Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samaa olen itse kauhistellut. Itselläni on Synarela-suihketta lääkekaapissa ensimmäisestä pitkän kaavan hoidosta, mutta sen jälkeen menty lyhyellä kaavalla ja eri lääkkeillä. Gonal F -pistoslääkkeestä jäi yli valtava määrä neuloja, tyyliin parikymmentä ja etenkin ne tuntui kurjalta heittää lääkeroskiin, kun ne voisi ihan hyvin joku muu käyttää.Mitähän ylijääneille käyttämättömille lääkkeille voi tehdä? Onko todella ainoa vaihtoehto viedä ne apteekin lääkeroskikseen?
Kauhistuttaa laittaa avaamaton paketti Menopur 600 IU vaan roskakoriin.
Ymmärrän pohdiskelun ja taktikoinnin tarpeen. Meillä alkoi jonotus tammikuussa, mutta ei päästy huhtikuun suunnitteluaikaan, joten suunnittelu siirtyi heinäkuulle. Tosin käytiin sit välissä yksityisellä.Onnea hoitoon! Kuulen mielelläni millaisia kokemuksia kalsiumaktivaatiosta, kun se meilläkin tehokeinona seuraavassa hoidossa.
Oletteko siis olleet hoitojonossa tammikuusta saakka vai miten tuo jonotusaika katsotaan? Meillä oli edellinen hoito toukokuun puolivälissä ja lääkäri laittoi meidät uudelleen jonoon heti sen jälkeen. Nyt elokuussa olisi täynnä kolme kuukautta jonotusta, mutta välissä kesäsulku. Meille sopisi aikatauluun parhaiten hoito syyskuussa, mutta mietin pitäisikö sitä varmistella ilmoittautumalla hoitoon jo elokuun kierrosta, vaikka reissu tiedossa. Toki hiukan hankalaa sitten, jos ilmoittavatkin, että mahduttaisiin mukaan jo elokuussa. Sitten saisi nopeasti keksiä jonkin syyn, ettei tullakaan.![]()
Toivottavasti @Kaihonkukka uusi hoito tuo toivotun tuloksen!
@Ellisvm84 Kuulostaa hyvältä määrältä, paljon tsemppiä punktioon!
@Ehtoo Toivottavasti olikin kiinnittymisvuotoa.
Täällä on punktio takana. Meidän ainokaisessa edeltävässä ultrassa näkyi 12 isompaa follia ja loput oli liian pieniä, joten olin tosi hermostunut, että saadaanko niistä mitään irti. 18 follia kuitenkin saatiin kerättyä ja niistä löytyi 11 munasolua, ja nyt 8 niistä on hedelmöittynyt.Tuo määrä oli siis tosi positiivinen yllätys. Viikonloppu oli henkisesti tosi raskas, koska olo oli jotenkin kevyempi, joten olin ihan paineissa, että kaikki follit on karanneet. Tuleville ensikertalaisille siis vinkiksi, että ei tarvi olla turpea tai tukala olo ja voi silti olla follit tallella.
Punktio oli onneksi nopea. Ei kovin miellyttävä, mutta ei pahakaan. Ehkä olisin enemmän kipulääkettä voinut pyytää, nyt mentiin minimimäärillä. Jälkikivut oli ehkä isoin yllätys, en ollut niitä ehtinyt miettiäkään kun olin etukäteen niin huolestunut tuloksesta. Aika kipeää teki punktiopäivänä, joten kaurapussia suosittelen mahalle. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa olla parempi olo.
Olen iloinen että saatiin soluja ja hedelmöittyivätkin vielä, siinä on pari huolenaihetta ylitetty. Mutta on tämä jatkotietojen odottaminen kyllä hurjaa.Tuoresiirto on varattu, joten niin toivoisin, että päästään sinne, ja toivon kaikin voimin että saataisiin pakkaseenkin osa.
![]()
Kysyin jonotilanteesta ja ilmoittautumisesta viime viikon käynnillä. Lääkäri sanoi, että jos jollekin vastattu monesti, että ei mahdu, niin voi päästä todennäköisemmin seuraavaan. Ei ole varmastikaan mikään virallinen linjaus, mutta kyllä aikatauluja suunnittelevat näkevät monettako kertaa kukakin ilmoittautuu ja kuinka pitkä jonotus takana. Voi olla painetta mahduttaa mukaan joku sellainen, jolle edellisellä kerralla sanottu, ettei ole tilaa. Tuon vuoksi ajattelin, että jos ilmoittautuisi nyt elokuussa ja ottaisin sen "pakollisen hylyn", niin pääsisikö todennäköisemmin syyskuussa. Noh, katson missä vaiheessa elokuun kierto alkaa ja millaiset ajatukset silloin. Nyt olen vaan tyytyväinen, kun kierto vaikuttaa olevan normaalipituinen. Heinäkuussa oli ihmeellinen lyhyt kierto ja se sai mielen laukkaamaan.@Kirppuliini pystyisiköhän tuota kysyä klinikalta suoraan? Jos kysyisi vain neutraalissa muodossa että vaikuttaako se todennäköisyyksiin päästä hoitoon syyskuussa, jos jättää tässä elokuussa ilmoittautumatta?
@Ehtoo mites sellainen vaihtoehto, että menisi luonnonkierrolla, mutta irrotettaisiin munasolu irrotuspiikillä sen sijaan että odotetaan ovistestiin plussaa? Joillain yksityisillä klinikoilla näin tehdään ymmärtääkseni ihan vakiona, ettei mene kierrot hukkaan.Voi kyllä olla ettei tuohon suostuta, koska se vaatii ultran, mikä taas vie aina vähän resursseja.
Tuntuu olevan Tilkassa lääkäreillä jonkinlaista huolimattomuutta. Minulta puuttui labralähete ja se selvisi vasta, kun olin hiha käärittynä näytteenotossa. Ei ollut ihan helppo saada ammattilaisia kiinni, kun verikoe piti ottaa juuri tiettynä aamuna ja lisäksi piti ehtiä kotiin yhdeksäksi ottamaan aamulääkkeet.Hei olkaapa ainakin Tilkassa tarkkoina että saatte lääkkeisiin reseptit! Tarkistakaa ajoissa omakannasta. Mulle kävi tän vuoden aikana kolmannen (!) kerran sama eli resepti puuttui, kun olin jo apteekissaAina kunnon jännitys ja kiukku ja stressi!
Mulla oli just ekassa ultrassa vaan 3 n10mm kokoista mutta tokassa yhtäkkiä ainakin viisi, eli tilanne voi vielä muuttuakin!Mä kans jo pelästyin tänään, että mulla menee Pergoveristä hukkaan pari kynää ja että ”ei tää hoito toimi” kunnes soitin Dextraan. Menopurista mullakin jäi niitä neuloja tuhottomasti ja tuntui kans pahalta heittää niitä vaan sinne apteekin roskiin… Ei siinä muu auta…
Oon Tampereella käyny ultrassa Pihlajanlinnassa, mut hoito Dextrassa.Tänään oli eka ultraus piikityksen alettua viime la. Kesti tovi löytää niitä folleja, mutta kyllä siellä tai olla niitä viis tai kuus. En muista tarkkaan, ne kyllä lukee lapulla. Isoin tais olla 10mm ja sit oli 6-8mm:n kokoisia. Tässä nyt sit odottelen, että lääkäri soittaa, kun aloittaa iltavuoronsa. Soitin heti ultran jälkeen Dextraan ja sanoivat, että on normaalia, että tässä kohtaa follit ei oo isompia. En tienny olisko itkeny vai mitä siellä ultrassa, kun en tienny oliko hyvä asia vai huono. Tää on tosi jännittävää nyt.
Mulle on aikaisemmin lääkäri sanonut, että ota foolihappoa 3mg päivässä ja nyt 1mg (lääkäri vauhtui). Helpottaa hieman rahapussin tilannetta… Oon saanu foliveriin reseptin (1mg) ja se paketti maksaa sen 30€, että nyt se sentää kestää 3kk yhden sijasta. Vähän on eroja näissä
Mikäs fiilis täällä? Ikäviä tollaset reseptien puuttumiset… Mulla kerran lääkäri kirjoitti vanhan reseptin päälle, niin meinas jäädä saamatta joku tärkee piikki. Onneks oli viisas farmaseutti![]()
Mullakin kävi joskus näin. Mutta pääasia, että folleja on. Pelkäsin, että niitä ei ole kolmea, mikä tarvittiin luteaalistimulaation alottamiseen. Huh.Mulla oli just ekassa ultrassa vaan 3 n10mm kokoista mutta tokassa yhtäkkiä ainakin viisi, eli tilanne voi vielä muuttuakin!