoksi ajattelin, että jos ilmoittautuisi nyt elokuussa ja ottaisin sen "pakollisen hylyn", niin pääsisikö todennäköisemmin syyskuussa. Noh, katson missä vaiheessa elokuun kierto alkaa ja millaiset ajatukset silloin. Nyt olen vaan tyytyväinen, kun kierto vaikuttaa olevan normaalipituinen. Heinäkuussa oli ihmeellinen lyhyt kierto ja se sai mielen laukkaamaan.

Minäkin pelkäsin saaliin karanneen, kun irrotuspiikki Ovitrellea laitettiin yhden sijasta puolitoista ja sitten olin klinikalla vasta viides operaatioon päässyt. Siinä klinikalla odotellessa manasin ajan kulua ja sitä jos ne hetki hetkeltä katoaa. Eivät kadonneet. Nyt tulossa hoito ihan samoilla lääkkeillä, niin suhtaudun luottavaisemmin siihen, että lääkärit tietävät mitä tekevät. Kunpa saisivat vaan munasolut hedelmöittymään, niin sitten olisi mahdollisuus päästä siirtoon.

@Ehtoo mites sellainen vaihtoehto, että menisi luonnonkierrolla, mutta irrotettaisiin munasolu irrotuspiikillä sen sijaan että odotetaan ovistestiin plussaa? Joillain yksityisillä klinikoilla näin tehdään ymmärtääkseni ihan vakiona, ettei mene kierrot hukkaan. 🤔 Voi kyllä olla ettei tuohon suostuta, koska se vaatii ultran, mikä taas vie aina vähän resursseja.

Kysyin tostakin vaihtoehdostakin mutta ymmärsin, että se ei olisi ehkä mulle suositeltu, kun luonnollinen oviskin on aikainen ja kun siirron kannalta paras vaihtoehto on, että tulisi luonnollinen keltarauhanen. Onneksi mun ovisajankohta vaihtelee vähän, minkä ansiosta on epätodennäköistä (toki aina mahdollista), että se osuisi kuukaudesta toiseen huonolle päivälle.

Ilmeisesti ainakin HUS:issa saatetaan joskus tehdä siirtoja myös lauantaisin, eli vaikka ovis tulisi huonoon ajankohtaan, kannattaa ilmoittautua siirtoon ja odottaa mitä vastaavat.

Onko sulla @Misa siirtoa tulossa?

@Kirppuliini aivan. Hankala tilanne kyllä, toivottavasti mitä päädytkään tekemään niin lopputulos on toivottu (eli jos ilmoittaudut niin hylky, ja jos et, niin että kuitenkin syyskuussa pääsisitte). 🤞

@Ehtoo okei! On kyllä raastavaa tuo että joutuu jännittämään oviksen ajankohtaa. 😔 Toivottavasti seuraavassa kierrossa osuisi paremmin!

Saatiin joo lupa ilmoittautua PASiin nyt elokuussa. Mulla kierrot heittää niin paljon PCOS:n takia (viimeiset 2 vuotta ollut kaikkea 31-60 päivän väliltä) joten tehdään se FSH-OI-PASina. Gonal-F ja irrotukseen Ovitrelle, ja siitä lasketaan sitten siirtopäivä. Sain tässä kierrossa ovisplussan 29.7. mutta olin myös jo saanut luvan syödä Primolutit 1.-10.8. joten söin ne kaiken varalta. Jos ovis oli, niin toimivat sitten vaan tuossa luteaalitukena ja jos ei, niin pääsenpähän vihdoin uuteen kiertoon. Eli nyt odottelen vuodon alkua, pitäisi alkaa to-pe välillä. Ei yritetty luomuna nyt ollenkaan kolmannen kohdunulkoisen pelossa, joten aika matelee, kun ei ole mitään jännättävää. 😅

Huh kun täällä on niin aktiivista keskustelua, että unohtaa puolet mihin piti vastata jo lukiessaan😄 Positiivinen ongelma!

Hei olkaapa ainakin Tilkassa tarkkoina että saatte lääkkeisiin reseptit! Tarkistakaa ajoissa omakannasta. Mulle kävi tän vuoden aikana kolmannen (!) kerran sama eli resepti puuttui, kun olin jo apteekissa😵‍💫😵‍💫😵‍💫 Aina kunnon jännitys ja kiukku ja stressi! Sain myös huomautuksen, että yhteiskunnalle (eli myös mulle😄) tulee kalliiksi, jos otan turhaan kalliita lääkkeitä samalla 2,5 euron kantamaksulla. Oudosti oli määrätty tosi monta Menopuria, otin puolet kun en jaksanut arpoa🫣

Ja ainiin mulle tehty aina sekä Tilkassa että Dextrassa siirrot Ovitrellen ynnä muiden lääkkeiden kanssa (ei siis varsinainen lääkkeellinen siirto). En tiedä, miksi näin, koska ovis kyllä tulee ihan säännöllisesti😄 No kelvannut kyllä tuo vähemmän jännättävä versio.

Hei olkaapa ainakin Tilkassa tarkkoina että saatte lääkkeisiin reseptit! Tarkistakaa ajoissa omakannasta. Mulle kävi tän vuoden aikana kolmannen (!) kerran sama eli resepti puuttui, kun olin jo apteekissa😵‍💫😵‍💫😵‍💫 Aina kunnon jännitys ja kiukku ja stressi!
Tuntuu olevan Tilkassa lääkäreillä jonkinlaista huolimattomuutta. Minulta puuttui labralähete ja se selvisi vasta, kun olin hiha käärittynä näytteenotossa. Ei ollut ihan helppo saada ammattilaisia kiinni, kun verikoe piti ottaa juuri tiettynä aamuna ja lisäksi piti ehtiä kotiin yhdeksäksi ottamaan aamulääkkeet.

Onpa jotenkin hurjaa, kurjaa ja huolimatonta että lääkkeitä määrätään mitä sattuu… meillä on Tilkassa sama hoitava lääkäri koko ajan ja hän aina tulostaa reseptit mukaan kannasta ja siinä on tarkistettu yhdessä määrät ja muut aina, mikä on kyl tosi hyvä tapa, auttaa varmasti työntekijöiltäkin tuplatsekkaamaan et kaikki on niin ku pitää. Jotenki tosi ikävä fiilis tulee siitä kun asioit tuolla julkisella missä on niin vaikea edes saada aikoja ja päästä lääkärin kanssa juttelemaan, ja sit jos hommat ei vielä mene nappiin…

Toivottavasti @kirsikkapuu123 hoitoa voitaisiin kuitenkin jatkaa tästä stiplusta huolimatta!

Huh, täällä on tapahtunut viime päivinä jotenkin tosi paljon, pää ihan pyörällä kun lukee tätä ketjua. Kesällä oli selvästi kaikin puolin hiljaisempaa 😅

@Pepino onpa kiva tulos siellä tässä vaiheessa! Toivottavasti hedelmöittyneet solut kehittyvät ja saatte hyvin potria blastoja 🤞Onko sulle suunnitteilla tuoresiirto?

Mulla on ollut jotain yleistä kiukutusta ilmassa. Ehkä menkat tekevät tuloaan, mikä on tietysti positiivinen asia siinä mielessä että pääsee koittamaan onneaan hoitojen kanssa. Meille suunnitteilla nyt niin et ensin kiertoon priming ja sit icsi siitä seuraavassa kierrossa. Jos vain päästään mukaan siis.

Muokattu viimeksi:
Minullakin puuttui labralähete kun olin jo paikan päällä verikokeessa. Onneksi hoitaja sai puhelimella yhteyden ja asian kuntoon. Ikävää huolimattomuutta.

@Jupiter34 On tuoresiirto suunnitteilla, toivottavasti ei tule mitään mutkia matkaan. Olisi ihana saada blastoja pakkaseen. 🤞🏼 Toivottavasti pääset aloittamaan hoidon suunnitellusti.

Mä kans jo pelästyin tänään, että mulla menee Pergoveristä hukkaan pari kynää ja että ”ei tää hoito toimi” kunnes soitin Dextraan. Menopurista mullakin jäi niitä neuloja tuhottomasti ja tuntui kans pahalta heittää niitä vaan sinne apteekin roskiin… Ei siinä muu auta… 😒

Oon Tampereella käyny ultrassa Pihlajanlinnassa, mut hoito Dextrassa. 💉Tänään oli eka ultraus piikityksen alettua viime la. Kesti tovi löytää niitä folleja, mutta kyllä siellä tai olla niitä viis tai kuus. En muista tarkkaan, ne kyllä lukee lapulla. Isoin tais olla 10mm ja sit oli 6-8mm:n kokoisia. Tässä nyt sit odottelen, että lääkäri soittaa, kun aloittaa iltavuoronsa. Soitin heti ultran jälkeen Dextraan ja sanoivat, että on normaalia, että tässä kohtaa follit ei oo isompia. En tienny olisko itkeny vai mitä siellä ultrassa, kun en tienny oliko hyvä asia vai huono. Tää on tosi jännittävää nyt. 🤞🏻

Mulle on aikaisemmin lääkäri sanonut, että ota foolihappoa 3mg päivässä ja nyt 1mg (lääkäri vaihtui). Helpottaa hieman rahapussin tilannetta… Oon saanu foliveriin reseptin (1mg) ja se paketti maksaa sen 30€, että nyt se sentää kestää 3kk yhden sijasta. Vähän on eroja näissä 😅

Mikäs fiilis täällä? Ikäviä tollaset reseptien puuttumiset… Mulla kerran lääkäri kirjoitti vanhan reseptin päälle, niin meinas jäädä saamatta joku tärkee piikki. Onneks oli viisas farmaseutti 😅

Muokattu viimeksi:
Mä kans jo pelästyin tänään, että mulla menee Pergoveristä hukkaan pari kynää ja että ”ei tää hoito toimi” kunnes soitin Dextraan. Menopurista mullakin jäi niitä neuloja tuhottomasti ja tuntui kans pahalta heittää niitä vaan sinne apteekin roskiin… Ei siinä muu auta… 😒

Oon Tampereella käyny ultrassa Pihlajanlinnassa, mut hoito Dextrassa. 💉Tänään oli eka ultraus piikityksen alettua viime la. Kesti tovi löytää niitä folleja, mutta kyllä siellä tai olla niitä viis tai kuus. En muista tarkkaan, ne kyllä lukee lapulla. Isoin tais olla 10mm ja sit oli 6-8mm:n kokoisia. Tässä nyt sit odottelen, että lääkäri soittaa, kun aloittaa iltavuoronsa. Soitin heti ultran jälkeen Dextraan ja sanoivat, että on normaalia, että tässä kohtaa follit ei oo isompia. En tienny olisko itkeny vai mitä siellä ultrassa, kun en tienny oliko hyvä asia vai huono. Tää on tosi jännittävää nyt. 🤞🏻

Mulle on aikaisemmin lääkäri sanonut, että ota foolihappoa 3mg päivässä ja nyt 1mg (lääkäri vauhtui). Helpottaa hieman rahapussin tilannetta… Oon saanu foliveriin reseptin (1mg) ja se paketti maksaa sen 30€, että nyt se sentää kestää 3kk yhden sijasta. Vähän on eroja näissä 😅

Mikäs fiilis täällä? Ikäviä tollaset reseptien puuttumiset… Mulla kerran lääkäri kirjoitti vanhan reseptin päälle, niin meinas jäädä saamatta joku tärkee piikki. Onneks oli viisas farmaseutti 😅
Mulla oli just ekassa ultrassa vaan 3 n10mm kokoista mutta tokassa yhtäkkiä ainakin viisi, eli tilanne voi vielä muuttuakin!

Mulla oli just ekassa ultrassa vaan 3 n10mm kokoista mutta tokassa yhtäkkiä ainakin viisi, eli tilanne voi vielä muuttuakin!
Mullakin kävi joskus näin. Mutta pääasia, että folleja on. Pelkäsin, että niitä ei ole kolmea, mikä tarvittiin luteaalistimulaation alottamiseen. Huh. 😃 Onneks oli sillon 7. Mutta realiteetit tiedossa. Täytin just 41. Silti tuntuu kuin olisin 33. 🙊🤗

Täällä palattu kesätauolta takaisin hoitojen piiriin, kun ilmoittautuminen meni läpi HUSsille. Estrogen priming alkaa 28.8 ja punktio osunee viikolle 38.

Kävin tänään myös Dextralla second opinion agendallani ja luulempa että jos tämä toinen IVF HUS on tulokseton, niin siirrytään hoitoihin heille. Oli tosi mielenkiintoista kuulla räätälöintivaihtoehdoista, mitkä on tosi tärkeitä näin alhaisilla AMH-lukemilla kun aikaa ei ole paljoa. Positiivisin ylläri oli kuitenkin ultrassa. AFC oli 7+7! Taidan olla jonkun folli-aallon huopulla, sillä edellisessä ultrassa huhtikuussa AFC oli vain 1+4. Eihän tuo vielä mitään takaa, mutta jotain positiivista 😀 Olen ollut aika blaah-fiiliksellä aloittamassa hoitoja, mutta sain tästä pientä piristystä.

9.9 on muuten E. Varilan luento Teamsissa Simpukka Ryn kautta, aiheena ”vaikeissakin tilanteissa voi löytyä hoidettavia syitä”. Näistä kai on usein tullut tallenne myös Youtubeen hetkeksi, sieltä katsoin ainakin keväällä yhden ja oli tosi mielenkiintoinen.

@Harrets toivotaan että tämä kierros tuottaisi nyt halutun tuloksen! ❤️ Kiitos kun vinkkasit luennosta, täytyy kyllä ehdottomasti katsoa se. Esikoisesta saadaan kiittää Eeroa, ja en ole ennen tai jälkeenkään tavannyt yhtä asiantuntevaa (ja empaattista!) lääkäriä.

Tänään kp1 ja ilmoittauduin Tilkkaan FSH-OI-PASiin. Mahduttiin mukaan! 🥹 Maanantaina alkaa pistelyt, ja siitä viikon päästä kontrolliultra. Alkaa jo jännittää, odotukset on korkealla, mutta myös ahdistaa jo valmiiksi millainen pettymys se tulee olemaan, jos lopputulos on nega tai km. Parempi koittaa olla ajattelematta tuonne asti vielä ollenkaan.

Takaisin